ترمز های پنوماتیک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ترمز های پنوماتیک چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

ترمز یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که اگر نباشد ، ماشین خطرناک ترین سواری دنیا می باشد . پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمعن شوید ، ترمز خودرو می باشد . در این مقاله می خواهیم درباره بوستر ترمز ماشین صحبت کنیم که همان طور که گفته شده مهم ترین قطعه در خودرو می باشد که بودن آن بسیار ضروری است .

ترمز

در ترمز های پنوماتیک ( Pneumatic Brakes ) به جای روغن از هوا جهت اعمال فشار روی چرخ ها استفاده می شود . در این نوع ترمزها ، هوا توسط کمپرسور فشرده می شود . کمپرسور ، هوا را به داخل مخزن ذخیره هوا پمپ می کند . گفتنی است ، کمپرسور نیروی محرکه خود را از طریق تسمه ، زنجیر ، یا چرخ دنده از موتور خودرو می گیرد . دقت داشته باشید که حجم مشخصی از هوا را می توان در مخزن ذخیره کرد ؛ اما چون کمپرسور به طور مستقیم به موتور متصل است ، هر زمانی که موتور روشن باشد ، کمپرسور نیز شروع به پمپ کردن هوا می کند . بدین منظور از یک کنترل کننده فشار هوا استفاده شده است تا هر وقت فشار هوا به حداکثر میزان خود رسید ، کمپرسور را غیر فعال کند .

در کمپرسور هوا ، از فیلتر برای تصفیه هوای ورودی به داخل مخزن استفاده شده است ؛ زیرا هوایی که به داخل مخزن پمپ می شود ، باید تمیز باشد . البته رطوبت هوا را نمی توان با فیلتر گرفت و هوا را خشک کرد . ازا ین رو در برخی موارد دیده می شود که در مخزن هوا آب وجود دارد . وجود آب در مخزن ، مشکلات زیادی را در سیستم ترمز پنوماتیک به وجود می آورد .

این مشکل در فصل های سرد آسیب بیش تری به سیستم ترمز می زند . بدین صورت که وقتی آب در مخزن یخ می زند ، عملکرد ترمز پنوماتیک کاهش می یابد . برای رفع این مشکل ، دریچه ای در زیر مخزن تعبیه شده است که باید به طور منظم توسط راننده باز شود تا آب اضافی به طور کامل از داخل مخزن خارج شود . در برخی مخازن ، دریچه های اتوماتیک وجود دارد که در فاصله های زمانی مشخص ، باز می شوند و آب اضافی از داخل مخزن خارج می شود . خودروها به ویژه ماشین های سنگین بسته به نوع و عملکرد سیستم ترمز پنوماتیک شان از یک یا چند مخزن هوا استفاده می کنند .

البته در برخی موارد برای جدا کردن آب و رطوبت از هوا ، از دستگاه خشک کننده نیز استفاده شده است . این دستگاه که بین مخزن و کمپرسور هوا نصب می شود ، هوا را پیش از انتقال به مخزن دریافت می کند و از طریق سیستم گرمایش آن را گرم می کند تا خشک شود . سپس هوای خشک وارد مخزن می شود .

گاهی ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سیستم کنترل کننده فشار هوا ، هوای بیش تری وارد مخزن شود و در نهایت مخزن را منفجر کند . ازاین  رو ، یک سوپاپ اطمینان روی مخزن تعبیه شده است تا در چنین شرایطی از انفجار مخزن جلوگیری کند . نقش این سوپاپ در حقیقت این است که در مواقع اضطراری وقتی  که فشار هوای درون مخزن بیش از حد مجاز شده است ، باز می  شود و هوای اضافی را تخلیه می  کند .

پس از این  که فشار هوا به اندازه کافی کاهش یافت ، سوپاپ بسته می  شود . دریچه سوپاپ اطمینان ، در واقع توسط یک نگهدارنده توپی شکل که پشت آن یک فنر وجود دارد ، باز و بسته می  شود . فنر با افزایش فشار هوا ، فشرده و جمع می  شود . بدیهی است ، با جمع شدن فنر ، هوای اضافی خارج می  شود . پس از این  که هوای اضافی خارج شد ، فشار وارد بر نیروی فنر نیز کاهش می  یابد و فنر باز شده و دریچه سوپاپ بسته می  شود .

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد ، با باز شدن دریچه هوا ، فشار هوا به طرف ترمزها هدایت می  شود و ترمز روی چرخ ها عمل می  کند . با رها شدن پدال ترمز ، فشار هوای وارد بر ترمزها از دریچه دیگری خارج می  شود و ترمزها آزاد می  شوند .

وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد ، هوا از مخزن به سمت ترمزها می رود و وارد اتاقک ترمز می شود . اتاقک هوا توسط یک دیافراگم به دو قسمت تقسیم شده است . فشار هوا باعث حرکت رو به جلوی دیافراگم می شود و پس از قطع شدن فشار هوا ، دیافراگم توسط یک فنر به جای اول خود باز می گردد . با جلو رفتن دیافراگم ، یک شفت به نام میله فشار که در تصویر زیر به رنگ قرمز نشان داده شده است ، به سمت جلو حرکت می کند و قطعه نارنجی رنگ را به سمت به جلو حرکت می دهد .

