علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب پراید، 206 و 405

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب پراید، 206 و 405

فشنگی آب که در کنار ترموستات روی بدنه موتور قراردارد در واقع یه مقاومت متغیر با گرما است جریان برق از این مقاومت عبور کرده بسته به دمای موتور این مقاومت تغییر کرده و جریان برق را زیاد و کم میکند که این جریان برق بعد از عبوراز این مقاومت به بوبین(سیم پیچ) آمپر آب میرسد با بالا رفتن دمای موتور این مقاومت کمتر میشود و آمپر آب بالا میرود با پایین آمدن دمای موتور این مقاومت بیشتر شده و جریان برق کمتری به آمپر آب میرسد در نتیجه آمپر آب پایین می آید.

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب

در نهایت فشنگی آب با چنین عملکردی ما را متوجه بالا و پایین رفتن دمای موتور می سازد.

از علایم خرابی این قطعه میتوان گفت در صورتی که آمپر آب هیچ گونه حرکتی ندارد فشنگی آب سوخته است و باید تعویض گردد.

قسمت بیرونی این فشنگی دارای سر سوزنی شکل است که با یک سرسیم سوزنی شکل متصل میشود و سیم آن به صورت تک سیم است.

قسمت میانی آن آچار خور است و معمولا” با آچار رینگی باز و بسته میشود.

دمای آب رادیاتور و دمای آب داخل موتور همیشه جز اصلی ترین پارامترهایی است که یک راننده همیشه باید برسی کند. قطعه ای که دمای أب را هر لحظه میسنجد فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کننده موتور نام دارد.

برای آشنایی با این سنسور به ادامه مطلب مراجعه کنید.

Coolant temperature sensor سنسور دمای آب و یا فشنگی آب در مسیر مایع خنک کننده موتور قرار میگیرد و دمای لحظه به لحظه آب رادیاتور را به ecu و پشت امپر میدهد.

فشنگی آب یک مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی است که با کاهش دما مقدار مقاومت آن افزایش یافته و بلعکس.

این اطلاعات از طریق این فشنگی به پشت آمپر و ecu میفرستد.

اما ecu از این اطلاعات چه استفاده ای میکند؟

تشخیص نیاز قطع و وصل ساسات

کنترل فن خنک کننده

تشخیص کارکرد فن دور بالا یا دور پایین

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب

علائم خرابی فشنگی آب

دمای آب درست نشان داده نمیشود

دمای آب پشت آمپر با دمای ecu عدد متفاوتی را نشان میدهد.

دود کردن و افزایش مصرف خودرو

بد روشن شدن خودرو

همیشه قبل از تعویض این سنسور بخاطر داشته باشید که اگر سوکت سولفاته زده باشد و یا آب رادیاتور کم باشد و یا سیستم خنک کننده هواگیری نشده باشد دما را درست نشان نمیدهد.

خودروهای خانواده پژو اگر یونیت فن داشته باشند ۳ فشنگی دارند و اگر بدون یونیت باشد ۲ فشنگی دارند.

فشنگی ها بهه ۳ رنگ تقسیم میشوند.

سوکت قهوه ای که برای یونیت فن است

سوکت سبز برای ecu

سوکت آبی برای پشت آمپر.

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب

بخاطر داشته باشید با قطع شدن سوکت این سنسور فن یکسره کار میکند. دلیل آن هم جلوگیری از جوش آوردن خودرو در زمانی که هیچ اطلاعاتی از فشنگی دریافت نشود خودروی شما جوش نیاورد.

روش تعویض فشنگی آب

این فشنگی ها پشت سرسیلندر سمت باطری زیر کوئل دوبل نزدیک به پنجه اگزوز می باشند.

۱-خرطومی هواکش را باز کنید.

۲-باطری را باز کنید و کنار بگذارید.

۳- زیر خودرو تشت بگذارید.

۴- وقتی که ماشین سرد بودسوکت های فشنگی را دربیاورید دقت کنید که جابه جا جا نزنید.

۵- با آچار رینگ ۱۹ فشنگی آب را باز کنید و تعویض کنید موقع جا زدن مقداری چسی مزدا دور سنسور بزنید تا نشتی آب نداشته باشد.

قیمت فشنگی آب ۱۵۰۰۰ هزار تومان و اجرت تعویض ۲۵۰۰۰ هزار تومان

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

علت بالا رفتن آمپر آب پراید، سمند، پژو 405 و 206

علت کم کردن آب رادیاتور ماشین پژو پارس ،پراید ،سمند ،۲۰۶ ،ال ۹۰

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

131 نظر

  1. سلام من ترموستاتم ۷۵ درجه هستش ولی فشنگی و دقت نکردم دما داره آیا فشنگی هم دما داره مثل ترموستات ماشینم ۲۰۶ هستش تیپ ۵

  2. من یه پارس سال دارم.توی حرکت دما خیلی میره بالا.اما وقتی خاموشش میکنم و درجا سویچو باز میکنم دما رو خیلی پایینتر نشون میده.لطفا راهنماییم کنین مشکلش چیه؟

  3. سلام من یه سمند ال ایکس یگانه مدل ۹۱ دارم بعضی وقتا تو حرکت آمپر آب یه دفعه میاد پایین و روی cوایمیسه که با خاموش و روشن کردن یا برداشتن بست باتری موقتا درست میشه اما عملکرد فنها درسته و ترموستات هم درست عمل میکنه باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام من یه سمند مدل ۹۱ ال ایکس یگانه دارم گاهی اوقات تو حرکت آمپر آب یه دفعه پایین میاد و روی cوایمیسه بعد با خاموش و روشن کردن یا برداشتن بست باتری موقتا درست میشه اما عملکرد فنها درسته باید چیکار کنم

  5. سلام.تیبامدل۹۷دارم.وقتی کولرمیگیرم،آمپرتانصف میاد
    ولی پایین اومدنش دیرمیادیاهمون نصف قرارمیگیره
    اتصال بدنه تقویت شده،ترموستات تعویض شده،فن ها هم مرتب کارمیکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنین

  6. محمد رضا

    سلام یه ۴۰۵ صفر دارم وقتی ماشینو روشن میکنم همه چی اوکیه … و فن هم کار میکنه ولی خاموش نمیشه ..قشنگ خنک میکنه به موقع کار میکنه ولی حالت یکسره پیدا میکنه و همینجوری کار میکنه تا اینکه خودم کولر ماشینو ک روشن میکنم و بعد دو ثانیه خاموش میکنم کولر ماشینو فن هم خاموش میشه ..به نظرتتون مشکل کجاست….

