آموزش تصویری تعویض تسمه تایم و واتر پمپ پراید + ویدئو
قیمت واتر پمپ پراید-واتر پمپ پراید کجاست-نحوه تعویض واتر پمپ پراید
بهترین مارک واتر پمپ پراید-فیلم تعویض واتر پمپ پراید
اول مراحل باز کردن تعویض تسمه کولر و تسمه دینام پراید
برای این کار به آچار های ۱۰ – ۱۲ – ۱۳ – ۱۴ رینگی ۲۱-۲۳ دوسو تخت -تالیبر جک دستی نیاز هست (حتما رینگی باشن ) البته به بعضی هاشون هم نیاز ندارید اما باشن بهتره !
۱- شما ابتدا باید این محفظه ی فیلتر هوا رو در بیارید کامل
۲- اینم عکسی با فضای باز از تسمه ها
۳- برای تعویض تسمه کولر باید اول پیچ هرزگرد رو یخورده شل کنید بعد پیچ سفت کن تسمه رو تا جایی که تسمه راحت از توی جاش در بیاد شل میکنید
(تسمه کولر فولی سر میل لنگ/ کولر /وهرزگرد میچرخونه )
۳- برای تعویض تسمه کولر باید اول پیچ هرزگرد رو یخورده شل کنید بعد پیچ سفت کن تسمه رو تا جایی که تسمه راحت از توی جاش در بیاد شل میکنید
(تسمه کولر فولی سر میل لنگ/ کولر /وهرزگرد میچرخونه )
۴- برای تعویض تسمه دینام اول این پیچ که گوشه دینام هست رو شل میکنید به سمت عقب شل میشهبا آچار ۱۲ بعد دینام را ه سمت خودرتان میکشید
تسمه دینام .دینام / واتر پمپ /وفولی سر میلنگ میچرخونه)
۵- اگر دینام خیلی سفت بود یه پیچ دیگه زیر داره که برای باز کردنش باید به زیر ماشین برید از بالا راه داره ولی سخت باز میشه
۶-خب حالا دینام رو میکشید سمت خودتون – اینطوری
۷- تا اینجا دو تا تسمه رو درآوردید حالا دوتا تسمه ی جدید رو جایگزین میکنید و به همون روشی که تسمه ها رو باز کردید (برعکس اون کار هایی که کردید ) جدید ها رو میبندید
تسمه کوچیک ماله دینام تسمه بزرگ ماله کولر هست( دینام با یک تالیبر به سمت عقب اهرم کنید تا جایی که تسمه سفت باشه به اندازه یک سانتی متر جای بازی داشته باشه)
تسمه قدیمی
۸-فولی سر واتر پمپ را باز می کنید ۳تا پیچ ۶
۹-قاب بالای تسمه تایم را باز می کنید ۴ تا پیچ ۶
۱۰-زیر کارتل جک می زنید
۱۱-پیچ دسته موتور را باز می کنید یک پیچ ۱۰ با آچار۱۴
۱۲-جک را بالا می آورید تا جای دستتان باز شود
۱۳- آچار رینگی ۲۱-۲۳را به پیچ سر میل لنگ گیر می دهید وپشت دسته موتور یا بین شاسی وموتور نزدیک کولر یک رابط می گذارید و بعد به یک نفر که وارد هست بگویید تا برایتتان تک استارت بزند فقط تک تا زمانی که پیچ باز شود فقط موتور روشن نشود وفولی را بیرون می کشید
۱۴-قاب پایینی تسمه تایم را باز می کنید ۳ تا پیچ ۶ با بکس ۱۰ یا آچار ۱۰
۱۵-بعد موتور را می چرخانید تا روی تایم بایستدبا اچار ۱۴ از سر فولی میل سوپاپ ماشین خلاص باشه(حالت تایم از سر میل لنگ چاک روی چرخ دنده دقیقا روبه روی خار روی بلوک موتور به سمت بالاساعت ۱۲وحالت تایم روی فولی میل سوپاپ به صورت ساعت ۱۲/۱۵دقیقه می باشد دوعلامت بصورت -— می باشدکه حالت ۱۲/۱۵دقیقه را نشان می دهد
۱۶-با اچار ۱۲ تسمه سفت کن را باز می کنید وبه عقب هل داده وپیچ را سفت می کنید
۱۷- تسمه تایم آزاد کنید و پیچ های پایه نگهدارنده بلبرینگ کولر را نیز باز کنید ۳تاپیچ با بکس ۱۴ – این پایه بقل اگزوز هست در عکس ۱۴ معلوم هست
۱۸ -با بکس ۱۲ چهار عدد پیچ روی وارت پمپ را باز کنیو و با آچار رینگی ۱۲ دو پیچ وردی واتر پمپ را باز می کنید
۱۹ – جای واتر پمپ را کاما تمییز کنید و با چسب مزدا و واشر خوی دور واتر پمپ را آبندی کنید و به آرامی جا بزنید و ببندید
۲۰ -تسمه را در آورده وتسمه سفت کن را از نظر لقی وصدا دادن چک می کنید واگر خراب بود عوض می کنید فقط یادتان باشد که فنر چگونه روی آن می افتد
۲۱-بعد تسمه نو را جا بندازید از حالت تایم خارج نشود
۲۲-تسمه سفت کن را باز کنید و وتا جایی که تسمه تایم به اندازه یک سانتی متر خلاصی داشته باشد پیچ ان را سفت می کنید
قیمت واترپمپ ۴۰۰۰۰ هزارتومان می باشد
نکات ایمنی را جدی بگیرید :
۱- میتونید از تسمه های شرکتی سایپا استفاده کنید که مارکشون دانگیل هست و از کیفیت خوبی برخوردارن
۲- وقتی که تسمه دینام رو توی جاش گذاشتید اول پیچ بالا رو سفت کنید بعد پیچ پایین در ضمن برای سفت کردن تسمه دینام دینام رو با یه اهرم (آچار چرخ ) به عقب هل بدید به انگشتتون رو وسط تسمه بزارید . انگشتتون باید ۲ سانت بیشتر پایین نره وقتی به این حد رسید پیچ رو از بالا سفت کنید .
