آموزش روش فیلرگیری ماشین پراید ، پژو ، سمند ، 206 ،پیکان

آموزش روش فیلرگیری ماشین پراید ، پژو ، سمند ، 206 ،پیکان

آموزش روش فیلرگیری ماشین

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست شما می توانيد آموزش روش فیلرگیری ماشین پراید ، پژو ، سمند ، 206 ،پیکان را مطالعه کنید،امیدواریم که این مطلب مفید و کارامد باشد و همچنین خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

فیلر گیری موتور

فیلر گیری یکی از مهمترین و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن)را انجام دهد.هر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتور بکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند. یکی از سیستمهای که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتور تاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار باز و بسته شدن سوپاپها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و انرا با فیلر اندازه و تنظیم میکنند.

همچنین فیلر سوپاپ ها در آوانس و ریتارد صحیح سوپاپ ها نقش بسزایی دارد.

فیلرگیری کار سختی نیست ، ما در اینجا ۴ راهنمای از ۴ صفحه وب مختلف که درست تر بنظر می رسیدند را نقل قول می کنیم :
راهنمای فیلرگیری موتور ۱ :

فیلرگیری ماشین پیکان و پژو RD (هر دو یک موتور دارند) که به شرح زیر می باشد :
ابتدا درب سوپاپ را باز کنیم و بعد با چرخاندن میل لنگ (بوسیله چرخاندن پروانه) سیلندر ۱ را در حالت قیچی قرار داده و سیلندر ۴ را فیلرگیری می کنیم . (فیلر ۳۰ برای سوپاپ دود و فیلر ۲۵ برای سوپاپ هوا)

بعد سیلندر ۳ را قیچی کرده سیلندر ۲ را فیلرگیری می کنیم . سپس سیلندر ۴ را قیچی کرده ۱ را فیلرگیری می کنیم و در انتها سیلندر ۲ را قیچی کرده و ۳ را فیلرگیری می کنیم

نکته : همیشه فیلر هوا کمتر از فیلر دود است.
راهنمای فیلرگیری موتور ۲ :

بهترین وسریعترین روش فیلر گیری بشرح زیر است:
سیلندر( ۴) در حالت قیچی قرار داده و سیلندر(۱) هر(دو سوپاپ دود و هوا) وسیلندر(۲) سوپاپ (هوا) وسیلندر(۳) سوپاپ(دود) را فیلر گیری کنید.
سیلندر( ۱) در حالت قیچی قرار داده و سیلندر(۴)هر(دو سوپاپ دود و هوا) و(سیلندر۲) سوپاپ(دود) و(سیلندر ۳) سوپاپ (هوا.)را فیلر گیری کنید.

برای چرخاندن موتور دو راه دارید:
۱-با بکس پولی میل لنگ را بچر خانید.
۲-زیر یکی از چرخهای جلو جک زده وخودرو را در( دنده ۴ )گذاشته ولاستیک را با دست بچرخانید تا موتور بچرخد.
حالت قیچی سوپاپ ها :

مثلا(سیلندر ۱)دوسوپاپ دارد: هوا ودود.

موتور را انقدر بچرخانید که سوپاپ دود تا آخر بالا امده وسوپاپ هوا میخواهد پایین برود.به محض حرکت سوپاپ هوا به پایین .دیگر موتور را نچرخانید .این حالت را قیچی سوپاپ می نامند.
راهنمای فیلرگیری موتور ۳ :

تقریبا تمام خودروها به این شکل فیلرگیری می شوند . میل لنگ ماشین را بچرخانید یا بوسیله تسمه پروانه یا در بعضی ماشین ها بوسیله آچاری که به میل سوپاپ میخورد .

باید ببینید سوپاپ های کدوم سیلندر در حالت قیچی قرار گرفته اند .

حالت قیچی چیه ؟ حالتی که سوپاپ دود بالا آمده بسته شده و سوپاپ هوا در حال باز شدن است میگن حالت قیچی سوپاپ ها البته نه اینکه سوپاپ هوا تا آخر باز شود ، به اندازه دو سه میلیمتر که بره پایین کفایت میکند .

