آموزش شارژ گاز کولر خودرو + مقدار شارژ گاز کولر خودرو

2

آموزش شارژ گاز کولر خودرو + مقدار شارژ گاز کولر خودرو

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست شما می توانيد آموزش شارژ گاز کولر خودرو را مطالعه کنید و نهایت استفاده را ببرید،امیدواریم که این مطلب مفید و کارامد باشد و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

آیا کولر ماشین شما هم خنک نمی کند؟ پس این آموزش را حتما دنبال کنید.

در این آموزش قصد داریم به‌صورت کاملاً ساده شارژ کردن گاز کولر ماشین را به شما آموزش بدهیم که شما بتوانید با کمترین هزینه کولر ماشین خود را شارژ کرده و از سرمای لذت‌بخش کولر ماشین خود در فصل تابستان استفاده کنید.

قبل از هر چیز باید به‌صورت مختصر اطلاعاتی را درباره کولر خودرو بدانید که نحوه کار آن به چه صورت بوده و چگونه کار می‌کند.

نحوه کار کولر ماشین به چه صورت است؟

با توجه به اینکه این کار یک کار تخصصی است و تا یک مرحله خاص شما قادر به تعمیر و شارژ گاز کولر ماشین خود هستید درصورتی‌که با مشکل مواجه شدید با عیب را فراتر از دانش فنی خود دیدی حتماً با یک تعمیرکار مشورت کنید

زمانی که کولر ماشین شما خنک نمی‌کند احتمالات زیادی برای این کار وجود دارد که یکی از شایع‌ترین این اشکالات کمبود گاز یا نبود گاز در سیستم است که ما در این آموزش فقط به شارژ گاز پرداخته و اگر مشکلی غیرازاین در سیستم کولر گازی خودرو خوددارید حتماً باید با متخصص این کار مشورت کنید.

اگر در فصل تابستان کولر خودرو خود را روشن کردید و متوجه شدید که سرمای مطلوبی ندارد یا اصلاً سرمایی ندارد نیازی به شارژ گاز دارد که به روشهای زیر می‌توانید این کار را انجام دهید

شارژ گاز کولر ماشین به دو طریق انجام میشود.

مرحله اول: اضافه کردن گاز

مرحله دوم: پر کردن کامل گاز کولرگازی ماشین

وسایل لازم بر ای این کار:

1.شیلنگ مخصوص یا کپسول ۱ کیلوی گاز R134 همراه با گیج و شیلنگ
2.رابط شیلنگ
3.گیج مانوفیلد
4.کپسول یک کیلویی گاز

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

ما ابتدا مرحله اول را پی می‌گیرم .خوب بعد از مشخص شدن اینکه سیستم دارای گازاست ولی مقدار آن به اندازه کافی برای خنک کردن نیست شما باید شیلنگ گیج را به والف وصل کنید و کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج را بازکرده تا هوای داخل شیلنگ خارج شود چون به‌هیچ‌عنوان نباید به‌جز گاز هوا یا رطوبتی وارد سیستم شود .

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

بعدازآن شیر کپسول را بازکرده تا مقداری گاز وازد سیستم شود و شیر گیج را بسته و ماشین را روشن می‌کنیم و کولر ماشین را نیز روشن کرده و سرعت پنکه آن را روی تندترین حالت قرار داده و دوباره گیج را چک می‌کنیم تا ببینیم گیج چه عددی را نشان می‌دهد معمولاً عددی بین ۳۵ تا ۴۰psi عدد موردنظر ماست اگر عدد کمتر از آن مقدار است کمکم شیر گاز را بازکرده تا به عدد موردنظر برسیم وقتی به عدد موردنظر رسیدم یعنی اینکه سیستم کاملاً دارای گاز است و کار ما به اتمام رسیده است.

مقدار شارژ گاز کولر خودرو

آموزش شارژ گاز کولر خودروشارژ گاز کولر ماشین-شارژ گاز کولر اتومبیل-قیمت شارژ گاز کولر

ترفندهایی برای اینکه کولر خودرو را خنک تر کنید

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که هنگام استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. براساس نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان خودروساز به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند. به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر خودرو

در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست. بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین برای بهره‌گیری بیشتر از سرمای کولر، ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و آلودگی‌های هوا را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

وقتی کولر مشغول کار است ـ بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر ـ قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، بویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه‌تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید.

هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است.

هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌های باز توصیه نمی‌شود. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌رود.

روش‌های نگهداری سیستم کولر

شیشه‌ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک‌کننده گاز تعبیه شده، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است. هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب‌های فراوان از زیر شیشه به چشم می‌خورد. اگر فقط حباب‌ها را به همراه کف کم فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به‌اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم کولر شما بدون گاز است.

سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت رعایت نکردن این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.

هنگام شارژ گاز، مطمئن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود.

مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌کند.

دقت کنید هنگام استارت زدن، سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن کردن سیستم، بهتر است اجازه دهید موتور اتومبیل کمی گرم شود.

سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن نکنید. بهترین زمان برای راه‌اندازی سیستم، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین است. البته خاموش کردن سیستم سرمایش در هر سرعتی بلامانع است و خطری به همراه نخواهد داشت.

رابطه مصرف سوخت با روشن کردن کولر

سامانه تهویه مطبوع خودروها با یک تسمه به کمپرسور موتور متصل می‌شود که هنگام استفاده از کولر، همزمان با افزایش فشار بیشتر به موتور مصرف سوخت نیز بیشتر می‌شود. براساس نتایج به دست آمده از سوی کارشناسان خودروساز به طور متوسط چهار تا پنج اسب بخار از قدرت موتور برای راه‌‌اندازی و فعالیت سیستم تهویه مطبوع اختصاص پیدا می‌کند. به همین دلیل است که به طور محسوسی شاهد تنبل شدن موتور در حالت کولر روشن خواهیم بود. میزان افزایش مصرف سوخت نیز در این حالت به طور متوسط دو لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر می‌شود.

انواع گازهای موجود برای کولر خودرو

اولین گازی که برای کولر خودرو به کار گرفته شد آر 11 (R11) بود. در آن سال‌ها انواع محدودی از خودروها به کولر مجهز بودند و به همین دلیل این گاز نتوانست به صورت عمومی و همه‌گیر مورد استفاده قرار بگیرد. نسل بعدی‌ که جایگزین آر 11 شد آر 12 نام گرفت و تا سال 1371/ 1992 برای تمام محصولات تولید شده به کار گرفته شد. این گاز به دلیل داشتن خواص مطلوب حرارتی و ترمودینامیکی، روی فلزاتی همچون آلومینیوم، مس، آهن، فولاد و… اثر شیمیایی نداشت و براحتی با روغن‌های معدنی قابل استفاده بود. این گاز به دلیل اثر مخربی که بر محیط ‌زیست داشت، پس از مدتی طولانی از چرخه فعالیت خارج شد. پس از آن نوبت به گاز آر134ای (R134a) رسید؛ گازی بی‌خطر با خاصیت جذب و انتقال سریع گرما. این گاز غیرقابل اشتعال و غیرسمی است و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسبی در مجاورت سرما از خود نشان می‌دهد. همچنین آر134ای هیچ گونه واکنشی نسبت به لایه ازن ندارد، اما مانند نسل‌های گذشته خود درصورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش زمین می‌شود که البته میزان آن بسیار کمتر از گذشتگان خود است.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

چگونه قدرت کولر ماشین را بالا ببریم؟

چگونه خروجی بهتری از عملکرد کولر خودروی خود داشته باشم؟ در این مقاله از هاو کن یو به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با کار های ساده می توانید عملکرد کولر خودرو را بهبود ببخشیم؟ با ما همراه باشید تا یکایک این راه های ساده را با یکدیگر بررسی کنیم

شما با این روش ها آموزش خواهید دید که در ابتدا چگونه کولر و سیستم خنک کننده را تمیز کنید تا ضمن اینکه قدرت بیشتری را داشته باشید کیفیت هوای بهتر و مطبوع تری خواهید داشت و در ادامه به شما روش هایی را معرفی خواهیم کرد که هر یک به افزایش بازده و کارایی کولر و فن ها و سیستم تهویه منجرب مشود.. شما با انجام و دنبال کردن همین کار هاس ساده تا ۳۰ الی ۴۰ درصد بر عملکرد کولر خودروی خود تاثیر مثبت خواهید گذاشت. این کار ها را هر ۲ الی ۳ ماه باید تکرار کنید.

