آموزش عایق بندی درب خودرو+چگونه خودروی خود را عایق صوتی کنیم
با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست برای شما آموزش عایق بندی درب خودرو+چگونه خودروی خود را عایق صوتی کنیم را تهیه کرده ایم،امیدواریم که مورد استفاده و کارآمد باشد و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.
این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد . مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد. هم اکنون شرکت فرافوم عمده تامین این قطعات را برای شرکت ایران خودرو بر عهده دارد
در زیر می خواهیم در خصوص عایق های برای «درب خودرو» صحبت کنیم که مورد استفاده قرار می گیرند .
برای اتومبیل هایی مانند : پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ و خودروی سمند و همچنین پراید عایق هایی وجود دارد تا هم از نفوذ پیدا کردن آب جلوگیری به عمل آید و هم از داخل آمدن گرد و غبار جلوگیری کنند و نهایتا موجب این شود که صدا به درون خودرو کمتر بیاید .
عایق هایی که برای اتومبیل های پژو ۴۰۵ و روآ و آردی مورد استفاده قرار می گیرند به رنگ سفید هستند و همچنین دارای جنسی از ترکیب فوم OPE و BOPP هستند .
در همه سطح این عایق های مذکور با چسب PAS پوشانیده شده است .
جنس عایق ۲۰۶ و سمند از فوم XPE فرم دهی شده و به رنگ شیری می باشد که اطراف آن بطور کامل با چسب های عایق بصورت کاملا رباتیک پوشیده شده است .
این عایق ها قبل از نصب رودری ها بر روی خودرو نصب می گردد .
مشاهده شده در هنگام نصب دزدگیر یا تعمیر سیستم های شیشه بالابر و قفل خودرو ، این عایق ها آسیب می بینند که درچنین مواقعی می بایست عایق آسیب دیده تعویض گردد.
چگونه خودروی خود را عایق صوتی کنیم !
به طور عمده عایقهای صوتی را به دو دسته کلی میتوان تقسیم کرد؛ دسته اول که بیشترین کاربرد را دارد دمپینگ مت (damping mat) نام دارد. دمپینگها بر پایه قیر و موم ساخته شده است و روی آنها یک لایه آلومینیوم پوشیده شده است. تمام دمپینگ متها خاصیت خودچسبی دارند و به علت خاصیت انعطافپذیری بالا میتوان هر روزنه را پوشش داد و به خوبی نقاط مورد نظر را عایق کرد. اما نحوه کار این دمپینگها علامت سوالی را در ذهن به وجود میآورد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
وظیفه اصلی عایقهای صوتی
هدف اصلی استفاده از عایقهای صوتی آکوستیک کردن اتاق خودرو است که علیرغم اینکه به کیفیت و شفافیت سیستم صوتی خودروی شما بهبود میبخشد، به کاهش سر و صداهای محیط خارجی خودرو به ویژه کاهش صدای حرکت چرخ خودرو روی سطح آسفالت نیز کمک میکند اما بیشترین مصرف این عایقها با هدف سیستم صوتی و کاهش نویزهای اضافی استفاده میشود. اولین وظیفه دمپینگها کاهش خرابی صدا به خصوص در استیج جلوی خودرو است که معمولا از اسپیکرهای با حجم صدای بیشتری استفاده میشود. وظیفه بعدی دمپینگها به علت چگالی بالا در جلوگیری لرزشهای ورقهای بدنه خودرو به خصوص درها و سقف خودرو ناشی از بیسها و لرزشهایی که اسپیکرها ایجاد میکنند را خنثی کند و هر چه این لرزش در بدنه خودرو بیشتر باشد، صدا بیشتر خراب میشود و از کیفیت صدا کاسته میشود. خاصیت ژلهای دمپینگها باعث کاهش طول موج امواجی که با بدنه خودرو برخورد میکند، میشود و در زمان برگشت، این امواج جذب میشوند و نویزهای اضافی از بین میرود. لازم به ذکر است، از دمپینگها همواره در سیستمهای کیفیتی و قدرتی استفاده میشود و مختص سبک خاصی نمیشود. بیشترین عملکرد دمپینگها درون درها، کف کابین خودرو، سقف و درِ صندوق خودرو است که به علت هزینه و دردسرهای بسیار از عایقکاری سقف و کف اتاق چشمپوشی میشود.
