آشنایی با سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

آشنایی با سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری کیا طرح زیمنس

نیمه انژکتور چیست-تعمیرگاه پراید نیمه انژکتور-پراید نیمه انژکتور مدل 82-معایب پراید نیمه انژکتور

استپر موتور پراید نیمه انژکتور-تبدیل پراید نیمه انژکتور به انژکتور-دلکو پراید نیمه انژکتور-دیاگ پراید نیمه انژکتور

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (10)

1 – سنسورها
1-1: سنسور دمای هوا (ats)

این سنسور در مسیر ورود هوا به هواکش قرار گرفته است و اطلاعات مربوط به دمای هوا ورودی را به موتوررا به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میدارد.

واحد کنترل این اطلاعات را به جهت تنظیم مقدار پاشش سوخت در منیفولد ورودی بکار میبرد .

این سنسور در واقع یک سنسور حرارتی میباشد که نوعی مقاومت منفی است .

یعنی مقاومت آن با افزایش دمای هوای ورودی کاهش می یابد.

بر اساس ولتاژ خروجی کامپیوتر موتور . دمای هوا ورودی را تعیین کرده و مطابق با آن میزان سوخت تزریقی را تنظیم میکند.

محل قرار گیری این سنسور برروی محفشه هواکش میباشد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (6)

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (5)

1-2 : سنسور دمای آب ( CTS )
این سنسور بر روی سر سیلندر قرار دارد و اطلاعات مربوط به درجه حرارت مایع خنک کننده را توسط یک مقاومت حساس در برابر حرارت به واحد کنترل موتور ارسال میدارد .

این سنسور نیز سنسور حرارتی نوعی مقاومت منفی بوده و مقاومت آن با افزایش دمای موتور کاهش می یابد.

واحد کنترل موتور بر اساس ولتاژ خروجی سنسور مربوطه گرم شدن موتور را تشخیص داده و در نتیجه مخلوط مناسبی از هوا و بنزین را در هنگامیکه موتور سرد است فراهم میکند.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (3)

1-3 : سنسور فشار مطلق منیفولد هوا ( MAP)
این سنسور توسط یک شیلنگ, میزان خلاء داخل منیفولد ورودی را حس کرده و اختلاف ولتاژ را به واحد ECU ارسال میدارد .

این سنسور بر روی بدنه خودرو و در کنار شیر برقی EGR و کنیستر قرار دارد.

ECU توسط این اطلاعات , نیازمندیهای سوخت سیستم را تعیین کرده و به انژکتور ها دستور پاشش سوخت را ارسال میدارد .

ضمنا این سنسور دارای ولتاژ ۵ ولت است . فشار مطلق برابر است با فشار بارومتریک منهای خلایی که توسط پیستون ها ایجاد میشود.

به طور مثال اگر فشار بارومتریک در سطح دریا برابر ۳۰mmHg باشد و خلاء منیفولد برابر ۲۰mmHg در این صورت فشار منیفولد برابر ۱۰mmHg میباشد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (4)

1-4 : سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS)
این سنسور از یک مقاومت متغیر دورانی تشگیل شده است و با گردش محور دریچه گاز میگردد این تعغیر ولتاژ به ECU ارسال شده تا آنرا از میزان باز و بسته بودن دریچه گاز مطلع سازد.

واحد ECU مناسب با درجه باز شدن دریچه گاز و یا به عبارتی ولتاژ خروجی این سنسور میزان شتاب را تعیین میکند و مطابق با آن بهترین تزریق سوخت را انجام میدهد .

اتصال لغزنده این سنسور با محور دریچه گاز هم محور بوده و با کوچکترین حرکت دریچه گاز میزان باز بودن آن را حس کرده و در اثر باز و بسته دریچه گاز ولتاژ خروجی سنسور تعغیر میکند و بر اساس این تعغیر ولتاژ اطلاعات ECU ارسال شده و واحد کنترل موتور نیز نسیت به مخلوط سوخت ( هوا و بنزین ) مورد نیاز را محاسبه مینماید . محل نصب این سنسور بر روی دریچه گاز می باشد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (2) سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (1)

1-5: سنسور اکسیژن O2 Sensor
این سنسور مقدار اکسیژن گازهای خروجی را که در منیفولد دود میباشد .

را اندازه گیری کرده و ولتاژ مناسب با اکسیژن موجود در سیستم که نشانه رقیق و یا غنی بودن مخلوط میباشد به واحد ECU ارسال میکند .

ولتاژ کم نشانگر زیاد بودن اکسیژن و ولتاژ زیاد نشانه کم بودن اکسیژن است.

