نشتی روغن موتور ال 90 از کجاست + رفع نشتی روغن موتور ال 90
چنین پدیده ای می تواند بر روی هر یک از سیالات حیاتی اتومبیل شما شامل : روغن موتور , روغن گیربکس , سیال خنک کننده و آب , روغن ترمز , و روغن هیدرولیک اتفاق بیفتد. بعضی از انواع این نشتی ها حیاتی تر از بقیه هستند اما ابتدا باید تشخیص داد که نشتی مورد نظر چیست و از کجا بوجود آمده است
نشت روغن موتور از محل پیچ دو سر رزوه پولی میل سوپاپ ها
در خودروهای تندر 90، نشت روغن از ناحیه پولی میل سوپاپ های دود و هوا در موتورهای K4M ، لازم است موارد زیر رعایت گردد :
پس از باز کردن دسته موتور و قاب بالای تسمه تایم ، اقدام به تمیز کردن و بررسی محل نشتی نمایید . در صورتیکه ایراد نشتی از پیچ دو سر رزوه پولی میل سوپاپ باشد ، قطعاتی که در اطلاعیه فنی زیر آمده است باید تعویض گردد .
معایب ال 90 بطور کلی
تندر ۹۰ یکی از خودروهایی است که شاید بتواند لقب بهترینهای بازار را به خود اختصاص دهد اما در واقع شاید چندان هم این چنین نباشد. مدتی پیش در چرخان مطلبی را منتشر کردیم که ۵ دلیل برای این که تندر ۹۰ بخریم در آن ذکر شده بود اما اکنون چند دلیل دیگر برای این محصول ذکر خواهیم کرد که شاید با شنیدن آنها قصد خرید این خودرو از ذهن شما خارج شود. صندلی یا نیمکت؟
بدون شک یکی از اصلیترین بخشهای هر خودرو صندلیهای آن هستند. صندلیها اصولا میبایست راحت و به اندازه کافی بزرگ باشند (از لحاظ جا پا و…) تا مسافران در حین یک مسیر طولانی احساس خستگی نکند. اما شاید این بخش چیزی است که رنو در طراحی تندر ۹۰ به هیچ وجه به آن توجه نداشته است. صندلیهای این محصول چندان که باید راحت نیستند و این موضوع در صندلیهای عقب بیشتر به چشم میخورد و شاید بتوان صندلیهای بخش عقب خودرو را با نیمکت مقایسه کرد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که در نسخههای پایین این محصول صندلیهای عقب حتی از پشت سری نیز بیبهره هستند و این موضوع در سفرهای طولانی بسیار خسته کننده خواهد بود.
طراحی باید قبول کنیم که تندر ۹۰ زیبا نیست! این محصول با وجود اینکه قیمت نسبتا بالایی دارد اما چه از لحاظ طراحی داخلی و چه طراحی خارجی به هیچ وجه چشم نواز نیست و نمیتواند حتی با محصولات روز بازار ایران رقابت کند. در بخش خارجی خودرو اگر خود را به طراحی قسمت جلویی تندر ۹۰ عادت دهید هرگز نمیتوانید میزان زشتی چراغها و طراحی بخش پشتی را فراموش کنید (البته اخیرا نسخهای تحت عنوان تندر پارس عرضه شده است که طراحی بخش پشتی دستگاه تاحدودی تغییر یافته اما باز هم نمیتوان لقب زیبا را به آن نسبت داد).
تندر ۹۰ از ۴ اسپیکر بهره میبرد که دو اسپیکر در بخش جلو و دو اسپیکر در بخش پشتی دستگاه قرار گرفتهاند اما هر چقدر هم که زور میزنند نمیتوانند عالی باشند. البته نکته مهمتر اینکه سیستم پخش این خودرو قابلیت اتصال USB و بلوتوث را ندارد و شما نمیتوانید آهنگهای خود را از طریق گوشی یا فلش پخش کنید. علاوه بر این، راننده نمیتواند از طریق خودرو به مکالمه بپردازد.اما نکتهای که کمی عجیب است به زمانی باز میگردد که آهنگی با صدای کم در حال پخش باشد و تمام شیشهها نیز بسته باشند.
اکنون در این حالت اگر در بیرون از خودرو قرار بگیرید صدای موسیقی کاملا از بیرون قابل درک است.قیمت قطعاتالبته شاید این موضوع را چندان هم نتوان ایراد شمرد و در مقاله پیشین در خصوص تندر ۹۰ گفته بودیم که این محصول بسیار کم خرج است اما حال زمانی را تصور کنید که خودرو شما به مشکلی برخورد کرده که میبایست قطعهای تعمیر یا تعویض شود در این هنگام است که قیمت قطعات شاید کمی زیاد جلوه کند. البته در زمینه قیمت قطعات این خودرو در دایره قیمتی سایر محصولات بالارده بازار است اما همانند آنها قیمت قطعات تندر ۹۰ نیز بالاست.
