چه روغن گیربکسی برای پژو ۴۰۵ SLX مناسب است؟

0

چه روغن گیربکسی برای پژو ۴۰۵ SLX مناسب است؟

 روغن گیربکس مناسب برای پژو ۴۰۵ SLX

در مجموع پژو ۴۰۵ SLX به خاطر استفاده از موتور TU5 و نیز تغییرات صورت گرفته در ظاهر آن طرفداران زیادی پیدا کرده است.

جدول مشخصات فنی پژو ۴۰۵ SLX:

مشخصات فنی

نوع موتور TU5
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
جعبه دنده ۵ دنده دستی
حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در دور ۵۸۰۰ RPM
حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر در ۴۰۰۰ RPM
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
وزن خودرو ۱۱۲۰ کیلوگرم
مصرف سوخت شهری ۱۰.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت خارج شهر ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک بنزین ۷۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه ای
کیسه هوا راننده و سرنشین

معرفی روغن گیربکس پژو ۴۰۵ SLX طبق دفترچه راهنمای خودرو:
روغن گیربکس مناسب پژو ۴۰۵ SLX با توجه به دفترچه راهنمای خودرو ۷۵W-80 GL5 می‌باشد.
حجم روغن گیربکس قابل تعویض : ۲.۴ لیتر

استفاده از روغن گیربکس های با استاندارد های دیگر باعث عدم روانکاری مناسب در گیربکس شده و به مرور باعث افزایش اصطکاک در بین دنده های گیربکس خواهد شد و در نتیجه باعث خرابی گیربکس می‌گردد.
راهنمای انتخاب و خرید روغن گیربکس پژو ۴۰۵ SLX:

بسته به نوع گیربکس خودرو خود شما می توانید نوع روغن گیربکس مناسب برای خودرو خود را انتخاب کنید. اگر گیربکس خودرو از نوع دستی باشد انتخاب آن راحت است، بر روی بطری این روغن ها عبارت ( MTF ) درج شده است که نشان می دهد این روغن مخصوص خودروهایی با گیربکس دستی (manual transmission fluid) است. همچنین در این نوع روغن گیربکس شما عبارتی مانند ۷۵W-80، ۸۰W-90 و ۸۵W-90 را مشاهده می کنید که نشان دهنده شاخص گرانروی روغن گیربکس دستی در شرایط آب و هوای مختلف است، این شاخص بر اساس نمودار زیر مشخص می شود.

بنابراین بهتر است با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و درجه حرارت هوا روغن گیربکس دستی مناسب خودرو خود را انتخاب کنید. برای مثال روغن گیربکس دستی ۷۵W-90 در بازه دمایی ۲۲- درجه سانتی گراد تا ۱۰۴ درجه سانتی گراد عملکرد مطلوبی از خود نشان می¬دهد. با این وجودپیشنهاد می شود برای انتخاب روغن گیربکس مناسب برای خودرو خود حتما به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید تا از انتخاب مناسب ترین روغن گیربکس دستی خاطر جمع شوید.

 روغن گیربکس مناسب برای پژو ۴۰۵ SLX

روغن موتور مناسب پژو 405 GLX دوگانه سوز

API SL , API SJ , API SM

سطح کیفیت روغن موتور توصیه شده پژو 405 دوگانه سوز

10W-40, 20W-50

ویسکوزیته روغن موتور توصیه شده پژو 405 دوگانه سوز

ACEA A3/B3

کیفیت روغن توصیه شده براساس استاندارد خودرو سازی اروپا

معدنی،گروه III یا نیمه سینتتیک

نوع روغن پایه روغن موتور پژو 405

4.75 لیتر

حجم روغن موتور با تعویض فیلتر

روغن موتور موتوسل کانگارو Motosel kangaroo و روغن موتور موتوسل فلای

روغن موتور مناسب پژو 405 دوگانه سوز

روغن ترمز مناسب پژو405 GLXدوگانه سوز

DOT-4

نوع روغن ترمز پژو 405 دوگانه سوز

دوره تعویض روغن ترمز پژو 405 دوگانه سوز

حجم روغن ترمز پژو 405 دوگانه سوز

Motosel DOT-4Brake fluid

نوع ترمز پیشنهادی پژو 405 دوگانه سوز

ترکیب ضدیخ ویتال با مقدار مناسب ازمایع آب رادیاتور

ضدیخ پیشنهادی پژو 405 دوگانه سوز

6.6 لیتر

حجم ضدیخ یا مایع خنک کننده موتور پژو 405 دوگانه سوز

API GL-5, SAE 75W-80

سطح کیفیت روغن گیربکس (روغن دنده)پژو 405 دوگانه سوز

2 لیتر

حجم روغن دنده (روغن گیربکس)پژو 405 دوگانه سوز

Motosel EP 75W80

روغن دنده های پیشنهادی پژو 405 دوگانه سوز

Dexron ATF-IID

روغن هیدرولیک(فرمان) پژو 405 دوگانه سوز

در اگزوز پژو 405 از کاتالیست PGM 20 استفاده شده است.

