علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب پراید، 206 و 405

2

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب پراید، 206 و 405

فشنگی آب که در کنار ترموستات روی بدنه موتور قراردارد در واقع یه مقاومت متغیر با گرما است جریان برق از این مقاومت عبور کرده بسته به دمای موتور این مقاومت تغییر کرده و جریان برق را زیاد و کم میکند که این جریان برق بعد از عبوراز این مقاومت به بوبین(سیم پیچ) آمپر آب میرسد با بالا رفتن دمای موتور این مقاومت کمتر میشود و آمپر آب بالا میرود با پایین آمدن دمای موتور این مقاومت بیشتر شده و جریان برق کمتری به آمپر آب میرسد در نتیجه آمپر آب پایین می آید.

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب

در نهایت فشنگی آب با چنین عملکردی ما را متوجه بالا و پایین رفتن دمای موتور می سازد.

از علایم خرابی این قطعه میتوان گفت در صورتی که آمپر آب هیچ گونه حرکتی ندارد فشنگی آب سوخته است و باید تعویض گردد.

قسمت بیرونی این فشنگی دارای سر سوزنی شکل است که با یک سرسیم سوزنی شکل متصل میشود و سیم آن به صورت تک سیم است.

قسمت میانی آن آچار خور است و معمولا” با آچار رینگی باز و بسته میشود.

دمای آب رادیاتور و دمای آب داخل موتور همیشه جز اصلی ترین پارامترهایی است که یک راننده همیشه باید برسی کند. قطعه ای که دمای أب را هر لحظه میسنجد فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کننده موتور نام دارد.

برای آشنایی با این سنسور به ادامه مطلب مراجعه کنید.

Coolant temperature sensor سنسور دمای آب و یا فشنگی آب در مسیر مایع خنک کننده موتور قرار میگیرد و دمای لحظه به لحظه آب رادیاتور را به ecu و پشت امپر میدهد.

فشنگی آب یک مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی است که با کاهش دما مقدار مقاومت آن افزایش یافته و بلعکس.

این اطلاعات از طریق این فشنگی به پشت آمپر و ecu میفرستد.

اما ecu از این اطلاعات چه استفاده ای میکند؟

تشخیص نیاز قطع و وصل ساسات

کنترل فن خنک کننده

تشخیص کارکرد فن دور بالا یا دور پایین

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب

علائم خرابی فشنگی آب

دمای آب درست نشان داده نمیشود

دمای آب پشت آمپر با دمای ecu عدد متفاوتی را نشان میدهد.

دود کردن و افزایش مصرف خودرو

بد روشن شدن خودرو

همیشه قبل از تعویض این سنسور بخاطر داشته باشید که اگر سوکت سولفاته زده باشد و یا آب رادیاتور کم باشد و یا سیستم خنک کننده هواگیری نشده باشد دما را درست نشان نمیدهد.

خودروهای خانواده پژو اگر یونیت فن داشته باشند ۳ فشنگی دارند و اگر بدون یونیت باشد ۲ فشنگی دارند.

فشنگی ها بهه ۳ رنگ تقسیم میشوند.

سوکت قهوه ای که برای یونیت فن است

سوکت سبز برای ecu

سوکت آبی برای پشت آمپر.

علائم خرابی فشنگی آب و روش تعویض فشنگی آب

بخاطر داشته باشید با قطع شدن سوکت این سنسور فن یکسره کار میکند. دلیل آن هم جلوگیری از جوش آوردن خودرو در زمانی که هیچ اطلاعاتی از فشنگی دریافت نشود خودروی شما جوش نیاورد.

روش تعویض فشنگی آب

این فشنگی ها پشت سرسیلندر سمت باطری زیر کوئل دوبل نزدیک به پنجه اگزوز می باشند.

۱-خرطومی هواکش را باز کنید.

۲-باطری را باز کنید و کنار بگذارید.

۳- زیر خودرو تشت بگذارید.

۴- وقتی که ماشین سرد بودسوکت های فشنگی را دربیاورید دقت کنید که جابه جا جا نزنید.

۵- با آچار رینگ ۱۹ فشنگی آب را باز کنید و تعویض کنید موقع جا زدن مقداری چسی مزدا دور سنسور بزنید تا نشتی آب نداشته باشد.

قیمت فشنگی آب ۱۵۰۰۰ هزار تومان و اجرت تعویض ۲۵۰۰۰ هزار تومان

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

علت بالا رفتن آمپر آب پراید، سمند، پژو 405 و 206

علت کم کردن آب رادیاتور ماشین پژو پارس ،پراید ،سمند ،۲۰۶ ،ال ۹۰

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

اشتراک:

2 دیدگاه

  1. با سلام .من دوسه روز پیش که هوا بارونی بود وسط اتوبان یه قسمتی اب جمع شده بود وباسرعت ازونجا رد شدم که روغن ها وگل های زیر ماشین شسته بشه…یه ده یقه ای که درحال حرکت بودم.یهو چشمم خورد به آمپر آب دیدم که از بالا به پایین رو دوومی ایستاده زدم بغل گفتم حتما جوش اورده.سوییچو بستم.دوباره که بلافاصله باز کردم گفتم بافن سرد بشه.دیدم آمپر رفت سرجاش.ماشینو روشن کردمو حرکت کردم.دوباره وسط راه هی بالاپاین میشد.سوییچومیبستمو باز میکردم میرفت سرجاش.همچیزش خوبه خداروشکر..فناش کار میکنه.اب کم نمیکنه.بنظرتون چه مشکلی داره؟!پژوپارس مدل ۸۱.نمیدونم فشنگیش کدوم قسمته!!

  2. احمد حلوانی در

    با سلام
    من ماشین ۲۰۶ مدل ۸۳ تیپ ۳ دارم چند سالی خوب بود
    حالا مدتی است اشکال برقی پیدا کرده ، بصورتی که زمانیکه ماشین را خاموش میکنم و مجدداً اگر بخواهم روشن کنم آمپر آب میره به آخرین نقطه قرمز ، هر بار که آمپر آب از ۹۰ تا تقریباً تا نزدیک ۹۵ میرسه آمپر آب به بالا ترین نقطه میره و فن دور آرام روشن میشه و آمپر بر میگرده ، تا حالا فشنگی آب ترموستات ،رله ها خازن حرارتی ،فن نو شده اما ایراد رفع نشده است ،تا حالا پیش چند باطریساز رفتم ، نتونستن عیب یابی کنند ،
    کولر هم با اینکه شازژ گاز شده روی دور بالا نمیره .
    حقیقتاً کلافه شدم چرا فن روی دور بالا نمیره .
    خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید .
    با سپاس

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26