  7. سلام ۴۰۵ مدل ۹۶ دوگانه دارم.صبح که ماشین رو میخام روشن کنم بد روشن میشه و یه وقتی هایی استارت نمیخوره و صدای تق از استارت میاد و دنده رو تکون که میدم استارت میخوره و بعد از روشن شدن خیلی بد کار میکنه و وقتی میخام حرکت کنم دور موتور میاد پایین هوا که سرد باشه باید حتما درجا ماشین رو گرم کنم بعد حرکت کنم.ممنون میشم راهنمایی کنین

  8. سلام و احترام
    خودرو ام وی ام ۵۳۰ دارم چند وقتیه گاز میخوره و دور موتورش میره بالا، بد روشن میشه و تو حرکت هم ریپ که چه عرض کنم تکان تکان میخوره
    دریچه گاز، شمع،وایر،دیسک و صفحه،سوکت دریچه گاز،فشنگی آب عوض کردم
    تمام سوکت هارو با اسپری خشک شستم،برنامه کامپیوتر دانلود کردم، سنسور مپ ماشین دیگه انداختم،باطری و دینام چک کردم،پمپ بنزین تست کردم
    هیچکدام افاقه نکرده و ماشین مشکلش پا برجاس
    لطفا راهنمایی بفرمایید🙏

  9. محمدرضا

    با سلام من یک آردی مدل 84 دارم جدیداً تا دیشب 6 بار این اتفاق برایش افتاد و آن هم این است که زمانی که هوا سرد است و باد میوزد (البته این نظر خودمه شاید اصلاً ربطی نداشته باشد) و من سر گاز میرم و دمای موتور تقریباً صفر میشود (که این مورد هم از آردی بعیده چون آردی گرم سوزه و همیشه دمای ماشین روی خط اول است چه هوا سرد باشد یا گرم) بنا به دلایلی چراغ Stop و جوش ماشین روشن شده و فن دور تند هم یکسره روشن میشود.سری اول برادرد گفت هواگیری کن منم درب رادیاتور را باز کردم ولی خوب آبی جوش نیامد پس چراغ نشانگر جوش آوردن اینجا درست عمل نکرده حدود 4 باری دیگر این اتفاق افتاد و با یک هواگیری ساده مشکل همان لحظه درست میشد ولی دیشب این اتفاق افتاد ولی من در جاده بودم و جایی برای پارک نبود که حدود 2 کیلومتر رفتم و پارک کردم ولی هرچی هواگیری کردم اصلاً اون دو تا چراغ خاموش نشدند و از ناچاری تا خونه آمدم حدوداً 20 کیلومتر فن دور تند کل مسیر روشن بود و ماشین کمی خفه کار میکرد و اصلاً هم دمای آب از صفر بالا تر نیومد ماشین را که پارک کردم دیدم رادیاتور صدا میده انگاری توش آب جوش باشه و بعد 10 دقیقه بعد خاموش کردن ماشین دور تند فن از کار افتاد صبح روز بعد هم روشن کردم بدون مشکل باهاش رفتم جایی حالا میخوام بدونم مشکل این ماشین چیه فشنگیه یا ترموستاته یا واتر پمپه چی میتونه باشه لازم به ذکر است سر سیلندر تراشکاری شده اگر کسی کمکم کنه ممنون میشم.

    • سلام فشنگی اب یا اتصالش سولفاته زده و یا قطعی سیم داره و یا معیوب شده

  10. سیم اتصال منفی باطری به بدنه موتور ضعیف شده .

  11. سلام.پژو۴۰۵ دارم چندوقته تو حرکت چراغ استپ وچراغ آمپرآب روشن میشه فن ها رو دور تند شروع به کار میکنه آمپر آب هم بالا نمیره مشکلش چیه.ممنون

  12. سلام ۴۰۵ مدل ۹۸ دارم ک تو شهری دما آبم خوبه طبیعیه اما بیرون شهر تو جاده دمای آب کاملا میاد پایین حتی بعضی موقعه ها کاملا پایین پایین میاد

  13. سلام من یه وانت دارم ترموستات نداره هرچی درجا کار میکنه امپر اب بالا نمیاد اب رادیاتشم سرده مشکل نداره سرسیلندر شم تازه باز کردم ربطی به اون نداره

  14. سلام.من یه تیبا 2 Exمدل 98 دارم دیروز روشنش کردم فورا فن روشن شد بعد از ده دقیقه چک خودرو روشن شد دستگاهش زدم گفتن خطا گرفته ولی الان دوباره بعد از ۲۴ساعت روشنش کردم دوباره فن روشن شد بعد چراغ چک خودرو دوباره روشن شد

    • مهدی یادگاری

      سلام صد در صد مشکل از کامپیوتره ماشینه منم همین مشکل رو داشتم

  15. سلام.۴۰۵مدل ۹۱ دارم صبح ها ک میخوام روشن کنم بعد روشن میشه با سه استارت ماشین تازه تعمیره سرسیلندر و بوش وپیستون رو هم عوض کردم چون مشکل داشت ولی حالا مشکل اینه ک ماشین زیاد بمونه یا اول صبحا بعد روشن میشه فشنگی سبز رو هم عوض کردم پمپ بنزین رو هم چک کردم فشارش خوب بود صافی بنزین رو هم عوض کردم.لطفا راهنمایی ممنون

  16. سلام خسته نباشی استاد
    من یه پراید دارم 131مدل97 سر فشنگی روغن میده بغل فیلتر روغن است
    علتش چیست استا