کنترل سوخت در این سیستم به صورت حلقه بسته انجام میشود بنابراین سنسور اکسیژن زمانی فعال میشود که دمای موتور به حد نرمال رسیده باشد وحرارت نوک سنسور به ۳۰۰ درجه رسیده باشد .

این سنسور به سنسور تک سیم) (UNHEATED معروف است که فاقدر گرمکن است.

روش حلقه بسته به این جهت به کار میرود . تا موتور را تا حد امکان در یک نسبت استوکیومتریک ( سوخت / هوا ۱به ۱۴.۷ ) نگه دارد.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (9)

1-6 : سنسور دورموتور و موقعیت زاویه ای میل لنگ
این سنسور از یک دیسک فلزی تشگیل شده که برروی شکافهایی در دوردیف شعاعی با زاوریه معلوم نسبت به یکدیگر ایجاد شده است و دیسک را به چهار ناحیه ۹۰ درجه تقسیم میکند .

دو عدد دیود نورانی( LED) و فتو دیود در مقابل این شکافها قرار داده شده است .

در اثر گردش دیسک هنگامیکه یک شکاف در مقابل دیود مربوطه قرار میگیرد با ولتاژ ۵ ولت در خروجی سنسور ظاهر میگردد .

بدین ترتیب دور موتور و موقعیت زاویه ای را به واحد ECU هدایت میکند .

محل نصب این سنسور در داخل دلکو می باشد .

ECU زمان جرقه را انتخاب میکند و هنگام روشن شدن موتور زمان جرقه توسط دلکو کنترل میگردد وقتی موتور ره کار می افتد زمان جرقه به واحد کنترل ارسال شده و یا با این عمل روشن شدن موتور کنترل میشود.

هدف از زمانبندی در این است که با تنظیم زمان جرقه در رابطه با نقطه مرگ بالا حداکثر قدرت در موتور بدست می آید ادوانس کلی جرقه از روی محاسبه اطلاعات دریافت شده از سنسورهای موتور که روی زمانبندی جرقه تاثیر میگذارد محاسبه میگردد .

واحد کنترل موتور این اطلاعات را از سنسورها و دور موتور حس کرده و مقدار زمان پاشش سوخت نسبت به میزان هوای ورودی را محاسبه میکند.

سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (7) سیستم سوخت رسانی پراید نیمه انژکتوری (8)

فیلم سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید – قسمت 1

سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید – قسمت 2

گردآوری: مجله خودرو

56 نظر

  1. دلیل روشن نشدن پراید هاچبک ۸۴ چیه دیاگ هم گذاشتم و مشکلی نداشته؟

  2. ابراهیم

    سلام ببخشیدپرایدنیمه انژکتو اشتباهی نوشتم انژکتور

    • سلام حسته نباشید من یه پراید نیم انژکتور مدل ۸۲ دارم سوختش رفته بالا ۱۰۰ کیلومتر ۱۲لیتر میسوزه اگر کسی میدونه بگه ممنون میشم

  3. ابراهیم

    سلام من پراید۱۴۱ مدل ۸۳انژکتوردارم که سنسور راکسیژنش تویه تصادف شکست و چون گیرم نیومد جاشوکورکردم استپرشم برداشتم خودم یه چی ساختم که کاراستپرراجای دیگه انجام مید الان مصرف سوختش کمترشده وخیلی عالی هست دوستان تنها چیزی که میتونه ضعیفش کنه اول گرفتگی توری پشت سوزن انژکتورهاست وبعدشمع هاکه اکیوم خوب جواب میدوشمع ایرانی اصلاجواب نمیده

  4. سلام دوستان هاچبک ۸۳ نیمه انژکتور دارم دارم اوراقش میکنم لازمش از موتور تا اطاق می فروشم تمامه قطعات سالم به شرط با اجازه مدیرییت سایت شمارمو میزارم خواستید پیام بدید لطفا فقط پیام واتس اپ یا sms در ضمن شمال هستم نوشهر خودم ۱۵ سال سوار شدم کشیدم بی لوازمیشو پس بدو بدو تا تموم نشده

  5. سلام سر شمع من برق نمیاد چیکار کنم
    عصابم خورد شده

  6. مهدی امیدی

    دیاگ نیمه انژکتور کجا داره کسی سراغ داره
    ناظر تایید کن دیگه

    • سلام داداش برو تهرانسر روبروی مسجد جامع باطری سازی فرید بسیار گرون میگیرد ولی کارش خوبه یه پیرمرد 60ساله است

