آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس

0

آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس

صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا-صداگیری اتاق ماشین-صداگیری درب خودرو

آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس (1)

صداگیری دربهای دنا-صداگیری درب جلو دنانحوه صداگیری درب دنا

مالکان این خودرو همیشه از آن گلایه دارند البته این ایراد ریشه ای در پلت فرم و جنس بد لاستیک ها و عدم رگلاژ دقیق و خود رو دری های آن دارد و در خودرو های ۴۰۵، پارس،سمند و سمند سورن نیز یافت میشود.

در این روز ها نیز اکثر راننده ها دیگر به تنهایی به دنبال بٌعد فنی یک خودرو نیستند و راحتی و آسایش و البته بی صدایی در کابین خودرو برای آنها حائز اهمیت است و بران شدیم تا در این سایت به کلیه این خودرو ها بپردازیم اما در ابتدا دنا!

زیرا این ماشین با توجه به کمتر بودن صدای داخل کابین صدای ناهنجار در درب های آن بیشتر به گوش میرسد.

ابزار لازم برای رفع این معضل قابل حل!:

  1. آچار ستاره ایاچار ستاره ای
  2. گلیسیرین!(یا هر ماده ی چرب کننده غیر نفتی)گلیسیرین
  3. چسب دو طرفهچسب دو طرفه
  4. کاترکاتر
  5. حوصله و دقت به میزان کافی!!!

 

برای انجام این کار طبق روال زیر پیش بروید تا نتیجه خوبی حاصل شود:

  1. ابتدا به کمک آچار ستاره ای شروع به باز کردن رودری درب جلو و درب عقب کنید با استفاده از این دستور العمل:

آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس (3)

صداگیری درب دنا-آموزش صداگیری دنا-صداگیری خودرو دنا

آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس (2)

 

  • رو دری را با بالا اوردن و کشیدن به سمت خودمان از محل خودش جدا کنید و سپس قاب اینه(محل قرار گیری تیوتر) را از محل خود خارج کنید(در شکل با فلش نمایان شده است)
  • آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس
  • بین رو دری و درب باید یک لایه چسب قرار بگیرد تا از برخورد پلاستیک با سطح آهن و ایجاد صدا جلوگیری کند(کاملا دور درب و قسمت هایی که با بدنه درب در تماس است را با چسب دو طرفه پوشش دهید):

آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس

  1. با احتیاط سوکت های شیشه بالابر و بلند گو روی درب های جلو را باز کنید(در شکل زیر محل کابل نمایان است):
  2. آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس
  3. بین تیوتر و قاب آینه هم چسب دو ور بزنید(به سمت خود بکشید از سمت لبه ها تا سه خار آن خارج شوند):
  4. برای بهتر شدن این عمل به زبانه ی درب هم چسب لنت برق بزنید:
  5. زبانه قفل درب دنا
  6. برای رگلاژ درب هم از آچار ستاره ای استفاده کنید و درب را در بهترین وضعیت خود رگلاژ کنید نکته ی مهم در رگلاژ این است که درب به خوبی کیپ شود و رگلاژ خوب به معنی شل بسته شدن درب ها نیست!!
  7.  با دستمال آغشته به گلیسیرین دور نوار درب ها را کاملا به این ماده آغشته کنید.
  8. با سشوار صنعتی(روی دور کم و حرارت کم) و یا با سشوار خانگی روی نوار دور درب را حرارت دهید و سپس درب را برای مدت ۱۲ ساعت پس از بستن، باز نکنید(بعد از رگلاژ ایکار انجام شود) تا درب به خوبی با لاستیک های دور درب اصطلاحا مچ شوند…بهتر است این مرحله را در آخر انجام دهید.
  9. به لولای درب ها نیز اسپری wd-40 بزنید و همچنین ترمز درب را به این ماده اغشته کنید اما به مقدار خیلی کم!:
  10. داخل لولای قفل درب نیز گیریس بزنید، گیریس والولین در این زمینه خوب عمل میکند:
  11. با چند باز باز و بست درب از نرمی آن مطلع شوید و در صورت درگیر بودن زبانه و قفل با رگلاژ دقیق تر مشکل را بر طرف کنید.

