بررسی مشخصات فنی و معایب دنا توربو و سمند LX توربو

بررسی مشخصات فنی و معایب دنا توربو و سمند LX توربو

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

با سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز در این پست برای شما عزیزان بررسی مشخصات فنی و معایب دنا توربو و سمند LX توربو را تهیه کرده ایم مطالعه کنید و امیدواریم نهایت استفاده را ببرید، خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياری بفرماييد.

لازم به ذکر است، که این سطح از کیفیت فنی برای وضع آشفته تولیدات داخلی بسیار خوب است. در آخر، تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، قابل ستایش است و دنا با امکانات خوب، چهره‌ای جذاب و عملکرد مناسب، می‌تواند به سرعت جای خود را در بازار به دست آورد. اما این نکته فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خود

مشخصات فنی دنا توربو شارژ

افزایش ۱۰% توان موتور ،افزایش ۱۵ % گشتاور، رفع تاخیر دریچه گاز، بهبود کشش اولیه و ثانویه خودرو, افزایش قدرت موتور درهنگام کولرگیری, تغییر کات آف از ۵۵۰۰ به ۶۵۰۰ و افزایش بوست توربو شارژ. تغییرات در زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ ( برای اولین بار در ایران)

خودروهای نام برده با موتور ملی EF7 که برپابه توربو و اتمسفر تولید شده اند, توانسته نظر خیلی از دوستداران شتاب و قدرت را به خود جلب کند اما علاوه برجذابیت ها, یک سری مشکلات نیز برای مصرف کننده بوجود آورده اند از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد

۱- به لیمیتر (محدود کننده) دورموتور:

۲- قدرت پایین نسبت به حجم موتور:

۳– زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ: بنابراین با تغییرات زمانبندی سیستم متغییر سوپاپ می توان نمودار گستاور و توان در هر نقطه مورد نظر بهینه سازی کرد. به عنوان مثال تمامی کسانی که در حرفه تیونینگ فعالیت میکنند میدانند که افزایش کاتاف موتور هیچ تاثیری در توان نهایی موتور ندارد و فقط با داشتن لوازم افتر مارکت مانند میل سوپاپ هایی با duration ، lift و overlap بیشتر یا توربو شارژ با سایز بزرگتر میتوان تنفس موتور را بهبود بخشید تا از افت راندمان تنفسی و در نتیجه افت توان جلوگیری نمود.

۴– تغییرات بوست توربو : افزایش بوست توربو شارژتا محدوده ای انجام میگردد که کمپرسور از راندمان مطلوب خارج نشده و در توربین دچار back pressure ، کاهش راندمان موتور و افزایش دما در قطعات نشود. اعضای تیم که قبلاَ در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو فعالیت میکردند، با علم کامل و همکاری با ipco تمامی تغییرات را در محدوده ای انجام می دهند که موتور بهترین راندمان به همراه بهترین دوام را داشته باشد.

۵– کاهش تاخیر توربو شارژ (lag): این روزها خودروهای مجهز به موتور توربو شارژ در بازار زیاد شده است و مورد زیادی از گزارشات مربوط به نارضایتی مشتریان از تاخیر توربو شارژ یاlag توربو می باشد که باعث می شود که در دورهای پایین تا زمانی که توربو به حالتspool برسد کاهش توان محسوس و تاخیر و شتاب گیری پله ای داشته باشد. به طور مثال بوست توربو در این خودرو در ۲۰۰۰rpm بوجود می اید که با انجام تغییرات توربو از ۱۶۰۰ درو بر دقیقه به حالت spool میرسد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