تمیز کردن دریچه های کولر

استفاده از ابر و فوم ها

در ابتدا برای تمیز کردن دریچه ها که در طی روز های متمادی مملو از جرم و گرد و خاک شده است میبایست به دنبال روشی مناسب باشید تا بتوانید بخش مختلف آن را تمیز کنیم. یکی از روش های مناسب استفاده از فوم ها و ابر هاست که باید به روشی مناسب برای تمیز کردن دریچه ها از آن ها استفاده کنید.

این فوم ها و یا ابرها برای این کار بسیار مناسب هستند. مقداری تهیه و همانند شکل آن ها را برش بزنید و سپس با چسباندن یک قطعه چوب به سر آن ها از آن برای تمیز کردن داخل شیار ها کمک بگیرید. به راحتی تمامی گرد و غبار را از بین ببرید. اما برای تکمیل و قبل از تمیز کردن مراحل زیر را هم برای تکمیل کار دنبال کنید

ساخت محلول تمیز کننده

این محلول تمیز کننده لازمه کار برای تمیز کردن و بسیار کار آمد است. شما کاربران لازم است که به قسمت مساوی آب ولرم و سرکه سفید را با یکدیگر تمیز کنید. شما می توانید برای بوی بهتر از چند قطره لیمو هم در این محلول کمک بگیرید. همگی را با یکدیگر ترکیب و سپس داخل اسپری بریزید.
وارد کردن فوم ها به داخل شیار های دریچه

حال مقداری از این محلول که در مرحله قبل ساخته شده است را بر روی فوم یا ابر اسپری کرده و یا این فوم را داخل محلول زده و سپس شروع به تمیز کردن دریچه ها کنید. اگر با جرم ها رو به رو شدید مجدد ابر را در محلول بزنید تا به واسطه اسید های موجود در محلول تمامی آن ها را باز کنید. در نهایت با یک ابر یا فوم خشک اقدام به خشک کردن و تمیز کردن نهایی کنید.

استفاده مجدد از فوم ها

پس از پایان کار این فوم ها را در مقداری محلولی مایع ظرفشویی و آب ریخته و سپس خوب بفشارید و تمیز کنید و سپس با آب شسته و در ناحیه ای قرار دهید تا خشک شوند. مطمئنا طی ۲ الی ۳ ماه آینده شما مجدد از آن ها باید استفاده کنید.

تمیز کردن سیستم کولر خودرو

آموزش شارژ گاز کولر خودروآموزش شارژ گاز کولر-نحوه شارژ گاز کولر با گاز 410-هزینه شارژ گاز کولر خودرو

۱تعویض فیلتر هوای کابین خودرو

این فیلتر های کاربردی خودرو، با فیلتر کردن هوایی که از طریق ورودی های سیستم تهویه به داخل اتاق دمیده می‌شوند، از ورود ذراتی مانند گرد وخاک، گرده گیاهان و آلاینده های دیگر حداقل تا زمانی که شیشه های ماشین بالا هستند به قسمت سرنشینان جلوگیری می‌کنند. این فیلتر ها را نباید با فیلترهایی که از ورود آلودگی ها به داخل موتور ممانعت می‌کنند اشتباه بگیرید. تعویص و مکان قرار گیری فیلتر هوای کابین خودرو در خودرو های مختلف متفاوت است، برخی از این خودرو های دسترسی آسانی به شما شما برای فلیتر های هوای خودرو از داخل کابین خودرو می دهند و برخی در زیر کاپوت. شما با توجه به مدل خودروی خود و دفترچه راهنمای ان اقدام به پیدا کردن محل قرار گیری این فیلتر هوای کابین کنید.

در بسیاری از خودرو ها همانند برخی مدل های پژو و خودرو های هوندا و تیوتا معمولا این فیلتر هوای اتاق یا کابین در زیر داشبورد قرار دارند. شاید نیاز باشد شما برای دسترسی به آن ها چندین پیچ را باز کنید.
پس از باز کردن دریچه فیلتر هوای کابین شما میبایست فیلتر قبلی را خارج و سپس یک فیلتر جدید و نو را با آن تعویض کنید.
زمان تعویض این فیلتر بسته به مکان استفاده از خودرو می تواند متفاوت باشد. ولی برای داشتن هوای مطبوع تر بهتر است چند وقت یکبار (حداکثر یکسال) اقدام به تعویض این فیلتر های هوای

داخل کابین کنید.