در آخر نیز میتوانید از بی صدایی کامل و با تضمین درب ها و رو دری های خودروی خود لذت برده و آسایش را برای سایر سرنشینان فراهم کنید که هیچ حسی بهتر از رضایت سرنشین برای راننده وجود ندارد.

آموزش صداگیری درب ها و رودری های ماشین دنا و دنا پلاس (5)

علت و راه کار برای رفع صدای باد در خودروی دنا

 علت و راهکار برای رفع صدای باد در خودروی دنا و سمند که علت آن دو بخش ساختاری و ایراد دیگر به بخش لاستیک ها و نوار های دور درب ان بازمیگردد

مبحث رفع صدای باد که هر دنا و سمند سواری با این قضیه در سرعت های بالا برخورد داشته،

در این بین ۴۰۵ و سمند هم در این قاعده گنجانده می شوند…

اما واقعا صدای باد از چه قسمت های میاد؟

در دنا ۵ عامل وجود داره که ایجاد صدا رو شامل میشه:

  1. آیرودینامیک نبودن ماشین و طراحی اشتباه درب ها (قسمت بالایی) بر روی لبه سقف که اگر دقت کنید حتی پراید هم در آن زمان از این اشتباه استفاده نکرده و طراحی درب در داخل زیر سقف تعبیه شده که خود باعث عدم شکاف باد در این قسمت شده… اما در خانواده پژو ۴۰۵ و پارس
    از طرفی دیگه هم دنا و سمند و سورن همه این ضعف برطرف نشدنی را یدک میکشند…
  2. قسمت نوار بالای درب کاملا با لبه ی بالای درب شفت نشده و طرز بین آن زیاد است که خود عامل پیچیدن باد در سزعت های بالا در این قسمت و ایجاد صدا از این قسمت است
  3. قسمت نوار داخلی درب که بصورت یک حلقه دور بدنه تعبیه شده که قسمت هایی که در راسته ی لولا هستند با درب محکم شفت نمیشوند و صدای باد از این بین شنیده میشود
  4. طراحی سپر جلو دنا فاقد هر گونه آیرودینامیکی هست و به همین منظور تمام باد به طرف بالای چراغ کشیده میشود و از طرفی دیگر فاصله ی موجود بین چراغ و کاپوت باعث وجود باد به این قسمت شده و در سرعت های بالا به قسمت کناری بدنه رفته و از قسمت زیر گلگیر وارد نوار داخلی درب شده و به علت فشار باد زیاد از این قسمت صدای زوزه ی باد شنیده میشود…
  5. رگلاژ درب ها نیز تاثیر خوبی در بی صدا شدن درب ها و البته رفع صدای باد دارند…

در تولیدات جدید از نوار جلو کاپوت استفاده شده که ۵% کاهش باد را به همراه داشته اما ضعف ان سر تا سر نبودن این نوار هست و همچنان فاصله بین درب کاپوت و چراغ ضعف بزرگی هست که به شدت ایجاد صدای باد را در سرعت های بالا به همراه دارد…

ما در آزمون و خطاهایی که انجام دادیم با اصلاح این چند نکته(به جز مورد اول که ایراد ساختاری در طراحی ماشین هست) توانستیم به نتیجه مطلوب ۹۰% کاهش صدای باد دسترسی پیدا کنیم…
البته لازم به ذکر هست که اهن نگه دارنده نوار بالای درب به خاطر مونتاژ ضعیف باید از ابتدا تنظیم شود تا نتیجه بهتری را حاصل شود

این کار به علت زمان بر بودن آن حوصله و وقت زیاد میخواهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آخرین قیمت محصولات ایران خودرو | سمند ،۲۰۶ ،دنا ،پژو پارس، تندر۹۰

 

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26