آموزش تصویری سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ هدلایت و مه شکن

0

آموزش تصویری سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ هدلایت و مه شکن

سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ هدلایت

خودرو برای روشن شدن نیاز به انرژی برق دارد.این انرژی برق که از نوع دی سی یا مستقیم است از باتری 12 ولت ماشین تامین می شود و اتصال باتری به وسایل الکتریکی توسط سیستم سیم کشی برق خودرو انجام میشود.

– انرژی الکتریکی یا برق خودرو از پایه مثبت به طرف پایه منفی جریان پیدا می کند و در این راه از مصرف کننده های زیادی در خودرو که با برق کارمیکنند عبور میکند.

– مثبت باتری از راه جعبه فیوز یا جعبه تقسیم به مصرف کننده ها ارسال می شود و قبل از رسیدن به دستگاههای برقی از یک کلید قطع و وصل و رله عبور کرده و با یک سیم به وسیله مورد نظر میرسد که سیم برق مثبت مصرف کننده می باشد.

– منفی باتری به بدنه خودرو وصل است که کل بدنه و شاسی خودرو به منفی باتری وصل است.(بدنه خودرو برق منفی دارد).

سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ هدلایت

زمانی که خودرو روشن باشد برق مورد نیاز ماشین از آلترناتور یا دینام تامین میشود و زمانی که خودرو خاموش باشد برق مورد نیاز اتومبیل از باتری تامین می شود.
سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ هدلایت

سوئیچ خودرو یا کلید روشن کننده خودرو، یک سویچ یا کلید سلکتور برق مکانیکی می باشد.

هر مرحله سوئیچ برق قسمتی از ماشین را وصل می کند و مرحله آخر که حالت فنری دارد برق استارت را وصل می کند.

این کلید دارای 4 مرحله یا حالت می باشد:

1- حالت خاموش که در قسمت آخر کلید میباشد و پایینترین قسمت سوئیچ میباشد.

2- حالت ACC یا برق فرعی خودرو که در این وضعیت دستگاههای کم مصرف مثل رادیو موتور بالابر شیشه بوق و غیره

3- حالت IGN که با چرخاندن سوئیچ، برق به عقب پنل و چراغ های کوچک و آمپر بنزین، چراغ روغن, آب، جلو داشبورد وارد می شود.

4- حالت استارت، که با چرخاندن سوئیچ به این قسمت، موتور ماشین شروع به کار می کند، با روشن شده ماشین، سوئیچ دوباره به وضعیت IGN می رود.
پس زمانی که صحبت از برق چراغها و لامپ های کوچک و بزرگ (هدلایت) و دی لایت می شود همگی از قسمت IGN گرفته میشود.
سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ هدلایت
انواع چراغ های ماشین:
چراغ های بیرون ماشین

• چراغ بزرگ جلو.
• چراغ مه شکن.
• چراغ کوچک جلو.
• چراغ خطر.
• چراغ ترمز.
• چراغ دنده عقب.
• چراغ راهنما.
• چراغ پلاک ماشین.
• چراغ پارک (جانبی).
چراغ های درون ماشین

• چراغ سقفی.
• چراغ آمپر و پنل جلوی راننده.
• چراغ جعبه داشبورد.
• چراغ صندوق عقب.
• چراغ سقفی صندلی عقب.

محل گرفتن برق برای نصب چراغ های مختلف:

از چراغ راهنما: برای چراغ های دیلایت راهنما دار که سه سیمه هستند و همچنین چراغ راهنمای بغل و آینه های راهنمادار استفاده می شود.

از سوئیچ: زمانیکه میخواهیم بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو چراغ روشن شود استفاده می شود.

از این قسمت فقط برای چراغ های کم مصرف میتوان استفاده کرد زیرا کنتاکتهای سوئیچ نمیتوانند جریان های زیاد را تحمل کنند و خراب میشوند بنابراین برای چراغ های پر مصرف از رله استفاده میکنیم.

از چراغ کوچک: چراغ کوچک نیز به قسمت IGN سوئیچ وصل است با این تفاوت که سوئیچ به رله فرمان میدهد و برق چراغ کوچک از رله گرفته میشود.

از دنده عقب: برای چراغ دنده عقب یا آلارم دنده عقب و دوربین و سنسور دنده عقب از این قسمت استفاده می شود.

زمانیکه دنده را در وضعیت عقب قرار می دهیم یک میکرو سوئیچ که به آن وصل است برق را به رله وصل می کند که بسته به موقعیت استفاده میتوان از رله یا خود چراغ دنده عقب برق گرفت.

راهنمای تصویری نصب هدلایت خودرو :

1- با توجه به نوع خودروی خود و پایه لامپ مربوط به ماشین خود یکی از هدلایتهای موجود را انتخاب میکنیم.

2- انتخاب قدرت، نوردهی مناسب با توجه به محل نصب هدلایت

یعنی اگر برای کاسه چراغ اصلی مد نظر هست طبیعتا باید هدلایتی با قدرت پرتاب نور زیاد نصب کرد.

و اگر برای استفاده در مه شکن یا همان پرژکتور ماشین مد نظر هست توصیه میشود از هدلایتهای رده متوسط استفاده شود.

در هر یک از موارد فوق انتخاب نهایی به عهده خود فرد است که با توجه به سلیقه، شدت نوردهی و هزینه مد نظر برای خرید هدلایت یکی از موارد فوق را انتخاب کند.

3- انتخاب هدلایت متناسب با فضای آزاد موجود در محل نصب در پشت کاسه چراغ خودرو، که با توجه به تنوع طراحی خودرو ها قطعا تفاوت دارد

مثلا در کاسه چراغ هایی که قسمتی از هدلایت مانع بسته شدن کاور پلاستیکی پشت کاسه چراغ میشود میتوان از هدلایتهای 4 طرفه استفاده کرد چون به دلیل طراحی ظریف تر و جدا بودن ترانس راه انداز از خود هدلایت میتوان ان را نصب و درپوش پشت کاسه چراغ را بست.

