راهنمایی و آشنایی کامل با جعبه فیوز پژو 405
فیوز چیست و چه کاری انجام می دهد ؟
انواع فیوز در خودرو
فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع می باشند:
-
فیوز شیشه ای
-
فیوز تیغه ای
-
فیوز سرامیکی
در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر می باشد.
فیوزها بر اساس جریانی که از آن می گذرد، درجه بندی می شوند. برای مثال مدار روشنایی اتومبیل را در نظر بگیرید، وقتی برای اولین بار چراغ ها را روشن می کنید، رشته تنگستن درون لامپ ها سرد است و مقاومت اندکی دارد، به همین دلیل جریان بسیار بالایی از مدار می گذرد و به لامپ ها می رساند.
با گرم شدن لامپ، مقاومت رشته تنگستن لامپ افزایش یافته و باعث کاهش جریان عبوری می شود بنابراین برای انتخاب فیوز مورد نیاز باید، بالاترین جریان را که ممکن است از مدار بگذرد تعیین کنیم، پس از آن راه معمول انتخاب فیوزی است که یک درجه از مقدار محاسبه شده بالاتر باشد. در جدول زیر فیوزهای مختلف، همراه با جریان قابل عبور و رنگ های آن آمده است.
فیوزها طوری انتخاب می شوند که از سیم کشی و مصرف کننده ها محافظت نمایند. اگر فیوز با درجه خیلی بالا در مدار نصب شود، آنگاه این فیوز در صورت اتصال کوتاه و یا نقض دیگری در مدار نمی سوزد و باعث ایجاد آسیب در مدار و یا مصرف کننده ها می گردد.
هشدار:
- حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمایید.
- استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود.
- توجه داشته باشید حتی به صورت موقتی نیز، از سیم به جای فیوز استفاده نکنید. این عمل می تواند باعث صدمه دیدن یا حتی آتش سوزی شود.
- هرگز از فیوزهای غیر استاندارد حتی برای مدت کوتاه استفاده نکنید زیرا در این صورت به سیم کشی و سیستم های الکترونیکی آسیب وارد شده و باعث آتش سوزی خواهد شد.
- برای تهیه فیوزهای استاندارد می توانید به نمایندگی های مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.
توجه:
- فیوزهای استاندارد، دارای بدنه صاف، شفاف و غیر هادی الکتریسیته بوده و سیم قابل ذوب شدن آن باید کاملا قابل رویت باشد. همچنین ترمینال های فیوز باید در قسمت بدنه فیوز کاملا محکم قرار گرفته باشد و پایه ها نباید به هیچ وجه لق و یا شل باشند و فیوز از استحکام کافی هنگام نصب روی خودرو برخوردار باشد.
- روی بدنه فیوزها باید میزان ولتاژ و شدت جریان عبوری (آمپر) و مشخصه سازنده و یا شرکت بازرگانی حک شده باشد.
فیوز اصلی (فیوز سیمی)
این نوع از فیوزها برای جلوگیری از صدمه و ذوب شدن سیم کشی اصلی خودرو به کار می رود و در صورتی که سیم کشی اصلی خودرو آمپری بالاتر از حد مجاز عبور نماید این فیوز سوخته و از مدارات اصلی و سیستم های الکتریکی و الکترونیکی محافظت می نماید.
در صورتی که چراغ های جلو و سایر تجهیزات الکتریکی کار نمی کنند، فیوز اصلی را بازدید نمایید. اگر این فیوز سوخته است باید آن را تعویض کنید.
هشدار:
هیچ گاه به جای فیوز از سیم حتی برای مدت کوتاه استفاده نکنید. زیرا در این صورت به سیم ها و سیستم الکتریکی آسیب وارد شده و دچار آتش سوزی خواهند شد.
راهنمای جعبه فیوز پژو 405
این اطلاعات رو از دفترچه ماشینم مینویسم.(مدل ۸۲ ، نمیدونم تو مدلهای بعدی فرق کرده یا نه؟)
تو جعبه فیوض سه ردیف فیوض هست ، شماره گذاری اونها از چپ به راست و از ردیف بالا به پایین انجام شده:
ردیف بالایی:
۱- ۱۰ آمپر-ر رادیو پخش بعد از سوییچ
۲- ۵ آمپر – درجه آب، جلو آمپر، جعبه کنترل کولر و بخاری
۳- ۱۵ آمپر – فن موتور (دور تند)
۴- ۱۰ آمپر – بوق اخطار روشن ماندن چراغها ، لامپ کوچک عقب سمت راست
۵- ۱۵ آمپر – جعبه کنترل سیستم خنک کننده ، رله قطع کمپرسور ، کلید کولر ، رله فن ، کلید سه کاره
رله کنترل بخاری ، جعبه کنترل کولر و بخاری ، موتور دریچه چرخش هوا
۶ – فیوزی در این محل نصب نمی باشد.