  17. سلام خسته نباشی استاد
    من یه پراید دارم 131مدل97 سر فشنگی روغن میده بغل فیلتر روغن است

  18. سلام.۴۰۵دارم.صبح که ماشین رو روشن میکنم،بعد از گرم شدن آمپر آب میره تا جایی که فن دور کند روشن میشه.سپس ترموستات برای اولین بار باز میشه وآمپر میاد تا پایینتر از ترموستات ودوباره گرم میشه ولی دیگه فن روشن نمیشه.وسط جاده هم آمپر آب میره تا اندازه ترموستات ودوباره میاد پایینتر از ترموستات،یعنی همیشه توجاده نوسان داره.بخصوص تو هوای زیر صفر..ایراد از کجاشه؟

    • احتمالا موقع نصب ترموستات چسب مزدا زیاد زدن و یاعث فشار بروی باز شدنش میکنه
      برای ماشین من همینطور بود
      باز کردم دیدم مکانیک زیاد چسب زد باعث بسته موندن ترموستات شده

  19. سلام من ماشینم رو الان خریدم پژو ۴۰۵ مدل۹۶ رادیات دو لول داره و ترمستارت ۷۴ امپر داره ولی امپر حرارتم نمیاد بالا یعنی میاد ولی تا نصف خونه ای اول میرسه و بعد از مسافتی که پارک کنم و ماشینو خاموش کنم و برگردم روشن کنم فن ها کار میکنن ولی باز امپر سر جای خودشه

  20. ترمستاتتوعوض کن اوکی میشه

  21. ۴۰۵ مدل ۸۷ گاز سوز دارم ، فشار آب سیستم خنک کننده بالا است ، هر ماه یک بار یک قسمت نشت میکنه ، قسمت های پلاستیکی را دیستورت باز میشه ، واتر پمپ نشتی داد عوض کردم ، شلنگ های آب نشتی میگیره، دمای آب تقریبا نزدیک به وسط است که فن روشن میشه ، آیا امکان داره واشر سر سیلندر خراب شده ؟ ایراد این ماشین چیه ؟ چه قطعه ای راباید عوض کن ؟ ممنون از راهنمایی های شما

    • سلام پراید مدل ۸۸ دارم امپر میره بالا طوری که به جوش هم میرسه اپ کم میشه این اب کجا میره تو روغن که نزده از اگزوز هم اب بیرون نمیده علتش چی میتونه باشه ممنون میشم کمکم کنین

      • یا فنت مشکل داره یا ترموستات یا فشنگیه اب اب کم میشه چون بخار میشه

        • سلام،دلیل اینکه آمپر آب ماشیم یهو به قسمت قرمز میرسه و چراغ استپم روشن میشه چیه؟؟(موتور ماشینم و رادیاتشم کاملا خنکه)
          بعد چند دیقه ک فن روشن میشه امپر اب از حالت قرمز به وسط و حالت نرمال میرسه

      • ترموستات نداری یا خرابه ترموستات

    • دوست عزیز وقتی ماشین خاموش میکنی حرارت برای مدتی میاد بالا و وقتی دوباره روشن میکنی حرارت رفته بالا و فن روشن میشه تا حرارت بیاره پابین

  22. سلام من سمند 83دارم ترموستات عوض کردم .وقتی که ترموستات باز میشه صبح دمای آب یه دفعه میاد پایین بعد تو جاده هم که می رم آمپر آب دائم نوسان دارد فشنگی آب ۳تاعوضکردم ترموستات هم 3تا عوض کردم درست نشد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  23. سلام ماشین من سمند هست وقتی که ماشین سرده آمپر اب یه دفعه بالا پایین میشه وقتی که گرم میشه دقیق کار میکنه ترموستات و مهره آبی رو هر دوتاش رو دوبا عوض کردم ولی باز هم مشکل داره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  24. سلام ماشین پژو ۴۰۵ ماشینو روشن که میکنم آمپر میاد بالا موتور گرم میشه دور کندفن کار نمیکنه مستقیم میره روی دور تند و قطع نمیشه اما آمپر روی خط اول وامیسته جوش هم نمیاره فقط یکسره فن رو دور تند کارمیکنه لطفا جواب بدید ممنون میشم از کمکتون

  25. سلام خسته نباشید ماشین 405میزان کار میکنه و راه طولانی که میزم چراغ دما قرمز رنگ روشن میشه و خاموش وروشن میکنم درست میشه ولی آمپر بالا نمی ره سر جاش پایین پایین می مونه توزمستان هم این اتفاق میفته پارسال بردم نشان دادم گفتن زغالی دینام تمام شده عوض کرد بازهم امسال هم اینطوری شده لطف میکنید مشکلش چی هست

  26. سلام دوستان من پراید نود دارم که که آمپر دما یاهمون آمپر گرما رو نشون نمیده اما وقتی لامپ ها رو روشن می کنم و استپ پایین میزنم آمپر تا آخر می‌ره بالا بمحض خاموش کردن لامپ ها یا تعویض استپ به بالا دوباره درجا برمیگرده پایین متاسفانه تو بلوچستان هیچ تعمیرگاه قابل اطمینان نیست و هرجا میبرم همین که مشکل توضیح میدم پاس میدم به تعمیرگاه دیگه تا حالا سه بار واشر سوزانده لطفاً کمک کنید 09159464808اگه کسی سر درمی‌آورد یا تجربه مشابهی داره به واتساپ من پیام بده

    • اتصال منفی از باطری به بدنه تقویت کن مطمئن باش درست میشه اتصال بدنه ماشین شما ضعیف شده

  27. سلام من 405 84 دارم سیم کشی پشت شمع اب و شمع فن اشتباهی زدن چطور درست کنم لطفا کمک کنید

  28. سلام و خسته نباشید. امروز من یهو امپر رو 90 بود که یهو چسبید به بالا و فن دور تند زد و خنک شد ولی دوباره بعد 5 دیقه همین داستان شد. به نظرتون باید رله فن دور کند و عوض کنم؟
    ماشینم 206 تیپ 2 مدل 83 هست ولی ماشینبازم و خیلی حساسم روش