تمیز کردن مکنده های هوا

دریچه های هوایی که در قسمت خارجی خودرو و معمولا زیر برف پاکن و شیشه جلو قرار دارد برای دریافت هوا هستند و مجهز به یک فیلتر، تا از ورود گرد و غبار و … به داخل خودرو جلوگیری به عمل بیاید. پس از مدتی این فیلتر ها احتیاج به تمیز کردن دارند. شاخ و برگ ها ریز جمع شده را از روی آن ها تمیز و یا آن ها را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید. از اسپری های هوا هم برای تمیز کردن آن ها می توانید کمک بگیرید.

استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده

تمامی درب و پنجره های خودرو را بسته و سپس مطمئن شوید خودرو خاموش و سویچ بسته است. حال این اسپری های گندزدا و یا ضد عفونی کننده را در تمامی دریچه های هوای خودرو که می بینید اسپری کنید.

۲روشن کردن سیستم تهویه

حال پس از انجام تمام کار های بالا باید خودرو را روشن و سپس اقدام به روشن کردن لوکر کنید و توان و قدرت آن را بر روی حداکثر قرار دهید. بعد از چیزی حدود ۱۰ دقیقه شما کلید A/C را خاموش و همه درب های خودرو را باز کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر در همین حالت روشن باشد.

سرویس کردن خودرو

شاید باوجود مشکلات جدی در سیستم تهویه و وکولر ها نیاز باشد که خودروی خود را برای سرویس های اساسی به تعمیر گاه ببرید. با تعمیر کار خود صحیت کرده و تمامی مشکلات را توضیح دهید شاید نیاز باشد که شما برخی قطعات را جایگزین کنید.

راهکار های استفاده صحیح از کولر

قبل از رسیدن به مقصد کولر خودرو را خاموش کنید

شما کاربران هاو کن یو باید توجه داشته باشید که یک عادت صحیح در رانددگی برای خود تدارک ببینید. همیشه قبل از رسیدن به مقصد شما باید توجه داشته باشید که کولر خودروی خود را خاموش کنید. تقریبا ۵ دقیقه قبل از رسیدن شما میبایست کولر خودروی خود را خاموش و به فن ها اجازه دهید در طی این ۵ دقیقه به کار خود ادامه دهند تا از این طریق شما به راحتی از جمع شدن و ایجاد مشکل در کولر خودروی خود جلوگیری کنید.

از جمع شدن گردو غبار در دریچه ها جلوگیری کنید

همانطور که در بالا گفتیم و راهکار هایی برای شما ارائه دادیم شما باید از جمع شدن گرد و غبار در هر یک از دریچه ها و یا فیلتر ها جلوگیری کنید، مدام با روش های معرفی شده و با وسایل تمیز کننده مناسب این گرد و غبار ها را ار بین برده تا ضمن بهبود عملکرد عمر کولر خودرو و سیستم تهویه را هم نیز افزایش دهید.

استفاده از دمنده بدون استفاده از کولر

هر چند وقت یکبار شما کاربران میبایست برای مدتی از فن ها خودرو خود بدون استفاده از کولر استفاده کنید تا بدین صورت از مرطوب شدن کانال های انتقال هوا و جمع شدن گرد و غبار جلوگیری به عمل بیایید. تمامی در را باز کنید و سپس با خاموش کردن A/C فن ها را با حد اکثر توان روشن کنید، این کار را به صورت دوره ای تکرار کنید.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

قطعات کامل کولر گازی خودرو و نحوه کارکرد آن

اجزا کولرگازی خودرو

در این آموزش به شناخت قطعات و اجزا کولرگازی خودرو می‌پردازیم که لازم است هر راننده‌ای آشنایی مختصری با آن داشته باشد تا در مواقع ضروری بتواند آن را از قطعات دیگر متمایز کند همچنین باید توجه داشت که عدم کارکرد یا نادرست کار کردن هر یک از این قطعات باعث بروز مشکل در سیستم شده و کار سیستم را با مشکل مواجه می‌کند کولرگازی خودرو

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۱–فن الکتریکی

وقتی‌که فن الکتریکی مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را روی کندانسور و یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن به‌گونه‌ای نصب می‌شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌دمد (وضعیت رانشی). در صورتی که فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می‌دمد

شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط به‌کارگیری آن‌ها متفاوت است، در صورتی که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد. در غیر این صورت فن به‌صورت دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می‌شود.

