علت سفت شدن فرمان هیدرولیک خودروها در زمستان

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک خودروها در زمستان

ما در این نوشته می خواهیم راجع به علت سفت شدن فرمان هیدرولیک خودروها در زمستان  صحبت کنیم. هیدرولیک فرمان در واقع یک سیستم کمکی است که چرخاندن فرمان را برای راننده آسن تر می کند و در اغلب خودرو های سواری طرز کار یکسانی دارد .

فرمان هیدرولیک

زمانی که فرمان هیدرولیک سفت می شود ، باید چه نکاتی را رعایت کنیم :

1- ابتدا از سالم بودن تسمه هیدرولیم اطمینان حاصل شود .

2- از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هدرولیک به پمپ هیدورلیک اطمینان حاصل شود .

3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود .

علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو ، شامل موارد زیر می باشد :

1- پمپ هیدرولیک

2- شیر هیدرولیک فرمان

3- جک دو طرفه هیدرولیک

4- در برخی از موارد خرابی جعبه فرمان یکی از قطعات سیستم تعلیق می باشد .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود .

لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

مزیای فرمان الکترونیکی نسبت به فرمان هیدرولیکی :

1- حذف پمپ هیدرولیک و چرخ

2- حذف شیر های کنترل و لوله های رابط

3- حذف تسمه ما بین پمپ هیدرولیک موتور اتومبیل

4- حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک

5- وزن کم نسبت به هیدرولیکی

6- قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی

7- کاهش قابل ملاحظه زمان مونتاژ

8-مستقل بودن از موتور خودرو

9- کاهش حجم و اندازه نسبت به هیدرولیک

10- مقدار انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی

عیب های فرمان بشکن

1- احتمال دارد فرمان لقی داشته باشد .

2- قفل فرمان گیر کرده است و عمل نمی کند .

3- فرمان چرخ ها را نمی چرخاند

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

فرمان هیدرولیک

حالت هایی که فرمان سفت میشه چند عامل بیشتر مربوط نمی شود ؟

1- سیستم هیدرولیک شما هوا گرفته است و باید هوا گیری شود .

2- در صبح ها و مواقعی که ماشین سرد است این اتفاق می افتد که به مرور که روغن گرم می شد از بین می رود و همه چیز درست خواهد شد .

3- میزان باد چرخ ها تنظیم نمی باشد . اگر باد چرخ ها کم باشد باعث سفت شدن فرمان می شود ، پس بهتر است به طور مداوم و منظم باد چرخ ها یا لاستیک ماشین ها خود را چک کنید .

4- احتمالا پمپ هیدرولیک شما ایراد پیدا کرده است .

5- روغن هیدرولیک شما سطحش پایین می آید که باید سطح اون را تا مقداری مجاز پر کنید .

قطعات تشکیل دهنده هیدرولیک فرمان شامل موارد زیر می باشد ؟

1- روغن هیدرولیک

2- شلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

3- پمپ هیدرولیک

4- مخزن هیدرولیک

5- شیر هیدرولیک

6- تسمه هیدرولیک فرمان

7- جک هیدرولیک

طرز تهیه سیستم هیدرولیک فرمان

1- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می کند .

2- پمپ هیدرولیک ، روغن هیدرولیک را با فشار معادل 70 بار ، از طرق لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند .

3- شیر هیدرولیک دارای سوراخ های می باشد و به گونه ای طراحی شده که با چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک .

4- برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن به وجود نیاید .

علائم خرابی فرمان هیدرولیک در زمستان :

1- چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

2- شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان

3- کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک

اگر در زمان چرخاندن فرمان ، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده باشد ، باید موارد زیر را بررسی کنید :

1- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو

2- سایز تسم هیدرولیک مناسب نیست و یا اینکه ریگلاژ شود .

3- فولی تسمه روی میل لنگ معیوب است .

شایع ترین دلایل خرابی سیستم هیدرولیک ، شامل موارد زیر می باشد :

1- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد

در برخی مواقع نیز پمپ هیدرولیک برای انجام وظیفه خود صدای غیر عادی را تولید که این صدا وارد کابین ماشین نیز می شود و همچنین باعث آزار و یا اذیت راننده و دیگر سرنشینان می شود .

