علت بالا رفتن آمپر آب پراید، سمند، پژو 405 و 206

علت بالا رفتن آمپر آب پراید، سمند، پژو 405 و 206

علت بالا رفتن آمپر آب (1)

علت جوش اوردن موتور ماشین-دلیل داغ کردن موتور خودرو

داغ کردن موتور ماشین

بالا رفتن آمپر آب اتومبیل دلایل متعددی دارد که قصد داریم در این مقاله به بررسی علل و راه حل های آن بپردازیم ، در اینجا اتومبیل هایی مورد نظر هستند که در شرایط خاص (سربالایی و ترافیک) داغ میکنند . برای آگاهی از علت جوش آوردن موتور که مربوط به اتومبیل هایی بدون سابقه داغ کردن است به دلایل جوش آوردن موتور اتومبیل مراجعه فرمایید .

داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها میشود. علت داغ کردن موتور میتواند دلیلی بسیار ساده و یا دلایلی متعدد و دور از انتظار داشته باشد که در اینجا به مهمترین آنها میپردازیم:

علت بالا رفتن آمپر آب (5)

1. عملکرد نادرست رادیاتور

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کننده موتور است که هر گونه اشکال در عملکرد آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط خاص میشود ، اولین و شایع ترین اشکال رادیاتور کثیف شدن و جرم گرفتن شبکه های داخلی رادیاتور است که باعث جلوگیری از چرخش صحیح مایع خنک کننده در سیستم میشود . معمولا وقتی رادیاتور اتومبیل کثیف باشد اتومبیل در سربالایی ها در صورت انتخاب دنده سبک و ترافیک داغ میکند و با ریختن کمی آب روی رادیاتور بسرعت دمای آب پایین می آید .

اگر درب آب رادیاتور را در هنگام سرد بودن موتور باز کنید و به کانالهای آب نگاه کنید میتوانید جرم و تکه های مسدود کننده شبکه ها را ببینید ، توجه داشته باشید مقدار جرم موجود شبکه ها در زیر درب رادیاتور بسیار کمتر از شبکه های کناری رادیاتور است .

در مورد اکثر خودروها مخصوصا خودروهای ساخت و مونتاژ داخل تعویض کامل رادیاتور بهترین و اقتصادی ترین گزینه است زیرا تعمیر رادیاتور هزینه ای تقریبا برابر با نصف یا حداقل یک سوم قیمت رادیاتور را دارد که با توجه به امکان نشتی بعد از تعمیر و مشکلات متعدد بعدی تعویض رادیاتور کامل توصیه میشود .

گاهی علت داغ کردن موتور کثیف شدن قسمت بیرونی شبکه های رادیاتور است ، از آنجایی که تقریبا تمام اتومبیل های امروزه دارای کولر هستند رادیاتور کولر (کندانسور)جلوی رادیاتور آب نصب شده و سرعت عبور هوا را کم میکند ، در شهرهایی که حشرات زیادی وجود دارند ، آب و هوای غبار آلوده و یا جاده های خاکی دارند شبکه های رادیاتور کولر و آب اتومبیل در زمان نسبتا کوتاهی کثیف و مسدود میشوند . اگر وقتی که اتومبیل خاموش است در مکانی کم نور درب موتور را باز کنید و نور چراغ قوه یا وسیله مشابهی را از کنار پروانه فن اتومبیل به سمت جلو بیندازید با نگاه از جلوی اتومبیل میتوانید تمیز یا کثیف بودن شبکه های خارجی رادیاتور اتومبیل خود را برسی کنید . در صورت کثیف و مسدود بودن مسیر میتوانید با فشار آب شلنگ از دو طرف داخل و خارج شبکه های رادیاتور را خاکگیری و تمیز نمایید البته بعلت اینکه گرد و خاک و کثیفی هنگام داغ بودن به رادیاتور چسبیده تمیز کردن آن صبر و حوصله زیادی لازم دارد بنابراین میتوانید با مراجعه به کارواش و توضیح این مسأله این کار را راحتر انجام دهید.