۷- ۲۰ آمپر – بوق
۸ – ۳۰ آمپر – مدار اتصال کوتاه ( مدار تغذیه فیوزهای ۱۵ الی ۲۵ )
۹ – ۵ آمپر – لامپ کوچک عقب سمت چپ ، چراغ نمره عقب ، چراغهای کوچک جلو
۱۰ – ۳۰ آمپر – در ۴۰۵ مصرف ندارد.
۱۱- فیوزی در این محل نصب نمی باشد.
۱۲ – ۱۰ آمپر – چراغ دنده عقب ، چراغهای اخطار جلو آمپر ، دور سنج ، آمپر بنزین
۱۳ – فیوزی در این محل نصب نمی باشد.
۱۴ – ۳۰ آمپر – در ۴۰۵ مصرف ندارد.
۱۵ – ۳۰ آمپر – جعبه کنترل قفل مرکزی ، لامپ سقف (جلو و عقب) ، لامپ صندوق عقب
۱۶ – ۲۰ آمپر – فندک
ردیف وسطی:
۱۷ – ۱۰ آمپر – حافظه رادیو
۱۸ – ۱۰ آمپر – چراغهای مه شکن عقب
۱۹ – ۱۰ آمپر – روشنایی داخل پانل بخاری ، روشنایی جلو آمپر ، روشنایی رادیو ، روشنایی کلید های
داشبورد
۲۰ – ۳۰ آمپر – در ۴۰۵ مصرف ندارد.
۲۱ – ۳۰ آمپر – فن بخاری
۲۲ – ۲۰ آمپر – در ۴۰۵ مصرف ندارد.
۲۳ – ۱۵ آمپر – رله گرمکن شیشه عقب
۲۴ – ۳۰ آمپر – موتور برف پاک کن ، رله برف پاک کن ، پمپ شیشه شور
۲۵ – ۱۰ آمپر – جعبه کنترلهای سیستم خنک کننده ، ساعت
۲۶ – ۱۵ آمپر – فلاشر
۲۷ – ۳۰ آمپر – گرمکن شیشه عقب
۲۸ – ۱۵ آمپر – جلو آمپر ، ساعت دیجیتال ، چراغهای خطر
۲۹ – ۳۰ آمپر – شیشه بالابر برقی درهای جلو
۳۰ – ۱۵ آمپر – چراغ جعبه داشبورد ، چراغهای راهنما ، جعبه کنترل شیشه بالابر برقی
ردیف پایینی:
فیوزهای یدکی و پنس مخصوص درآوردن فیوزها
در ضمن اون نور آبی کمرنگ که در محل اتصال فیوز با کنتاکتور دیده میشود ممکن است بخاطر ایجاد جرقه به دلیل وجود فاصله یا سولفاته …. باشه که باعث کشیدن جریان بیشتر و در نهایت سوخت فیوز و …. بشه .
بازنشر: مجله خودرو
منبع:کارستان
بیشتر بخوانید :
راهنمای تصویری جعبه فیوز و رله داخل محفظه موتور سمند و سورن مولتی پلکس
سلام من رحمتی هستم از تبریز واقعا ممنون از راهنماییتان از بابت فیوز ها
خیلی خوب و کارا بود خدا پدر و مادرتان را بیامرزد و برای خودتان از خدا روزی فراوان خواهانم
ممنون و سپاس
با سلام من 405مدل 83دارم متاسفانه چند روز پیش برق پشت آمپرها قطع شد ناگفته نماند که یک سویچ مخفی گذاشتم برای روشن کردن ماشین که با یک برقکار خودرو هماهنگی کردم آمد یک راه که زیر فرمان جلوپا بود در آورد بین پایه های رله سیم وصل کرد وماشین و روشن کرد گفت رله تون سوخته باید بیای جلوی تعمیر گاه تا برات عوض کنم رفتم تعمیر گاه همان شخص که ماشین و روشن کرد آمد تمام سیم زیر فرمان را باز کرد راه سویچ مخفی را عوض کرد الان ماشین خوب روشن نمیشه باید چند بار ریموت دزد گیر خاموش روشن کنم تا ماشین پس بشه لطفاً هر این مشکل بلده یا برقکار خوب سراغ داره راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم
بسیار عالی و کامل …
سپاس ♡