آپدیت و بهینه سازی

رفع کپ دریچه گاز: کپ دریچه گاز به ۲ دلیل می آید.
a. بدلیل طراحی رزوناتور (مخزن آرامش و ورودی هوا)
b. بدلیل استانداردهای آلایندگی (یورو ۴):
برای رعایت استانداردهای آلایندگی و کاهش مصرف سوخت از باز شدن ناگهانی دریچه گاز جلو گیری نموده، و باعث تاخیر باز شدن دریچه گاز شده و گاها همین تاخیر باعث کاهش کیفیت رانندگی و دلزدگی مشتریان میگردد. شرکت باتغییرات جداول مربوط به دریچه گاز برقی تاخیر دریچه را به حد بسیار قابل قبولی کاهش می دهد.
حذف خطای سنسور میل سوپاپ :
موتورهای EF7 بخاطر حساسیت بالای این سنسور و تامین نبودن شرکت بابت ساخت سنسور با کیفیت, مشکلات متعددی مانند روشن بودن همیشگی چراغ چک, نامیزانی موتور و … را دارند که شرکت با تکیه بر دانش فنی خود, توانست این سنسور را بصورت نرم افزاری از حلقه کارکرد نرم افزاری خارج و موتور را بحالت اولیه بازگرداند.
اصلاح دمای فن:
این انجین از سری انجین های دما بالا بوده که سبب بروز مشکلاتی در فصول گرم سال و یا زمان رانندگی با سرعت و شتاب بالا، می‌شود. در این خودرو فن دور کند در دمای ۹۵.۳ درجه و دور تند آن در دمای۱۰۲ روشن خواهد شد که برای آب و هوای ایران مخصوصاً در تابستان دمای بسیار بالایی محسوب می‌شود حال توانایی این را داریم که دمای فن را بصورت کاملا نرم افزاری و اصولی برای شرایط مختلف در شهرهای مختلف, اصلاح کنیم.
تنظیم دور سلو (آرام) :
هنگام کار کرد در دورهای آرام (زیر ۱۰۰۰ RPM) کابین بعضی از این موتورها لرزش شدیدی دارند که اگر از لحاظ سخت افزاری (دسته موتور ,گیربکس و…) مشکل وجود ندارد این مشکل با تغییر دور سلو و افزایش دور از ۷۵۰ به ۸۰۰ و یا ۸۵۰ نیزقابل رفع می باشد.
۷. اصلاح پارامتر های سنسور اکسیژن:
موتو ملی یورو ۴ بوده و دارای ۲ سنسور اکسیژن است.
مشتریانی که می خواهند کاتالیزور خود را خالی و یا حذف نمایند و یا مجموعه اگزوز خود را تغییر دهند،سنسور دوم اکسیژن رابه صورت نرم افزاری غیر فعال کرده بدون اینکه چراغ چک روشن شده و خطای سنسور اکسیژن دوم در دستگاه دیگ نمایانگر شود.. با این‌کاربه هیچ عنوان چراغ چک روشن نخواهد شد زیرا سنسور دوم کاملاً از حلقه کنترل سوخت خارج شده و خودروی شما همانند یک خودروی یورو ۲ خواهد شد. با این کار شتاب اولیه خودرو نیز افزایش می‌یابد.
کاهش ۰.۵ لیتری مصرف سوخت شهری:
هر راننده ای می خواهد تا مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهد و برای این اتفاق باید به شرایط آب و هوایی, رطوبت ,بنزین و … دقت بیشتری نمود که با آپدیت و اصلاح نرم افزاری مصرف سوخت کمتر وعمر قطعات نیز بیشتر میگردد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

سیستم خنک کننده و فشار روی موتور عوامل تعیین کننده در میزان داغ شدن موتور هستند و باز شدن کامل ترموستات یکی از قابلیت های سیستم خنک کننده برای انتقال حرارت

مثلا فرض کنید در حال رانندگی در جاده ای کفی هستید (با ترموستات ۷۵ درجه) و سرعتتان ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و چون باد زیادی جلوی خودرو در جریان است و جاده شیب ندارد دمای موتور در حدی پایین می آید که ترموستات بسته شده و دما به حداقل ممکن یعنی ۷۵ می رسد. اگر مدتی بعد وارد یک سربالایی تند ولی کوتاه شوید مثلا ممکن است دمای موتور در پایان سربالایی به ۹۵ برسد. یعنی شما با دمای ۷۵ درجه وارد سربالایی شدید و با دمای ۹۵ درجه از آن خارج شدید و مثلا فقط ۲ دقیقه کلا در سربالایی بودید. حال اگر با ترموستات فابریک این حالت را تجربه می کردید با دمای ۸۳ وارد سربالایی می شدید و ممکن بود مثلا با دمای ۹۹ درجه از سربالایی خارج شوید (یعنی ۴ درجه داغتر) زیرا لحظه ورود به سربالایی دمای موتور ۸۳ بود که بالاتر از حالت اول (ترموستات ۷۵) بود.

پس در این حالت خاص ترموستات ۷۵ درجه به اندازه ۴ درجه در خنکتر کار کردن موتور شما تاثیر گذاشت ولی نکته مهم در این مثال مدت زمان رانندگی شما در سربالایی است. اگر فرض کنیم در دمای ۱۰۵ درجه دور تند فن های رادیاتور وارد مدار شوند و جلوی بالا رفتن دما بیش از ۱۰۵ درجه را بگیرند و همچنین اگر فرض کنیم مدت زمان ماندن شما در سربالایی از ۲ دقیقه به ۲۵ دقیقه افزایش یابد و فشار روی موتور خیلی زیاد باشد پس در این حالت چه ترموستات ۷۵ داشته باشید چه ۸۳ فرقی به حال شما نخواهد کرد زیرا در هر صورت اگر مدت زمان زیادی در سربالایی باشید (مهم نیست با چه دمایی وارد سربالایی شدید) دمای شما از ۱۰۰ درجه رد خواهد شد و به ۱۰۵ می رسد و در این مرحله خنک شدن موتور به عهده فن های رادیاتور است نه ترموستات. پس خنک تر بودن موتور آن هم فقط چند درجه و در شرایطی خاص اینقدر ارزش ندارد که به خاطر آن باعث فرسایش بیشتر موتور شویم.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو در مطالب قبلی به تفضیل در مورد روش‌های کاهش دما موتور اشاره شد. یکی از موتورهایی که دمای کارکرد آن بسیار بالا بوده و باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در طولانی مدت شده، موتور قدرتمند EF7 است. این موتور بر روی خوروهایی نظیر سمند LX، سمند سورن، سمند سورن توربو، دنا و … به کار رفته است. عدم عایق‌بندی مناسب موتور و بالا بودن دمای آن سبب شده است که مشکلاتی برای مجموعه سرسیلندر و واشر آن ایجاد شود و علاوه بر آن سوختگی سیم کشی خودرو به عنوان یه معضل در بسیاری از خودروهای با کارکرد بالا مشاهده می‌شود.