البته هدلایتهای دیگر هم قابلیت نصب در کاسه چراغ های مختلف را دارا میباشد، مثلا خودرو های پژو 405 و پارس به دلیل فضای کافی، مشکلی در نصب هیچ هدلایتی ندارند.

به طور مثال در خودروی پراید باید با توجه به فضای کم موجود در پشت کاسه چراغ، هدلایت مناسب انتخاب شود.

یا میتوان از هدلایتهای چهار طرفه استفاده کرد یا قبل از خرید هدلایت از اندازه فیزیکی هدلایت های دیگر و فضای موجود در پشت کاسه چراغ اطلاع داشت.( با استفاده از خط کش به راحتی میتوان فضای موجود در پشت کاسه چراغ را اندازه گرفت.
از تکیه گاه لامپ در کاسه چراغ تا محل تماس کاور یا در پوش )

یک نکته در مورد کاور یا در پوش پشت کاسه چراغ :

ساختار لامپهای LED خودرو یا همان ال ای دی هدلایت طوری هست که باید مسیر مکش هوا از پشت هدلایت باز باشد، یعنی اگر بعد از بستن درپوش، کانال یا مجرای مکش هوا مسدود گردد، طبیعتا عمل خنک کاری بدنه هدلایت توسط فن آن به طور صحیح انجام نمی پذیرد و باعث گرم شدن بیش از حد هدلایت و خاموشی موقتی آن ( اتوماتیک و برای مدت کوتاه)
و یا کاهش عمر مفید ان خواهد شد.

راهکار بستن در پوش و خنک کاری هدلایت :

به دلیل طراحی متفاوت و گاها غیر استاندارد درپوش بعضی خودرو ها حتی برای خنک کاری لامپهای هالوژن قدیمی و حتی زنون محفظه ای در نظر گرفته نشده است.
( دقیقا به همین دلیل لامپهای هالوژن و حتی زنون ، مخصوصا در پرژوکتور خودرو ها عمر چندانی ندارند)
ولی در بعضی خودرو ها مثل L90 در پوش با کانل یا مجرای خنک کاری طراحی شده که بعد از نصب لاستیک ژله ای در پوشی دیگر از روی ان بسته میشود که دارای مجرای ورودی هوا میباشد که مناسب ترین گزینه هست.
لازم به ذکر هست بعد از برش دادن لاستیک ژله ای کمی بیشتر از قطر بدنه هدلایت ( جهت گردش هوا) و بستن ان، در پوش رویی هم بسته میشود که از ورود گرد و خبار و اب جلوگیری میکند.
در خودرو هایی که فقط یک در پوش دارند ( درپوش ژله ای ندارند و فقط در پوش پلاستیکی موجود هست) مثل پژو 405 و پارس، باید قبل از نصب نهایی در درپوش چند سوراخ در قسمت پایینی ان ایجاد کرد ( طبق تجربه مته با شماره 5 یا 6 و با 4 یا 5 سوراخ زیر هدلایت کفایت میکند)
توصیه میشود سوراخها با فاصله از هم قرار گیرد مثلا با فاصله 1 سانت یا 2 سانت و به صورت پراکنده (جهت گردش هوای مناسب)

تذکر : حتما سوراخهای ایجاد شده رو به پایین باشد تا در موقع شستشوی خودرو حتی در کارواشها از ورود اب و مواد دیگر جلوگیری گردد.

قطعا بنا به نیاز بازار به در پوش و کاورهای متناسب با LED هدلایتها این در پوش ها تولید و در بازار مصرف عرضه میشود که مسلما باید دارای مجرا یا کانال ورود هوا باشند.

4- اکثر هدلایتهای موجود ضد اب هستند ولی باید در هنگام خرید توضیحات محصول در صفحه خرید خوانده شود.

5- به دلیل مصرف بسیار کمتر LED هدلایتها نسبت به هالوژن و زنون نیازی به نصب آفتامات یا همان رله چراغ نیست. و طبیعتا نیازی به سیم کشی مجزا و قدرتمند نیست.

در صورت نصب رله چراغ هم، موردی ندارد.
در خودروهایی که احتمالا سیستم ECU به دلیل مصرف کمتر این لامپها ارور میدهد، مجبور به نصب رله چراغ هستید.

6- لامپهای LED یا همان هدلایت خودرو ممنوعیت پلیس ندارند.

طبیعی است که در صورت تنظیم نبودن زاویه و ارتفاع کاسه چراغ هر نوع لامپی ایجاد مزاحمت خواهد کرد.

7- مناسب ترین طیف نوری در هدلایت خودرو نور با کلوین 5000 الی 6500 هست.

توصیه میشود از هدلایتهای زرد رنگ با کلوین 4000 الی 4500 در پروژکتور یا مه شکن خودرو استفاده شود ( جهت دید در بارندگی و مه)

8- سوکت برقی بعضی خودرو ها به منظور نصب هدلایت طراحی نشده اند، لذا برای نصب در صورت نیاز به نصاب مراجعه شود.

9- حداقل عمر هدلایتهای اصلی و درجه یک معمولا بیشتر از 2 الی 3 سال هست که با توجه به نوردهی فوق العاده و کمترین فشار به باطری و دینام و حتی سیم کشی خودرو، کاملا ارزش نصب و استفاده را دارا میباشد.

10- در بازار چندین مدل هدلایت وجود دارد با چندین درجه کیفی و نوردهی.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

وایر شمع یا کابل برق خودرو چیست + عیب یابی وایر شمع خودرو

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26