  29. رضا گلشن

    با سلام.چن روزه ماشینم دقیقا وقتی فن روشن میشه امپر همزمان با روشن شدنش میره روی هاش و وقتی فت خاموش میشه دوباره برمیگرده زیره نود.ماشینم 206 فرانسویه .هیچوقت امپرش بالا نمیومده.حالا مشکل از فشنگیه یا رله فن تا اتصالی یا ترموستات?? دقیقا تا روی درجه 93 فن روشن میشه میره تا اخر امپر و استوپ میزنه تا فن خاموش شه و زود برمیگرده زیره نود.ممنون میشم کمکم کنید ……

  30. علی اتحادی

    سلام مهندس خسته نباشید
    بعضی وقتها آمپر آب ماشینم از نصفه بالاتر میره و وقتی خاموش میکنی ، نشانگر روی خط دوم وایمیسته. وقتی اینجوری میشه من بست باتری رو یکبار برمیدارم و دوباره میبندم ، درست میشه. ولی بعد چند روز دوباره اینجوری میشه میخواستم بدونم مشکل از کجاست و باید چه قطعه ای عوض بشه ، به تعمیرکار نشون بدم یا برقکار؟؟؟؟؟؟؟ ماشین هم پراید ۸۶ هست.فن درست کار میکنه و مشکلی نداره.دوستان لطفا جواب بدید ، ممنون.

  31. سلام،سمند مدل ۸۳،،بعد روشن کردن یا باز کردن سوئیچ،دور تند فن روشن میشه،و چراغ امپر و استوپ هم روشن میشوند،،،وقتی ماشین رو خانوش میکنم،تا ۵ دقیقه دور کند فن هم میزنه که قبل این اتفاق اینجوری نبود،،رله هارو عوض کردم،،ممکنه از فشنگی باشه؟همون که تک فیشه و رو بری رادیاته؟؟
    اگه یونیت فن باشه،میگن اگه یونیت خراب باشه،فن کلا نمیزنه،درسته؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    البته دوبار دیاگ زدن،گفتن رله فن،،ولی نبود،،
    راهنمایی کنید تا کمتر هزینه بشه،مرسی

    • سلام آقا میلاد من هم سمند 83 دارم و دقیقا همین اتفاق واسش افتاده شما چیکار کردین

  32. سلام .پژو پارس مدل ۸۸ تک سوز موتور معمولی . الان مشکلی که دارم .باطری ساز بخاطر بالا رفتن دمای آب ریمپ کرد تا خونه یک بالاتر نره و ترموستات ۷۶ درجه . رادیات نو والئو دو لول موتور پارسال اومد پایین همرو نو زدم و اینکه الان دوباره سر صبحی روشن میکنم ماشین یه کوچولو تا گرم بشه گاز نمیخوره باید بمونم آمپر بیاد بالا تا عالی کار کنه . الان آمپر از خونه یک بالا میره چراغ آمپر واستوپ روشن میشه بردم یجا ماشین روشن بود سوکت سبز فشنگی آبو در آورد وصل کرد الان آمپر آب کار نمیکنه .از طرفی سیم کشی ماشینم ضعیفه .بردم صبح یجا گفته جنت بقل ترموستات باد کرده واشر زده احتمالا . ولی فکر کنم از پارسال که واشر زده بود اون جنته باد کرده بودو عوضش نکردم . آب روغن قاطی نکرده .ماشین تو روز بارونی از آب رد میشه گاز نمیخوره قاطی میکنه .حالا مشکل از سیم کشیه از فشنگیه آبه یا واشر زده .بیشتر فشنگی ماشینو سنسوراشو همرو نو زدم .حتی یه اتصال جدید به سر منفی باطی زدم هر کسی یه چیزی میگه از دست این پژو یکی راهنمایی کنه اگرم زنگ بزنه . من تو شهر اضفهان هستم باطری ساز خوب سراغ دارین معرفی کنید 09354623486

  33. با سلام
    پراید ساژم مدل 86بنزینی دارم
    امپر اب قبلا رو خط وسط میرسید فن میگرف خنک که میشد امپر میرسید بین خط وسط و پایینی
    ولی چند وختیه امپر ب وسط گاهی یکم بالاتر میرسه فن میگیره وختی فن خاموش میشه امپر مثل قبلا نمیاد پایین یه کوچولو خیلی کم امپر میاد پایین
    دستگاه زدم رو 90درجه فن میگیره رو 83هم خاموش میشه مشکلی میگه نیست.
    میخاستم راهنمایی کنید چرا امپر مثل قبل نشون نمیده دقیق
    ترموستات عوض کردم فشنگی اب فشنگی امپر هم عوض کردم درس نشد

  34. سلام پژو پارس 88 دارم وقتی مسافت خیلی کمی رو طی میکنم ماشین یهو خاموش میشه و آب رادیاتور میزنه بالا بدون اینکه آمپر تکون بخوره. رله فن تعویض کردم. ترموستات هم تعویض کردم ولی هنوز خوب نشده باید چیکار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام واشر سرسیلندر سوزوندی کمپرس میزنه رادیاتور

      • سلام وخداقوت.‌
        بنده ۲۰۶دوگانه ۸۹ مدلv2دارم که داخل شهرچه بی کولروچه باکولردمایش تنظیم هست وهردومرحله فن بموقع عمل مینمایدولی خارج ازشهردمابشدت افت میکندبه حدی که درهوای صفردرجه آمپرآب هم درحدصفرپایین میادبطوری که چراغ چشمکزن استپ هشدارمیدهد..درضمن بنده ترموستات ومهره آب هم عوض کرده ام ودیاگ هم چون آنموقع درجاکارمیکنددمارادرست نشان میدهد..ممنون میشم راهنمایی فرمایید..باتشکر