میل لنگ رو بچرخونید تا یکی از سیلندرها سوپاپ هاش در حالت قیچی قرار بگیره حالا میرسیم به قانون دور در دور نزدیک در نزدیک . یعنی چی؟ یعنی اینکه مثلا در موتور چهار سیلندر اگر سیلندر چهار قیچی کرد سیلندر یک رو فیلرگیری می کنید , اگر سیلندر سه قیچی کرده بود سیلندر دو رو فیلرگیری می کنید و برعکس . در موتور های شش سیلندر هم همینطور اگر سیلندر یک قیچی کرد سیلندر شش رو فیلرگیری میکنید اگر سیلندر دو قیچی کرد سیلندر پنج رو فیلرگیری می کنید و برعکس . به این میگن قانون دور در دور نزدیک در نزدیک البته در موتورهای خطی نه موتورهای V شکل . بعد برای سیلندری که نوبت فیلرگیریش هست مهره قفلی روی پیچ تنظیم فیلر ( روی اسبک همونی که سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده ) رو شل می کنید البته بعضی ماشین ها اسبک ندارند چون میل سوپاپ رو هستن و مستقیما بادامک میل سوپاپ ، سوپاپ رو به طرف پایین فشار میده خلاصه فرقی نمیکنه همون هم پیچ و مهره تنظیم فیلر دارد .

وقتی مهره شل شد فیلر رو زیر محلی که اسبک به ته سوپاپ برخورد میکنه میزارید ( بسته به نوع ماشین فیلر فرق میکنه ) فرضا فیلر ۰/۲ برای سوپاپ هوا اگه فیلر مابین فضای اسبک و ته سوپاپ نرفت که باید پیچ رو کمی شل کنید ( همون پیچی که مهره شو قبلا شل کردید ) و دوباره فیلر رو بزارید و امتحان کنید مقدار سفتی فیلر باید طوری باشه که نه اونقدر سفت باشه که وقتی فیلر رو می خوایید از مابین اونها بیرون بیکشید روش خط بیوفته نه اونقدر شل باشه که براحتی از بین اونها عبور کنه ( اصطلاحاً حالت کارد و پنیر ) وقتی به نظرتون اندازه فیلر درست شد پیچ رو در همون حالت نگه میدارید و مهره قفلی رو محکم می کنید و تمام سیلندرها به همین صورت ادامه می دید ( البته با قانون قیچی کردن و دور در دور نزدیک در نزدیک) و هر موتوری هم اندازه فیلر خاصی دارد، در بعضی فیلر سوپاپ دود و هوا یکسان هست و در بعضی دیگر متفاوت . در این مورد به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . ولی مقدار فیلر سوپاپ های پیکان و آردی : سوپاپ هوا ۲۰ صدم میلیمتر و سوپاپ دود ۴۰ صدم میلیمتر . اگه جایی دید نوشته ۲ و ۴ دهم میلیمتر هم همان است.

فیلرگیری خودروهای دیزلی هم به همین صورته تفاوتش در چرخاندن موتور هست در بعضی کامیون ها یک طرف اکسل عقب جک میزنن تا چرخ از زمین کنده شه بعد ماشین رو تو یه دنده سبک میزارن یک نفر چرخ عقب رو میچرخونه تا موتور بچرخه و یک نفر دیگه که مسئول فیلرزدن هست مقدار چرخوندن چرخ عقب رو کنترل میکنه هر موقع سوپاپ سیلندری قیچی کرد به نفری که داره چرخ رو میچرخونه میگه همونجا چرخ رو نگه داره و یا در بعضی کامیون ها جایی که سنسور دور موتور وصل هست سنسور رو باز میکنن و با پیچ گوشتی دندونه های فلایویل رو می چرخونن تا به حالت قیچی برسه. بعضی تعمیرکارها هم اهرم خاموش کن پمپ انژکتور رو در حالت خاموش نگه میدارن و تک استارت میزنن تا به حالت قیچی برسن . به نظر راحتر اینه که یه چرخ عقب رو جک زد و چرخ رو چرخوند.
راهنمای فیلرگیری موتور ۴ :