  7. مهدی امیدی

    دیاگ نیمه انژکتور کجا هست آدرس بدین لطفا

  8. مهدی امیدی

    اگه مکانیک با انصاف و درست کار نیمه انژکتور سراق دارین بگین ممنون میشم

  9. مهدی امیدی

    سلام کجا دیاگ پراید نیمه انژکتور داره
    تو صفاییه هست ولی آدم درستی نیست

    • یک محمد نامی هست تو خاوران گردنه تنباکویی
      شمارش 09104587446 کارش حرف نداره

  10. سلام.یک پراید نیمه انژکتور دارم مدل 82دارم اجزای بغل موتور برف پاکنش سنسورش سوخته کسی عکساشو داره که بدونم شلنگاش به کجای کاریاتور میخوره؟

  11. شاهرخ مهری

    سلام
    دوستان پراید نمیه انژکتور دارم
    سربلایی ریپ میزنه یا دورموتوربالا یکمی گازمیدم ریپ میزنه کسی میدونه مشکل ازکجاست؟

    • سلام دوستان پراید نیمه انژکتور مدل 83 دارم مشکلش ریپ زدن خیلی اذیت میکنه موقع حرکت اصلا جون نداره یکم ک راه میفته بهتر میشه ولی ول نمیکنه شتابش کمه وایر شمع کویل عوض کردم راه نیفتاد انژکتورهاشم دادم شستن لطفا راهنمایی کنید دوستان ممنونم

      • سلام منم پراید نیمه انژکتور دارم تو تهران خیلی گشتم فقط یه نفر تعمیرکار پیدا کردم
        تهرانسر . دیاگ فرید روبروی مسجد

  12. سلام خسته نباشید ی هاچ بک 83 نیم انژکتور دارم مصرف سوختش چند روزیه خیلی بالا رفته صافی بنزین هم عوض کردم . دستگاه زدم گفتن سنسور گاز مشکل داره چون دور موتور تا ۱۳ الی ۱۵ بالا میاد
    میشه راهنماییم کنید چجوری سوختش رو کم کنم پایین بیاد ممنونم.

  13. آقا این مثبت و منفی کوئل از کجا اومده؟؟ بعد سوکت کوئل نیمه انژکتور ورودی و خروجی هاش از کجا به کجا وصل میشود

  14. آقا این مثبت و منفی کوئل از کجا اومده؟؟

  15. محمدرضا

    با سلام چرا واقعا وسایل پراید نیمه انژکتور به خوبی گیر نمیاد اولا چرا تولید شده که الان نباید وسایلش باشه مگه پراید نیست مگه شرکت سایپا نساخته پس چرا فکر مردم نبوده آقا یا جمع کنین این بندو بساط یا تولید کنید قطعات این نو مدل را اگه واستون نمیصرفه وسایل نیمه انژکتور تولید کنید پس بیجا کردین ساختین

  16. سعیدغیابی

    رله دوبل پراید۸۲نیمه انژکتورکجای ماشینه هرچندباتری سارمیگه نداره ورله دیگری بجاش هست که قطع پمپ بنزین راانجام میدهدوبایدعوض بشه ولی پیداش نمیکنم کسی میدونه بگه لطفا

  17. سید مسلم

    ماشین بالای ۱۰۰ تا هی میگیره ول میکنه ممنون میشم کمکم کنید

  18. سلام پراید نیمه انژکتور دارم مدل 82 مصرفش ده میسوزه صد کیلومتر چیکار کنم کمتر بشه خیلی داره اذیتم میکنه

    • سلام سنسور اکسیژن رو عوض کنید .. تو بازار هست اما یه کم سخت پیدا میشه

      • سلام دوستان پراید نیمه انژکتور دارم ریپ میزنه درجا ک میخای حرکت کنی اصلا جون نداره خالی میکنه وقتی دور موتور یکم بالا میره حرکت میکنم تو حرکت بهتره شمع وایر عوض کردم سوزانشو شستشو دادم ولی اصلا فرقی نکرد لطفا راهنمایی کنید

    • سوزناتونم گشاد کرده شاید، سنسور اب هم چک کن

  19. پراید نیمه انژکتوری دارم استارت میزنه اما موقع حرکت خاموش میشه نمیدونم مشکل کجاست لطفا راهنمایی کنید، ممنون

    • کویل ببینید مشکلی نداره .. کویل ببینید ترک خوردگی نداره بدنش .. اتصالات و سوکت زیر فرمان و استارت هم بررسی کنید

    • منم این مشکلو داشتم بردم تعمیرگاه مکانیک گفت عیب از دلکو این جنسای چینی آشغالن کل اوراقی ها رو گشتم یه اصلیشو پیدا کردم بستم روش خوب شد.