  35. سلام. آقا سیستم خنک کننده چیز خاصی نداره که اینقدر خودتو میترسونی و هی عوض میکنی. مگه آپولو هوا میکنی. خوب دقت کن ببین چی میگم. 1- ترموستات 71 یا 74 یا 75 یا نهایتا اگه گیر نیاوردی، 76 درجه بنداز و بالای اون درجه به هیچ وجه توی محیط ایران مخصوصا تهران اینا نباید انداخت. 2- غیر از پراید، (مثل پژو 405 و 206 و غیره) یه روز اول صبح هواگیری کن و سعی کن 405 ها رو هر 10 روز هواگیری کنی ولی 206 نمیخواد چون مخزن داره و سطح مخزنشو بعد از هواگیری هر چند روز چک کن. دوتا پیچ دارن هم پژو و هم 206 که یکیشون برنجی هست یکیشون پلاستیکی هر کدوم که جاشون مشخصه. پرایدم باید اول صبح آب رادیاتور رو پر کنی تا بالا، اون منبع ذخیرشم پر کنی و درش رو ببندی. 3- هواست باشه درز مویی، ترک مویی، نشتی روی شلنگی، بدنه سیلندری، جایی نداشته باشی وقتی ماشین روشنه برو زیرش و همه جاها و اتصالات و تمامی سیلندر رو با نور قوی یا موبایل چک کن حتی قطره ای نباید نشت بده. 4- از باطری ساز ماهر بپرس فشنگی آب کدوم رنگش رو اگه بندازی، فن در دمای پایینتری میزنه؟ مثلا ممکنه بعضی از فشنگیای سبز یا مشکی توی بعضی پرایدها در دمای پایینتری فن رو راه بندازه! بعضی از 405 های تا مدل 85 رله فن سبز کم دماتر فن رو روشن میکنه. در پژوهای مدل بالاتر اگه رله فن و همه چیزایی که گفتم درست بود و ترموستات کم دما (75) انداخته بودی بازم اینجوری بود و سیستم برقی و ای سی یو سالم بود و دیاگم زده بودی مشکلی نشون نمیداد، خود موتور فن رو عوض کن. 5- چک کن تسمه واترپمپ شل نباشه. 6- فقطم آب نریز توی بیصاحاب، حتما باید برای کل آب رادیاتور 1 الی 1.5 لیتر برای پراید و 2 لیتر برای 405 ضد یخ بریزی که هم روغنکاری کننده واترپمپ و هم محافظ خوردگی و زنگ زدگی و هم خنک کننده هست. 7- گروه پژو سریع داغ میکنه و اگه همه چیز درست باشه و در دمای 75 ترموستات باز کنه و رادیاتور داغ بشه و در دمای 90 اینطورا، فن بزنه و بعد از مدتی اتومات کنه همه چیز درسته و نگرانی نداره.

    • باعرض سلام و خسته نباشید به کلرشناسان محترم سایت
      من۴۰۵مدل ۸۵ دارم چیزایی که به دمای آب مربوط میشه رو
      نگاه برسی و تست وقطعاتی مانند ترموستات ،فشنگی دما،فشنگی پشت آمپر،وشلینگ اینا عوض کردم بخلطر این که ماشینم همیشه دماش ۱ونیم و سرازیری ۱ می موند ولی حالا تو سر بالایی میاد وسط آمپردما حتی داخل شهر چن بار این اتفاق می افته فن بزرگ کار میکنه و خنک میکنع راهنمایم کنید لطفا .

  36. سلام پژو۴۰۵مدل ۸۴ دارم میخوام ماشین روشن کنم بانیش استارت روشن میشه ولی ریپ میزنه دود ابی ازاگزوزمیادبیرون بعداز۲۰ ثانیه خوب میشه بعدش دیگه اینجوری نمیشه وقت مواقعی که ماشین شب تاصبح استارت نخوره اینجوری میشه لطفا کمکم کنید انقد هزینه دیاگ دادم کوعل هم عوض کردم درست نشده

    • شمع هاتو چک کن کثیف نباشه…از سلامت واشر سر سیلندر مطمعن شو.

    • سلام.لاستیگ ساق سوپاپ رو باید تعویض کنی.چون خشک شده و روغن ازش نشت میکنه سر پیستون و شب تا صب که ماشین وایساده اول صب تو استارت اول نشون میده

    • لاستیک گایتاتو عوض کن

    • سلام،لاستیک ساق سوپاپ ،لاستیک گایتنر خراب کرده.وقتی خاموش میکنی روغن میره سرجمع تا چند ثانیه بد کار میکنه وبعدش خوب میشه.

  37. سلام جواب اون رفیقمونو ندادید علی آقا آقای نواب نصیری سوالی پرسید من هم همون مشکلو دارم لطف میکنید راهنمایی کنید

  38. سلام
    پژو پارس مدل ۹۶ همین که سوئیچ رو بازمیکنی آمپر آب تا ته میچسبه بالا کلا بالا چسبیده هست ولی دمای موتور عادیه
    پیش چند نفر بردم با دستگاه تست کرد مشکلو تشخیص نداد
    حتی فشنگی رو هم با دستگاه تست کرد گفت موردی نداره
    بنظر شما مشکل چیست؟

    • اتصال منفی بدنه ضعیف شده
      یک سیم به (منفی) باطری وصل کنید یکسر دیگه اش رو به (بدنه موتور) بعدش امپر اب درست نشان داده میشود

    • اتصال منفی بدنه ضعیف یا قطع شده
      یک سیم از سمت منفی باطری به بدنه موتور وصل کنید امپر میاد سرجاش
      اگر باز درست نشد مشکل از امپر هست

  39. سلام.پرشیا مدل 92دارم.در فصل سرما،بعد از چند دقیقه که ماشین روشنه و حرکت میکنه،چراغ قرمز آمپر آب و stopماشین روشن میشه،دور تند فن هم روشن میشه،ولی آمپر آب پایینه و موتور کاملأ سرده.باید یکبار برق ماشین رو قطع و وصل کنم تا دوباره درست بشه.مشکل از کجا میتونه باشه؟