علت بالا رفتن آمپر آب (3)

2. اشکال در ترموستات

ترموستات یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده است زیرا دمای مایع خنک کننده را پیوسته ثابت نگه میدارد ، هنوز هم تعمیرکاران و رانندگانی وجود دارند که طبق عادت اشتباه ترموستات را در فصل تابستان باز میکنند ، این افراد تصور می کنند هر چقدر آمپر آب موتور اتومبیل پایین تر باشد موتور شرایط بهتری دارد در حالی که بهترین دما برای کارکرد صحیح موتور حدود نود ۹۰ درجه است.

عملکرد نادرست ترموستات در شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک باعث داغ کردن موتور اتومبیل میشود. در صورتی که ترموستات کاملا خراب شود موتور اتومبیل بسرعت جوش می آورد ، البته گاهی نیز ترموستات کاملا باز می ماند که در این صورت دمای موتور همیشه پایین است و در زمستان بخاری اتومبیل عملکرد مناسبی ندارد ، اما گاهی ترموستات در حالت نیمه باز میماند و مانع چرخش کامل و سریع آب میشود که در این صورت موتور اتومبیل هنگام فشار و شرایط سخت مانند سربالایی و ترافیک داغ میکند . این مشکل براحتی با تعویض ترموستات حل می‌شود.

علت بالا رفتن آمپر آب

3. عملکرد نادرست واتر پمپ

واتر پمپ یکی از قطعات اصلی سیستم خنک کننده میباشد و عدم کارکرد درست آن باعث داغ کردن موتور اتومبیل در شرایط سخت می شود . واتر پمپ دارای پروانه ای است که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارد ، گاهی در حالت گرم شدن موتور این پروانه روی شفت خود هرز میگردد و موجب داغ کردن موتور میشود زیرا در هنگام هرز بودن پروانه روی شفت سر میخورد و به دور لازم برای چرخاندن کامل مایع سیستم خنک کننده نمیرسد . در اتومبیل هایی که واتر پمپ بوسیله تسمه دینام ، هیدرولیک ، یا تسمه جداگانه ای غیر از تسمه تایم میچرخد شل بودن تسمه مربوطه باعث هرز چرخیدن و در نتیجه داغ کردن اتومبیل می شود.

در بعضی از موارد پره های داخلی واترپمپ که وظیفه چرخاندن آب را بعهده دارند خرده شده و یا رسوب میگیرند. این وضیت نیز باعث داغ کردن موتور در حالت درجا و ترافیک میشود که با بالا بردن دور موتور یا حرکت اتومبیل آمپر آب پایین می آید.

علت بالا رفتن آمپر آب (4)

4. فن رادیاتور

فن رادیاتور یکی از مهمترین قطعات سیستم خنک کننده در اتومبیل است ، در گذشته عبور هوا از بین شبکه های رادیاتور توسط پروانه انجام میشد که بطور دایم همراه موتور اتومبیل در چرخش بود . امروزه در بیشتر اتومبیل ها از فن الکتریکی استفاده میشود . به دلیل روشن شدن فن در دمای بالا و نیاز به خنک کنندگی سریع موتور فن باید دارای دور و قدرت نسبتا بالایی باشد از این رو تنها چرخش فن کافی نیست . در بعضی از اتومبیل ها که فن رادیاتور دو دور دارد از کار افتادن دور دوم یا تند فن باعث داغ کردن اتومبیل در شرایط سخت می شود . خراب شدن بوش یا زغال موتور فن نیز باعث پایین آمدن دور فن و در نتیجه ذاغ موتور اتومبیل میشود . در بسیاری از اتومبیل ها فرسوده بودن باطری نیز باعث پایین بودن دور فن و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود .

 

5. کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)

یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل کم بودن خلاصی سوپاپها است. در اتومبیل های مختلف خلاصی یا لقی سوپاپها به اشکال گوناگون تنظیم میشود . در بعضی از انواع موتورها خلاصی سوپاپ بصورت دستی توسط تعمیرکار اتومبیل انجام میشود که به آن فیلرگیری میگویند . در بعضی از اتومبیل ها تنظیم خلاصی سوپاپ بوسیله واشر های تنظیمی با ضخامت های گوناگون توسط تراشکار انجام میشود و در اغلب اتومبیل های امروزی قطعات هیدرولیکی مسئول تنظیم لقی سوپاپها بصورت اتوماتیک هستند که به آنها لیفتک یا استکان تایپیت اتوماتیک گفته میشود . در هر یک از این موارد اشتباهات فردی ، اشکال در قطعات و یا عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب میتواند باعث کم بودن خلاصی سوپاپ و در نتیجه بالا رفتن آمپر آب اتومبیل بشود . سفت بودن سوپاپ ها باعث کم شدن توان موتور اتومبیل و داغ کردن موتور بویژه در سربالایی و دور بالای موتور میشود . از نشانه های سفت بودن سوپاپها میتوان به خروجی پرتابی و پر صدای اگزوز و صدای غیر عادی موتور در دور بالا اشاره کرد .

 

6. مسدود بودن خروجی اگزوز

یکی از دلایل دور از انتظار داغ کردن موتور اتومبیل کثیف و مسدود بودن مسیر خروجی اگزوز است. ذرات معلق و رطوبت ایجاد شده در نتیجه احتراق به مرور زمان باعث تنگ شدن مجاری اگزوز میشوند. اگزوز اتومبیل دارای چند منبع مختلف برای صداگیری است که هر کدام دارای مجاری و سوراخهای نسبتا ریزی میباشند، این مجاری به مروز زمان دچار زنگ زدگی و گرفتگی میشوند و در برابر خروج هوای حاصل احتراق موتور مقاومت میکنند. عدم خروج مناسب دود از اگزوز باعث پایین آمدن قدرت موتور و در نتیجه داغ کردن موتور اتومبیل میشود‌.

 

7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

یکی از دلایل داغ کردن موتور کثیف بودن بدنه موتور است. امروزه سیلندر، سرسیلندر، کارتل و اغلب قطعات جانبی موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته میشود که علاوه بر وزن سبک رسانای خوب حرارتی محسوب می‌شود. قسمتی از حرارت حاصل از احتراق از طریق آب و قسمتی نیز از طریق روغن موتور به بدنه موتور انتقال پیدا میکند. در بسیاری از موتور ها شیارهایی روی کارتل و بدنه موتور در جهت موازی با طول اتومبیل طراحی شده که مقدار قابل توجهی از حرارت موتور را به هوای عبوری انتقال میدهند. کثیفی روی بدنه موتور مانند عایق عمل کرده و مانع از انتقال حرارت از طریق بدنه موتور میشود.

8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

تمام قطعات متحرک داخلی موتور ‍ به نوعی روغنکاری میشوند و بیش از شصت درصد فضای داخلی موتور محل عبور روغن است. مایع سیستم خنک کننده موتور‌ مستقیما با محفظه احتراق، سوپاپها و پیستونها تماس ندارد اما روغن با حضور در تمام قسمتهای متحرک موتور حرارت آنها را گرفته و به بدنه موتور انتقال میدهد. بدین ترتیب پایین بودن سطح روغن موتور و یا کثیف بودن بیش از حد آن مانع انتقال صحیح حرارت به بدنه موتور و سیستم خنک کننده میشود.

کثیف بودن روغن موتور باعث بالا رفتن اصطکاک و مقاومت در برابر چرخش موتور نیز میگردد که به طور مستقیم باعث فشار مضاعف به موتور و بالا رفتن درجه آب می‌شود.

تنظیم نبودن موتور

یکی از دلایل داغ کردن موتور اتومبیل که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد تنظیم نبودن موتور است. چرخش عادی موتور در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوادر محفظه احتراق است که حرارت زیادی تولید میکند. این حرارت در شرایط نرمال توسط سیستم خنک کننده دفع و کنترل میشود.