حتما در هر دوره سرویس روغن موتور جهت جلوگیری ازاختلاط روغن های مصرف شده و مانده در موتور با روغن تازه، فیلتر روغن هم تعویض شود.

مایع خنک کننده موتور بایستی دارای استاندارد BS 6580 باشد که ضدیخ ویتال دارای این سطح کیفیت است.

بدلیل بالا بودن دمای موتور در پژو 405 دوگانه سوز بهتر است از روغن موتور با سطح ویسکوزیته 20W50 یا روغن موتوری که سطح کیفیت آن به 15W40 نزدیک باشد، استفاده شود.

جهت جلوگیری از کم کردن روغن موتور در پژو 405 دوگانه سوز، روغن موتور موتوسل کانگارو تولید شده است که هم بیش از 15000 کارکرد دارد و هم بدلیل استفاده از مواد ویژه که سازگاری بسیار بالا با ساختار موتورهای با سوخت گاز طبیعی دارد .

طبق بررسی های بعمل آمده و طبق نظرسنجی انجام شده از اتوسرویسها روغن موتور موتوسل فلای نیز دارای خاصیت کارکرد بسیار بالا بوده و در کارکرد بیش از 20000کیلومتر نیز گزارش شده است .

پیشنهاد میشود جهت حفظ سلامتی موتور و جلوگیری از اثرات بد روغن روی خودرو در هر 15000 کیلومتر روغنهای موتور خودرو تعویض شود.

تمام اطلاعات فوق و روان کنده های فوق برای پژو 405 GLX یگانه سوز و پژو 405 SLXنیز تطابق دارد و دارندگان این خودرو از شناسنامه این جدول برای تامین نیازمندیهای خودرو خود استفاده نمایند.

برای آندسته از مدل های پژو 405 که به موتور TU5 که همان موتور 206 تیپ 5 و 6 می باشد مجهز شده اند تمام روان کننده ها ی آن همانند جدول روان کننده های پزو 206 تیپ 5 می باشد.

 روغن گیربکس مناسب برای پژو ۴۰۵ SLX

پژو 405 SLX این روزها تنها با پیشرانه 1.5 لیتری TU5 (مشترک با 206 تیپ پنج، سمند و پارس LX) با قدرت حدودی 106 اسب بخار روانه بازار می شود، اما در روزهای نخست تولید (1389) چند سری از این مدل با موتور قدیمی تر خانواده 405 (XU7) تحویل خریداران می شدند که خودرو مورد آزمایش نیز یکی از آن هاست.

در خصوص تجربه رانندگی مدل های 1.6 لیتری TU5 باید گفت که این مدل ها در واقع از موتور پژو 206 بهره می برند که برای بدنه سنگین وزن 405 اندکی ضعیف به نظر می رسد. تفاوت دو مدل وقتی مشخص می شود که در یک جاده کوهستانی با مسیر های پرشیب شاهد عملکرد بهتر مدل 1.8 لیتری به لطف گشتاور بیشتر تولید پیشرانه و ضرایب مناسب تر گیرباکس باشید.

در واقع در راستای کاستن از مصرف سوخت، ضرایب گیرباکس مدل 1.6 لیتری 405 SLX به خصوص در دنده های 5 و 4 بیش از حد سبک در نظر گرفته شده اند که در شهر های مرتفع (به دلیل کاهش غلظلت هوا و کاهش قدرت موتور) و مسیر های کوهستانی مشکل ساز می شود.

بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مدل TU5 یا 1.6 لیتری SLX به سبب تکنولوژی جدید تر پیشرانه در رانندگی درون شهری، مصرف سوخت کمتری را ارائه می دهد و برای رانندگی در مسیرهای کفی و اتوبانی نیز نسبتا قابل قبول ظاهر می شود.

