آشنایی با سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

3

آشنایی با سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

نیمه انژکتور چیست-تعمیرگاه پراید نیمه انژکتور-پراید نیمه انژکتور مدل 82-معایب پراید نیمه انژکتور

استپر موتور پراید نیمه انژکتور-تبدیل پراید نیمه انژکتور به انژکتور-دلکو پراید نیمه انژکتور-دیاگ پراید نیمه انژکتور

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (10)

1 – سنسورها
1-1: سنسور دمای هوا (ats)

این سنسور در مسیر ورود هوا به هواکش قرار گرفته است و اطلاعات مربوط به دمای هوا ورودی را به موتوررا به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میدارد.

واحد کنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در منیفولد ورودی بکار میبرد .

این سنسور در واقع یک سنسور حرارتی میباشد که نوعی مقاومت منفی است .

یعنی مقاومت آن با افزایش دمای هوای ورودی کاهش می یابد.

بر اساس ولتاژ خروجی کامپیوتر موتور . دمای هوا ورودی را تعیین کرده و مطابق با آن میزان سوخت تزریقی را تنظیم میکند.

محل قرار گیری این سنسور برروی محفشه هواکش میباشد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (6)

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (5)

1-2 : سنسور دمای آب ( CTS )
این سنسور بر روی سر سیلندر قرار دارد و اطلاعات مربوط به درجه حرارت مایع خنک کننده را توسط یک مقاومت حساس در برابر حرارت به واحد کنترل موتور ارسال میدارد .

این سنسور نیز سنسور حرارتی نوعی مقاومت منفی بوده و مقاومت آن با افزایش دمای موتور کاهش می یابد.

واحد کنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجی سنسور مربوطه گرم شدن موتور را تشخیص داده و در نتیجه مخلوط مناسبی از هوا و بنزین را در هنگامیکه موتور سرد است فراهم میکند.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (3)

1-3 : سنسور فشار مطلق منیفولد هوا ( MAP)
این سنسور توسط یک شیلنگ, میزان خلاء داخل منیفولد ورودی را حس کرده و اختلاف ولتاژ را به واحد ECU ارسال میدارد .

این سنسور بر روی بدنه خودرو و در کنار شیر برقی EGR و کنیستر قرار دارد.

ECU توسط این اطلاعات , نیازمندیهای سوخت سیستم را تعیین کرده و به انژکتور ها دستور پاشش سوخت را ارسال میدارد .

ضمنا این سنسور دارای ولتاژ ۵ ولت است . فشار مطلق برابر است با فشار بارومتریک منهای خلایی که توسط پیستون ها ایجاد میشود.

به طور مثال اگر فشار بارومتریک در سطح دریا برابر ۳۰mmHg باشد و خلاء منیفولد برابر ۲۰mmHg در این صورت فشار منیفولد برابر ۱۰mmHg میباشد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (4)

1-4 : سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS)
این سنسور از یک مقاومت متغیر دورانی تشگیل شده است و با گردش محور دریچه گاز میگردد این تعغیر ولتاژ به ECU ارسال شده تا آنرا از میزان باز و بسته بودن دریچه گاز مطلع سازد.

واحد ECU مناسب با درجه باز شدن دریچه گاز و یا به عبارتی ولتاژ خروجی این سنسور میزان شتاب را تعیین میکند و مطابق با آن بهترین تزریق سوخت را انجام میدهد .

اتصال لغزنده این سنسور با محور دریچه گاز هم محور بوده و با کوچکترین حرکت دریچه گاز میزان باز بودن آن را حس کرده و در اثر باز و بسته دریچه گاز ولتاژ خروجی سنسور تعغیر میکند و بر اساس این تعغیر ولتاژ اطلاعات ECU ارسال شده و واحد کنترل موتور نیز نسیت به مخلوط سوخت ( هوا و بنزین ) مورد نیاز را محاسبه مینماید . محل نصب این سنسور بر روی دریچه گاز می باشد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (2) سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (1)

1-5: سنسور اکسیژن O2 Sensor
این سنسور مقدار اکسیژن گازهای خروجی را که در منیفولد دود میباشد .

را اندازه گیری کرده و ولتاژ مناسب با اکسیژن موجود در سیستم که نشانه رقیق و یا غنی بودن مخلوط میباشد به واحد ECU ارسال میکند .

ولتاژ کم نشانگر زیاد بودن اکسیژن و ولتاژ زیاد نشانه کم بودن اکسیژن است.

کنترل سوخت در این سیستم به صورت حلقه بسته انجام میشود بنابراین سنسور اکسیژن زمانی فعال میشود که دمای موتور به حد نرمال رسیده باشد وحرارت نوک سنسور به ۳۰۰ درجه رسیده باشد .

این سنسور به سنسور تک سیم) (UNHEATED معروف است که فاقدر گرمکن است.

روش حلقه بسته به این جهت به کار میرود . تا موتور را تا حد امکان در یک نسبت استوکیومتریک ( سوخت / هوا ۱به ۱۴.۷ ) نگه دارد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (9)

1-6 : سنسور دورموتور و موقعیت زاویه ای میل لنگ
این سنسور از یک دیسک فلزی تشگیل شده که برروی شکافهایی در دوردیف شعاعی با زاوریه معلوم نسبت به یکدیگر ایجاد شده است و دیسک را به چهار ناحیه ۹۰ درجه تقسیم میکند .

دو عدد دیود نورانی( LED) و فتو دیود در مقابل این شکافها قرار داده شده است .

در اثر گردش دیسک هنگامیکه یک شکاف در مقابل دیود مربوطه قرار میگیرد با ولتاژ ۵ ولت در خروجی سنسور ظاهر میگردد .

بدین ترتیب دور موتور و موقعیت زاویه ای را به واحد ECU هدایت میکند .

محل نصب این سنسور در داخل دلکو می باشد .

ECU زمان جرقه را انتخاب میکند و هنگام روشن شدن موتور زمان جرقه توسط دلکو کنترل میگردد وقتی موتور ره کار می افتد زمان جرقه به واحد کنترل ارسال شده و یا با این عمل روشن شدن موتور کنترل میشود.

هدف از زمانبندی در این است که با تنظیم زمان جرقه در رابطه با نقطه مرگ بالا حداکثر قدرت در موتور بدست می آید ادوانس کلی جرقه از روی محاسبه اطلاعات دریافت شده از سنسورهای موتور که روی زمانبندی جرقه تاثیر میگذارد محاسبه میگردد .

واحد کنترل موتور این اطلاعات را از سنسورها و دور موتور حس کرده و مقدار زمان پاشش سوخت نسبت به میزان هوای ورودی را محاسبه میکند.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (7) سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (8)

فیلم سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید – قسمت 1

سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید – قسمت 2

گردآوری: مجله خودرو

اشتراک:

3 دیدگاه

  1. امید عراقی در

    پراید نیمه انژکتورم استارت ک میزنم تق تق تق تق میکنه و وقتی سوییچ بازه یه صدایی از زیر یا داخل موتور میاد که انگار یه پمپ هی قطع و وصل میشه دلیلش چیه…با تشکر

نظر خود را بیان کنید