اول اینکه روش قیچی تو پرایدهای انژکتوری غلط بوده وعلت انهم تایم زمان پاشش انژکتورهاست که من خودم تجربه کردم ودر ضمن دوستانی که طبق فیلم اموزشی سایپا فیلر میکنند هم باید بگم اون پراید کاربراتوری هستش نه انژکتوری.

در مرحله اول پراید باید با موتور گرم و دمای نرمال فیلر بشه (طبق گفته شرکت سازنده) منظور از دمای نرمال اینه که موتور در جا کار کنه و تا حدی گرم بشه که فن شروع به کار کنه ( البته اگر ترموستات و فشنگی آب سالم باشند ) که برای پرایدحدود ۹۰ درجه باشه (اگر اشتباه نکنم) . در دمای نرمال اگر فیلر گیری کنید مطمئنا صدای اضافی نخواهید شنید مگر اینکه : فیلر خراب باشه – روغن موتور بیش از حد رقیق باشه – گاید سوپاپ و سیت سوپاپ زخمی و خراب باشند که در این صورت سوپاپ مرتب از تنظیم خارج میشه.

حالا روش فیلرگیری موتور پراید انژکتور

زمانی که سوپاپ دود سیلندر۱ کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر۳ وسوپاپ دود سیلندر۴ رو فیلر میزنید.
زمانی که سوپاپ دود سیلندر ۳کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر۴وسوپاپ دود سیلندر ۲ رو فیلر میزنید.
زمانی که سوپاپ دود سیلندر۴کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر۲وسوپاپ دود سیلندر ۱ رو فیلر میزنید.
زمانی که سوپاپ دود سیلندر ۲کامل باز بود سوپاپ هوا سیلندر۱وسوپاپ دود سیلندر ۳ رو فیلر میزنید.
واسه سردی و داغی موتور هم بگم که شما ماشینو روشن میکنید وقتی فن زد و خاموش شد بعد از حدود ۱۰ دقیقه فیلر گیری کنید راستی فیلر هوا رو۲۵ و فیلر دود رو۳۵

بذارین بهترین روشه البته واسه انژکتور.

مقدار فیلر پراید را معمولاً ۲۵-۲۵ یا ۲۵-۳۰ قرار می دهند،برای اطمینان به راهنمای موتور مورد نظر مراجعه فرمائید ، میزان کارکرد موتور در میزان فیلر کمی موثر است.
توضیح فیلر گیری پراید و سایر ۴ سیلندرها (با روش قیچی سیلندر مقابل)

آموزش روش فیلرگیری ماشین

این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری فیلر گیری سوپاپ های خودرو با هم همراه می شویم تا با نحوه صحیح فیلرگیری سوپاپ آشنا شویم.

ابزارهای مورد نیاز : ابزارهای عمومی فیلر میکرومتر

هشدار

مقدار فیلر حتماً مطابق توصیه ی شرکت سازنده باشد.

متداول ترین روش فیلر گیری برای انواع موتورهای چهار سیلندر با ترتیب احتراق ۲، ۴، ۳، ۱ به صورت زیر است:

مرحله ۱

سوپاپ های سیلندر شماره ی ۴ را در حالت قیچی قرار دهید ( قیچی سوپاپ ها، یعنی بسته شدن سوپاپ دود و باز شدن سوپاپ گاز، به طور همزمان که در چند درجه از گردش میل لنگ رخ می دهد )

مرحله ۲

اینک سوپاپ های سیلندر ۱ را فیلر گیری نمائید. در این حالت نوک بادامک های این سیلندر تقریبا به طرف بالاست اندازه ها را یادداشت کنید.