۳- تسمه کولر هم تا جایی سفت کنید که وقتی انگشتتون رو وسطش میزارید ۲ سانت بیشتر پایین نره
۴- پیچ هرزگرد تسمه رو زیاد سفت نکنید .(زور خفن بهش نزنید )
۵- میتونید برای اطمینان وقتی تسمه دینام رو بستید یه استارت به ماشین بزنید و چکش کنید بعد برید پیچ زیر دینام رو مقداری سفت کنید .
۶- حواستون باشه که تسمه ها خوب توی ریل های خودشون قرار بگیرن.
چه زمانی باید واتر پمپ ماشین را تعویض کنیم؟
واتر پمپ از مهمترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیبهای جدی به پیشرانه میشود. یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب میتواند نشانههایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.واتر پمپ از مهمترین قطعات پیشرانه خودرو است که وظیفه آن به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیبهای جدی به پیشرانه میشود. یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب میتواند نشانههایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.
۱- خودرو را شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان ممکن نیست که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن را دقیقا زیر پیشرانه خودرو بگذارید.
۲- صبح روز بعد کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن است از واتر پمپ یا از واشرها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید ضد یخ از جایی نشتی دارد. اما توجه کنید که دیدن لک کوچک آب زیر خودرو در یک روز گرم نگران کننده نیست چون زمانی که کولر ماشین در هوای گرم کار میکند، میعان صورت میگیرد و آب از زیر پیشرانه چکه میکند که پدیدهای عادی است. به همین دلیل توصیه شده که ماشین خاموش در شب هنگام چک شود.
۳- پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن میافتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.
۴- به صدای پیشرانه گوش دهید. کاپوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی شنیدید، اوضاع وخیم است! هر چه اوضاع بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.
۵- اطراف واتر پمپ و واشرها به دنبال نشتی بگردید. اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.
۶- اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا میرود و باعث میشود چراغ هشدار دهنده روشن شود.
۷- به چراغ هشدار میزان مایع خنک کننده توجه کنید. این مورد میتواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده یا مشکل واتر پمپ باشد. دلیل دیگر میتواند وجود نشتی در سیستم خنک کننده باشد.
۸- به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمیکند، ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمیدهد.
هشدار خیلی مهم
اگر سطح آب رادیاتور پایین است و خودرو را به تازگی خاموش کردهاید، پیش از اضافه کردن آب اجازه دهید مدتی بگذرد و پیشرانه سرد شود؛ چون اضافه کردن آب سرد به پیشرانه داغ میتواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته سیلندر شود. منظور از پیشرانه سرد، پیشرانهای است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته باشد و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد. هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید چون ممکن است بیش از حد داغ شود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولا مخلوطی ۵۰/۵۰ از آب و ضد یخ را توصیه میکنند. برای برخی خودروها نیز مخلوط ۳۰/۷۰ توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمیکنید، آب خالص نیز میتواند کافی باشد.
واتر پمپ چقدر عمر میکند؟
معمولاً اجزاء کوچک موتور نادیده گرفته میشوند، ولی بسیاری از همین قطعات کوچک برای این که همه چیز به خوبی پیش برود، از اهمیت زیادی برخوردارند. واتر پمپ هم از آن قطعاتی است که در زمینه خنک کردن موتور نقش بسیار مهمی بازی میکند، ولی از یک واتر پمپ چقدر میتوان انتظار کار کردن داشت؟ واتر پمپ پیوسته کار میکند و باعث میشود موتور بتواند حرارت بسیار زیادی که از فرایند احتراق ناشی میشود را تحمل کند. هنگامی که موتور روشن است، واتر پمپ آب و ضد یخ موجود در رادیاتور را درون سر سیلندر و پوسته موتور به گردش در میآورد تا دمای موتور پایین بیاید. بعد از این که مایع خنک کننده از میان موتور عبور کرد، دوباره به رادیاتور بازگردانده میشود تا قبل از ورود مجددش به موتور، خنک شود. وقتی صحبت از طول عمر واتر پمپ به میان میآید، باید گفت واتر پمپ دوام زیادی دارد ولی توصیه میشود هر بار که تسمه تایم را تعویض میکنید، واتر پمپ را هم عوض کنید. بهتر است بدانید واتر پمپ را یا تسمه تایم به طور مستقیم به کار میاندازد یا یک تسمه کمکی که به فولی سر واتر پمپ متصل است، پروانه داخلی را میچرخاند. در خودروهای مختلف، عمر این تسمهها بین 60,000 تا 90,000 مایل (96,561 تا 144,841 کیلومتر) متغیر است، به این ترتیب، میتوانید به راحتی طول عمر واتر پمپ خودرو خودتان را حدس بزنید.
