نحوه هواگیری باک بنزین خودرو و توصیه های ایمنی

نحوه هواگیری باک بنزین خودرو و توصیه های ایمنی

ما در این نوشته می خواهیم راجع به نحوه هواگیری باک بنزین خودرو و توصیه های ایمنی صحبت کنیم. اگر باک بنزین ماشین خالی باشد ، اما هنگام سوخت گیری باک پر نمی شود و بنزین به بیرون پرتاب می شود و تا اینکه قطع کند ، جریان بنزین را قطع می کند . و در این زمان باید عملی همچون هوا گیری باک را انجام دهید .

باک بنزین

نحوه هواگیری باک بنزین خودرو

باک بنزین را کاملا پر نکنید

با پر نکردن باک بنزین از مشکل هوا گیری باک بنزین نیز جلو گیری کنید . زیرا باعث ورود بنزین به داخل کنیستر می شود و خرابی هایی را به شما می گذارد و همچنین باعث گذاشتن خرج هایی روی دست شما می شود . زمانی که باک شما نشتی می کند ، امکان دارد باعث آتش سوزی ماشین و همچنین انفجار ماشین شود . حتما باید باک بنزین خود را به طور منظم چک کنید و اگر مشکلی بود آن رفع کنید .

علت هوا گیری باک بنزین و خرابی حباب گیر

به طور طبیعی وظیفه حباب گیری یا همان هوا گیری است که بخار بنزین درون باک را به خارج از باک بنزین هدایت می شود . اگر موقع سوخت گیری قبل از اینکه باک کاملا پر شود ، بنزین سر ریز می شود و بنزین از باک پس زده می شود و زمانی که صندوق ماشین خود را باز می کنید ، بوی بنزین را حس می کنید .

روش هوا گیری باک بنزین

نخستین کاری که انجام آن عاقلانه و درست می باشد ، بررسی باک بنزین توسط مکانیک باید باشد . در صورت گرفتگی در لوله سوخت گیری و یا مشکلی در لوله خروج گاز ، با بر طرف ساختن آن مشکل نیز مرتفع می شود .

علت هوا گرفتن که در واقع همان تجمع گاز داخل باک بنزین است ، چیست ؟

لوله خروجی که از باک برای جاری کردن سوخت به سمت موتور تعبیه شده است ، غالبا به اندازه چیزی به نزدیک 2 سانتی متر بالا تر از کف باک قرار دارد . در واقع این لوله خروجی را بالا تر از سطح کف باک بنزین قرار می دهند .

گاز های تجمع پیدا کرده ، موجب پایین آمدن سطح فشار داخل باک بنزین شده و عملیات دریافت بنزین را متخل می کند . از آن جایی که بنزین پیوسته در حال تبخیر شدن است ، در باک خودرو ها سوراخ بسیار ریزی برای خروج گاز های به وجود آمده ، قرار داده شده است . معیوب بودن این لوله می تواند خودرو را به هوا گیری نیاز مند کند .

برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد ؟

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم ، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده ، چک کردن میزان آب موجود در سیستم در صورت هفتگی یا ماهی ، چک کردن وضعیت فن ها ، اطمینان از پر بودن گاز هنگام استفاده از آن ، کمبود گاز در مدار کولر باید مرتب انجام شود تا ترموستات دچار آسیب نشود .

نشانه های خرابی باک بنزین

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

ترموستات که به باک بنزین متصل می باشد ، در چه محلی از خودرو قرار دارد ؟

به طور معمول در اکثر خودرو ها ترموستات سر راه شلنگ انتقال آب سیلندر به رادیاتور و در محفظه ای آلومینومی که در قسمت هوزینگ قرار دارد و 2 قسمت ترموستات را تشکیل می کند . همچنین بودن ترموستات در ماشین بسیار ضروری می باشد و حتما زمانی که دچار خرابی ای شد ، آن را عوض کنید در غیر این صورت ماشین شما دچار مشکل های جدی ای می شود . و همچنین از خراب شدن باک بنزین جلو گیری می کند و همچنین از هوا گیری بنزین نیز جلو گیری می کند .

ریچه گاز که باک در آن نقش مهمی دارد :

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

دیاگ چیست ؟

دیاگ به معنی تشخیص می باشد . در موتور خودرو حافظه ای وجود دارد که نام آن آی سی یو کی باشد . که با اسنفاده از آن کد شناسایی می شود و خطای ایجاد شده اصلاح می گرد یا در صورت نیاز قطعه مورد نظر تعویض می شود . که دیاگ از طریق ترموستات کار می کند و اگر ترموستات خراب یا دچار نشتی ای شود ، باعث خراب شدن دیاگ و در آخر موتور می شود که باید به ترموستات بسیار دقت کنید . که دیاگ به وسیه بنزین می تواند کار خود را انجام دهد و زمانی که ماشین بنزین نداشته باشد ، نمی تواند کاری کند که باعث آسیب رسیدن به ماشین شما می شود .

