بیوگرافی فردیس رضوانی خودرو ساز ایرانی در آمریکا+عکس
زندگینامه فردیس رضوانی-فردیس رضوانی کیست؟-فردیس رضوانی اهل کجاست-رضوانی موتورز ویکی پدیا
زندگی نامه فردیس رضوانی-فردیس رضوانی تانک-رضوانی بیست-قیمت ماشین رضوانی
فردیس رضوانی یک جوان حدودا 40 ساله ایرانی است که در کودکی به همراه خانواده اش برای زندگی به آمریکا سفر کرده است. فردیس فعالیت حرفهای خود را با طراحی و تولید خودروهایی مانند Vencer Sarthe آغاز کرد. او فرزند یک خلبان جنگنده است و همین عامل علاقه او نسبت به طراحی هواپیما و خودروهای عجیب شده است. رویای او برای ساخت ابرخودروهای خاص با عملکرد متفاوت در نهایت منجر به بنیانگذاری شرکت خودروسازی و طراحی خودروی رضوانی شد. این شرکت برای اشخاص بهصورت خصوصی خودرو طراحی میکند.
آقای رضوانی لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید کارتان در صنعت خودرو سازی از کجا شروع شد؟
من فردیس رضوانی متولد تهران هستم. سال 1983 زمانی که 9 سالم بود به همراه پدر و مادرم برای زندگی به آمریکا سفر کردیم. سال 2006 اولین کار طراحی خودرو را به صورت حرفه ای انجام دادم و آن را به یک شرکت خودروسارزی در هلند فروختم و تاکنون 14 عدد از آن خودرو تولید شده و در اروپا به فروش رسیده است. بعد از آن به فکر تاسیس یه شرکت تولید اتومبیل کردم خودروی دومی که طراحی کردم با برند رضوانی به تولید رساندم که از این خودرو نیز تا کنون 4 عدد تولید کرده ایم.
خودروهای جدیدی که تولید می شوند آنقدر امکانات کامپیوتری دارند که احساس هیجان رانندگی را از راننده سلب میکنند. هدف از تولید اتومبیل “بیست” (هیولا) این بود که راننده نقش بیشتری در کنترل خودرو و در کل رانندگی ایفا کند. از جمله اینکه خودرو سبک باشد و این همه فیلترهای جدید را نداشته باشد، تا مثلاً وقتی دنده عقب میگیرید، صدای موتور شنیده شود. همچنین میخواستیم سبکترین ماشین دنیا را درست کنیم. برای همین اسم اتومبیل را بیست گذاشتم که به فارسی میشود هیولا.
چرا اصرار داشتید یک ماشین با وزن کم تولید کنید؟
اگر وزن اتومبیل کم باشد اولاً باعث میشود شتتاب خودرو زیاد باشد و کنترل آن در پیچها راحتر شود. وقتی خودرو سبک باشد موتور کوچکتری لازم دارد و در نتیجه به ترمزهای کوچکتر و سوخت کمتری دارد. به علاوه اینکه موتور، گرمای کمتری هم تولید میکند.
علاقه شما به صنعت خودرو سازی از کجا آغاز شد؟ آیا در دانشگاه این رشته مرتبط با حوزه کاری را خواندید؟
من از بچگی عاشق ماشین بودم، اما ماشینی که دوست داشتم، هیچوقت ساخته نشده بود. بنابراین دوست داشتم ماشینی را که به نظر خودم یک ماشین اسپرت بود، درست کنم. خیلیها به من میگفتند نمیتوانی این کار را انجام دهی چون هزینه زیادی دارد؛ اما من معتقد بودم که بالأخره یک روز این کار را انجام خواهم داد. من در دانشگاه رشته مهندسی خواندم و با کار تولید اتومبیل مرتبط بود.
من خودم برای این شرکتها کار نکردهام ولی دوستم سمیر که در طراحی ها به ما کمک میکند در شرکتها ی لامبورگینی و فراری طراحی کرده است و جوایزی را هم به خاطر طراحی هایی که انجام داده دریافت کرده است.
مشتری های هدف ما مردهای بین 30 تا 50 سال هستند، آدمهای هنرمند و پولدارها و یا افرادی که زندگی خود را کرده اند و بچه هاشان بزرگ شده اند و الآن می خواهند یک اسباب بازی برای خودشان تهیه کنند. قیمت این ماشین برخلاف ظاهر خیلی جذابی که دارد قیمت بالایی ندارد. 150 هزار دلار پول زیادی برای چنین ماشینی نیست.