    • فشنگی کارش خبر دادن به آی سی یو هست وترمستات هم به فشنگی خبر میده اگر خبر اشتباه باشه تا آخر خبر اشتباه می ره پس اول ماشین روشن کن بعد موتور داغ شد وترمستات باز کرد اون موقع نگاهت کن از لوله ها رفت و برگشت جای اب می ریزه بعد داغ شدن
      دوست من بعد از داغ شدن موتور اب بعد وترمستات بعد فشنگی بعد فن بعد سیم کشی رله دوبل به غیر اینا نیست من پایه سانسور اب روتو راه دوبل برات میفرستم چک کن درست میشه اینا همش درست بود

    • دقیقا همین مشکل رو ماشین من هم داره پژو ۸۴ ، چکار کردی؟ درست شد؟

  40. سلام
    من شمع آب ماشینمو عوض کردم .آمپر آب پرایدم دیجیتالیه همش رو سه میومد بع فن میزد العان که عوض کردم رو دو میاد اصلا دیگه بالا نمیره؟؟؟؟

  41. سلام من 206 تیپ 2 دارم خطای ناتوانی در کنترل قدرت موتور میده اشکالش از چیه؟؟

  42. پژو پارس مدل 84 امپر نرسیده ب وسط گیر کرده ماشین خنک ولی تون نخورد امپر ثابت واستاده علت چیه ب نظرتون

  43. با درود فراوان.ماشین من ۲۰۶ تیپ دو هستش.مشکا پیش امده.حرارت ابو منفی ۳۹ میزنه .فشنگی هم تعویض شده.اتصالی هم نداره.ماشین روشن میشه ولی زود خاموش میشه.امپر داشپورت روی ۱۲۰ رفته .فن هم یکسرس

  44. سلام یه آردی دارم گه از دمای ۱۰۰فن ها روشن میشن مشگل کجاست

  45. سلام من یه ال ۹۰ تازه خریدم بعد چند روز دیشب یه دفعه آمپر آب رفت بالا تا ته بعد سه خط اومد پایین امرو رفتم دیاگ گذاشتم گفت مشکلی نداره ولی الان آمپر رو شش تا خط ثابته همیشه چهارتا بود کولرم که میزنم یکم ماشین ضعیف تر میشه سیم منفی ماشین از اول کابل دو سر بوده فک نکنم ازون باشه به نظرتون مشکل از کجاس آب رادیاتم چک کردم درسته کم نکرده

    • اتصال بدنه رو باز کن از بدنه و موتور تمیز کن دوباره ببند درست میشه ۱۰۰٪

  46. دور بالای کولرت کار نکنه مربوط به مقاومت فن میشه که زیر داشبورده.درست نشان ندادن دمای آب مربوط به فشنگی ها میشه عوض کن درست میشه فقط مارک آلپارت بگیر بقیه آشغالن

  47. سلام من یک ۴۰۵ مدل ۸۴ دارم مدتی است وقتی روشن میکنم ریپ میزنه خیلی بد کار میکنه بعد از ۳۰ ثانیه درست میشه لطفا راهنمای کنید

  48. سلام پراید من وقتی کولر نمیگیرم خوب کار میکنه درجه اب اما وقتی میگیرم امپر از وسط بالاتر میره فن ها هم دور تندش کار میکنه اما امپر پایین نمیاد بعداز اینکه اب خیلی جوش میشه کولرم دیگه باد یخ نمیزنه علت چیست لطفا راهنمایی کنین بیچارم کرده بخدا ۲۰۰ هزار تومن پول گاز کولر دادم

    • وقتی داغ میکنه دستتو بزار پشت رادیاتور اگه یه قسمت بجای باد خنک باد گرم میومد روی انجین یعنی رادیاتور گرفتگی داره و لازم به تعویض هست علت گرم شدن باد کولر این هست که از ایی سی یو دستور صادر میشه که کولر از مدار خارج بشه تا فشار از روی انجین برداشته بشه ، ابتدا هواگیری اب رادیاتورم انجام بدع قبل از هزینه کردن

  49. حمدی آذر

    سنسور دمای آب خراب است تعویض نمائید

  50. سلام حقیقتش من دیروز از مشهد برمیگشتم قبلش اومدم اب رادیاتوچک کنم درپوشو یادم رفت ببندم وراه افتادم وسطای راه امپر به ته چسبید و من حواسم نبود ازبس مشغله داشتم حواسم به امپر نبود خلاصه ماشین وایساد و اونوقت بود که فهمیدم چه اشتباهی کردم کارای خدا بود موتور نترکید ..بعد اب ریختم سر رادیات گذاشتم سرد که شد روشن نشد کامپیوتر ریست کرده بود برق باطری رو کشیدم و دوباره وصل کردم روشن شد ولی فن رادیات روشن نمیشد هرجور بود رسوندم خودمو یه تعمیرگاه اونجا رله ها رو چک کردیم درست بود فن سالم بود خ دیگه ااز بس عجله داشتم برگردم فن رو یکسره کردم و راه افتادم تو راه چراغ روغن مدام روشن خاموش میشد یه لیتر روغن سر کارتر ریختم و هر جور بود برگشتم.. الان سوالم اینه ممکنه ماشین اب روغن قاطیکرده باشه؟ ممکنه علت روشن نشدن فن فشنگی باشه؟ ضمنا الان ماشین مشکلی نداره ولی همون اول که سرخ کرده بود روغن ازط دهنه در کارتر زده بود بیرون ..به نظرتون الان باید چکار کنمن و چه اقدامی انجام بدم..با تشکر

    • علائم آب روغن قاطی کردن اینه که رنگ روغن شیری رنگ میشه و این درصورتیه که زیاد اب رفته باشه تو انجین ، نشونه بعدی صدای فرفر اومدن از انجین و خارج شدن اب از اگزوز هست ، کم کردن اب رادیات در مخزن و اگه پژو باشه توی دنده یک و دو هنگام حرکت گاهی صدا شرشر اب از پشت داشبورد میاد و یه روش دگه هم برا تشخیص پژو اینه که صبح قبل از استارت درب منبع ابو باز کنید اگه صدا باز کردن در نوشابه داد کمپرس هوا گرفته و اب روغن قطعا قاطی کرده