2- خراب شدن روغن هیدرولیک

در صورتی که از روغن هیدرولیک مرغوب استفاده نکنید ، باعث خرابی در پمپ هیدرولیک ، کاسه نمد های شیر هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک می شود .

3- استفاده از قطعات نا مرغوب

همواره فشار بالایی از روغن در سیستم هیدرولیک در جریان است و لذا اهمیت استفاده از قطعات مرغوب در این سیستم بیشتر خواهد شد .

فرمان هیدرولیکی  در دو حالت مختلف می تواند بر روی قسمت مکانیکی نصب می شود که این دو حالت بسیار مهم در سیستم فرمان می باشد و بودن آن ها نقشی مهمی دارد .

1- نصب بر روی ستون ( Column ) فرمان

این محفوظه مستقل بر روی فرمات ستون ( column  ) نصب می شود . این روش در خودرو های کوچک مخصوصا خودروهای درون شهری که راحتی فرمان فاکتور مهمی به ویژه در ترافیک های سنگین و پارک نمودن خودرو محسبوب می شود ، به کار می رود . ستون فرمان با موتور الکترونیکی DC توسط دنده حلزونی درگیر هستند . در جهان چند شرکت معتبر و معروف وجود دارد که از این فرمان ها برای ماشین استفاده می کنند که این فرمان ها در بین فرمان های دیگر بهترین فرمان می باشد .

2- نصب بر روی پینیون

در این روش نیز مجموعه سنشور ها ، موتور  DC  و قسمت ECU  به طور مجتمع  در یک محفظه قرار گرفته ولی بر روی پینیون نصب می شوند . این حالت برای خودرو های نیمه سنگین بوده و برای آن نیز نصب می شد ، دلیل این کار نیز این می باشد که وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند . و بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود .

5 راه حل که باید روغن هیدرولیک و فرمان هیدرولیک را در فصل زمستان آن را انجام داد :

1- اگر هنگام چرخاندن فرمات صدای غژ غژ به گوش رسید ، نشانه ای می باشد که سطح روغن هیدرولیک پایین آمده است و باید روغن هیدرولیک را چک کنید و اگر روغن نداشت ، به آن روغن وارد کنید .

2- در بعضی از خودرو ها فقط زمانی می توان سطح روغن هیدرولیک را به درستی اندازه گرفت که موتور مدت کمی کار کرده باشد و در برخی از خودرو در حال درجا کار کردن می باشد .

3- اگر برای اندازه گیری سطح روغن هیدرولیگ از گیج استفاده کنید ( گیج نوعی روغن هیدرولیک می باشد که برای فرمان هیدرولیک می باشد و برای آن ها استفاده می شود . )

4- اگر رنگ روغن هیدرولیک قهوه ای و یا سیاه رنگ بود ، ذرات لاستیکی شیلنگ ها ، کاسه نمد ها باعث آلودگی شده است و باید آن را تعمیر گاه ببرید و از آن ها کمک بخواهید .

5- طمینان حاصل کنید روغنی را استفاده می کنید که مخصوص خودروی شما می باشد و همچنین بهتر است برای سیستم های هیدرولیکی از گران روی استفاده کنید .

پایه گرانروی روغن :

ویسکوزیته یا گرانوری ، مقاومت سیال در مقابل جار شدن است . از لحاظ گرانروی ، روغن ها به دو بخش تقسیم می شوند .

1- روغن های چند درجه ای یا چهار فصل : روغن هایی هستند که به چهار معروف هستند ، توانایی کار در دمای بالا و پایین را همزمان دارا هستند .

2- روغن های تک درجه ای : روغنی است که فقط توانایی کار در دمای بالا یا در دمای پایین را دارد .

ویسکوزیته یا گرانروی روغن ها

ویسکوزیته یا گرانوی ، یک مشخصه فزیکی سیالات است ، که به مقاومت آن ها در برابر جریان یافتن بستگی دارد . روغن های با ویسکوزیته های مختلف برای شرایط آب و هوایی مختلف تولیده شده است که با استفاده از روغن های گران روی  بالا در زمستان ، روانکاری موتور را بالا می برد و خیلی سریع ماشین شما را روشن می کند  ولی در روغن ویسکوزیته این گونه نمی باشد و گرم شدن ماشین شما را به تاخیر می اندازد . پس یادتان باشد که روغن گران روی برای فصل زمستان خوب می باشد و ویسکوزیته برای فصل تابستون .

فرمان هیدرولیک

منبع: کارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.