10 راه برای اجتناب از داغ کردن موتور خودرو

1.تعمییر دوره ای را جدی بگیرید

نگهداری خودرو در شرایط مناسب یکی از راه های اصلی جلوگیری از داغ کردن موتور است. در واقع اگر شما تمام قسمت های خودروی خود را به دقت مورد بازبینی و نگه داری قرار دهید، فقط جلوی داغ کردن موتور را نگرفته اید. اما برای اینکه از داغ کردن موتور جلوگیری کنیم، کدام قسمت ها را باید تحت مراقبت داشته باشیم؟ مراقب علائم بروز مشکل در سیستم خنک کننده باشید، مانند افزایش ناگهانی در دمای نرمال کارکرد موتور یا نشتی ها در سیستم. همچنین باید به طور مرتب شیلنگ ها و بست های سیستم خنک کننده را کنترل کنید. کنترل تسمه موتور، رادیاتور، درپوش رادیاتور و مخزن سر ریز نیز، از نکاتی است که نباید فراموش شوند.

2- کنترل ترمزها

یکی دیگر از عوامل گرم شدن موتور، ترمزها هستند. اگر موتور خودروی شما داغ کرد و شما هیج یک از علائم معمول داغ کردن موتور را پیدا نکردید، به سراغ ترمزها بروید. امکان دارد که یک کالیپر درگیر با چرخ، علت داغ کردن موتور باشد. دلیل درگیر شدن کالیپر یا لنت ترمز می‌تواند تغییرات دمایی، تغییر در فشار سیستم ترمز، فرسایش نامتعادل در قطعه مورد نظر، ترمزگیری های نامناسب و یا ترکیبی از این عوامل باشد. ترمز درگیر باعث می‌شود که موتور برای حفظ سرعت خودرو به فشار بیفتد و حرارت زیادی تولید شود. اگر تشخیص دادید که داغ شدن موتور خودروی شما به دلیل ترمز درگیر است، اجازه دهید که ترمزها خنک شوند. در صورتی که باز هم این مشکل را داشتیدT بهتر است از شر قطعه معیوب خود را خلاص کنید.

3- یدک کشیدن بیش از حد مجاز

بسیاری از افرادی که وانت بار می‌خرند چیزی برای این ور و آن ور بردن دارند. اما وانت بارها هم، در حمل بار محدودیت هایی دارند که باید رعایت شود. وجود تجهیزات یدک کشی بر روی خودرو، به معنی بالاتر بودن ظرفیت حمل بار آن نیست و موتور در صورت وجود اضافه بار دچار مشکل خواهد شد. این مسئله در وانت هایی که بعدا توسط مالکشان مجهز به تجهیزات یدک کشی شده اند، حساس تر است؛ زیرا سازنده در هنگام طراحی این مورد را در نظر نگرفته است.

4- بیش از حد مجاز بار نزنید.

چیز ساده ای به نظر می‌رسد، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. با اضافه بار زدن وزنی را که موتور شما باید برای کشیدنش نیرو تولید کند، افزایش داده اید و این یعنی فشار بیشتر به موتور، و فشار بیشتر به موتور یعنی تولید گرمای بیشتر، و اگر سیستم خنک کننده نتواند از پس گرمای تولیدی بر بیاید، نتیجه آن داغ کردن موتور و آسیب رسیدن به آن است.

5- از مخلوط مناسب مایع خنک کننده و آب استفاده کنید.