مشکل سر سیلندر و واشر که باعث هوا گیری باک می شود :

در خودرو هایی که مایع سیستم خنک کننده آن ها مدت مان زیادی تعویض نشده است یا به جای آن می توان از ترکیبات آب مقطر و ضد یخ استفاده کنید . تشخیص عیب واشر سر سیلندر مار ساده ای نمی باشد و باید توسط مکانیک عوض شود ، زیرا آن وارد تر می باشد و می توان آن را خیلی سریع درست کند .

باک بنزین

علائم شایع در سفت بودن شیلنگ های رادیاتور در هنگام پر شدن باک ماشین می شود ، شامل موارد زیر می باشد :

1- کم کردن مداوم آب رادیاتور

2- بد کار کردن موتور در هنگام استارت

3- شنیدن صدایی مانند باز شدن درب نوشابه

نشانه های تجمع گاز در باک می شود ؟

1- بوی بنزین در داخل کابین نیز باقی می ماند .

2- همچنین زمانی که خودرو ریپ می زند و درست کار نمی کند ممکن است گاز وارد محفظه احتراق شده باشد که به دلیل تجمع گاز درون باک بنزین است .

3- اگر باک خودرو خالی از بنزین باشد یا آمپر آن بنزین کمی را نشان دهد و هنگام بنزین زدن در جایگاه سوخت ، بنزین  پس زده می شود .

توصیه های ایمنی در هنگام هوا گیری باک پراید

1- از ریختن بنزین روی زمین جلو گیری کنید ، زیرا امکان دارد دچار آتش سوزی و یا انفجار های شدید شود .

2- هنگام سوخت گیری ماشین به هیچ عنوان وارد کابین نشود زیرا یکی از علت های هوا گیری باک همین موضوع می باشد .

3- در جایگاه های سوخت به هیچ عنوان نباید عامل آتش زا  مثل سیگار ، فندک  استفاده نشود ، زیرا باعث آسیب جدی می شود .

4- هنگام سوخت گیری یا هوا گیری خودرو ، حتما باید خاموش شود .

هوا گرفتن باک بنزین چیست ؟

تجمع گاز داخل باک بنزین را به اصطلاح همان هوا گرفتن باک بنزین می شود . با هوا گرفتن باک بنزین ، شما قادر نیستید باک را به اندازه کافی بنزین را پر کنید . زمانی که باک پر می باشد و بنزینی را دریافت نمی کند باید حتما آن را هوا گیری کنید .

علائم خرابی و هوا گرفتی باک بنزین باک بنزین

علائم خرابی و گرفتگی این حباب گیری به جز پس زده شدن بنزین از باک ، می توانیم به وارد شدن بوی بنزین داخل کابین اشاره کنیم . یادتان باشد که هوا گرفتن باک و نپذیرفتن بنزین به میزان کافی می تواند به جز نیاز به هوا گیری باک بنزین یک زنگ خطر برای ماشین شما می باشد .

علت پس زدن بنزین از باک ماشین

زمانی که باک ماشین بنزین را پس می زند ، احتمالا پیش از این جویای علت پس زدن بنزین از باک نیز می شود . این موضوع می تواند ارتباط مستقیم با گرفتگی لوله حباب گیر باشد . در صورت معیوب شدن یا گرفتگی لوله حباب گیر یا همان لوله هوا گیری باک بنزین ماشین با سرازیر شدن و ریختن آن روی زمین مواجه می شویم .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که باعث هوا گیری باک بنزین می شود :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

نکته مهم:

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

زمانی که بنزین عمل کرد خوبی را دارد باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- قابلیت مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

2- سوخت رسانی به موتور توسط پمپ بنزین

3- مشخصه حجم باک بنزین

4- داشتن محفظه ایمنی برای نگهداری از بنزین

5- هنگام پر شدن جرقه یا جریانی نداشته باشد

باک بنزین

بیشتر بخوانید:

علت استفاده از بنزین سوپر به جای بنزین معمولی چیست؟

آموزش تعویض فیلتر بنزین پژو 405، تیبا و سمند ef7

هنگام روشن شدن چراغ بنزین چه کار باید انجام داد

منبع: فنیّه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.