تاثیر زاویه ی چرخ ها در کنترل خودرو + تصاویر

0

تاثیر زاویه ی چرخ ها در کنترل خودرو + تصاویر

wheel-align-problems-top

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست برای شما تاثیر زاویه ی چرخ ها در کنترل خودرو + تصاویر را تهیه کرده ایم،امیدواریم مطلب مفید و مورد استفاده ای برای شما باشد،همچنین از شما خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

سیبک و مفصلها : سیبک ها و مفصلها طوری طراحی شده اند که بتوانند قطعات ثابت (مانند جعبه فرمان و طبق ها) را به قطعات متحرک (مانند کمک فنر و سگدست) متصل کنند تا در هنگام گردش به چپ و راست، چرخها بتوانند آزادانه حرکت کنند.

علائم خرابی سیبک و مفصل: خرابی این قطعات معمولا بصورت لق شدن مفصل (بدلیل کارکرد زیاد) و کج شدن آنها (در اثر ضربه) است. در صورت خرابی این قطعات:

– زاویه چرخها بر هم خورده که در تنظیم غربیلک فرمان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

– صدای غیر متعارف از جلوبندی شنیده می شود.

– در برخی موارد، در صورت خرابی مفصل و سیبک، خودرو در دست اندازها اصطلاحا “گیج” می شود.

– کج شدن هر یک از قطعات جلوبندی در یکی از زاویه های چرخها تاثیر گذار خواهد بود.

سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ های جلو

این سه قطعه روی هم مونتاژ شده و در اغلب خودروها، از یک سمت به کمک فنر و از سمت دیگر توسط سیبک به طبق وصل می شود.

– وزن اتاق خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین منتقل می شود.

– دو سر سگدست متحرک است و امکان حرکت به چپ و راست را برای چرخ فراهم می کند.

علائم خرابی سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ: در صورت کج شدن سگدست (در اثر ضربه شدید)، زاویه چرخ بر هم خورده و عملکرد جلوبندی با مشکل مواجه می شود.

– در صورت خرابی بلبرینگ، در حین حرکت (مخصوصا در سرعت بالا)، از چرخها صدا شنیده می شود.

wheel_align_problems

فرمان (SBW (Steer By Wire

این نوع فرمان مدرن ترین نوع فرمانهای حال و آینده است . در این نوع سیستم ، ستون فرمان حذف شده و هیچ رابط مکانیکی بین غربیلک و قسمت دنده شانه ای و پینیون (R , P) وجود ندارد، این فرمان از دو آیتم الکترونیکی تشکیل شده است که به شرح زیر است :

الف- آیتم انتقال مقدار چرخش غربیلک به قسمت پینیون :

این بخش شامل سنسور و زاویه ای (Angular Sensor) میکروکنترولر (ECU) و موتور DC است. سنسور

زاویه ای ، روی محوری که غربیلک روی آن می چرخد ، قرار دارد و مقدار زاویه گردش فرمان را حس نموده،

به میکروکنترولر انتقال می دهد. آنگاه میکروکنترلر سیگنال لازم را به موتور DC این آیتم که روی پینیون قرار

دارد ، ارسال و در نهایت به دنده شانه ای منتقل و عمل هدایت خودرو توسط فرمان انجام میشود . ممکن است این استنباط بوجود آید که فیدبک جاده و چرخها به غربیلک و در نتیجه به راننده منتقل نمی گردد وهمچنین هیچ بازدارنده ای در میزان چرخش غربیلک توسط راننده وجود ندارد. در حالی که این استنباط درست نبوده و بازتاب عکس العمل جاده به غربیلک (با توجه به این که ستون فرمان وجود ندارد ) و راننده منتقل میشود.

ب)- آیتم انتقال فیدبک (Feedback) جاده و چرخها به راننده:

این بخش شامل سنسور گشتاور (Torque Sensor) ، میکروکنترلر و موتور DC مجزا است . سنسور گشتاور روی پینیون مستقر بوده و گشتاور بوجود آمده را حس نموده ، به میکروکنترلر انتقال میدهد .

میکروکنترلر نیز پس از پردازش سیگنال دریافتی ، دستورالعمل لازم را به موتور DC این آیتم که روی محور غربیلک نصب شده است ، ارسال میکند که به غربیلک نیرو وارد نماید.در نتیجه فیدبک جاده به راننده منتقل گشته و عمل هدایت خودرو از طریق فرمان به درستی و واقعی انجام می پذیرد. لذا این نوع سیستم فرمان علاوه بر قسمت مکانیکی دنده شانه ای و پینیون ، از دو مجموعه سنسور ( یکی زاویه ای و دیگری گشتاور ) ، میکروکنترلر و موتور DC تشکل شده است . این نوع سیستم اگر چه به جهت حذف ستون فرمان به ایمنی راننده در مواقع بحرانی می انجامد اما ضریب ایمنی بالایی را در سیستم هدایت خودرو می طلبد. زیرا سیستم مکانیکی کامل نبوده، عمل ستون فرمان توسط یک سیگنال الکترونیکی انجام می شود و سیگنال های الکترونیکی ضریب اطمینان بالایی را لازم دارند .

شرکتهای فعال در زمینه ی سیستم فرمان الکتریکی :

فرمان الکتریکی از سال 1995 بتدریج برروی خودروهای سواری نصب شده و شرکتهای صاحب فن آوری این نوع فرمان آن تحقیقات و سرمایه گذاریهای گسترده ای انجام داده اند . مهمترین آنها عبارتند از :

شرکت Delphi :

این ا ز سال 1999 تا پایان سال 2003 بیش از 2.5 میلیون دستگاه فرمان با تکنولوژی الکتریکی تولیدشرکت او به فروش رسانده است . فرمانهای تولیدی آن اکنون بر روی چهار نوع خودرو در اروپا شامل فولکس لوپو ، فیات پاندا ، پونتو و اپل مریوا نصب و مورد استفاده قرار گرفته است . این شرکت تولیدات خود را با اسامی،فرمانهای مخصوصی معرفی کرده است . فرمانهای الکتروهیدرولیکی با نام Magnasteer الکتریکی با نام Esteer و فرمان SBW با نام Quadra steer عرضه می شود. بعنوان مثال فرمان Esteer نصب شده روی خودرو فیات پانتو در شکل صفحه بعد نشان داده شده است . اکنون روزانه 50000 دستگاه از انواع سه گانه فرمانهای یاد شده را در 10 نقطه ی دنیا تولید میکند.

شرکت Koyo Seiko :

این شرکت در سال 2001 در حدود 2.4 میلیون دستگاه از فرمانهای الکتریکی تولید نموده است .از مهم ترقراردادهای قرار دادهای آن درسال 2003 میتوان به فروش 350000 دستگاه فرمان الکتریکی به شرکت دایملر-کرایسلر جهت نصب بر روی خودرو ا سمارت و 300000 دستگاه به شرکت جنرال موتورز اشاره نمود. پیش بینیها حاکی از آن است . که در سال 2006 در حدود 10 میلیون دستگاه تولید و بفروش خواهد رساند.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش عیب‌یابی اجزاء ستون فرمان خودرو

آموزش تعمیر و عیب یابی جلوبندی خودرو پراید + قطعات جلوبندی پراید

دلیل اصلی تنظیم نبودن غربیلک فرمان پژو 206،سمند،ال 90 و پراید

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26