      • سلام. من هم پرايد 83 نيمه انزكتور دارم. براي معاينه فني، ميگن دود سياه داره و بوي دود هم ميده. شمع ها را عوض كردم. شستشوي انزكتور هم انجام شده. مكمل بنزين هم يك بار ريختم. ولي فرق آن چناني نكرده. دنبال جايي هستم كه دياگ 5 گاز داشته باشه. با دياگ معمولي چك كردم. ميگن همه چي خوبه.
        ممنون ميشم دوستان اگه جايي ميشناسيد لطفاً معرفي كنين.

  20. سلام پراید نیمه انژکتور ۸۲
    رو بنرین یه جورایی سه کار میکنه شمع و وایر نو هستن سوزنها رو هم شستشو دادم و پمپ بنزینش رو هم چک کردم
    میشه راهنماییم کنید
    ولی روی گاز cngاصلا مشکل ندارم

    • ابراهیم محمدی

      سلام‌ پراید نیمه انژکتور دارم در اولین استارت یا مواقعی که ماشین چند ساعت خاموشه استارت که میزنم هم استارت زیاد میخوره هم چند ثانیه تک کار میکنه. وایر شمع واشر هم تعویض کردم درست نشد یکی میگه از فشنگی آب میشه بگید فشنگی را از کجا میشه گیر آورد. و برای نیمه انژکتور دارای چه مشخصاتیه. ممنون میشم

  21. سلام پراید نیم انژکتور مدل 80 سیم بالای سر دلکو فکر میکنم اتصالی داره بعضی وقتا ریپ میزنه راهنماییم کنید ممنونم.

  22. سلام و خسته نباشید
    پراید نیمه انژکتوری اتومانیک مدل 82 دارم
    به تازگی در وضعیت دنده P و N (خلاص) دور موتور تا 2 بالا می رود ، مشکل دیگه ای که پیش آمده وقتی که کلید AC کولر را میزنم اگر در وضعیت خلاص باشه دور موتور شدید افت میکنه و بعضاً خاموش میشه موتور
    راهنمایی و کمک کنید ممنون میشم

  23. سلام، این مشکل را دقیقا منم داشتم، بهترین راهش اینه ماشینو ببر پیش یک باتری ساز خوب نشون بده، یا مشکل از استارت ماشین هست و یا دینام باتری، منم همین مشکلو داشتم بردم باتری سازی و خدارو شکر درست شد

  24. ماشینم درجا مشکلی نداره راه می افتم اولش یه کم میگیره ول میکنه گازشو میگیرم سرعتش زیاد میشه خوب میشه گازو ول میکنم دوباره گاز میدم دوباره اولش شروع میکنه کسی میدونه مشکلش چیه

    • محمدرضا

      آقا سعید احتمالا از کویلت باشه چون کویل نیمه انژکتور خیس بشه ماشین دل میزنه خاموش میشه یا اصلا روشن نمیشه رو کویل ماشین اگه ترک داره چسب آکواریم بریز یا روشا بپوشون خیس نشه منم این مشکلا داشتم

  25. ماشین من هم همینطور بود دو مشکل وجود داشت یکش رله دزدگیرم بود سیم پیچیش اتصالی داشت دومش رله ۵فیش پمپ بنزین هست نزدیک فن هستش اغلب خیس میشه داخلش زنگ میزنه تعویض بشه ماشین راه میفته من از ان روز به بعد مشکلی برای ریپ زدن ماشین پیدا نکرده

  26. پراید نیمه انژکتور مدل 82 ریپ می زنه مشکل کجاست؟ سوزن ها را شستم و تعویض کردم رفع نشد. سرعت بالا مشکلی ندارد داخل شهر این اتفاق می افتد.

  27. امید عراقی

    و اینکه روشن نمیشه راهنماییم کنید

    • به خاطر رله پنج فیشه .. رله رو عوض کنید البته این رله با رله پنج تایی های دیگه فرق داره باید .. فک کنم با رله بالابر ۴۰۵ یکی باشه

  28. امید عراقی

    پراید نیمه انژکتورم استارت ک میزنم تق تق تق تق میکنه و وقتی سوییچ بازه یه صدایی از زیر یا داخل موتور میاد که انگار یه پمپ هی قطع و وصل میشه دلیلش چیه…با تشکر

    • ecu رو چک کن
      سیم بالای سر دلکو رو چک کن

      • سلام.لوله هواکش پراید82 نیمه انژکتور هرکجا میرم میگن نداریم لطفا راهنمایی کنید.باتشکر

        • محمد رضایی

          از تهران اقای احمدی بخر همه لوازم نیمه انژتورو داره تو دیوار تهران سرچکن نیمه انژکتور میاد زنگ بزن وبخر

        • گیر میاد پیدا میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.