برای رفع این مشکل یک پیشنهاد کاملاً علمی و بی ضرر (بر خلاف سایر روش‌های غیر اصولی موجود) برای شما دارد. ما توانسته‌ایم با استفاده از تخصص خود در زمینه ریمپ ایسیو، به دانش تغییر ثوابت عملکردی سیستم خنک کاری خودرو در تمام ایسیوهای بوش دست یابیم و با تغییر آن‌ها، دمای عملکرد فن و در پی آن دمای موتور خودرو را تا حد مورد نظر خود کاهش دهیم.

در ادامه نمایی از ثوابت و پارامترهای مرتبط با عملکرد فن سمند EF7 با ای سی یو Bosch ME7.4.9 نشان داده شده است.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

همان‌طور که مشاهده می‌نمایید، در این خودرو فن دور کند در دمای ۹۵٫۳ و دور تند در دمای ۱۰۲ درجه روشن می‌شود و دمای خاموش شدن آن ها نیز در نهایت در دمای ۹۰ درجه خواهد بود. این بدان معناست که موتور شما معمولاً از دمای ۹۰ درجه پایین‌تر نخواهد آمد. دقت نمایید که اعداد فوق کاملاً دقیق بوده و علت مغایرت دماهای فوق با بعضی دستگاهای دیاگ، عدم دقت و خطای دستگاهای متفرقه‌ی عیب یابی است.

ما می‌توانیم برای کاهش دمای موتور شما، دمای روشن و خاموش شدن فن رادیاتور را به صورت نرم افزاری و از روی دامپ ای سی یو تغییر دهیم. در این روش هیچ گونه تغییر سخت افزاری در خودروی شما انجام نخواهد شد.

پیشنهاد برای شما به شرح ذیل است:

Bosch_ME7.4.9_Constant-768×313-560×228

لازم به ذکر است که شرایط دمایی عملکرد موتور سمند سورن توربو نیز مشابه سمند ای اف سون معمولی بوده و تمامی تغییرات و قابلیت‌های فوق قابل اجرا بر روی سورن توربو نیز می‌باشد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

اولین خودرو مجهز به این موتور سورن توربو خواهد بود که قرار است با قیمت 2 میلیون و نهصد هزار تومان بیشتر از نمونه ساده (EF7) به بازار عرضه شود.

با این حساب قیمت مدل مذکور کمتر از 40 میلیون تومان خواهد بود و قرار است اولین سری با تیراژ حدودی 250 دستگاه کمتر ظرف یک ماه آینده با مدل 95 به بازار عرضه شود.

مشخصات فنی سورن توربو شارژ

از جمله مهمترین تغییرات انجام شده برای تجهیز EF7 به توربوچاجر، می‌‍توان به تعویض پیستون‌ها با نمونه‌های مستحکم‌تر و تراکم پایین، طراحی مجدد محفظه احتراق و سرسیلندر، طراحی منیفولد اگزوز مناسب برای توربو و قطعات مربوطه، افزوده شدن اینترکولر برای خنک کاری هوای فشرده شده خروجی از توربو و استفاده از سوپاپ های دود سدیمی اشاره کرد.

با این حساب باید گفت که تغییرات پیشرانه اصولی انجام شده و مهندسان شرکت ایپکو که مسئولیت طراحی و توسعه این پیشرانه را بر عهده داشته اند تلاش حداکثری را برای حفظ دوام و افزایش راندمان این پیشرانه به کار بسته اند.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

اما در مبحث گیربکس شرایط متفاوت است و بر طبق فایل های رسمی ضرایب دنده های 3 تا 5 و ضریب دیفرانسیل نسبت به نمونه اتمسفریک سبک تر شده اند.

ضریب دنده یک سنگین تر شده و ضریب دنده 2 نیز ثابت مانده است، بنابراین شتاب گیری خوب و قدرتمند سورن توربو در دنده یک در کنار افزایش 50 اسب بخاری قدرت پیشرانه، به سنگین شدن ضریب دنده 1 نیز ارتباط دارد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

ماحصل تمام تغییرات افزایش قدرت پیشرانه به حدود 150 اسب بخار و رسیدن گشتاور به 217 نیوتن متر است. این درحالیست که براساس اطلاعات رسمی شتاب گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت ظرف 10 ثانیه انجام می شود که در حدود 3 ثانیه بهتر از مدل معمولی EF7 با 100 اسب بخار قدرت است.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

مصرف سوخت این مدل نیز در سیکل ترکیبی در حدود 7.4 لیتر اعلام شده است که کاهش حدود 2 لیتری را نشان می دهد، بنابراین باید کل پروژه را از نظر دست یابی به اهداف تعیین شده، موفق توصیف کرد.

تجربه رانندگی با سمند سورن توربو

تیونینگ خودروها از طریق نصب توربوچارجر امری رایج است اما تفاوت نصب کارخانه‌ای این قطعه با نصب کارگاهی که توسط شرکت های تیونینگ کوچک انجام می شود بسیار واضح است. در مورد سورن توربو مانند بسیاری خودروهای کارخانه ای دیگر از BOV خارجی استفاده نشده است و به همین دلیل صدای اضافه خارج شدن هوا پر فشار آنطور که در خودروهای تیونینگ شده کارگاهی رایج است، شنیده نمی‌شود.