    • سلام گژ روغنو بکشی اگه سفید بود ک اب روغن قاطی کرده ولی اگه روغن نرمال باشه رنگش ک درسته و مشکل نداره، اگرم واشر ترسونده باشه بد روشنی میکنه و ماشین بد کار میکنه اب کم میکنه بشرطی ک نشتی نداشته باشه، اگر پراید هست ک خیالت راحت هیچ مرگی نمیزنه موتورشو ولی اگه پژو باشه ممکنه واشر ترسونده باشه

  51. سلام دوست عزیز ،مشکل از فشنگی دمای آب ،یک بار سوکتش رو بکش مجدد وصل کن اگه درست نشد یه سنسور دمای آب اصلی از ایساکو بگیر بنداز ،سنسور سبز رنگ،روی درپوش ترمستات بغل. جعبه جای فیلتر هواست

  52. صبح زیر ماشینو نگاه کن ببین نشتی آب نداره… آب رادیاتور اگه هر روز کم میشه و نشتی آب نداره درب رادیاتورو عوض کن..اگر درست نشد فشنگی آب خراب فشنگی نوع خوب بگیر حتمی درست میشه…
    جدیدا هم برنامه جدیدی برای ایسیو تعریف کردن که دمای پژو را پایین میاره… معمولا تونآپ ها این برنامه رو دارن
    موفق باشید

  53. نواب نصیری

    سلام من 206تیپ 2 دارم . مدتی هست چه درجا و چه در حرکت ناگهان آمپر آب تا انتها بالا میره و همزمان چراغ استپ روشن میشه این درحالی هست که دمای واقعی آب ماشینم پایین هست . حتی موقع صبح در حالی که ماشینم سرده این مشکل رو دارم . لطفا بهم بگید مشکل از کجاست ممنون

  54. با سلام من ۴۰۵ دارم فن دور کند کار نمیکنه ولی با زدن کولر دور تند شروع به کار میکنه
    بنظرتون مشکل از فشنگی آب یا رله فن

    • احتمالا رله فن شما خراب شده باید تعویض شود

      • سلام جواب اون رفیقمونو ندادید علی آقا آقای نواب نصیری سوالی پرسید من هم همون مشکلو دارم لطف میکنید راهنمایی کنید

    • رله فن یا پایه رله صد درصد

    • رله دور کند ت سوخته عوض کن درست میشه

      • مصطفی چراغی

        سلام استاد.من ی پراید 111 مدل 96دارم .وقتی روشن میکنم امپرخیلی سریع میاد بالا و ب عدد 4 دیجیتالی .میرسه.و فن روشن میشه . ولی آمپر پایین نمیاد. و بالا هم نمیره . فقط رو همون عدد میمونه. اگ میشه راهنمایی کنید ممنونم.ترموساتم عوض کردم.مرسی

  55. یزدان محمدی

    سلام .پزو ۴۰۵ دارم.چندروز پیش آمپر ماشینم رفت بالا.بردم هواگیری کردم درست شد.منتهی دیروز توی مسیرکولرگرفتم که آمپررفت بالا.خوشبختانه نزدیک پمپ بنزین بودم سریع زدم بغل آب ریختم روی رادیات دمااومدپایین.گفتن ضدیخ رو عوض کن امروزضدیخ گرفتم ریختم ولی حالا ماشینوروشن میکنم بعدازیکی دودقیقه رادیات داغ میشه درحالیکه موتورهنوزخنکه وآمپرمیره بالا.ممنون میشم راهنمایی کنین.

    • قطعا باید رادیاتورو تعویض کنید چون دچار گرفتگی و رسوب شده و دلیلشم همینه که داغ میکنه رادیاتور و با اب گرفتن روش دما پایین میاد

    • ترموستات خرابه گوش به کارشناسی بعضی ها که ادعا استاد هارو درمیارن گوش نده رادیات کیپ شده نمیدونم ازاین چرت پرتا

  56. محمد کاظم رفیعی

    سلام سنسور های دما آبی،قرمز،سبز پشت سیلندر موتورا را عوض کنید انشاءالله که درست میشه.

  57. سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم چند روز پیش واشر سرسیلندر سوزوندم کلی هم خرجش شد تعویض کردم ولی الان امپر ابم همش از نود یکم میره بالا بعد فن میزنه میاد روی نود یا یکم پایین تر . این درحالیه که قبل از واشر سوزوندن امپر ابم اصلا به نود نمیرسید . تعمیرکارم میگه حساس نشو نرماله ولی خودم حس میکنم هنوز ایراد داره چون قبلا انقدر بالا نمیرفت . به نظرتون ایراد کجاس نکنه دوباره واشر بزنه ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • جای استاندارد درجه حرارت وسط یکم بالاتر هست و برای اینکه پایینتر بیاد ترموستات ۷۵ میتونی بزاری که دریچه اب رو زودتر باز میکنه رو موتور و قبل از تعمیر هم ۷۵ داشتی و الان برات ۸۵ گذاشتن ولی ۷۵ باعث میشه انجین دمای ثابتی نداشته باشه و خیلی خنک میمونه انجین و توی ترافیک یا در حال درجا حرارت میره بالا و نوسان ایجاد میشه توو حرارت که باعث خوردگی سرسیلندر میشه که احتمالا از این جا بوده که کم کم واشر سوزوندی

    • سلام ببرش باطری سازی تا دمای رادیات بیاره پایین

  58. سلام من پژو پارس دارم. بعضی وقتها درحال حرکت چراغ استپ داخل کیلومتر روشن میشه وفن دورتندکار میکنه درحالی که آمپر رو حالت معمولیه. وقتی ماشینو خاموشم میکنم باز روشنه. یعنی تا در رادیاتور باز نکنم خاموش نمیشه

    • سلام
      فن دور کند کار نمیکنه

      • رله فن دور کند تعویض کنید

      • سلام
        دوست عزیز فشنگی رو عوض کن مشکل دور تند سمند ت حل میشه.
        با اینکه خیلی وقته که از زمان درخواست کمک شما گذشته.