انواع دمپینگ
دمپینگها با توجه به محل استفاده آنها مانند سقف و کف اتاق خودرو، صندوق، زیرکاپوت، فایروال و درها دارای انواع مختلفی هستند که از نظر جنس و ضخامت متغیرند. به عنوان مثال، دمپینگهایی که با هدف عایقسازی فایروال و کاپوت خودرو استفاده میشود دارای خاصیت قیری بیشتر و ضخامت بیشتری و انعطافپذیری کمتری هستند و تحمل آنها در برابر حرارت مداوم و گرمای نور خورشید بسیار بالاتر از سایر عایقهاست. با توجه به الگوهای استفاده از عایقهای بهخصوص دمپینگها دمای پیشنهادی ۱۸ الی ۳۰ درجه به عنوان بهترین دمای نصب عایقها انتخاب شده است، زیرا در صورت سرد بودن هوا یا گرمای بیش از حد بدنه خودرو، خاصیت چسبندگی اولیه عایقها کاهش مییابد و دوباره به حالت اولیه بازنمیگردد. نکته دیگری که لازم به ذکر است، دمپینگها به صورت یکبار مصرف هستند و با کندهشدن آنها خاصیت چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست میدهند و اثری را بر سطح چسبیده شده نمیگذارند. همچنین، ابزاری غلتک مانند از جنس پلاستیک فشرده برای این کار در نظر گرفته شده است که بتوان در سطوح صاف به خوبی عایق را با سطح کار چسباند.
نوع دیگر عایقهای صوتی که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد دیفیوزرها (Diffuser) هستند. جنس ساختاری این نوع عایقها از فوم و اسفنجهای فشره است و به فومهای شانهتخممرغی معروف هستند. بیشترین کاربرد این سبک از عایقها در ساختار دیوارهای آکوستیک و سالنهای موسیقی است که قسمت کوچکی از وظایف این عایقها در خودرو خلاصه شده است. کاربرد دیفیوزرها به علت حالت قلهایمانند و برآمدگیها باعث شکستن امواج صوتی و بازگشت آنها به فضای اطراف میشود.
به طور معمول از دیفیوزرها در داخل درِ خودرو پشت اسپیکرها، محیط داخلی باکس به عنوان صاف کردن امواج رفت و برگشتی ساب ووفرها استفاده میشود. دیفیوزرها نیز مانند دمپینگ متها خودچسب هستند و از هرگونه کثیفکاری و بههمریختگی جلوگیری میکنند. دیفیوزرها معمولا در ورقهایی با طول یک متر و عرض ۵۰ سانت با قیمتی در محدوده ۵۰ الی ۸۰ هزار تومان به فروش میرسد.
آنچه در بازار عایقهای صوتی میگذرد
با توجه به بازار سالهای اخیر عایقهای صوتی که به دو برند گرند زیرو و ساند استریم محدود بوده است، پیشرفت قابل توجهی در بازار امروزی شکل گرفته که خرید و دسترسی عایقها را برای علاقهمندان آسان کرده است. در حال حاضر شرکتهای گلیدن، گرند زیرو، پاور ساند، ساند استریم و STP به صورت تکی و عمده در حال فعالیت هستند که تنوع عایقها به خوبی جوابگوی مصرفکنندگان هستند.
قیمت دمپینگها با ورقهای بزرگ در طول ۸۰ و عرض ۴۰سانتیمتر که درِ خودرو را به طور کامل پوشش دهد، بسته به جنس و برند بین ۶۰ الی ۱۲۰ هزار تومان متغیر است و ورقهای کوچک که در حال حاضر از برند گرند زیرو در بازار موجود است با طول ۳۸ و عرض ۲۷ سانتیمتر با قیمت بین ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان به فروش میرسد.
خودروهای ایرانی متاسفانه بدلیل مونتاژ و کیفیت نامناسب بعد مدتی و گاها حتی در شرایط نو بودن در اتاق صداهای ناهنجاری میدهند که گاه این صداها باعث عصبی شدن و ناراحتی راننده میگردد. بحث امروز برای مثال در مورد خودروی پژو ۴۰۵ میباشد. اینروزها معمولا توی خیلی از ۴۰۵ صدای تاقچه عقب باعث صلب آرامش داخل کابین میشه و من تو اکثر ۴۰۵ هایی که رو تاقچه باند های بزرگ گذاشته اند این صدا رو شنیدم.
و این مشکل بدلیل نازک بودن جنس تاقچه و بد نصب کردن نصلب هاست که بدون کمترین دقت کارشون رو انجام میدن اما چند وقته بعدش تاقچه شروع با ارزش میکنه و صدای زیادی تولید میکنه .
این موضوع زمانی بیشتر خودش رو نشون میده که جادهای کشور اکثرا دارای دست انداز های متعدد هستند.
من در این آموزش تمام تلاش خودم را کردم که هیچ گونه صدایی حتی تو دست انداز های شدید شنیده نشه که خوش بختانه بسار عالی عمل کرد و حتی کوچکترین صدا از تاقچه نیومد و این بعد از تست خودرو در شرایت مختلف بود.