مجموعه پشت آمپر خودرو مورد آزمایش با سورن EF7 مشترک است و به همین دلیل هم ردلاین (محدوده غیر مجاز دور موتور) طبق موتور قبلی روی 6500 دور بر دقیقه تعریف شده است اما در عمل پاشش سوخت موتور توربو از حدود 5300 دور به بعد متوقف می شود و بنابراین عقربه دور سنج هرگز به نزدیکی محدوده قرمز نیز نمی رسد.

کاهش دور مجاز با هدف افزایش اطمینان و بهبود دوام انجام شده اما بر روی لذت رانندگی تاثیری منفی به دنبال داشته، به خصوص آنکه به دلیل LAG (تاخیر) نسبتا محسوس توربو، از حساسیت پدال گاز نیز کاسته شده و موتور در دور های کمتر از 2000 عملکرد چندان تند و تیزی از خود نشان نمی دهد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

با این حساب می‌توان گفت که برای علاقه مندان به سرعت و شتاب، سورن در سرعت های کمتر از 80 کیلومتر بر ساعت تقریبا سریع و جذاب است اما با تعویض دنده 2 به 3 به دلیل ضریب سبک این دنده، عملکرد توربو بیشتر برای کاستن از میزان مصرف سوخت کارایی دارد، چرا که هر سه دنده 3، 4 و 5 در ترکیب با دیفرانسیل تازه بسیار سبک تر شده اند و عملا توان و گشتاور بیشتر پیشرانه صرف جبران این مسئله می شود و نقش چندان پر رنگی را شتاب گیری بازی نمی کند.

شاسی، بنده و سایز قطعات فنی سورن توربو تفاوتی نسبت به مدل معمولی ندارند و به همین دلیل هم ترمزها و سایر ادوات ایمنی مطابق با افزایش 50 درصدی قدرت پیشرانه بهبود نیافته اند.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

مسلما در کنار بهبود عملکرد ترمزها، افزایش استحکام شاسی و استفاده از فنربندی سفت تر نیز می توانست مناسبت بیشتری با کاراکتر اسپرت این خودرو و قدرت بیشتر پیشرانه داشته باشد.

همچنین با توجه به کوچک بودن محدود دور مجاز موتور، استفاده از یک توربو کوچکتر برای تولید قدرت بیشتر از دور پایین می تواند مثمر ثمر باشد و قدرت بهینه را در بازه وسیع تری در دسترس راننده قرار دهد.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که EF7 TURBO از نظر دوام و کیفیت فنی در عمل چگونه خواهد بود.
نیاز به استفاده از بنزین سوپر و اکتان بالا، به همران حساسیت بیشتر نسبت به کیفیت روغن موتور از جمله ویژگی های ذاتی یک موتور توربو محسوب می شود و کیفیت قطعات فنی در مواجه با شرایط نامناسب استفاده از بنزین معمولی، نقش پر رنگی را در سرنوشت و میزان موفقیت این خودرو بازی خواهد کرد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

گرافیک جدید چراغ های دنا ELX در این تصویر قابل مشاهده است.

دنا را می توان از جدید ترین خودروی به اصطلاح ملی ایران قلمداد کرد. هرچند این خودرو عملا فیس لیفت جدیدی از سمند دانست و در بهترین شرایط باید آن را نسل جدید سمند نام گذاری کرد زیرا در زمینه های فنی تفاوتی بین این دو خودرو وجود ندارد. اما اختلاف قیمتی بسیار زیاد باعث شده تا ایران خودرو هم زمان به عرضه این دو محصول بپردازد.

این روش مانند این است که خودروسازی همچون مرسدس بنز به طور هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خود را به فروش برساند، آن هم با اختلاف قیمت معقول تا اگر کسی پول مدل جدید را ندارد به خرید همان نسل قبلی بسنده کند. البته ظاهرا آلمانی ها عقل چنین کاری را ندارند و بهتر است استراتژی های فروش ایران خودرو را الگو برداری کنند.
بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربودنا معمولی (بالا) دنا ELX (پایین)

در مورد دنا و سمند به دلیل یکسان بودن ساختار قوای محرکه می توان گفت که تنها با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظاهر جدید و چند آپشن اضافه بدست خواهید آورد که در بحث آپشن می توان آن ها را در بازار آزاد با انواع اقسام کیفیت ها تهیه کرد.