شرکت ما یک شرکت تازه کار محسوب میشود ولی این به بدان معنی نیست که ناشناختهایم. باید بگویم شرکتهای بزرگ اتومبیل ما را میشناسند. خبر رونمایی از طراحی هیولا دو بار در صفحه اول یاهو منتشر شد و همانطور که میدانید صفحه اول یاهو بیش از 700 میلیون بازدید کننده در روز دارد ضمن اینکه بسیاری از نشریات تخصصی اتومبیل مطلب مربوط به ما را کار کردند.
چند نفر دیگر ایرانی در شرکت شما کار میکنند؟
من و شریکم ایرانی هستیم.
چند نفر در شرکت شما مشغول به کار هستند؟
4 نفر در شرکت کار میکنند به علاوه 3 نفر در بخش فروش و بازاریابی
پدر و عموی من خبان جنگنده اف 4 در ارتش ایران بودند. داییام هم در زمان جنگ ایران و عراق خلبان جنگنده بود و برای همین من از بچگی همیشه به عشق اینکه یک روز خلبان بشم بزرگ شدم و علاقه زیادی به سرعت داشتم. شرایط برای اینکه من خلبان بشوم فراهم نشد برای همین تصمیم گرفتم این سرعت را در اتومبیل تجربه کنم و ماشینی بسازم که سریع باشد و حس سرعت رو به من منتقل کند.
درست است. هم طراحی داخلی و هم رنگ خودرو و هم اینکه زمانی که می خواهید سوار ماشین شوید به گونهای طراحی شده که در ندارد و باید پا را در رکاب خودرو بگذارید و سوار شوید همه اینها از طراحیهای جنگندهها الهام گرفته شده است. از فیبرکربن در ساخت بدنه و اتاق سرنشینان استفاده شده است، به طوری که این بخش بسیار شبیه کابین هواپیماهای نظامی شده است .
حداکثر سرعت و شتاب این ماشین چهقدر است؟
اتومبیلی که ما تولید کردیم یک اتومبیل دو نفره است که حداکثر سرعت آن 256 کیلومتر در ساعت است ولی صفر تا صد آن 2.7 ثانیه است. بنابر این این ماشین بیشتر یک ماشین پر شتاب است تا پر سرعت. ماشینهای جدیدی که توسط کمپانیهای بزرگ دنیا مانند بنز و بی ام و تولید میشود اینقدر آرام و ساکت هستند که باید سرعت خیلی بالایی داشته باشید که سرعت را احساس کنید. ماشینی که ما تولید کردیم با سرعت های کم هم میتوانید هیجان رانندگی را حس کنید. باید بگویم که اتومبیلی که ما تولید کردهایم به درد افرادی میخورد که به قول ایرانیها عشق ماشین هستند. راننده های این ماشین میتوانند هیجان رانندگی را در سرعت های بین 50تا 120 کیلومتر در ساعت تجربه کنند و نیازی نیست که سرعت بالایی داشته باشند تا حس سرعت را داشته باشند.
اتومبیل تولید شده شما قاعدتاً باید استاندارد های یک اتومبیل سواری را در آمریکا داشته باشد.
ذر آمریکا برای خودرو هایی که زیر 200 عدد تولید میشود و در واقع سفارشی ساز هستند استاندارد های متفاوتی از ماشینهای دیگر وجود دارد وبرخی از آزمایشهای تصادف روی این اتومبیل ها انجام نمیشود.
اگر بخواهید بالای 200 عدد تولید کنید چهقدر فاصله با استاندارد ماشینهای دیگر دارید و باید چه کار بکنید؟
در این صورت باید چند میلیون دلار برای آزمایشهای تصادف خرج کنیم.
منظورم این است که از لحاظ امکانات ماشین چهقدر با استانداردها فاصله دارید؟
خیلی امکانات عجیب و غریبی نیست که تفاوت کند البته باید بگویم که ماشینی که ما تولید کردیم شاید در مقایسه با اتومبیل های موجود در بازار برخی امکانات را نداشته باشد ولی از ماشینهای عادی امن تری برای راننده محسوب میشود برای اینکه در داخل ماشین از از شاسی بسیار محکمی استفاده شده است ماشینهای عادی چون تولید انبوه میشود این استحکام رو ندارد. ماشین ما مانند ماشین مسابقه ای تمام شاسی با دست جوشکاری شده است و این کاری است که در تولید انبوه امکان آن نیست.