سیستم خنک کننده خودروی شما فقط از مایع خنک کننده استفاده نمی‌کند، همچنانکه فقط از آب نیز استفاده نمی‌کند. در واقع سیستم خنک کننده موتور، برای اینکه به وظیفه خود به خوبی عمل کند باید از مخلوطی با نسبت مناسب آب و مایع خنک کننده استفاده کند. در صورتی که از دستور العمل سازنده خودرو سرپیچی کنید و فقط از آب یا مایع خنک کننده استفاده کنید، امکان دارد که به موتور خودرویتان آسیب برسانید. حداکثر و حداقل دمایی که سیستم خنک کننده می‌تواند در آن عمل کند، مستقیما به نسبت مخلوط آب و مایع خنک کننده بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، مخلوط 50 درصد آب و 50 درصد مایع خنک کننده برای اکثر شرایط رانندگی مناسب است. البته برای اطمینان از اینکه از مخلوط مناسب استفاده می‌کنید، بهتر است از کتابچه راهنمای سازنده کمک بگیرید.

6- کنترل شیلنگ ها و تسمه ها

اگرچه ممکن است خودروی شما در گروه رسیدگی و کنترل های دوره ای قرار داشته باشد، اما ارزش آن را دارد که گاهی نیز، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. بازبینی شیلنگ ها و تسمه ها از جمله کارهایی است که علی رغم سادگی شان، اغلب فراموش شده یا نادیده گرفته می‌شوند. این که خودروی شما، بزرگ و قوی است و قابلیت انجام کارهای سنگین را دارد، دلیل بر این نمی‌شود که شیلنگ ها و تسمه های آن پاره یا پوسیده نشوند. شیلنگ ها و تسمه ها همچنان از لاستیک ساخته می‌شوند که می‌تواند ترک بخورد، سوراخ و یا پاره شوند. پس هنگامی که کاپوت را بالا می‌زنید، لبه شیلنگ ها را از نظر پارگی یا چاک خوردن بررسی کنید. میزان کشش تسمه ها را نیز، کنترل کنید؛ چرا که، اگر کشش یک تسمه مناسب نباشد یا بیش از حد سفت باشد، باعث می‌شود که دینام خودرو بیش از نیاز و سخت تر کار کند تا بتواند نیرو را به دیگر اجزا برساند. سخت تر کار کردن دینام، باعث ایجاد گرمای بیشتر و در نهایت منتج به افزایش بیش از حد دمای موتور می‌گردد. با داغ کردن موتور، فشار در سیستم خنک کننده تولید می‌شود که به فشار داخل شیلنگ اضافه می‌شود.

7- به دنبال نشت های مخفی باشید.

تمام نشتی ها قرار نیست خودشان را نشان بدهند. اگر کاپوت را بالا بزنید و به سطح مخزن خنک کننده نگاهی بیندازید و ببینید که زیر سطح حداقل قرار دارد، به دنبال این نباشید که حتما یک نشتی زیر کاپوت پیدا کنید. در این حالت، مشکل چیز دیگری است. بله این بسیار طبیعی است که مایعات بخار شوند اما به مقدار کم. هر وقت درب موتور را باز کردید، چند دقیقه تمام شیلنگ ها و لوله ها را از نظر ساییدگی و خوردگی کنترل کنید. مطمئن شوید که تمام بست ها محکم هستند. هر چیزی را که کهنه شده است، تعویض کنید و مخزن مایع خنک کننده را در سطح مناسبی پر کنید و در زمان های مشخصی کنترل کنید که این مایع ثابت باقی مانده است.

8- به دنبال نشتی های قابل مشاهده باشید.