حال تصاویر جدیدی از مدل ارتقاء یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست آمده از سوی این شرکت خبر از این می دهد که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX را قبل از پایان سال جاری دارد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به نسخه اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار می گیرد، گرافیک داخلی چراغ های جلو دستخوش تغییر شده و ظاهرا جلوپنجره نیز با الگو برداری از میتسوبیشی EVO حالتی یک تکه و خشن به خود گرفته که تفاوت آن با مدل اصلی دنا در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

همچنین بزرگترین تغییر خارجی را می توان خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دانست، قسمتی از بدنه که در مدل اولیه دنا کاملا با سمند مشابهت داشت و به دلیل عدم هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد گسترده کارشناسان بود.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

در نمای عقب تغییرات چندان چشمگیر نیست و تاکنون مورد خاصی توسط ایران خودرو اعلام نشده است اما امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کاسته شود، مسئله ای که در ترافیک برای رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرند آزاردهنده و مشکل ساز است.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

مشخصات فنی دنا ELX

آنطور که از شواهد امر بر می آید موتور 1.7 لیتری ایران خودرو که با نام EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر 50 میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود 147 اسب بخار در دور 5500 می رسد همچنین تولید گشتاور 215 نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.

البته این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده است و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را پس از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است.
بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربواز بین رفتن تیغه های توربو چارجر که به شکل بسیار شایعی در سورن توربو (موتور مشترک با دنا توربو) اتفاق می افتد.

با توجه به این موضوع ریسک خرید دنا ELX با موتور توربو همچنان بسیار زیاد است و انتخاب نسخه معمولی و فاقد توربو EF7 نسبت به این مدل معقولانه تر به نظر می رسد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

همچنین شایعاتی مبنی بر عرضه دنا ELX با گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد که هنوز جزییات آن مشخص نیست.

براساس مشخصات فنی و امکانات رفاهی می توان پیش بینی کرد که دنا ELX حداقل بر روی کاغذ توان رقابت با رقبای عمدتا چینی خود را داراست اما در عمل ابهامات زیادی در زمینه کیفیت، قیمت و زمان تحویل این خودرو به مشتریان وجود دارد که می تواند بر موفقیت تئوری دنا ELX سایه بیندازد.
بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربوسانروف نه چندان بزرگی که در دنا ELX به کار گرفته خواهد شد.

از دیگر تجهیزات دنا ELX می توان به سانروف، لاستیک های 15 اینچی با سایز 195 و تغییرات جزیی در بخش مالتی مدیا اشاره کرد.

قیمت دنا ELX

تاکنون ارقام و اعداد رسمی مربوط به دنا ELX از سوی ایران خودرو منتشر نشده و به نظر می رسد که رونمایی و پیش فروش این دنای جدید به بهمن و اسفند ماه امسال موکول شود، اما براساس اخبار غیر رسمی، قیمتی در حدود 50 میلیون تومان برای این خودرو در نظر گرفته خواهد شد که احتمالا مربوط به نمونه دنده دستی دنا ELX خواهد بود.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو

از این رو احتمال می رود که قیمت نسخه های اتوماتیک دنا ELX (در صورت عرضه) یا نمونه های فول آپشن آن در حدود 55 میلیون تومان در نظر گرفته شود که البته بعد از پیش فروش و تحویل که در سال 96 انجام می شود با توجه به تاثیر گذاری دلالان و واسطه گران می تواند از مرز 60 میلیون تومان نیز در بازار آزاد فراتر رود.

رقمی که دنا ELX اتوماتیک را مستقیما در رده قیمتی خودروهای چینی نظیر جک J5 اتوماتیک، MVM 550 و MG 360 قرار می دهد. از این رو باید منتظر ماند و دید که خریداران بین دردسر خرید دنای ELX توربو و مشکلات خودروهای چینی های کدام را انتخاب می کنند.

به روز رسانی- آبان 96: مهمترين تغييرات خودرو دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس شامل، استفاده از رینگ و تایر بزرگتر (205.50.16) و 5 پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ، تغییر طرح سر دسته دنده و نصب موتور توربوشارژ است.

در شرایط فعلی گمانه زنی در مورد قیمت دنا پلاس توربو چندان ساده نیست اما با توجه به اختلاف قیمت 3 میلیونی سورن توربو نسبت به سورن معمولی می توان حدس زد دنا پلاس توربو نیز در حدود 3 الی 5 میلیون تومان گران قیمت تر از دنا پلاس معمولی باشد و از این رو با قیمتی بین 48 تا 50 میلیون تومان تحویل مشتریان شود.

آنچه نامشخص است اینکه با توجه به نارضایتی بسیاری از مشتریان از کیفیت فنی سورن توربو، ایران خودرو اصلاحات لازم را برای پیشرانه مورد استفاده در دنا پلاس توربو لحاظ کرده است یا مشتریان این محصول نیز قرار است مشکلات مشابهی را تجربه نمایند.