آخرین باری که به ایران آمدید چه سالی بود؟
سال 83
یه نشریه اسپانیایی چند وقت پیش گزارشی را منتشر کرد که ایران بیشترین وارد کنند خودرو های فراری در خارمیانه است و این نشان می دهد که بازار خوبی برای ماشینهای لوکس و گران قیمت در ایران وجود دارد. تا حالا سعی کردید با توجه به اینکه خودتان هم ایرانی هستید در بازار ایران فعالیت کنید.
ما خیلی دوست داریم امکان فعالیت در ایران برای ما فراهم بشود و ما خط تولید اتومبیل در ایران راهاندازی کنیم. البته ایران قاعدتاً استانداردها و قانون هایی دارد که ما باید آنها را مطالعه کنیم. قبلا چند بار بنا داشتیم برای حضور در ایران برنامهریزی کنیم ولی تا امروز فرصت آن پیش نیامده است ولی اگر فرد یا سازمان دولتی کمک کند که ما بتوانیم این کار را بکنیم خیلی خوشحال میشویم.
مردم ایران خیلی مردم خون گرم و با محبتی هستیند. ایران کشور بزرگی است و می توان به تاریخ آن افتخار کرد. غذای ایران هم که باید بگویم بهترین غذای دنیاست. ما هنوز در آمریکا غذای ایرانی میخوریم. قرمه سبزی، چلو کباب…
این غذا ها را از رستوران تهیه میکنید؟
خیر. همسر من هم ایرانی است و اتفاقا دست پخت خیلی خوبی هم دارد.
در حوزه کاری خود چه آرزویی دارید
دوست دارم که یک روزی بتوانم تجربهای که در آمریکا کسب کردم را در ایران با ایجاد یک برند بینالمللی خودرو به کار بگیرم و بتوانم با بسیاری از جوانان با استعداد ایرانی که تعداد آنها هم کم نیست در این کار همکاری کنم.
رضوانی اوتوموتیو دیزاینز
رضوانی موتورز (به انگلیسی: Rezvani Motors) یک طراح خودرو ایرانی آمریکایی و تولیدکننده خودروی سوپر اسپورت با عملکرد بالا در ارواین، کالیفرنیا است.وی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه ایا دوست داشتید ملیتی کاملاً امریکایی داشتید گفت:خیر من به ملیت ایرانی امریکایی خود افتخار میکنم و باعث افتخار است که نژادی از سخت کوش ترین مردمان ایران(سنگسری) را دارم؛چرا که در دنیا امروزی این دو کشور بیشترین تاثیر را در جنبه های مختلف در سطح جهان دارند .رضوانی موتورز توسط فریس رضوانی ، یکی از طراحان خودروی سوپر اسپورت سارت ونسر (Vencer’s Sarthe supercar) تأسیس شد که قبلاً با استون مارتین، فراری و DBC کار میکرد. محصول اصلی این شرکت، رضوانی بیست (Rezvani Beast) است،پروژهای که توسط خود رضوانی تأمین مالی شده است.
تولید خودرو رضوانی موتورز در یک مرکز با مساحت ۵۰٬۰۰۰ فوت مربع در سانتا آنا، کالیفرنیا انجام میشود.در ماه مه سال ۲۰۱۵، رضوانی موتورز جزئیات و عکسهایی از رضوانی بیست (Rezvani Beast) منتشر کرد.[۱۰] در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵، رضوانی از نسخه تولیدی سوپراسپرت خود رونمایی کرد که به مشتریان اجازه سفارش ماشین با فرایند تولید ۱۲–۸ هفتهای را میدهد.
کریس براون اولین رضوانی بیست را در سال ۲۰۱۵ با ۲۰۰٬۰۰۰ دلار خریداری کرد. این خودرو در فیلمبرداری تکآهنگ «صفر (Zero)» براون استفاده شد. از آن در نماهنگ «خود همونی که میخوامی» از کامران و هومن نیز استفاده شده است.با ۵۰۰ اسب بخار این ماشین مسابقه خیابانی بدون هیچ درب، سقف، و وزن آن تنها ۱۶۵۰ پوند (۷۵۰ کیلوگرم) است.
