قیمت مخزن گاز CNG پراید، پژو 405، سمند و نیسان + انواع مخزن گاز

0

قیمت مخزن گاز CNG پراید، پژو 405، سمند و نیسان + انواع مخزن گاز

انواع مخزن گاز

مخزن CNG

مخزن CNG خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم سوخت‌رسانی گازی است که سوخت گاز در آن ذخیره می‌گردد. معمولاً به‌منظور افزایش قابلیت ذخیره‌سازی بیشتر، سوخت گاز به‌صورت فشرده نگهداری می‌شود. در این مخازن، این فشار تا بیش از 200 بار (واحد فشار) نیز افزایش می‌یابد.

تعداد مخازن استفاده‌شده در خودروها، حجم و طراحی ابعاد آن‌ها به عواملی مانند نوع خودرو، توان موتور و فضای در نظر گرفته‌شده برای مخازن بستگی دارد. مخازن CNG معمولاً به شکل کپسول‌های استوانه‌ای یا عدسی‌های کروی طراحی می‌شوند.
تقسیم‌بندی مخازن CNG ازنظر جنس مواد تشکیل‌دهنده

به‌طورکلی مخازن گاز طبیعی فشرده مورداستفاده در خودرو را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

مخازن نوع اول، مخازن تمام فلزی (CNG-1)

انواع مخزن گاز

این مخازن با استفاده از سه روش (استفاده از لوله، ورق صفحه‌ای، شمشال) و روش‌های خاص شکل‌دهی، به‌ صورت یکپارچه و بدون درز و جوش، از فولاد کروم – مولیبدن، یا فولاد کربن – منگنز ساخته می‌شوند. در مقایسه با انواع دیگر مخازن دارای وزن بیشتر و قیمت پایین‌تری می‌باشند. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی از 90/0 الی 3/1 کیلوگرم وزن دارند.
مخازن نوع دوم، مخازن نیمه کامپوزیت یا کمرپیچ (CNG-2)

انواع مخزن گاز

این نوع مخزن دارای یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلومینیوم بدون درز است که قسمت استوانه‌ای این آستری، توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آن‌ها که آغشته به رزین است (کامپوزیت) به‌صورت محیطی تقویت شده است.

استفاده از این ساختار کامپوزیتی، باعث کاهش ضخامت قسمت استوانه‌ای می‌شود، درنتیجه وزن مخزن نسبت به نوع اول کاهش می‌یابد. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی از 60/0 الی 85/0 کیلوگرم وزن دارند.
مخازن نوع سوم (CNG-3)

انواع مخزن گاز

این مخازن دارای یک لایه آستری عمدتاً از جنس آلومینیوم بدون‌ درز بوده و در تمام این لایه داخلی مواد کامپوزیتی در راستای محیطی و محوری تقویت شده است. این ساختار کامپوزیتی که به مخزن داده می‌شود، این امکان را به وجود می‌آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و درنتیجه مخزن سبک‌تری را نسبت به مخازن نوع اول و دوم به دست آورد. علاوه بر این، قابلیت تحمل فشار نیز نسبت به انواع قبلی افزایش می‌یابد. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 3/0 الی 4/0 کیلوگرم وزن دارند.

مخازن نوع چهارم، مخازن تمام کامپوزیت (CNG-4)

انواع مخزن گاز

این مخازن بسیار شبیه مخازن نوع سوم هستند و تنها ازلحاظ نوع و جنس آسترها تفاوت دارند. آستر این نوع مخازن از جنس پلیمر بدون درز است که تمام سطح آن توسط مواد کامپوزیتی در جهات شعاعی و محوری تقویت شده است. این ساختار تمام کامپوزیت از سبک‌ترین انواع مخازن CNG است، به‌طوری‌که حتی با سیستم سوخت بنزینی قابل‌ مقایسه هستند. محل نصب شیر و پورت‌های خروجی از جنس آلومینیوم است که با روش خاصی به لایه داخلی متصل می‌شود.

به دلیل اختلاف ضریب انبساطی حجمی آلومینیوم و مواد پلیمری، در اثر تغییرات دمایی و فشار داخل مخزن، ممکن است این دو ماده از هم جدا شوند و مخزن دچار نشتی گردد. ایمن‌سازی مخزن در برابر این پدیده یکی از پیچیدگی‌های ساخت این مخازن است. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 3/0 الی 5/0 کیلوگرم وزن دارد و سازندگان این نوع مخازن در دنیا بسیار محدودند.