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند ، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است ، این بخش ها عبارتند از  :

1- شاسی و بدنه

2- سیستم تعلیق

3- سیستم ترمز

4- سیستم فرمان

5- مولد قدرت ( مولد )

6- سیستم سوخت رسانی

7- سیستم انتقال قدرت

8- برق خودرو

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

ترمز های پنوماتیک

ترمزهای بادی بیشتردر کامیون های سنگین، کشنده تریلی ها و بعضی از کامیون های سبک مورد استفاده قرارمی گیرند . در این سیستم یک مخزن ذخیره هوای فشرده ( تانک باد ) وجود دارد ، که هوای فشرده درون آن توسط یک کمپرسور تامین می گردد . این کمپرسور درکنار بلوکه موتور قرار گرفته است و نیروی مورد نیاز خود را از میل لنگ می گیرد . هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور ، ابتدا از درون فیلترهای رطوبت گیر و روغن زن عبور کرده و سپس وارد تانک باد می گردد ، تا در آن جا ذخیره گردد .

در ترمزهای بادی تا هنگامی عمل ترمز گیری امکان پذیر است که درون تانک باد ، فشار هوا به اندازه کافی باشد و فشار هوای درون تانک باد افت نماید ؛ ترمزها نیز عمل نخواهند کرد .

هنگامی که پدال ترمز توسط راننده فشرده می گردد ، یک سوپاپ که در زیر پدال قرار دارد ، باز گردیده و امکان عبور جریان هوا از تانک باد به بوسترهای ترمز که روی چرخ ها قراردارند ، فراهم می گردد .

بوسترهای ترمز ، سیلندرهای بادی می باشند که فشار هوا باعث به حرکت در آوردن پیستون آن ها می شود . حرکت پیستون نیز از طریق یک اهرم به بادامکی انتقال می یابد که باعث باز شدن کفشک های ترمز می گردد . در اثر باز شدن کفشک های ترمز ، تماس اصطکاکی بین کفشک ها و کاسه چرخ ایجاد شده و در نهایت باعث عمل ترمزگیری می شود . هم چنین هر گاه که پای راننده ازروی پدال برداشته شود ، فشار باد از بوستر ترمز خارج گردیده و کفشک ها به حالت اولیه خود باز می گردند .

البته در سیستم های جدید تر ، به منظور افزایش ضریب ایمنی ، از سیستم معکوس استفاده شده است . یعنی درحالتی که فشار باد درپشت بوسترهای ترمز قرار نگرفته است ، کفشک ها با کاسه چرخ درگیر بوده و و عمل ترمزگیری انجام می شود و آنگاه که فشارباد در پشت بوستر های ترمز قرار نگرفته است ، کفشک ها با با کاسه چرخ درگیر بوده و عمل ترمزگیری انجام می شود و آن گاه که فشار باد درپشت بوسترهای ترمزقرارمی گیرد ، در اثر نیروی وارده ، کفشک ها جمع گردیده و ترمز آزاد می شود .

ترمز

اجزای سیستم پنوماتیک

اجزای مختلفی وجود دارند که با پیوستن به هم یک سیستم پنوماتیک کامل را تشکیل می دهند . تقریبا تمامی سیستم های پنوماتیکی از این اجزا تشکیل شده اند .

1- روشی برای تولید هوای فشرده برای سیستم قدرت این معمولا شامل یک دستگاه کمپرسور هوا و برخی اوقات همراه با مخزن ذخیره هوای فشرده و لوله کشی توزیع هوا به ماشین ها و تجهیزات است .

2- روشی برای کنترل کردن جهت جریان هوا نیاز است . این ها نوعا یک یا چند نوع از شیرها هستند . یک انتخاب خوب در کنترل ماشین شیر پنج راهی سه وضعیت با تخلیه مرکز است . در اینجا هنگامی در وضعیت وسطی و قطع قرار دارد و کلید قطع اضطراری فشرده می شود برای هر دو سمت سیلندر ، هوا را قطع می کند . و توان قطع می شود . این شیر نوعا با استفاده از دو بوبین 24 ولت DC عمل می کند . برق دار کردن هر کدام از بوبین ها به تنهایی سیلندر مربوطه را هل داده یا می کشد .

یکی یا بیشتر از تجهیزاتی که با استفاده از هوای فشرده کاری انجام می دهند . که می توانند عملکرهای خطی یا دورانی باشند . سیلندرها ، موتورها ، گیره ها،  نازل های هوا .

سیستم های پنوماتیک در اتوماسیون ماشین های صنعتی متداول هستند . مطمئن شوید که هوا را به درستی تامین ، آماده سازی و توزیع کرده اید . هنگامی که به درستی انتخب ، مونتاژ و نصب شده باشند ، تجهیزات و عملکرد های پنوماتیک علی رغم نیاز به نگهداری محدود دارای عمر مفید طولانی خواهند بود .

علائم خرابی ترمز خودرو

خرابی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

بیشتر بخوانید:

علت لرزش ماشین در شروع حرکت و در هنگام نیم کلاچ

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.