بیست (Beast)
رضوانی موتورز در سال ۲۰۱۴ توسط فریس رضوانی تأسیس شد. در ژوئن این سال رضوانی موتورز سوپرکار رضوانی بیست که روی شاسی آریل اتم قرار داده شده و بخاطر دارا بودن بدنه کربن فیبر وزن کمی نیز دارد را معرفی کرد. این خودروی آمریکایی از چندین قطعه آریل اتم انگلیسی استفاده میکند. این خودرو مجهز به سیستم انتقال قدرت شش سرعته دستی است و محرک عقب میباشد. شیشه جلو قابل بازشدن میباشد و وزن تقریبی خودرو ۱۶۵۰ پوند (۷۵۰ کیلوگرم) است. تولید دستی از سازگار دستی، چاپگر سهبعدی و وارسی شماری (سی ان سی میلینگ) استفاده میکند. از مسیر دهی سی ان سی برای ساختن نمونه ۳ بعدی خودرو استفاده میشود. چاپ ۳ بعدی به عنوان قالبی برای پنلهای فیبر کربن مورد استفاده قرار میگیرد. چاپگرهای ۳ بعدی پیشرفته دیگر قطعات خودرو شامل چراغها و آیینهها را میسازند. اولین بیست به مالکی از تگزاس انتقال یافت.
بیست ایکس (Beast X)
بالاتر از مدل بیست، رضوانی اوتوموتیو دیزاینز سوپرکار بعدی خودش را معرفی کرد: بیست ایکس. یک خودروی خیابان قانونی است که وزنی معادل ۱۸۵۰ پوند (۸۴۰ کیلوگرم) و قدرتی برابر ۷۰۰ اسب بخار دارد که از یک موتور ۲۴۰۰ سی سی مجهز به دو توربوشارژر بورگ وارنر بهرهمند است و قادر است فقط در ۲٫۵ ثانیه به سرعت ۰تا۶۰ مایل بر ساعت (۰ تا ۹۷ کیلومتر بر ساعت) برسد. فقط ۵ دستگاه از بیست ایکس ساخته خواهد شد که با قیمت پیش بینی شده ۳۲۵٬۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد.
بیست آلفا (Beast Alpha)
در نوامبر سال ۲۰۱۶ رضوانی از بیست آلفا بعنوان خودروی جدیدش پرده نمایی کرد. آلفا از دربهای “ساید وایند (بازشو از پهلو)”، سقف (با قابلیت برداشته شدن)، شیشه بالابر، قفل مرکزی، کیسه هوا و سیستم کامل تهویه مطبوع هوا بهرهمند است.
تانک (Tank)
تانک، با اینکه هم نامش و طراحیاش را از خودروهای نظامی الهام گرفته است، سلاح گرمی به همراه ندارد؛ اما به یک پیشرانهی پرقدرت ۶.۴ لیتری هشت سیلندر V شکل، با قدرت خروجی ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۸۳ نیوتنمتر مجهز شده است. علاوه بر این، آپشنهایی چون دوربین حرارتی و پنلهای ضدگلوله برای خریدار قابل سفارش خواهد بود تا این شاسیبلند حس یک خودروی نظامی و آمادهی نبرد را داشته باشد.
تیم طراحی رضوانی ادعا میکند که تانک، ظاهر خود را از خودروهای نظامی الهام گرفته است؛ ولی به نظر میرسد که بدنهی این شاسیبلند، بیشتر آیندهنگرانه باشد تا نظامی.
فردیس رضوانی افتخاری دیگر برای ایران (Rezvani Beast)
یک ایرانی دیگر باز هم خودروی سوپراسپرتی را رونمایی کرد. بعد از آرش، اینک فردیس رضوانی بر اساس زیربنای خودروی سبک وزن اسپرت آریل اتم و با طراحی سمیر سادیخف، یک خودروی اسپرت با عملکردی در حد سوپر اسپرتها را معرفی کرد. فردیس همانند پدرش که یک خلبان جنگنده بود، عاشق هواپیماها مخصوصاً جنگنده F-4 است. بنابراین جای تعجب نیست که خودروی او نیز شباهت زیادی با جنگندهها داشته باشد.