وقتی به سابقه صنعت خودرو ایران نگاه می کنیم، به این نکته می رسیم که سال ها بود ایرانیان به دنبال خودرو ملی می گشتند و در هر کمپانی خودروساز ایرانی، تعدادی مهندس روی این پروژه کار می کردند. گذشت تا اینکه ایران خودرو نام خود را به عنوان اولین خودروساز ملی در ایران ثبت کرد. از همان زمان انتقادها آغاز شد که بازنگری بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ را نمی توان دست آوردی در حد نام خودرو ملی دانست. با توجه به اینکه، مشخصات فنی سمند و پژو ۴۰۵ هم مشابهت دارند. برخی کارشناسان صنعت خودرو که در گذشته سِمَتی در آن داشتند، به این مسئله اشاره می کنند که طراحی پلتفرم برای خودرو ملی صرفه اقتصادی ندارد و سمند هم توقع ما را بر آورده نکرده است.
سال ۸۵ بود که ایران خودرو از نسل دیگر سمند، یعنی سورن رونمایی کرد. سورن حکم یک خودرو جدید را داشت، ولی تنها در طراحی چراغ ها و سپر با سمند متفاوت بود و نمی شد فرقی بین این دو خودرو گذاشت. بعدها قلم طراحان ایرانخودرو بیشتر چرخید و دستی هم به سر و گوش داخل سورن کشیدند که حداقل تفاوت اسمی بیشتر احساس شود. اوج خلاقیت خودروی ملی ایران، به دنا ختم می شود. خودرویی که در سال ۱۳۹۱ معرفی شد و دو سال بعد به بازار راه پیدا کرد. این بار تغییرات اساسی تر بود. ولی باز می دیدیم که پلتفرم، شیشه ها، دربها، سقف و ستون هم برای همان سمند دهه ۸۰ است و تغییر نکرده. با آمدن دنا دیدیم که بازار هیجان خاصی را از خود نشان داد و قیمت دنا را تا ۵۰ میلیون تومان هم بالا برد. این روزها دنا تا سقف ۴۵ میلیون تومان در بازار معامله می شود و خریداران آن، تعداد نمایندگی و کیفیت بیشتر دنا را برتری نسبت به خودروهای چینی هم قیمت می دانند.
در این مدت که طراحان ایران خودرو در حال تلاش برای بدنه بودند و سعی می کردند خودرویی قدیمی را جدید جلوه دهند، آن طرفتر واحد فنی در حال بررسی روی موتورهای جدید بود. منظور از موتورهای جدید در سال های اول، هر آنچه که پژو به ایران می فرستاد بود. ولی با گذشت چند سال، بالاخره EF7 که موتور ۱٫۷ لیتری و ۱۱۴ اسب بخاری بود معرفی شد و به عنوان موتوری با قابلیت پایه گاز سوز روی نمونه های مختلف سمند نصب شد. اوایل ایراداتی از این موتور گرفته می شد و خدمات نه چندان جالب در مقابل مهندسی به نسبت جدید خودرو باعث می شد که خیلی ها از خرید خودرویی با موتور EF7 دوری کنند. با گذشت مدت کوتاهی و رفع اکثر نواقص شاهد بودیم که بازار نسبت به این موتور کم مصرف واکنش خوب نشان داد و کم کم فروش سمندهای EF7 بهبود پیدا کرد.
بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو
یاد دارم که وقتی قرار بود دنا به بازار معرفی شود، اعلام شد با چند موتور مختلف به بازار عرضه می شود. یک موتور که همین EF7 فعلی است که روی خودرو نصب است. یک موتور هم ۱۹۰۲ سی سی حجم داشت که امروز روی پارس های ELX جدید نصب می شود. موتور سوم هم با عنوان توربو یا پرخوران معرفی می شود. ولی هرگز این بحث ادامه پیدا نکرد که بالاخره این موتور توربو چه هست؟ روز شنبه، هفدهم بهمن ۱۳۹۴ بالاخره معلوم شد که منظور ایران خودرو از موتور توربو چه بوده است. این موتور ۱٫۷ لیتر حجم دارد و بر مبنا EF7 طراحی شده است. با تغییراتی که هر شرکتی برای توربو کردن موتورهای خود استفاده می کند، مثل تغییر قطر قطعات داخلی، تغییر دریچه ها و دهنه های ورودی و خروجی، تغییر دبی و کانال کشی و… در موتور EF7 اتفاق افتاده و با نصب کیت توربو، قدرت این موتور در حالت استاندارد به ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متری رسیده است. به گفته یکی از مهندسان ایران خودرو، توان تولید این موتور توربو تا ۱۷۵ اسب بخار هم است. ولی بخاطر مسائل ایمنی و استهلاکی، سیستم توربو محدود شده است و تا دورهای قبل ۵۵۰۰rpm کار می کند. علاوه بر موتور سیستم گیربکس هم بازنگری شده و ضرایب دنده تا حدی ملموس تغییر کرده است. این تغییر ضرایب باعث شده تا در حین رانندگی، استفاده بهینه ای از سیستم توربو داشته باشید و لذت رانندی بیشتری را احساس کنید.
این موتور ۱۵۵ اسب بخاری روی سورن نصب می شود. خودرویی که سال ۱۳۸۵ رونمایی شده است، در سال ۱۳۹۴ با موتور جدیدی به بازار معرفی می شود. نمی دانیم چرا ایرانخودرو این تغییر را روی دنا اعمال نکرد که خودرویی به روزتر به حساب می آید! سورن توربو از نظر ظاهری تفاوتی با سورن های دیگر ندارد. تنها یک لوگو توربو است که روی گلگیر جلو سمت راننده نصب شده است. شاید بهتر بود که ایران خودرو این دستاورد خود را با نماد بهتری در اولین محصول توربو خود نمایش می داد. شاید یک خط کشی ملایم یا تغییر در رنگ قطعاتی مثل جلو پنجره، آینه و یا نصب قطعه ای مثل رکاب اسپرت، باعث می شد تا این خودرو کمی جدید به نظر برسد و حداقل در خیابان تفاوت آن ها برای ماشین بازها در نگاه اول مشهود شود. البته اگر کاپوت را بالا بزنید، کاور توربو روی موتور را مشاهده می کنید.