اشکال عمده این مخازن ایجاد نشتی به ‌مرور زمان از محل نافی فلزی و آستر پلیمری است که وظیفه ارتباط ورود و خروج گاز را بین مخزن و قطعات خارجی مخزن به عهده دارد. هم‌چنین به علت عدم انتقال حرارت مناسب آستری پلاستیکی، حین سوخت‌گیری سریع در این مخازن افزایش دمای نسبتاً بیشتری ایجاد می‌شود. ازجمله مزایای این نوع مخازن می‌توان به سیکل عمر طولانی و احتمال کم بودن ترکیدگی در حوادث اشاره کرد.

مقایسه وزن و جنس 4 نوع مخزن CNG

قیمت مخزن گاز CNG

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا مخازن نوع 4 با آن‌که از فن‌آوری ساخت پیشرفته‌تری دارند از مخازن نوع 3 سنگین‌تر هستند؟ در جواب می‌توان گفت که اگر چه مخزن نوع 4 سنگین‌تر است ولی به دلیل تکنولوژی بالاتر، عمر بیشتری نیز دارد، که باتوجه به اختلاف وزن ناچیز با مخزن نوع 3، یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

استانداردهای ساخت مخازن CNG

رشد و توسعه خودروهای گازسوز و این‌که ایمنی اولین دغدغه در طراحی و استفاده از مخازن آن‌ها بوده موجب توسعه استانداردهای متعدد ملی و بین‌المللی در این زمینه بوده است.
جدول زیر گروهی از استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط با مخازن را نشان می‌دهد:

قیمت مخزن گاز CNG

استانداردهای مذکور تا حد معقولی با یکدیگر هماهنگ هستند و الزامات فنی آن‌ها با یکدیگر یکپارچه است. درنتیجه مخزنی که الزامات یک استاندارد را پشت سر بگذارد به ‌احتمال ‌قوی الزامات سایر استانداردها را نیز برآورده خواهد نمود.

این استانداردها مانند سایر استانداردها عملکرد محور هستند و وارد جزئیات پروسه ساخت و مواد نمونه نمی‌شوند. به این دلیل در صورت رعایت نکات ایمنی و قابلیت اعتماد، امکان ورود فن‌آوری‌های جدید را به این حیطه فراهم می‌نماید.

آزمون‌های ارزیابی کیفی این استانداردها نماینده الزامات استفاده میدانی هستند و به آسیب، مقاومت محیطی و دوام، عمر کاری 20 ساله مخزن و تعداد دفعات پر شدن حداکثر 15000 بار مرتبط هستند. برآورد این الزامات آزمون، ایمنی را طی عمر کاری مخزن تضمین می‌نماید.
شایان‌ذکر است که در ایران از استاندارد ISO 11439 برای ساخت مخازن استفاده می‌شود.

گنجایش مخازن CNG

گنجایش مخازن برای سوخت‌گیری گاز به‌طور استاندارد برای هر 4 لیتر حجم اسمی ظرفیت آبی، یک مترمکعب (170 گرم بر لیتر) گاز در شرایط دمای 15 درجه سانتی‌گراد و فشار 250 بار (اتمسفر) در جایگاه سوخت‌گیری است. البته به دلیل سوخت‌گیری مداوم و تدابیر نگهداری تجهیزات جایگاهی معمولاً این فشار پشت دستگاه‌های تزریق سوخت جایگاه وجود ندارد و با افزایش دما نیز گاز کمتری به مخازن تزریق می‌شود.
در ایران به دلیل ارزانی و روش تولید آسان‌تر آن مخازن، از مخازن نوع اول، بیشتر استفاده می‌شود که از حجم 20 لیتر تا 130 لیتر وارد و یا تولید می‌شود.

مشخصات مخازن CNG

مخازن تولیدی از نظر قطر خارجی، طول، وزن و گنجایش اسمی و گنجایش مقدار گاز تقریبی، از مقادیر جدول زیر تبعیت می‌کنند که برای نمونه مشخصات شرکت کاوش را در این جا آورده‌ایم.
البته بسته به کارخانه تولیدی و مواد اولیه به کار رفته در تولید مخازن، تفاوت‌هایی در این اندازه‌ها وجود دارد.