طراحی این خودرو بر عهده سادیخف، طراح آذربایجانی است که پیش از این خودروهای کانسپت آستون مارتین DBC و فراری Xerzi را طراحی کرده است. رضوانی موتورز نام این خودرو را Beast یا حیوان وحشی گذارده است. این خودرو با بدنه فیبر کربنی زیبا، چراغهای باریک و کشیده و طراحی تهاجمی و خشمگین خود میتواند جلب توجه زیادی کند. سقف خودرو باز است و شیشه جلو را نیز میتوان جدا کرد تا نهایت تماس با طبیعت و باد را تجربه نمود. چرخهای ۱۹ اینچی آلیاژی، شکافهای عمیق و تند و تیز روی بدنه و صندلیهای فرو رفته در مجموع حس رانندگی بدون فاصله با جاده را منتقل میکنند که میتواند برای عشاق رانندگی، هیجان انگیز باشد.
در زیر کاپوت، دو نوع پیشرانه متفاوت را میتوان یافت. یا موتور چهار سیلندر ۲٫۰ لیتری در مدل Beast 300 که با کمک توربوشارژر میتواند ۳۱۵ اسب بخار نیرو تولید کندو این خودروی ۶۶۶ کیلویی را همانند صاعقهای به شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲٫۹ ثانیهای رهنمون شود و یا یک موتور ۲٫۴ لیتری سوپرشارژر در مدل Beast 500 که قادر است ۴۹۸ اسب بخار نیرو تولید نماید و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری در حد تنها ۲٫۷ ثانیه دارد.
این خودرو که بجای نام حیوان باید نام جنگنده را بر آن نهاد، اکنون در دو نسخه ۹۹ هزار دلاری و ۱۲۵ هزار دلاری فروخته میشود که البته این قیمت برای مدلهای اولیه است و سپس قیمتها به ۱۱۹ هزار و ۱۳۹ هزار دلار افزایش مییابند. صاحبان آریل اتم هم میتوانند با پرداخت ۴۹ هزار دلار، خودروی خود را به این مدل ارتقا دهند.
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
همیشه به این چنین ایرانی های خارج از کشور افتخار میکنیم. آرزو داریم روزی برسه که بتونید افتخاراتتون رو داخل کشور عرضه کنید
جناب مهندس رضوانی
واقعا مایه افتخار هر ایرانی هستید هم شما و هم همکارانتان.
بنده هم از این اطلاعات و مصاحبه شما واقعا به ایرانی بودنم افتخار میکنم ، شاید اولین مطلبی هست که لذت و افتخار برایم داشت ممنون
آقای رضوانی آ دم هایی چون شما سربلندی را به. سرزمین ها هدیه میدهند ایران به اعتبار انسانهایی همانند شما ایران شده .همیشه سربلند و پیروز باشید به امید ملاقاتمان در خاک مادری این گهواره پر از آسایش و امنیت بنام ایران عزیزمان
اینم بیاد ایران رضوانی باز میزنه خخخ
درود بر شما .اکثر ما کلیپ نبرد فانتوم ها با بیان شیرین و پر از وطن پرستی امیر خلبان اصغر رضوانی را دیده ایم .آقای فردیص رضوانی صاحب کمپانی اتومبیل رانی Rezvani متعلق به فرزند ایشان میباشد .فرار مغزها رفتن آدم ها نیست .سرخورده شدن ایده هاییست که با نیت کمک و تحول بدنبال محیطی مناسب میگردند .جایی بزرگتر و یا لااقل هم سطح خودشان .با خیر خواهی .با دیگر خواهی . بدون فریب .بدون سکوت …
اگه ازش حمایت میکردند الا این ماشین به نام آمریکا ثبت نبود
حیف شما که اون سر دنیا دور از وطن زندگی میکنید
احسنت به این همه خلاقیت، شما واقعا قابل تحسین هستید کاش که امکانات فراهم بشه و شما بتونی بیای کشور خودت و کولاک کنی .
احساسی که آقای رضوانی برای کار در ایران دارنو کاملا درک میکنم 🙏🙏🙏🙏
ولیییی😥😥😥
باید این شرکت در جمهوری اسلامی ایران کار کند.حیف از این همه لافی که بخرج دادیم…
با سلام،مصاحبه جذابی بود.سپاسگذارم
چرا مدیر عامل ایران خودرو /سایپا رو همراه هیئت مدبره اخراج نمی کنن این مهندس رضوانی رو با گروهش بیارن ایران .؟؟؟
استغفر الله سایپا و ایران خودرو با محصولاتشان انسان را به خدا نردیک میکنن یکراست میفرستن به برزخ