ابر:
ابری که استفاده کردم قبلش مورد تست قرار گرفت که مطمعن بشم که بعدا خورد نمیشه و مقاومت خیلی خوبی در گرما و ضربه داره برای همین من تست رو روی آسفالت انجام دادم که بعد از تست به ابر مورد نظر رسیدم که کیفیت عالی داره تمام ابرها وقتی روی اسفالت و تحت فشار قرار گرفتن خورد شدن و به قطعات خیلی ریز تبدیل شدن اما این ابر کاملا سالم موند پس به نظرم خیلی خوب امد که از همین استفاده کنم.
قانون اول: اینکه هرچی که تکون بخوره ولق باشه صدا میده (جلو تر بیشتر تو ضیح میدم)
در عکس زیر کمر بند عقب رو نشون میده که دورش پلاستیه هست که نباید لق بزنن چون حتمی تولید صدا میکنن (قانون اول)
.
.
در عکس زیر سیم مال ترمز سوم هست که روی تاقچه قرار دارد و نباید لق بزنه (قانون اول)
.
.
این قسمت رو با نوار درز گیر و چسب محکم کردم چون لبه تاقچه باهاش در تماسه
.
.
ین قطعه پلاستیکی مربوط به پلاستیک های کنار هستند که نباید سر جاشون شل باشن چون باعث میشن پلاستیک خوب جا نره و علاوه بر تولید صدا باعث بد جارفتن هم میشن پس اگه شل هستند حتمی عوضش کنید
.
.
این خود تاقچه هست که همان طور که میبینید نصاب محترم ابرهای اون قسمت رو برداشته و لرزش زیادی رو به تاقچه وارد میکنه
.
.
من دورش رو با همون ابری که در بالا توضیح دادم محکم کردم
.
.
ابن نمای ابر کاری قسمت های مختلف تاقچه هست که حتمی باید اون قسمت بالا و دور باند رو با ابر عایق کنید
.
.
در عکس زیر همان طور که میبینید من با پیچ و مهره باند هارو به تاقچه نصب کردم چون اکثر نصاب ها با پیچ خودکار میبندن واین باعث میشه که باند رو تاقچه خوب محکم نشه و تولید لرزش کنه.
من پیچ ها رو از ابر ها رد کردم که هیمن امر باعث محکمتر شدن ابر ها و استحکام بیشترشون میشه و هم اینکه لرزش های خود باند کمتر به تاقچه میرسه
در حین کارچند تا ابر هم درامد.
.
.
این نمای کامل بعد از اتمام کاره که دوباره ابر های در امده نصب شده و به جزئیاتش توجه بیشتر شده
.
.
این قسمت اکثر ۴۰۵ ها خاکیه و جا دست برای تمیز کزدن نداره شما میتونید الان تمیزش کنید
.
.
این هم نمای کامل از اجزای در امده برای خارج کردن تاقچه
بمنظور رفاه حال سرنشینان، در طراحی خودرو، مهندسان سعی می کنند که لرزشها و صداهای ناشی از کارکرد موتور به اتاق منتقل نشوند. برای این منظور:
– قسمتهایی که ارتعاشات موتور را دریافت می کنند، از طریق قطعات لاستیکی به بدنه و شاسی خودرو متصل می کنند.
– لوله اگزوز را طولانی تر و به شکلی طراحی می کنند که حداقل صدا و لرزش را منتقل کند.
– قسمت های زیرین بدنه را که در تماس با سنگلاخ است، با پوشش قیر مانند اندود می کنند.
– اتاق خودرو را با پوشش آکوستیک محافظت می کنند.
– بین قطعات فلزی که در تماس با یکدیگر هستند را با لاستیک پر می کنند.
– در صورت امکان بجای استفاده از نیروی مکانیکی موتور، از موتورهای الکتریکی برای چرخاندن فن و پروانه استفاده می کنند.
– فرکانس نواسانات و صدای موتور را اندازه گیری کرده، و با استفاده از قوانین فیزیک، آنها را مهار می کنند.
راهنمای عیب یابی صداهای غیر عادی مربوط به گاز دادن خودرو
هنگامی که موتور روشن است، با فشردن پدال گاز، در یک دور موتور خاص، صدایی شبیه به “تق تق” یا “ضربه چکش” شنیده می شود. این صدا هم در حال حرکت و هم درجا وجود دارد.
– احتمالا یاتاقانهای میل لنگ موتور آسیب دیده و لاغر شده اند. این مشکل به دلایل زیر اتفاق می افتد:
الف) نبودن روغن کافی داخل موتور.
ب) نرسیدن روغن کافی به قطعاتی که نیاز به روغن کاری دارند. (بدلیل خرابی اویل پمپ، یا گرفتگی مجاری عبور روغن، یا دیر عوض کردن روغن موتور)
ج) بالا رفتن دمای روغن بصورتی که خاصیت روغنکاری آن از دست رفته باشد.