یکی از نشانه های مشکل در زیر کاپوت، وجود مایعات نشت کرده در زیر خودروی پارک شده است. اما چگونه تشخیص بدهیم که این مایع خنک کننده نیست، بلکه چیز دیگری است؟ معمولا با توجه به رنگ و محل تشکیل حوضچه حاصل از نشت، می‌توانید نوع مایع را تشخیص دهید. در زمان های گذشته، تمام خودروها از مایع خنک کننده به رنگ سبز روشن استفاده می‌کردند، که حالتی چسبناک داشت. حالا، خنک کننده ها در رنگ های مختلفی از سبز، قرمز، پرتقالی، و حتی صورتی به بازار عرضه می‌شوند. سازندگان مختلف در مورد مایعات خنک کننده از استاندارد های مختلفی استفاده می‌کنند. در این وضعیت دیگر فرقی نمی‌کند که رنگ مایع خنک کننده خودروی شما چیست، چون به هر حال در جایی از سیستم خنک کننده خودرویتان نشتی دارید. مایعات مختلفی که در کل خودرویتان در جریان است مانند سیستم سرمایشی، موتور، گیربکس، سیستم ترمز، و غیره محصور باقی می‌مانند تا اینکه عمدا تخلیه و مجددا جایگزین شوند. مایعات، قسمت های متحرک خودروی شما را خنک و روغن کاری می‌کنند، و سیستم خنک کننده استثنا نیست. به بیان ساده تر، اگر یک حوضچه زیر خودروی خود دیدید، پس نشتی وجود دارد، و اگر نشتی وجود دارد پس شما در خطر کاهش مایع خنک کننده هستید، که می‌تواند باعث گرم شدن یا حتی داغ کردن موتور خودرویتان گردد. پس در رفع این نشتی درنگ نکنید، یا آماده پرداخت یک صورت حساب سنگین تعمیر باشید.

9- به نشانگر دمای موتور توجه کنید.

شاید این یک توصیه بسیار ابتدایی به نظر بیاید، اما تضمین می‌دهیم که تعداد بسیار کمی از رانندگان به نشانگر دمای موتور توجه می‌کنند. طبیعتا، آمپر سوخت برای اکثر رانندگان حساس تر است، همانطور که سرعت سنج یا حتی دور سنج. اما چراغ های هشدار دهنده خودرو، اطلاعات بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهند. شما فقط باید بدانید که به کجا نگاه کنید. در کنار نشانگر درجه حرارت موتور، شاید نشانگرهای فشار روغن، میزان شارژ باتری و در صورتی که خودرو شما مجهز به توربوشارژر باشد، نشانگرهای مربوط به آن را نیز، پیدا کنید. به محض اینکه محل نشانگر دمای موتور را پیدا کردید، به محدوده نرمال نشانگر توجه کنید. اگر سیستم خنک کننده خودروی شما به درستی کار کند، شما خواهید دید که دما تقریبا ثابت باقی می‌ماند یا در یک محدوده مشخصی قرار می‌گیرد. اگر دیدید که نشانگر افزایش دمای سریعی را نشان می‌دهد، در این صورت مشکلی وجود دارد، به هیچ عنوان ساده از کنارش نگذرید و عاقلانه است که اشکال سیستم خنک کننده موتور را هرچه سریعتر رفع کنید. چرا که در صورت از کار افتادن موتور، باید هزینه سنگینی برای تعمیر و یا حتی تعویض موتور پرداخت نمایید. پس ارزش این را دارد که گاهی اوقات نگاهی به نشانگر دمای موتور خودرویتان بیندازید.

10- آیا خودرویتان مستعد داغ کردن موتور است؟

بعضی از خودروها بیشتر از خودروهای دیگر گرم می‌کنند، و این موضوع ربطی به نوع و اندازه خودرو ندارد. اگر اخیرا خودرویی خریده اید که به گرم کردن مشهور است و شما هم خیلی از آن سر در نمی‌آورید، کارتان کمی مشکل خواهد بود. خیلی مهم است که به همه چیز دقت کنید و شرایط را تحت کنترل خود داشته باشید. به فراخوان ها در مورد مدل خودرویتان توجه کنید، بعضی اوقات چیزی که عیب شناخته می‌شود، مانند یک واشر سرسیلندر با طراحی ضعیف، عامل اصلی مشکل است. طراحی اشتباه، تنها دلیل گرم شدن بیش از حد موتور نیست؛ بلکه عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. اگر شما به خودرویتان در مورد مستعد بودن به گرم کردن موتور مشکوک هستید، اولین کاری که باید انجام بدهید مراجعه به فروشنده خودرو و کسب اطلاع در مورد هرگونه فراخوان یا دستور العمل خاصی است. اگر این مورد در خصوص خودروی شما صادق نیست، به ادامه لیست ما توجه کنید؛ چون به شما کمک خواهد کرد تا احتمال داغ کردن موتورتان را کاهش دهید.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