اما اگر زیاد به مسافرت خانوادگی می روید و در مسیرهای کوهستانی تردد دارید، مدل 1.8 لیتری عملکرد مناسب تری را ارائه می دهد، هرچند متاسفانه مشکل سوختن واشر سرسیلندر و عواقب ناشی از آن در مدل های XU7 (1.8 لیتری) بیشتر از نمونه کوچکتر دیده می شود.

حالا به سراغ خودرو کارکرده مورد آزمایش می رویم. پس از استارت زدن، صدای پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری آن به گوش می رسد که می تواند پس از صدای پیکان و پراید، خاطره انگیز ترین صدای پیشرانه برای اکثر ایرانیان باشد.

کلاچ آن هماهنگی خوبی با دریچه گاز دارد و شتاب گیری بدون تاخیر آغاز می شود. قبل از این که به هماهنگ کردن قدرت 97 اسب بخار و 153 نیوتون متر گشتاور موتور با کلاچ عادت کنید ممکن است چند باری در شروع حرکت خاموش کنید.

البته برای به کارگیری بهتر آن، می توانید پارک دنده عقب در پارکینگ و تنها با رها سازی نصفه کلاچ را امتحان کنید که حتی بدون گاز دادن از شیب نیز به راحتی بالا می رود!

بعد از عادت کردن به این وضعیت دیگر مشکلی برای شتابگیری نخواهید داشت. در شروع حرکت پژو به دلیل پوشیدن کفش های جدید و پهن تر به مقدرا بسیار کمی هرزگردی دارد و به سرعت تعویض دنده را طلب می کند.

بالاخره در دنده 3 سرعت به صد کیلومتر در ساعت می رسد، ولی انتظار بی جا از آن نداشته باشید. در همان حال محکم ترمز را فشار می دهم تا هم زمان عملکرد ترمز های دیسکی جلو و کاسه ای عقب را بسنجم.

در ترمزگیری های شدید پژو بسیار نرم عمل می کند و در مسیری صاف باقی می ماند، اما یکی از ضعف های ترمز در دست انداز ها و سرعت گیر ها مشخص می شود. اگر کاملا به عملکرد ونحوه عکس العمل آن مسلط نباشید، تجربه حداقل یک برخورد کوچک سپر به سپر را با خودروی جلویی در کارنامتان ثبت خواهید.

در واقع ترمز در مواجه با ناهمواری ها عملکردی متفاوت را در مقایسه با سطح صاف و مسیر هموار از خود به نمایش می گذارد و از آنجا که تعداد دست اندازها و چاله های خیابان های ایران نیز به هیچ عنوان کم نیست باید انتظار نگرفتن ترمز در رانندگی روزمره را داشته باشید و فاصله بسیار مطمئنی را با خودروهای دیگر حفظ کنید.

شتاب گیری صفر تا صد پژو 405 در زمانی در حدود 13.5 ثانیه انجام می شود و در عرض 4 ثانیه سرعت خودرو با استفاده از تمام قوای ترمزی دوباره به صفر خواهد رسید.

از مبحث سرعت و شتاب که بگذریم باید به پایداری آن هم بپردازیم. 405 در صورتی که به تنهایی وظیفه جا به جایی راننده را برعهده داشته باشد، در پیچ های تند و پی در پی کمی تنبلی از خود نشان می دهد.

در ارتفاع عادی و کارخانه ای خودرو ( که دسته کمی از از خودروهای کراس اوور ندارد)، متوجه پهلو انداختن و حرکت گهواره ای بدنه در پیچ ها به چپ و راست می شوید.

در واقع اگر صندلی آن برجستگی کوچک در پهلو ها را نداشت، احتمالا در هر پیچ جایتان با صندلی کناری عوض می شد. اما با کمی تغییر ارتفاع در جهت مخالف تفکرات کارخانه ای، اوضاع بسیار بهتر خواهد شد.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

عیب یابی گیربکس خودرو + رفع ایراد گیربکس خودرو

نقشه پایه های خروجی پشت آمپر پژو پارس و پژو 405

لیست تمام کدهای خطای موتور و گیربکس در استاندارد OBD-II

دستمزد و هزینه تعمیر گیربکس ال90 چقدر است

آموزش استفاده از گیربکس اتوماتیک و تیپ ترونیک

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید

Notice: Undefined index: disable_clientside_script in /home/khatoono/domains/magcars.ir/public_html/wp-content/plugins/seo-image-alt-tags/classes/class-sit-scripts.php on line 26