آموزش تصویر شفاف کردن طلق چراغ با کمترین هزینه
کدر شدن چراغهای اتومبیل تاثیر بسیار زیادی در ظاهر خودرو دارد و خودروهای با چراغهای تمیز و شفاف بسیار زیباتر و خوش جلوهتر از همان خودرو با چراغهای کدر هستند. اگر خودروی شما به کدری چراغهای دچار شده است نگران نباشید!
در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی چراغهایتان را به حالت اول بازگردانید.
کدری چراغ خودروها یک امر عادی است و در همه اتومبیلها امکان این وجود دارد که چراغهای جلو دچار کدری و ماتی شوند.
معمولا چراغ اتومبیلها پس مدتی استفاده از آنها دچار کدری میشوند؛
کدری و ماتی بوجود آمده بر روی چراغ جلو خودروها، معمولا به دلیل برخورد ذرات معلق در هوا با طلق یا شیشه چراغ جلو اتومبیلها است، البته تابش مستقیم نور خورشید بیتقصیر نیست و در بسیاری از موارد باعث ماتی چراغ جلو خودروها میشود.
ماتی و کدری بوجود آمده بر بر روی طلق پوششی چراغ جلو اتومبیلها، باعث جلوگیری از عبور نور آنها میشود و همچنین بر روی وضعیت ظاهری خودرو تاثیر منفی دارد.
زمانی بود که چراغ اتومبیلها از شیشه ساخته میشد و در کنار اینکه همیشه شفاف و زیبا میماندند، اما دو عیب بزرگ داشتند; وزن بیشتر و قابلیت شکنندگی بالاتر.
در چند دهه اخیر اما چراغ خودرو از پلاستیک ساخته میشود و علاوه بر سبکتر بودن و قابلیت شکنندگی پایینتر، راحتتر فرم میگیرند و ساخت آنها ارزانتر است.
یک خودرو بعد از مدتی که در برابر حرارت و تابش خورشید و ساییدگی محیط قرار بگیرد، عیب بزرگ این چراغهای پلاستیکی را نمایان میکند، ساییدگی و کِدرشدگی طلق چراغ!
این موضوع علاوه بر نازیبا ساختن خودرو، باعث کاهش نور چراغها و کاهش دید راننده در شب هنگام میشود، که خود میتواند باعث ایجاد خطرات بزرگتری شود.
اگر طلق چراغ خودرویتان به زیبایی روز اولش نیست و ظاهری کهنه به ماشینتان داده است جای نگرانی نیست، با راهحلی که امروز میگویم همراه مجله خودرو باشید، به شما یاد میدهم که با پرداخت کمترین هزینه و بدون تعویض آنها، یک جفت چراغ در حد نو داشته باشید.
چه چیزهایی لازم داریم؟
برای شروع به چهار ورق سنباده پوستاب به شمارههای ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و ۳۰۰۰ نیاز دارید، برای جور کردن شمارهی آنها وسواس خیلی زیادی به خرج ندهید، ولی سعی کنید شمارهها نزدیک باشند، مثلاً من به جای شماره ۲۰۰ از ۲۲۰ و به جای ۴۰۰ از ۳۶۰ استفاده کردم.
مقداری پنبه و یک پولیش بدنهی نرم و چسب کاغذی پهن و اگر به سلامتی خود اهمیت میدهید، در هنگام کار حتما نیاز به استفاده از دستکش لاتکس و ماسک دارید.
کل مواردی که برای اینکار از ابتدا تا انتها نیاز دارید در همین چند قلم خلاصه میشود. البته اگر پولتان از نردبان بالا میرود من پیشنهاد بهتری برای شما دارم، تعویض چراغها یا استفاده از کیتهای بازسازی چراغ.
کیت (Lenz Solution) به قیمت ۳۰ دلار، (Rain-X) به قیمت ۱۶ دلار یا (Sylvania) به قیمت ۲۰ دلار از کیتهای با کیفیت بازار هستند، البته به شرطی که چنین محصولی را در بازار کشورمان پیدا کنید و همچنین توانایی پرداخت ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان برای هر کدام را داشته باشید!
