آموزش رفع صدای جیر جیر تسمه دینام و کمپرسور موتور EF7، دنا و سمند

0

آموزش رفع صدای جیر جیر تسمه دینام و کمپرسور موتور EF7، دنا و سمند

در ابتدا به مشکلاتی از موتور ef7 میپردازیم:

۱. هنگام استارت زدن ( پس از گذشت ۶-۷ ساعت خاموش بودن ) موتور با صدای بسیار زیادی روشن میشه … عملا صدای تراکتور میده و بعد از گذشت 2-3 دقیقه صداش به حالت عادی تر در میاد … در چند سمند ef7 دیگه موقع روشن کردم چک کردم صداش اینگونه نبود …
با ماشین های ۱۶ سوپاپ دیگه ای که داشتم ( مثل ال ۹۰ – ریو – tu5 206 ) اصلا موتور در زمان روشن شدن همچین صدایی نداشت
حالا از دوستان سوال داشتم که سمند دوستان هم اینگونه صدا میده ؟!؟ …
۲. توان موتور قبل از گرم شدن موتور خوبه … اما با گرم و داغ شدن موتور ، توان به شکل چشم گیری کاهش پیدا می کنه و چابک نیست
۳. کپ کردن موتور در زمان حرکت به شدت اذیت می کنه و در دنده های سنگین هنگام گاز دادن به ماشین بدتر میشه ( جرات گاز دادن ندارم و برای جلوگیری از لرزش مجبورم دایم نیم کلاچ کنم )

البته در برخی از مواردم اینگونه نیست….

در موتور EF7 یک تسمه ی بزرگ وظیفه ی انتقال نیروی چرخشی را به دیگر عناصر دارد و در این بین قطعاتی که در سیستم وجود دارد عبارتند از یک سری پولی و ۳ هرزگرد و یک تسمه سفت کن اتوماتیک به همراه خود تسمه که ایراد قطعا از یکی از این قطعات است.

اگر صدا را از سمت تسمه دینام بود چند اقدام زیر را انجام دهید:

۱.حتما از ایجاد صدا توسط هرزگرد مطمئن شوید و سپس اقدام به باز نمودن انها کنید.
برای این کار از یک شیلنگ تراز استفاده کنید به طوریکه
یک سر شیلنگ را نزدیک گوش خود قرار داده و سر دیگر شیلنگ را در محلی که حس میکنید صدا از انجا شنیده میشود نزدیک کنید… هرجا صدا واضح تر به گوش رسید ایراد دقیقا از همان نقطه است…

۲.در این موتور برای دست رسی به هرزگرد ها ابتدا باید تسمه دینام/کمپرسور کولر باز شود که باید با رینگی ۱۹ تسمه سفت کن رو آزاد کنید(که در EF7 یک تسمه یکپارچه وجود دارد)و در صورت کارایی بهتر و دید بهتر میتوانیددسته موتور را نیز باز کنید اما در کل نیازی به آن نیست.

(محل قرار گیری هرزگرد ها دوتا در وسط مجموعه پولی ها و یکی زیر دسته موتور بالا راست هستند)
و با چرخش هرزگرد ها با دست میتوان فهمید صدا از کدام است
سپس به بخش پولی ها و هرزگرد ها میرسیم:

۳.حال با دست بر روی شیار های پولی های موجود دست بکشید هر جا تیزی یا زائده ای حس کردید ان قطعه معیوب و نیاز به تعویض دارد و ایجاد صدا قطعا از این قطعه نیز میتواند باشد…

و تسمه را پشت و رو کنید و به دنبال اثار خوردگی حتی خیلی خیلی ریز بگردید
این همان کار قطعه ی معیوب هست که اثر خود را بر روی تسمه گذاشته است و ایجاد صدا کرد است.

آموزش رفع صدای جیر جیر تسمه دینام

برای همین است اگر برای صدای تسمه به تعمیرگاه مراجعه کنید و با عوض کردن تسمه صدا برای ۲روز خوب هست و بد از آن دوباره آن صدا سر و کله اش پیدا میشود…
چون اصل عیب یعنی پولی سر جایش هست و دوباره شروع به ساییدن تسمه جدید میکند تا به لایه ای از تسمه برسد که ایجاد صدا کند

برای همین منظور اگر بعد از عوض کردن ۲-۳ بار تسمه و نتیجه نگرفتن از آن اطمینان حاصل پیدا کردید منبع ایراد از پولی ها بوده و در واقع پولی ها اصطلاحا تیز کرده اند و روی شیار تسمه صدای جیغ مانندی تولید میکنند…

۴٫ایراد بعدی نیز میتواند از خود غلتک تسمه سفت کن باشد که تسمه را به خوبی سفت نمیکند، برای اینکار باید میزان لی تسمه را اندازه گیری کنید که نباید زیاد باشد.

آموزش رفع صدای جیر جیر تسمه دینام

غلتک تسمه سفت کن اتوماتیک

اگر ایراد از سمت هرزگرد ها باشد باید اولین و راحت ترین اقدام چه باشد؟

اگر قصد دارید دقیقا متوجه منبع صدا شوید
ابتدا با صابون داخل تسمه را هنگامی که ماشین روشن هست به تسمه نزدیک کنید و مراقب دستانتان باشید و صابون را به تسمه بزنید

اگر به محض برخورد صابون با تسمه صدا قطع شد ایراد یا از تسمه هست یا پولی ها

اما اگر صدا ادامه دار بود و تاثیری نداشت ایراد از هرزگرد ها میباشد.

آموزش رفع صدای جیر جیر تسمه دینام

یکی از هرزگرد های موتور EF7

نکته ی آخر اینکه سعی کنید از تسمه باکیفیت استفاده کنید تا صدا به صورت کلی از بین برود.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش تصویری تعویض تسمه تایم و واتر پمپ پراید + ویدئو

آموزش تصویری تعویض تسمه دینام فولکس واگن گل

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26