علت کم کردن آب رادیاتور ماشین پژو پارس ،پراید ،سمند ،۲۰۶ ،ال ۹۰

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

 

13 نظر

  1. فریدون رضایی

    سلام من پراید دارم آمپر ماشین تا درجه ۴ و بعضی مواقع ۵ رد میکنه فن میکنه ترموستات باز کردم تو جاده ۱درجه نشان میده الان نمیدونم مشگلش چیه ترموستات میخوام وصل کنم چون قبلا اینجوری نبود رو درجه ۳ بیشتر نمیرفت الان موندم ببرم کجاشو درست بکنم فشنگی باز کنم اصلا موندم اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنونم

  2. سلام سمندی دارم که پس از حدود نیم ساعت رانندگی پس از توقف آمپر یه کم از نصف رد میشه ولی مجددا بعد از حرکت میاد پایین

  3. درضمن ترموستارت هم نداره ماشینم…توی رایاتمم فقط اب داره .زد یخ نداره

  4. سلام من پراید دارم نشانگرش دیجیتالیه…در حال حرکت ۳ خونه و توس جاده دو خونست …ولی در جا که کار میکنه میشه ۴ خونه دور تند فن هم کار میکنه ولی اصلا پایین نمیاد تا اینکه راه بیوفتم باز میشه ۳ خونه….دلیلش چیه ممنون

    • شما رله ی دور کند ماشین سوخته است،،،
      در ضمن همیشه این را یادتان باشد ماشین در حالت سکون و درجا کارگردن آمپر بیشتر بالا میرود تا اینکه در حال حرکت باشد،،،
      زیرا زمانیکه درجا کار میکند گرمای موتور در در موتور میماند و باعث بالا رفتن زودتر آمپر میشود ولی وقتیکه در حرکت هستید هوا از جلوی پنجره وارد موتور میشود و گرمای موتور را خارج میکند

  5. با سلام و احترام
    ممنون از سایت خوب و اموزنده شما
    بنده یک پژو 405 تک سوز دارم که در جاده دمای آب از وسط مقداری بالاتر میرود و در سربالایی این مقدار کمی بیشتر افزایش پیدا میکند. روشن و خاموش بودن کولر هیچ تاثیری بر دمای آب ندارد. جالب اینجاست که وقتی توقف میکنم دمای آب به دمای نرمال برگشته و هیچ مشکلی وجود ندارد!!
    سرسیلند موتور رو کاملا نو تعویض کردم، رادیاتور موتور و کولر رو هم شستم و سخ زدم، اگزوز ها رو هم دادم چک کردن و مشکلی نداشتند ولی کماکان این مشکل پابرجاست.
    ممنون میشم اگر بتونین راهنمایی کنین که چکاری باید انجام بدم
    با تشکر

    • ترمستات موتورتون خرابه یارادیات آب یجاگیرداره

    • منم این مشکل رو دارم ترموستات و رادیات نو انداختم اما فرقی نکرد کسی هم سردرنمیاره تا مشکل رو پیدا کنه

    • میلادربیعی

      کابل منفی و مثبت باطریا عوض کن مشکلت حل میشهo

    • درود یکی از فن های خودرو حالت کم کاری میگیری چک کنید و با نمونه سالم تست کنید و عوض کنید مشکل برطرف میشه .

  6. ابوالفضل

    وقتی که کولرم نمیگیری تو سربالایی آمپرت زیاد میره بالا؟؟

  7. امیر خان

    باتشکر فراوان از مدیر وکارشناسان سایت خدا قوت مطالب بسیار مفید و کاملی در سایتتون درباره ماشین ارائه نمودید فقط ی مشکل که من دارم 206دارم در سربالایها امپر اب از. صد هم بالا میره با کولر ولی در حالت در جا امپر روی 80یا 82میایسته که یکم نگران کننده است ممنون میشم راهنمایم کنید باسپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.