آموزش روش فیلرگیری ماشین

فیلر مورد نظر در زیر بادامک خیلی سفت یا شل نباشد و با سفتی کمی حرکت کند.

مرحله ۳

با قیچی کردن سوپاپ های سیلندر شماره ی ۲ سوپاپ های سیلندر ۳ را فیلر بگیرید و این عمل را برای هر سیلندر متقابل انجام دهید. جدول زیر ترتیب فیلر گیری را نشان می دهد.

آموزش روش فیلرگیری ماشین

در روشی دیگر، هر گاه سوپاپ های دود را در ستون سمت چپ در حالت کاملاً باز قرار دهیم ( بادامک روی تایپت )، می توانیم سوپاپ های ستون سمت راست جدول را فیلر گیری کنیم با توجه به جدول زیر.

آموزش روش فیلرگیری ماشین

به هر حال، روش فیلر گیری هر چه باشد مقدار آن را باید تنظیم نمود.

مرحله ۴

در موتورهایی که دارای پیچ و مهره تنظیم لقی هستند، مقدار فیلر را به وسیله ی پیچ گوشتی تنظیم نمائید مانند تصویر زیر.

آموزش روش فیلرگیری ماشین

مرحله ۵

مقادیر لقی مربوط به هر سوپاپ را روی کاغذ یادداشت نمائید.

مرحله ۶

با مقایسه ی اعداد و مقدار استاندارد لقی سوپاپ های گاز و دود، در صورت تنظیم نبودن فیلر، میل بادامک را باز و شیم های مناسب را جایگزین کنید.

آموزش روش فیلرگیری ماشین

مرحله ۷

برای هر سوپاپ سه حالت وجود دارد :

لقی در حد مجاز است. در این حالت شیم مورد نظر مناسب است.
لقی زیاد است در نتیجه باید به همان اندازه از شیم ضخیم تر استفاده کنید.
لقی کمتر از حد مجاز است در این صورت باید شیم نازکتر جایگزین شود.

مرحله ۸

مطابق آن چه در راهنمای تصویری اصول پیاده و سوار کردن میل بادامک ذکرشد، میل بادامک را ببندید و فیلرها را کنترل نمائید مانند تصویر زیر.

آموزش روش فیلرگیری ماشین

نکته

در صورتی که قطعات سوپاپ تعویض و یا آب بندی شده اند، ابتدا شیم های استاندارد ۲/۲۵ میلیمتر را قرار دهید، سپس اقدام به فیلرگیری نمائید.

آموزش روش فیلرگیری ماشینگردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی + مزایا و معایب موتور دیزل

نشتی روغن موتور ال 90 از کجاست + رفع نشتی روغن موتور ال 90

علت کاهش توان و قدرت موتور خودرو در گذر زمان چیست و چه باید کرد

تعویض روغن با ساکشن + آشنایی با ساكشن روغن موتور

آیا اهمیت دمای روغن موتور مانند دمای آب برای ماشین است؟

3 نظر

  1. امید دوو

    سلام لطفا فیلر گیری ماشین دوو ماتیز سه سیلندر را توضیح بدید هرجا سرچشمه میزنم نداری خوووووووووواهشا بگید

  2. سلام ممنون از راهنماییتون خیلی عالی بود فقط بیزحمت فیلرو وقتی که موتور سرد بزاریم یا داغ باشه هم مشکل نداره به نظر من چون موتور همیشه داغه باید داغ گذاشت ولی مکانیک ها میگن بزار دوساعت بمونه خنک بشه بعد لطفا راهنمایی کنین

  3. با سلام و تشکر فراوان از ادمین این سایت توضیحاتتون واقعا عالی و درجه یکه. اما چند تا سوال داشتم من با این روش سعی کردم موتور بنز ۲۳۰ رو فیلرگیری کنم مشکل صدا و عطسه بر طرف شده اما موتور یکم لرزش میگیرهاما نرم و بی سروصدا کار میکنه. راه حل یا توضیحی دارید در این باره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.