دست به کار شوید
مرحله اول
برای اینکه حال چراغها را سر جایشان بیاورید، میتوانید به دو صورت عمل کنید. میتوانید قسمتهای فلزی بدنه را در ناحیه دور چراغها چسب کاغذی بزنید تا در حین انجام کار بدنهی ماشین را شرمنده نکنید، اگر هم میخواهید که دستتان برای خلق یک اثر هنرمندانه بازتر باشد، مثل من چراغها را از روی بدنه باز کنید.
مرحله دوم
دستکش را دستتان کنید و ماسک را به صورتتان بزنید تا برای شروع کار آماده شوید، یک محفظه آب کنارتان داشته باشید، چون عمل سنبادهزنی باید همراه با آب انجام بگیرد، در این تصویر وضعیت چراغ را قبل از عمل مشاهده میکنید.
مرحله سوم
با زبرترین شمارهی سنباده که همان شماره ۲۰۰ است شروع میکنیم، قسمتی از ورق را جدا کنید و به صورت دولا یا سهلا، به صورتی که در زیر دستتان احساس تسلط داشته باشید استفاده کنید.
اصول کار با ورق سنباده به شکل تماس با جسم مورد نظر به صورت دوار، با سرعت و فشار یکنواخت است. ورق سنباده را هر چند لحظه در محفظه آب فرو کنید و دوباره شروع کنید.
هر زمان که خاصیت زبری خود را از دست داد، از سمت دیگر و یا ورق سنباده جدید استفاده کنید. این عمل را تا آنجا ادامه دهید که سطحی صاف و مات مانند تصویر داشته باشید.
مرحله چهارم
حالا نوبت ورق سنباده بعدی با ضریب سختی کمتر، یعنی سنباده ۴۰۰ است، روش بالا را هم برای این سنباده تکرار کنید تا سطحی صاف و آماده مانند تصویر داشته باشید، از مات شدگی چراغ دلسرد نشوید و کار را تا انتها با صبر و حوصله انجام دهید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.
مرحله پنجم
ورق سنباده ۸۰۰ را دستتان بگیرید و دوباره به صورت دوار و فشار یکنواخت، سطح کار را سنباده بزنید، در این مرحله کمی از مات شدگی چراغ کاسته خواهد شد، حواستان جمع باشد که در هیچ کدام از مراحل کار، قسمتی را فراموش نکنید.
میدانم که انگشتان شما هم مثل بنده در حال آه و فقان هستند، ولی به شما اطمینان میدهم که با دیدن نتیجه کار حسابی شنگول میشوید و این سوسول بازیها را هم فراموش خواهید کرد!
پیشنهاد میکنم کمی استراحت کنید، یک چای قند پهلو بر بدن بزنید و در زمان مناسب سراغ مرحله بعدی بروید.
مرحله ششم
نوبت نرمترین عضو سنبادههای موجود، یعنی ورق سنباده ۳۰۰۰ است، در این مرحله شفافیت چراغ بیشتر میشود و لنز و دم و دستگاه چراغ به خوبی مشاهده میشود.
مرحله هفتم
حالا زمان پولیشکاری است، مقداری پولیش را با انگشتتان بردارید و به صورت دوار روی طلق چراغ بکشید، این عمل را تا آنجا ادامه دهید که کل قسمت پوشانده شود.
مرحله هشتم
اگر دستگاه پولیش در بند و بساطتان هست که چه بهتر، در غیر این صورت به اندازهی کفدست پنبه بردارید و مانند گذشته به صورت دوار و با فشار یکنواخت بر روی تمام سطح بکشید، مرحله هفت و هشت را برای حصول نتیجه بهتر دوباره تکرار کنید.
اگر هنوز خط و خش ریزی بر روی سطح چراغ باقی مانده، به دلیل کمکاری خودتان در مراحل سنبادهزنی است.
اگر هم مراحل بالا را با موفقیت پشتسر گذاشته باشید، یک چراغ شفاف و بدون خط و خش نتیجهی عملکرد مناسب شماست.
مرحله نهم
چسبهای کاغذی را جدا کنید یا چراغ را در مکان خود مونتاژ کنید.
انجام تمام این مراحل نهگانه بسته به فرم و اندازهی چراغها، در حدود ۲/۵ تا ۴ ساعت برای هر چراغ زمان میگیرد.
منبع:carnoter.com
بیشتر بخوانید:
علت کدری چراغ خودرو و روش شفاف کردن چراغ خودرو
آموزش تصویری رفع زردی،ماتی و برق انداختن چراغ جلو ماشین+فیلم