البته پژو ۲۰۶ قطعات به نسبت گرانتری دارد.آپشنهاتندر ۹۰ در چند تیپ و نسخه روانه بازار شده است که میتوان به E1، E0 و E2 اشاره کرد که در واقع E2 کاملترین نسخه و E0 پایینترین نسخه است. شما میتوانید در نگاه از جلو به خودرو نوع تیپ این محصول را تشخیص دهید. (در E0 کل سپر خودرو به رنگ مشکی است، در E1 سپر خودرو به رنگ خود ماشین بوده ولی جلو پنجره آن که در پشتش رادیاتور قرار گرفته مشکی رنگ است. در نسخه E2 نیز هم سپر و هم جلوپنجره به رنگ ماشین است و نوارهایی به رنگ استیل نیز در جلو پنجره به چشم میخورد)اما نکتهای که در خصوص این تیپها چندان خوش آیند نیست به آپشنهایی باز میگردد که از آنها کاسته میشود. برای مثال نسخه E0 حتی در داشبورد خود چراغی برای اوقات تاریک ندارد و یا حتی شیشههای جلو نیز به صورت دستی باز و بسته میشوند. (شیشههای عقب که بماند) البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که این سه تیپ در نوع رینگها نیز متفاوت هستند. البته به جز موارد ذکر شده تفاوتهای بسیار زیادی در خصوص آپشنهای این خودرو وجود دارد.
در این مقاله کوتاه چند روش ساده برای کشف روغن ریزی خودرو شما بیان میشود تا بعد از کارشناسی نهچندان خوب مکانیکهای سطح شهر هزینه اضافی بر شما تحمیل نشود و بعد افسوس نخورید. در جریان باشید ماشینهای زانتیا و ۲۰۶ به علت استهلاک بالا هم در پارکینگ دچار روغن ریزی سیستم هیدرولیک میشوند. در واقع این محصولات حتی اگر کم کارکرد هم باشند، باز بروز این مشکل برای آنها اتفاقی طبیعی است. در واقع چون بیشتر سیستم انتقال روغن این خودروها با لولههای پلاستیکی و فشار بالا اتفاق میافتد، پس از بالا رفتن عمر ماشین این قطعات دچار پوسیدگی، ترک و نهایتا نشتی روغن میشوند. به همین دلیل همیشه ماشینهای بالای ۵ سال فرانسوی دچار روغن ریزی هستند.
نشتی روغن دلایل زیادی دارد و در اکثر اوقات تشخیص و رفع مشکل باید به سرعت صورت پذیرد. به طور مثال نشتی روغن هیدرولیک میتواند باعث آتش سوزی موتور خودروی شما شود!
به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
۱.روغن موتور
۲. روغن ترمز
۳. روغن هیدرولیک (فرمان)
۴. روغن گیربکس
روغن ریزی ممکن است از لولههای انتقال، واشرها و مخزنهای موجود اتفاق بیافتد. توجه کنید که ابتدا باید نوع روغن نشتی را پیدا کرده و سپس جهت تعمیر و تعویض قطعه اقدام نمایید.
خوب است بدانیم که:
روغن ترمز خاصیت بالای خورندگی دارد! اگر قطرهای از آن روی رنگ خودرو ریخته شود، بهراحتی و به سرعت آن را از بین میبرد.
روغن موتور معمولا تیره بوده و بوی بنزین سوخته میدهد!
روغن هیدرولیک اکثرا روشنتر بوده و بوی احتراق و سوختگی نمیدهد!
حال به چند روش ساده کشف روغن ریزی خودرو اشاره میکنیم:
۱- قطعا سادهترین راه کشف این روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین خودرو را در پارکینگ میگذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف، مثلا اول صبح و پیش از روشن کردن خودرو، آنجا را بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک میکنید، میتوانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو بهره گیرید!
۲ – ماشین را کارواش برده و بعد با چند بار توضیح کامل به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی چند مکانیک ندارید و میتوانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب مشکل را حل نمایید.
۳ – اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی میتواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق بیافتد!
۴ – دقت کنید روغن ریزی خودرو از کدام طرف خودرو هست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق میکند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میللنگ خراب شده و با هزینهای نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قابل رفع است. پس حتما حواس خود را جمع کنید که با فاکتورهای سنگین روبهرو نشوید!
۵- در بعضی مواقع که بیشتر برای همه ماشینها اتفاق میافتد، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب میشود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر شده و همه جا را کثیف میکند!
۶ – در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد!
۷ – سینی زیر موتور خودرو را برای کسانی که خود میخواهند روغن ریزی را ببینند باید باز شود. (این کار به راحتی قابل انجام نیست و باید آن را به یک مکانیک بسپارید)
۸- لازم به ذکر است که برای دارندگان خودرو زانتیا، زیاد مطالبی برای عرضه وجود ندارد. چون کل این خودرو با سیستم هیدرولیک کار کرده و نمیتوان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست! البته این خودرو عمرش به سر آمده و خرید آن زیاد به صرفه و منطقی نیست.
لازم به ذکر است که کم کردن روغن خودرو، همیشه به دلیل روغن ریزی نبوده و دلایل دیگری نظیر روغن سوزی و کیفیت نا مطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز میتواند این امر را تسریع کند.
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
عیب یابی و تعمیر سنسور اکسیژن ماشین های پراید ، تیبا، پژو، ال 90
علت کم کردن آب رادیاتور ماشین پژو پارس ،پراید ،سمند ،۲۰۶ ،ال ۹۰
دلیل اصلی تنظیم نبودن غربیلک فرمان پژو 206،سمند،ال 90 و پراید
دستمزد و هزینه تعمیر گیربکس ال90 چقدر است
تعویض روغن با ساکشن + آشنایی با ساكشن روغن موتور
آیا اهمیت دمای روغن موتور مانند دمای آب برای ماشین است؟