قبل از اینکه سورن توربو به طور رسمی معرفی شود، شرایطی فراهم شد که تستی از یکی از ۲۶۰ دستگاه تولید اولیه این خودرو را داشته باشیم. تست و آزمایشی که کوتاه نبود و دو هفته طول کشید. احتمالا این زمان برای بررسی یک خودرو در ایران کافی و معقول باشد و به توان به نکاتی در مورد خودرو رسید. اولین مسئله که واقعا در سورن توربو مورد بررسی ما دلچسب نبود، عدم تغییر در طراحی خودرو بود که هیچ تفاوتی را بین توربو و بقیه سورن ها پیدا نمی کردید. شاید اگر این مسئله با نکات فوق جلوه داده می شد، این خودرو در ظاهر جذاب تر دیده می شد.
وقتی پشت سورن توربو می نشینید و استارت می زنید، قرار نیست اتفاق خاصی بی افتند. زیرا در اصل یک موتور EF7 را روشن کرده اید. خودروی مورد بررسی ما هفت هزار کیلومتر راه رفته بود و همین مسئله نشان می داد که احتمالا در این دوره های تست مختلف آب بندی شده است. وقتی دنده را در حالت یک قرار می دهید، به نرمی جا می رود و راحت می توانید حرکت کنید. ریگلاژ کلاچ تا حد قابل قبولی خوب انجام شده و زیاد خسته کننده نیست. وقتی به دور موتور ۱۶۰۰rpm می رسید، کمی احساس می شود که قرار است خبری بی افتد و صدای سوت خفیفی شنیده می شود. برای اینکه مطمئن شوید، پا را تا ته روی گاز می گذارید می بینید که این دور موتور ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ است که سوت اصلی اوج فعالیت توربو را می زند و به طور ناگهانی قدرت خودرو افزایش پیدا می کند و به صندلی می چسباندتان. این تغییر ناگهانی قدرت و اعمال بیش از حد گاز باعث می شود تا گشتاوری خروجی جدید فرمان را در بعضی مواقع بازی دهد که به احتیاط بیشتری در حین رانندگی اسپرت احتیاج دارید. به لطف ضریب دنده های خوب که اصلاح شده است، موتور خودرو خوب خود را نشان می دهد و دنده ها راحت تر اعمال نیرو را به چرخ ها انجام می دهند. مسئله ی ناراحت کننده در این خودرو این است که بعد از دور موتور ۲۰۰۰، سرعت پیمایش عقربه دور سنج بالا می رود و تا به ۵۵۰۰ می رسد، توربو از مدار خارج شده و به مرز کات آف می رسید. این مسئله باعث می شود که در حین شتابگیری کمی سرعت تعویض دنده را بالا ببرید و تازه در اوج لذت رانندگی با توربو، باید از اوج هیجان خود کم کنید و دوباره از اول تعویض دنده کنید. با کمی رانندگی پر شتاب متوجه می شوید که کات آف در ۵۵۰۰ دور، بدون دلیل نیست. شرکت ایران خودرو تغییر مشهودی را بر روی جلوبندی و سیستم ترمز و پایداری خودرو انجام نداده است. برای همین احتمال دارد با خودرویی که به راحتی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رود، در سرعت ها و شتابگیری های بالا به مشکل بخورید. طبق اعلام شرکت شتاب صفر تا صد این خودرو در محدود ۱۰ ثانیه است. در تست هایی که ما در تهران با بنزین سوپر انجام دادیم، با پنج سرنشین در هوای بارانی عدد ۱۰٫۷ ثانیه را ثبت کردیم که نمی توان آن را شتابگیری اصولی نامید. ولی در هوای صاف و زمین خشک و یک راننده با بنزین سوپر، این شتابگیری را در ۹ ثانیه می توان رکورد زد که واقعا عدد جذاب و خوبی به حساب می آید.
در هفته اول تست ها و رانندگی با سورن توربو، خودرو را در جاده های مختلف و شرایط متفاوت آب و هوایی و ترافیکی بررسی کردیم. در برخی جاده ها فشارهای نامتعارفی به خودرو آوردیم و گاهی در ترافیک هم فشارهای ناگهانی به سیستم توربو وارد می کردیم. نکته جالب این بود که مصرف سوخت خودرو در این فشارهای غیر طبیعی، بعد از محاسبه ما ۱۰٫۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بدست آمد. در تست های بعدی که فشار به خودرو را کاهش دادیم، شاهد بودیم که مصرف سوخت ترکیبی در محدوده ۷٫۱ تا ۷٫۵ لیتر متغیر است. با توجه به ارقام بدست آمده می توان پیش بینی کرد که این خودرو در شرایط رانندگی عادی مصرف سوخت معقولی دارد. طبق اعلام شرکت ایران خودرو هم حدود ۱۳ در صد از میزان آلاینده های خروجی سورن کاهش پیدا کرده است. در بررسی های انجام شده طی ۱۵ روز، به این نتیجه تجربی رسیدیم که بنزین سوپر باعث عملکرد بهتر موتور می شود. هرچند که بنزین سوپر هم داستان دراز خود را دارد.