    • رله فن تعویض کن درست پیشه

    • سلام دوستان ماشین من سمند مدل ۸۳است تو جاده که میرم یا صبح که روشن میکنم عقربه درجه اب هی نوسان دارد ۲بار ترموستات عوض کردم یه بار هم مهره آبی .
      مهره ابی یک روز که انداختم دمای آب رو خیلی زیاد نشون میداد و باز هم نوسان داشت الان دوباره مهره اب خودش رو انداختم .
      وقتی که ماشین گرم است هیچ مشکلی نداره

    • ترموستاد درحالت بازقفل شده تعویض شود

  59. با سلام سمند مدل 83 دارم یک هفته هنوز آمپر میرسه به دمای 70درجه دور تند روشن میشه رله هارو عوض کردم حتی یونیت رو هم عوض کردم مشکلش چیه ممنون میشم جواب بدین

  60. من بهتر میتونم راهنماییتون کنم
    احمدی

  61. سلام چند وقتی هستش فشنگی اب پراید میخرم دو تا سه ساعت کار میکنه بعد از کار می افته.رفتم پیش باطری ساز میگه واسه فشنگیه و سیم سنسور هم چک میکنه میگن قطعی نداره.فشنگی همه مدلی انداختم چند روز درسته دوباره خراب میشه .۸تا فشنگی انداختم همش این وضعیت پیش میاد.راهنمایی کنید لطفا.

    • سوکت سرفشنگی رو عوض کن ۹۰درصد مشکلت حل میشه
      پراید بیشتر سر سوکت فشنگی خراب میشه تاخودفشنگی

    • سلام
      اگه عمری از ماشینت گذشته
      حتما اتصال بدنه(از قطب منفی دوتا سیم افشان به اندازه سیم آنتن یکی رو بزن به بدنه و یکی دیگه رو بزن به موتور) را نصب کن،فراموش نکن که اتصال خوب برقرار بشه

  62. سلام پژو ۴۰۵ دارم پشت امپرم دما به نود میرسه چراغ استپ روشن میشه بعد فن عمل میکنه ترموستات ۷۵ انداختم رله فن ها رو عوض کردم مشکل از کجاست ممکنه از فشنگی باشه

    • سلام مقاومت 180بزار جلوی فشنگی قهوه ای اگه مدل بالاست ببرباطری سازی تا دمای رادیات با دستگاه بیاره پایین

  63. سلام من اینجوی شدم آخر فهمیدم یک رشته سیم سکوت رله فن قطع بوده

  64. سلام،بنده وقتی کولر میگیرم آمپر آب بالا میرود وگ نه بدون کولر آمپر خیلی نرماله،چه ترافیک باشه چه تو دور با کولر آمپر بالا میره،پژو 405 مدل ۸۸،لطف کنید راهنمایی کنید،

  65. با سلام .من دوسه روز پیش که هوا بارونی بود وسط اتوبان یه قسمتی اب جمع شده بود وباسرعت ازونجا رد شدم که روغن ها وگل های زیر ماشین شسته بشه…یه ده یقه ای که درحال حرکت بودم.یهو چشمم خورد به آمپر آب دیدم که از بالا به پایین رو دوومی ایستاده زدم بغل گفتم حتما جوش اورده.سوییچو بستم.دوباره که بلافاصله باز کردم گفتم بافن سرد بشه.دیدم آمپر رفت سرجاش.ماشینو روشن کردمو حرکت کردم.دوباره وسط راه هی بالاپاین میشد.سوییچومیبستمو باز میکردم میرفت سرجاش.همچیزش خوبه خداروشکر..فناش کار میکنه.اب کم نمیکنه.بنظرتون چه مشکلی داره؟!پژوپارس مدل ۸۱.نمیدونم فشنگیش کدوم قسمته!!

  66. احمد حلوانی

    با سلام
    من ماشین ۲۰۶ مدل ۸۳ تیپ ۳ دارم چند سالی خوب بود
    حالا مدتی است اشکال برقی پیدا کرده ، بصورتی که زمانیکه ماشین را خاموش میکنم و مجدداً اگر بخواهم روشن کنم آمپر آب میره به آخرین نقطه قرمز ، هر بار که آمپر آب از ۹۰ تا تقریباً تا نزدیک ۹۵ میرسه آمپر آب به بالا ترین نقطه میره و فن دور آرام روشن میشه و آمپر بر میگرده ، تا حالا فشنگی آب ترموستات ،رله ها خازن حرارتی ،فن نو شده اما ایراد رفع نشده است ،تا حالا پیش چند باطریساز رفتم ، نتونستن عیب یابی کنند ،
    کولر هم با اینکه شازژ گاز شده روی دور بالا نمیره .
    حقیقتاً کلافه شدم چرا فن روی دور بالا نمیره .
    خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید .
    با سپاس

    • سلام من ۲۰۶ تیپ ۲ دارم چند روز پیش واشر سرسیلندر سوزوندم کلی هم خرجش شد تعویض کردم ولی الان امپر ابم همش از نود یکم میره بالا بعد فن میزنه میاد روی نود یا یکم پایین تر . این درحالیه که قبل از واشر سوزوندن امپر ابم اصلا به نود نمیرسید . تعمیرکارم میگه حساس نشو نرماله ولی خودم حس میکنم هنوز ایراد داره چون قبلا انقدر بالا نمیرفت . به نظرتون ایراد کجاس نکنه دوباره واشر بزنه ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • پیش مکانیک برق خودرو برو دستگاه. یاگ میزنه تست دور تند میزنه و علت رو پیدا میکنه

    • دور بالای کولرت کار نکنه مربوط به مقاومت فن میشه که زیر داشبورده.درست نشان ندادن دمای آب مربوط به فشنگی ها میشه عوض کن درست میشه فقط مارک آلپارت بگیر بقیه آشغالن

    • سلام
      من الان این مشکلو دارم
      میشه راهنمایی کنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.