البته شاید بعضی از واتر پمپها تا این اندازه عمر نکنند، ولی از آن جایی که از کار افتادن واتر پمپ میتواند اثرات مخربی روی موتور داشته باشد، خودروسازان نهایت تلاششان را میکنند تا طول عمر آنها را بالا ببرند. برای این که با مشکل از کار افتادن واتر پمپ روبرو نشوید باید به چند علامت هشدار دهنده توجه داشته باشید. اولین علامت این است که آب رادیاتور از اطراف واتر پمپ نشت کند. هرگاه پمپ از کار بیفتد، سوراخهایی که روی جداره آن قرار دارند، نشت میکنند. علامت هشدار دهنده دیگر، این است که واتر پمپ بیش از معمول سر و صدا کند. این صدا در اثر این است که پروانه داخلی معیوب است یا خوب به شفت گرداننده متصل نشده است. احتمال کمی وجود دارد که خودتان مجبور بشوید عیب و ایراد واتر پمپ را پیدا کنید، ولی به خاطر داشته باشید بهتر است طبق توصیه کمپانی سازنده خودرو، هر بار که تسمه تایم را عوض میکنید، به فکر خرید یک واترپمپ نو نیز باشید.
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
سلام من واتر پمپ. عوض کردم حالا که تموم شده ماشین روشن میکنم بیشتر از معمول گاز میخوره و حتی دما ابم میاد بالا دور موتور بالای 1000وامیسته لطفا راهنمایی کنید دوستان
سلام توضیحاتتون تقریباً کامل بود اما یه نکته رو چرا نگفتید و سفت کردن پیچ سر میل لنگ که شما اشاره نکردید چرا؟
سلام. ماشینو میذاریم تو دنده بعد ترمز رو نگه میداریم و پیچ رو سفت میکنین اگه یکمم چسب آهن به رزوههای پیچ بزنین که چه بهتر
درود بر شما ممنون از توضیح دقیق و خوب شما. کامل و دقیق بود 🙏
خسته نباشی عالی و دقیق بود..ایا واتر پمپ قابل تعمیر .و ترمیم نیست .ک موقتا دوباره ازش استفاده کرد ..
اطاعات خیلی خیلی مفید بود ممنون از زحمات شما
ممنون خیلی مطالب مفید بود خدا خیرتون بدهد
لطفا آموزش جدید فنی پراید لازم دارم
احسنت بر شما.خدا قوت
98/07/15
خیلی ممنونم عالی بود کمک زیادی کردید
سلام .ممنونم واقعا توضیحات کامل و دقیقی بود تشکر از شما
سلام ممنون از مطالب مفیدتون
خیلی عالی بود .دادم مکانیک واتر پمپ و عوض کنه تایمشو رعایت نکرده بود ماشین روشن نشد بهش گفتم آب قطعه فهمید ممنون
مرسی خیلی ممنون من واتر پمپ ماشینم خیلی صدا میکرد تا این که متالب شمارو خوندم خیلی بهم کمک کرد ممنونم از شما مرسی
با تشکر از مطالب مفیدتون خسته نباشید
خداخیرتون بده
سلام.مطالبتون واقعا عالی بود.سپاسگذارم
ممنون از راهنمایی دقیق و حرفه ای شما . لطفا بگویید برای سفت کردن پیج وسط پولی میل لنگ که با استارت زدن باز شد چکار کنیم که نچرخه .
سلام ممنون از نظرتون تو مورد 3 و4 و همچنین ویدیو توضیح داده شده
باسلام میزاری دنده۵یه نفر میشینه تو ماشین پاشو میزاره رو ترمز با بکس و دسته بکس سفتش میکنی.
با سلام و سپاس بیکران از توضیحات کامل و بسیار خوبتون که همراه با تصاویر علامت دار ارائه شده مفیدتر و کامل تر هم شد . موفق و تندرست باشید.
ممنون سایت. خوبی دارید ولی یک سوال داشتم. آیا امکان. دانلود آموزش. های پراید وجود دارد باتشکر
سلام ممنون از نظرتون اون مطالب که ویدیو یا pdf پیوست آموزش هست بله امکانش هست