بررسی مشخصات فنی دنا توربو و سمند LX توربو
نکته جالب این است که اگر تجربه ای از سورن EF7 با قدرت ۱۱۴ اسب بخار داشته باشید، نسخه توربو برایتان هیجان انگیز و چالاک به حساب می آید. این مسئله تا حد زیادی درست است. زیرا دیگر لازم نیست به خاطر هر سربالایی دنده معکوس بکشید و با ظرفیت تکمیل، در مقام راننده احساس تنبلی را در خودرو بکنید. ولی اگر تجربه ای از خودروهای مثل سورن و دنا نداشته باشید، شاید سورن توربو آنقدر احساس اسپرت بودن را به شما ندهد. زیرا در دور موتور زیر ۵۵۰۰rpm کات آف اتفاق می افتد که شاید از نظر ماشین بازها زود باشد. ولی باید یادمان باشد که همین توربو باعث شده تا سورن توربو چالاک تر از محصولات دیگر ایران خودرو و شاید تولیدات داخلی باشد. در بررسی انجام شده، سورن توربو با اختلاف زیادی از نسخه ELX جلو می افتد و در بدو حرکت MG6 توربو ۱۶۰ اسب بخاری را پشت سر گذاشته و در سرعت های بین ۷۰ تا ۱۴۰ پا به پای ام جی ۶ حرکت می کند که با توجه به خودرویی تولید ملی قابل قبول است.
ایران خودرو تولید موتور توربو را امری افتخار آمیز می داند. زیرا تلاش مهندسانش است که به نتیجه رسیده و تا حد زیادی به دانش روز جهانی در خصوص موتورهایی با تنفس مصنوعی دست پیدا کرد که ما هم از همین جا تبریک می گوییم. ولی شاید جای سوال باشد که چرا این موتور روی دنا که محبوبتر است نصب نشد. سورن خودرویی است با عمر حدودی ۱۰ سال که تازه به موتور توربو مجهز شده است. این در حالی است که تنها بخش دینامیک و فنی خودرو تقویت شده است و ارتقایی عامه پسند در سورن توربو اتفاق نیافتاده است. مثلا خبری از صندلی برقی با حالت های بیشتر نیست یا سیستم پایداری الکتریکی و کیسه هوای هوای جانبی روی خودرو نصب نشده است. نکته عجیبتر این است که سورن توربو از داشبوردی بهره مند است که جدید نیست و از نظر طراحی و کارایی، داشبورد سورن ELX بهتر ظاهر شده است. به هر حال انتظار می رود که یک خودرو از همه جهت کامل به سبد محصولات ایران خودرو در بحث تولیدات ملی بپیوندد.
پاسخ مسئول پروژه موتور توربو، به نتیجه تست های اختصاصی
بعد از رونمایی از خط تولید سورن توربو، کیوان وزیری، قائم مقام معاون توسعه محصولات جدید ایران خودرو در جمع خبرنگاران حاضر شد و به عنوان مسئول پروژه موتور توربو شارژ به سوالاتی پاسخ داد. خبرنگار روزنامه دنیای خودرو با توجه به تست های انجام شده اختصاصی این نشریه از سورن توربو، به نکاتی در خصوص داشبورد قدیمی و سیستم ترمز نه چندان قوی اشاره کرد. وزیری در پاسخ به این نظرات و سوالات گفت: موتور توربو به تنهایی طراحی نشده است و در کنار آن مسئله های دینامیک سورن برای آن در نظر گرفته شده است. وقتی می گوییم که دینامیک خودرو از موتور و گیربکس گرفته تا مسائل دیگر همسان سازی شده است، بدین منظور بوده که سیستم ترمز هم در این خودرو به نسبت لازم تقویت شده است. این خودرو در تست های معتبر قرار گرفته و از طرف ناظرین اروپایی نمره قبولی را اخذ کرده است. در مورد داشبورد هم باید گفت که تمام امکانات حتی سیستم تهویه اتوماتیک هم روی خودرو نصب است. امیدواریم در سال آینده سورن توربو را طرح داشبورد جدید تولید کنیم.
نکته جالب انگیز!!!
با اینکه چند وقتی است از موتور توربو رونمایی شده است، ولی هنوز در مورد اطلاعات فنی این خودرو سوالاتی و ابهاماتی وجود دارد. زیرا قدرت خروجی این موتور ۱۵۰، ۱۵۵ و گاهی ۱۴۸ اسب بخار اعلام می شود که خود کمی جای سوال دارد.

منبع:دیجیاتو/دنده 6/کارستان

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

معرفی و بررسی مشخصات فنی مازراتی کواتروپورته 2018 + تصاویر

بررسی مشخصات فنی و قیمت هیوندای سوناتا 2018 در ایران

مقایسه پژو 308 و نیسان پولسار + معرفی و مشخصات فنی

مقایسه برلیانس H330 با جک جی 5 + بررسی مشخصات فنی

مشخصات فنی 460 lexus GX مدل 2018 + عکس لکسوس GX 460

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.