هنگامی که موتور روشن است، با فشار دادن پدال گاز، صدایی شبیه به “چلق چلق” از قسمت بالای موتور شنیده می شود.
– احتمالا صدا بعلت فیلر سوپاپ، یا لقی گاید (گیت) سوپاپ، یا لقی میل سوپاپ است و تشخیص نهایی این موضوع توسط کارشناس صورت می گیرد.
خودرو، فقط در حالت حرکت، با فشردن پدال گاز و افزایش سرعت، صدای “تق تق تق” می دهد، که با رها کردن گاز و کاهش سرعت این صدا برطرف می شود.
– به احتمال زیاد هوزینگ، یا دنده پینیون شفت گیربکس نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
-در خودرو پراید، خرابی کله بیرونی پلوس نیز چنین نشانه ای دارد.
در حالت روشن (چه ساکن و چه در حال حرکت)، با هر بار فشار دادن گاز و رها کردن آن، صدای تقه شنیده می شود.
– اگر با انجام این کار، خودرو در حین حرکت به سمت چپ یا راست منحرف می شود، سیستم تعلیق یا جلو بندی نیاز به بازدید و تعمیر دارد.
– اگر با انجام این کار، خودرو در حین حرکت به سمت چپ یا راست منحرف نمی شود، یکی از دسته موتورها ایراد دارد و باید تعویض شود.
در خودرو ۲۰۶، هنگام حرکت در مسیر مستقیم، با فشار دادن پدال گاز، خودرو به یک سمت کشیده می شود و با رها کردن گاز، به سمت دیگر می رود. در این حین هیچ صدای خاصی شنیده نمی شود.
– بوش های لاستیکی طبق خراب شده و نیاز به تعویض دارند.
هنگام فشردن پدال گاز (در حال حرکت و درجا)، احساس لرزش زیادی در بدنه می کنید و این لرزش با صدای اضافی همراه است.
– یکی از قطعات لاستیکی اتصال اگزوز یا موتور به بدنه جدا یا خراب شده اند. (برای مهار لرزشهای موتور و اگزوز، این قسمتها توسط قطعات لاستیکی به بدنه خودرو متصل می شوند). این قطعات عبارتند از: منجید اگزوز، بست ها و رابطهای لوله ها و قطعات خودرو به بدنه، دسته موتور بالا و پایین و … .
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
سلام. پیج koaflexx در اینستاگرام چنین عایق هایی رو داره میتونید ی سر به پیج بزنید
سلام.ممنون از مطلب مفیدتون،ماشین من پرشیا است،لطفا جایی رو مشخص کنید که ماشین رو ببربم اونجا و اصولی همه جای ماشین رو عایق بندب کنه،ممنون از شما.یا اگه خودتون هم انجام میدید که چه بهتر
سلام،شماره تلفن چندتا از این مراکزی که عایقکاری صوتی و رفع صدای موتور به کابین رو انجام میدن بیزحنت بذارین تو سایت
سلام. پیج koaflexx در اینستاگرام چنین عایق هایی رو داره میتونید ی سر به پیج بزنید
توضیحات خوبی بود
توصیه من استفاده از STP BLACK GOLD در صندوق عقب
استفاده از STP Black SILVER برای درب های استیج جلو
استفاده از STP CRYSTAL زیر باند های روی طاقچه هست
با تشکر
سلام بر دوستان حرفه ای
واقعا عالی و مفید و البته کاربردی بود.
سپاس
با سلام و خسته نباشید و تبریک سال نو محضر اساتید محترم
تشکر میکنم از اینکه وقت گذاشتید و مطالب مفیدی رو برای استفاده عموم تنظیم کردید بنده طی مدتی که تو سایتهای مختلف و با موضوعات متفاوت مشغول مطالعه و اضافه کردن به اطلاعات عمومی م بودم به صراحت میتونم بگم تنها مطلبی که ساده و کامل و عامه پسند و قابل درک بود و با کلمات بازی نکرده بود مطالبی بود که شما زحمت تنظیمش رو کشیدید.اکثر سایتها،مقاله هایی که میذارن تو یه مقاله با موضوع مشخص چند جور حرف متفاوت میزنن یعنی اینحوری عرض کنم که خودشون مطلب خودشون رو چند سطر پایین تر و با کلمات متفاوت تکذیب میکنن و آخر سر مخاطب نمیدونه که چی به چیه…بازم ممنون و متشکر از زحماتتون.
یا حق
سلام ممنون از نظرت
سلام من واقعا از این مطالبی که در این وب سایت گذاشتید استفاده بردم و خیلی خیلی از زحمات شما متشکرم.
بسیار عالی بود، دستتون درد نکنه
امروز میرم سراغش، خخخ