همه چیز درباره قیمت و شرایط خرید لاستیک دولتی
ما در این نوشته راجع به لاستیک دولتی صحبت خواهیم کرد. اکثر مردم فکر می کنند که لاستیک های خارجی خوب بود و موندگاری دارد ولی اصلا اینگونه نمی باشد . برای خرید لاستیک بهتر است اول خوب تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید کنید .
راهنمای کامل خرید لاستیک
لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .
نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :
1-انتقال شتاب منفی
2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها
3- جذب ضربات
4- حفظ پایداری
تاریخچه لاستیک دولتی:
در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .
نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .
چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .
در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .
همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .
کمپانی continental – AG در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .
در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .
اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .
این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .
موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد . قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم .
رتبه بندی لاستیک های ایرانی
کثر مردم فکر می کنند که لاستیک های خارجی خوب بود و موندگاری دارد ولی اصلا اینگونه نمی باشد . باید برای ماشین های ایرانی از لاستیک های ایرانی استفاده کرده و برای ماشین های خارجی وارداتی نیز از لاستیک های خارجی استفاده کرد . برای خرید لاستیک بهتر است اول خوب تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید لاستیک کنید . در این مقاله درباره اینکه چه لاستیکی بخرید و چه لاستیکی خوب می یاشد ، توضیح کامل داده شده است .
5 نکته اساسی که در هنگام خرید لاستیک دولتی که باید به آن توجه کنیم .
زمانی که شما تصمیم می گیرید که لاستیک ماشین خود را عوض کنید ، باید 5 مورد زیر را باید رعایت کنید ، تا بتوانید لاستیک خوبی را بخرید :
1- نام تجاری آن :
باید درباره لاستیک های ایرانی تحقیق لازم را به عمل آورید و اگر ماشین شما ایرانی می باشد حتما از لاستیک ایرانی درجه 1 استفاده کنید و از خریدن و استفاده از تایر خارجی اجتناب کنید . همچنین باید از لاستیکی استفاده کنید که نام آن بر سر زبان ها باشد . معروف بودن آن لاستیک خیلی خوب می باشد .
2- بودجه :
قبل از خرید لاستیک باید به بودجه خود نگاه کنید ، اگر بودجه شما بسیار کم بود ، نمی توانید آن لاستیک که خوب و معروف است را بخرید و اگر از لاستیک ارزان استفاده کنید باید بعد از 3 الی 4 ماه آن را عوض کنید . حتما بودجه خود را افزایش دهید و از لاستیکی استفاده کنید که عمر آن بیش از 1 سال باشد و نیاز نباشد که هر 3 الی 4 ماه یک بار آن عوض شود .
3- کیفیت تایر :
باید از تایری استفاده کنید که جنس آن خوب باشد و همچنین با دوام باشد و بعد از چند بار رانندگی آن خراب نشود . باید از لاستیکی استفاده کرد زود خراب نشود و حداقل چند سال برای شما کار کند نه اینکه بعد 4 الی 5 ماه آن را تعویض کنید . بعضی از لاستیک ها هستند که ارزان قیمت هستند ولی از کیفتی بالایی برخوردار است و فرد را چند سال می برد ولی بعضی از لاستیک ها گران قیمت بوده و اصلا کیفیتی ندارد و بعد از گذشت چند ماه خراب شده و باید آن را عوض کنید . در همان خرید کردن از لاستیکی استفاده کنید که هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کیفیت خوبی را .
4- اندازه تایر :
اکثر افراد از تایری استفاده می کنند که اصلا مناسب ماشین آن ها نمی باشد و برای اینکه ماشین آن ها زیبا به نظر برسد این کار را می کنند که همین کار باعث خراب شدن ماشین آن ها و همچنین موتور آن های نیز می شود و وقتی موتور ماشین خراب شود ، خراب بسیاری را روی دست شما می گذارد . از لاستیکی که مناسب ماشین شما است استفاده کنید .
5- نوع استفاده از تایر :
اکثر تایر های گران قیمت و ارزان قیمت جنس خوبی را دارد و بستگی دارد که از تایر ماشین ها چگونه استفاده کنید . اکثر افراد از تایر گران قیمت استفاده می کنند و ماشین را به جاده های خاکی می برند و یا ترمز های بدی را می کند که باعث خراب شدن لاستیک می شود . یه سری از لاستیک ها را نباید در جاده خاکی استفاده کرد .
پر فروش ترین لاستیک های ایرامی کدام ها هستند ؟
موارد که در زیر اشاره می شود ، لاستیک ها و برند هایی هستند که در ایران تولید شده است و فروش و طرفدار خوبی را داشته اند :
1- بارز
2- کویر تایر
3- یزد تایر
4- دنا
5- ایران تایر
از بین برند لاستیک هایی که در بالا گفته شده است ، نظر سنجی گرفته شده است که بفهمند کدام لاستیک طرفدار بیشتری ، جنس بهتری و همچنین پر فروش بوده است .