در بعضی حالات فن کندانسور توسط یک سوئیچ حرارتی (thermistor) کنترل می‌شود. بدین‌صورت که با فن موتور هم‌زمان روشن و خاموش می شود و درواقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۲-اواپراتور

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه ایجاد برودت و کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین می‌باشد.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌گردد.
سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آن‌ها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم کارکرد مناسب هریک از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۳–کمپرسور

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می‌باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم درواقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین کمپرسور فشار و درنتیجه دمای گاز کم‌فشار خارج‌شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد.

کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد.

کمپرسور

کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب باقدرت موتور باشند تا هنگام نصب به‌راحتی در محل موردنظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۴–کندانسور (رادیاتور کولر)

کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۵–رسیوردرایر

رسیوردرایر به‌عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این قطعه دارای یک پرشرکنترل (مانوستات) ایمنی می‌باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به‌طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع ‌نماید.
همچنین بر روی این قطعه، شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۶–شیر انبساط

شیر انبساط تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را به‌طور ناگهانی کاهش می‌دهد. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می‌نماید، شیر انبساط بازشده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۷-سیم کشی

وظیفه انتقال فرمانهای اجزای مرتبط با مجموعه کولر خودرو و نیز برق رسانی به این اجزا بر عهده درخت سیم کولر میباشد لازم به ذکر است در خودرو های جدید معمولاً تمام فرمان‌ها توسط ECU و به‌وسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده می‌شوند.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۸–کلید کنترل فشار (مانوستات)

کلید کنترل فشار که معمولاً آن را مانوستات (MANOSTAT) می‌نامند، دارای دو وظیفه مهم می‌باشد. اول محافظت از اجزاء سیستم در برابر خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار و دوم کنترل تغییرات فشار کندانسور. این سوییچ به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود:

الف ـ کلید کنترل فشار پایین

ب ـ کلید کنترل فشار بالا

پ ـ کلید کنترل فشار سه مرحله

الف – این کلید معمولاً روی رسیورـ درایر و در قسمت بالایی آن که اتصالات ورودی و خروجی قرار دارند نصب شده و مجهز به دو ترمینال است که از یک طرف به کلاچ برقی و از طرف دیگر به ترموستات وصل می‌شود.

نحوه کارکرد کلید فشار پایین بسیار ساده است. در داخل این کلید یک سیلندر یا یک دیافراگم قرار دارد که در صورت حس کردن فشاری کمتر از مقدار تنظیم‌شده، مدار الکتریکی را قطع می‌کند. باید توجه داشت که در صورت کاهش فشار براثر وجود نشت در سیستم، کمپرسور توسط این کنترل از مدار خارج می‌شود تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید.

کلید فشاری که به این صورت عمل می‌کند، عموماً از نوع معمولاً بسته (normally closed) می‌باشد.

ب – این کلید در اغلب مواقع روی رسیورـ درایر نصب می‌شود و دقیقاً عکس کلید فشار پایین عمل می‌کند. اما همانند کلید فشار پایین در مدار الکتریکی قرار می‌گیرد. در حقیقت کلید فشار بالا، مدار الکتریکی مرتبط با خود را در صورتی که فشار اعمال شده روی سیلندر و یا دیافراگم آن، بیشتر از مقدار تنظیم‌شده روی فنر (معمولاً ۲۷ bar تا ۳۲ bar) باشد قطع می‌کند. بدین ترتیب اگر فشار سیستم افزایش پیدا کند کارکرد کمپرسور متوقف شده و از صدمه دیدن کمپرسور و یا ترکیدن شلنگ‌ها و یا سایر اجزاء جلوگیری به عمل می‌آید. کلید کنترل فشار بالا نیز از نوع معمولاً بسته (normally closed) می‌باشد.

پ – در خودروهایی که در آن‌ها از فن الکتریکی برای خنک کردن موتور استفاده می‌شد و یا در حالت‌هایی که جریان هوای عبوری از کندانسور زیاد است از این کلید فشار استفاده می‌کنند.

این نوع کلید فشار نیز بر روی مسیر ولوله گاز فشار بالا نصب می‌شود و به همان صورت که قبلاً گفته شد عمل می‌کند و دارای چهار ترمینال برقی می‌باشند.

وظایف یک کلید فشار سه وضعیتی عبارت است از:

ـ کنترل فشار پایین

ـ کنترل فشار بالا

ـ کنترل کارکرد فن الکتریکی کندانسور

عملکرد دو مورد اول به همان صورت می‌باشد.