قیمت مخزن گاز CNG

عملکرد، شرایط و طول عمر مخازن گاز طبیعی فشرده

شرایط طراحی و سرویس برای مخازن CNG، فشار 200 بار در دمای 15 درجه سانتی‌گراد است. بیشینه فشار پرشدگی مخزن 260 بار است که بیشینه دمای مجاز را هم در مخزن ایجاد می‌کند. این حالت در هنگام پر شدن مخزن در دستگاه‌های سریع رخ می‌دهد. کمترین دفعات قابل پرشدن یک مخزن در طول عمر خود 15000 مرتبه و حداکثر عمر یک مخزن معمولاً 20 سال است.

برنامه بازرسی دوره‌ای مخازن CNG، 3 ساله و آزمون مجدد آن 5 ساله در مراکز بازرسی دوره‌ای مخازن است.
توجه شود که هنگام سوخت‌گیری، مخازن CNG به دلیل این‌که گاز تحت‌فشار ذخیره می‌شود انرژی آزاد کرده و دمای آن بالا می‌رود. لذا گرم شدن مخزن در هنگام سوخت‌گیری، کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.
انبار کردن و نگهداری مخازن

قیمت مخزن گاز CNG

برای جلوگیری از صدمه رسیدن به مخازن در انبار، باید شرایط زیر را رعایت نمود:
• مخازن نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب و بارش آسمانی قرار گیرند.
• محیط نگهداری مخازن نباید طوری باشد که باعث خوردگی یا پوسیدگی مخزن بشود.
• مخازن نباید با زمین و یا با یکدیگر برخورد داشته باشند. برای این کار از پالت‌های چوبی در زیر مخازن و تخته‌های مخصوص موقع انبار کردن روی‌هم استفاده می‌شود.
• مخازن نباید در کنار مواد آتش‌زا قرار گیرند.
• از کشیدن و غلطاندن مخازن موقع جابجایی جداً خودداری و برای حمل مخازن از جرثقیل و یا بالابر دستی استفاده شود.
• مخازن باید از هرگونه آلودگی به مواد چربی دور باشند.
• مخازن در کنار دستگاه‌هایی که تولید جرقه می‌کنند قرار نگیرند.

لیست قیمت سیستم های گاز سوز خودرو

کد سیستم ­­سایز مخزن مناسب برای خودروی قیمت (تومان)
۵۷-۱ ۵۷ لیتری  ( ۱۰/۵ کیلویی ) ۱-پراید۲-پیکان موجود نیست
۶۲-۲ ۶۲ لیتری ( ۱۲ کیلویی ) ۱-پراید

۲-پیکان

۳- پژو آردی

۹۳۰/۰۰۰
۷۵-۳ ۷۵ لیتری  ( ۱۳/۵ کیلویی ) ۱-پژوآردی

۲-پژو ۴۰۵

۳-سمند معمولی

۱/۰۰۰/۰۰۰
۸۲-۴ ۸۲ لیتری  ( ۱۵ کیلویی ) ۱-پژو ۴۰۵

۲-سمند معمولی

۳-پیکان وانت

۱/۱۰۰/۰۰۰
۱۰۱-۵ ۱۰۱ لیتری ( ۱۸ کیلویی ) ۱-پژو ۴۰۵

۲-سمند معمولی

۳-پیکان وانت

۴- نیسان وانت

 

۱/۲۵۰/۰۰۰

 

 

۱-۶ خودروهای ویژه

 

۱- پراید تیبا

۲-  رانا

۳- سمند EF7 بنزینی

۱- تیبا با مخزن ۶۲ لیتری = ۹۷۰/۰۰۰ تومان

 

۲- رانا با مخزن ۶۲ لیتری = ۱/۰۰۰/۰۰۰ تومان

 

۳- رانا با مخزن ۷۵ لیتری = ۱/۱۰۰/۰۰۰  تومان

 

۴- EF7 مخزن ۱۰۱ لیتری =  ۱/۲۸۰/۰۰۰ تومان

خودروهای ویژه :

فرآیند نصب این خودروها نسبت به خودروهای معمول زمان بیشتری می طلبد و نیازمند کارهای خاصی می باشد که در خودروهای معمول انجام نمیگیرد

مثلا خودروی سمند EF7 که به دلیل سیستم مالتی پلکس بودن نیازمند تخصص و دقت بیشتری در نصب سیستم برق گازسوز می باشد .

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

رفع خطای نشتی گاز در خودروهای دوگانه سوز پژو 405، سمند ef7

علت تاخیر در رفتن روی گاز در ماشین های گاز سوز پاششی

انواع شیر مخزن گاز cng خودرو + قیمت شیر مخزن گاز cng

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26