1- بارز ( 74 درصد )
2- کویر تایر ( 10 درصد )
3- یزد تایر ( 6.5 درصد )
4- ایران تایر ( 5 درصد )
5- دنا ( 4.5 درصد )
در بین لاستیک های گفته شده و نتیجه نظر سنجی ، لاستیک بارز بهترین لاستیک بود که پر فروش ترین ، جنس بهتری و طرفدار بیشتری را داشته است و تمام افرادی که از این تایر استفاده کرده اند ، از آن راضی بوده اند و همیشه از این لاستیک استفاده می کنند .
سایز لاستیک ماشین شما :
1- پراید ( 13 . 65 . 165 )
2- لاستیک پهن پراید ( 13 . 70 . 175 )
3- لاستیک پهن پراید ( 13 . 60 . 185 )
4- پژو 405 ، پرشیا و 206 ( 14 . 65 . 185 )
5- تویوتا کورولا ( 14 . 70 . 185 )
6- جنسیس کوپه چرخ های عقب ( 19 . 40 . 245 )
7- جنسیس کوپه چرخ های جلو ( 19 . 40 . 225 )
8- نیسان مورانو ( 18 . 60 . 225 )
9- سانتافه ( 18 . 60 . 235 )
10- سوناتا ( 17 . 50 . 225 )
11- تویوتا کمری ( 17 . 55 . 215 )
12- ماکسیما ( 16 . 55 . 215 )
13- تویوتا پاریس ( 15 . 60 . 185 )
14- ازرا ( 17 . 55 . 235 )
15- کیا موتور ( 17 . 50 . 215 )
چه مدارکی برای گرفتن لاسیتک های دولتی بارز لازم می باشد ؟
1- برگ سبز خودرو
2- کارت شناسایی مالک خودرو
3- کارت خودرو
باید از تمامی مدارک های گفته شده کپی شده و در زمان تحویل گرفتن لاستیک های دولتی مدارک را به آن ها بدهید . در ضمن باید اضافه کرد که باید حتما مالک خودرو باشد تا لاستیک ها داده شود .
چه لاستیکی را بخریم ؟
این گونه لاستیک ها ، لاستیک های اصلی چهار فصل می باشند همچنین دوام زیادی دارند و سر و صدای کمتررا تولید می کنند . لاستیک های چهار فصل تورینگ و گرند تورینگ دارای هندلیگ بهتری هستند .
هر لاستیک چهار فصل با علامت M + S مشخص می گردد که معمولا در کنار کلمه های گل و برف می باشد .
در ادامه درباره 4 لاستیک و عمل کرد آن ها صحبت خواهیم کرد .
1- لاستیک هایی با عمل کرد فوق العاده
این لاستیک ها برای سرعت های بیشتری طراحی شده اند و همچنین کارایی بالایی دارند . این گونه لاستیک ها در شرایط برف و یخ عملکرد خوبی را دارد .
2- لاستیک های مناسب تمام شرایط آب و هوایی
یکی از بهترین لاستیک های چهار فصل هستند . در بدترین شرایط برف شدید می توان از آنها استفاده کرد .
3- لاستیک هایی با عملکرد بالا
اگر می خواهید لاستیک های داشته باشد که در هر نوع آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرند این نوع لاستیک بهترین انتخاب شما خواهد بود .
4- تابستانی و زمستانی
– تابستانی :
1- تایر های گرند تورینگ
2- تایر های با عملکرد فوق العاده
– زمستانی :
1- تایر های بدون میخ
2- تایر های میخ دار
3- تایر هایی با عملکرد بالا
قیمت انواع لاستیک ها ( تومان )
1- کومهو : 1350000
2- رود ستون : 1350000
3- یزد تایر : 590000
4- کویر تایر : 580000
5- بازر : 590000
6- هانکوک : 1500000
7- سومیتومو : 1450000
لاستیک اسلیک و نیم اسلیک یعنی چه ؟
1-لاستیک اسلیک
این لاستیک اولیل دهه 50 تولید شده است . یعنی سال 1950 و بهترین تایر می باشد . این لاستیک نکته منفی که دارد این است که عمر آن پایین بوده و خیلی زود خراب می شود . این لاستیک ها برای موتور و برای مسابقات فرمولا وان استفاده می شود .
2- لاستیک نیم اسلیک
تایر داری آج خوبی بوده و برای ماشین های معمولی و اسپرت استفاده می شود و در هر شهری می توان از آن استفاده کرد . این تایر برای زمین های خیس عالی می باشد .
مزایای لاستیک دولتی
1-مقاومت بیشتر به پنجری
2- تعمیرات و نصب آسان
3- وزن کمتر
4- پنجرگیری ساده
5- ایمنی بسیار بالا
لاستیک های دولتی خوب می باشد و به دلیل ارزان بودن قیمت آنچنان کیفیت ندارد و بعد از یک مدت خراب می شوند . لاستیک های دولتی برای ماشین های تاکسی و اتوبوس ها خوب می باشد .
بیشتر بخوانید:
نحوه رتبه بندی لاستیک های ایرانی
منبع: اخرین اخبار