سومین خصوصیت این کلید باعث می‌شود که فن کندانسور تنها در مواقع نیاز و زمانی که شرایط سیستم ایجاب می‌کند وارد مدار شود. کنترل فن الکتریکی توسط دو سطح فشار تنظیم‌شده انجام می‌شود. زمانی که فشار رانش به سطحی بالاتر از فشار ماکزیمم رسید فن الکتریکی وارد مدار شده و یا فن در دور دوم شروع به کار می‌کند (در صورتی که فن دو دور باشد) و پس از آنکه فشار از به مقدار تنظیم شده رسید، فن کندانسور از مدار خارج می‌شود. کارکرد پیوسته فن الکتریکی سبب افزایش توان مصرفی، صدا و کاهش طول عمر فن می‌شود. مقادیر تنظیم شده روی کلید فشار سه‌حالته که بستگی به وظیفه این قطعه دارد به ترتیب عبارت است از:

ـ کلید فشار پایین در فشار ۲٫۵ bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع می‌کند.http://magcars.ir/car-news/car-charging-gas-cooler/

ـ کلید فشار بالا در فشار ۲۷ bar تا ۳۲ bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع می‌کند.

ـ فن الکتریکی کندانسور حدوداً در فشار ۱۶ bar وارد مدار شده و در ۱۲ bar از مدار خارج می‌شود.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۹-شلنگ

شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده دارد. به‌گونه‌ای که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، به‌خوبی انجام‌وظیفه کنند.

این شلنگ ها به دلیل شرایط کاری خاص بایستی مطابق با استانداردهای بین‌المللی نظیر SAE (انجمن خودروسازان امریکا) ساخته می‌شوند.

ـ لایه داخلی شلنگ که از نفوذ مبرد جلوگیری می‌کند و ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در دامنه -۳۰°C تا ۱۲۰°C دارد.

ـ قسمت میانی شلنگ که از یک سری الیاف بافته‌شده منسوج تشکیل‌شده است تا باعث افزایش مقاومت شلنگ در فشار‌هایی بالاتر از ۱۷۵ atm شود.

ـ لایه بیرونی که از موادی با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته‌شده است.

اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگ ها بکار می‌روند متناسب با نحو اتصالات اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو، انتخاب می‌شوند.

که بر همین اصل مهم‌ترین انواع آن، فیتینگهای اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فیتینگهای اورینگ دار (o-ring fitting)‌ می‌باشند.

این اصل مهم را همواره باید در نظر گرفت که اتصالات می‌بایست به‌راحتی و به‌سرعت قابل وصل باشند و در عین حال آب بندی خود را در تمام شرایط کاری حفظ کنند.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۱۰-سوئیچ A/C

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد معمولاً یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش می‌دهد لازم به ذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده و سیستم تهویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال درمی‌آید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.

آموزش شارژ گاز کولر خودرو

۱۱-گاز کولر

خواص گاز R134 کولر استاندارد به شرح زیر است:

دما و فشار بحرانی مبرد، بالاتر از دما و فشار کاری سیستم

دمای انجماد پایین‌تر از نقطه انجماد کاری سیستم
گاز نباید اشتعال‌زا باشد، قابل‌انفجار نباشد و سمی نیز نباشد
زیست محیطی، مضر نبودن برای لایه ازون
زیست محیطی، پتانسیل گلخانه‌ای

منبع:دیجی تعمیر/تسنیم

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر چیست؟

کمپرسور کولر پراید + قیمت و اجزا و قطعات کمپرسور کولر

اشتراک:

2 دیدگاه

  1. کاظم در

    درود بر شما
    دوست عزيز, لطفا توضيح بدين که چگونه مى توان به فن تهويه سيستم هواکش (Air condition) اتومبيل هاى شخصى شورولت مدل (epica)
    دسترسى پيدا کرد? چون هر چند وقت متوقف مى شود. تعميرکار مى که نمى داند علت چيست فقط وقتى انرا باز مى کند فن دوباره شروع به کار مى کند. تصميم گرفتم بار بعدى خودم آنراباز کنم ولى از کجا بايد شروع کنم? سپاس از اطلاعات شما.

    • سلام دوست عزیز ممنون از نظر و همراهی شما…در آموزش های بعدی حتما در این مورد توضیح داده میشه

نظر خود را بیان کنید