عمده ترین دلایل کم کردن روغن موتور چیست؟

عمده ترین دلایل کم کردن روغن موتور چیست؟

کم کردن روغن موتور-كم كردن روغن پژو 405-علت بخار شدن روغن

دلایل کم کردن روغن موتور

كم كردن روغن موتور سمند-علت روغن سوزی ماشین-كم كردن روغن موتور 206 تیپ 5

کم کردن روغن از آن دسته مسائلی است که معمولاً کارشناسان و مصرف کنندگان نسبت به آن اختلاف نظر دارند بدین معنی که از نظر کارشناسان برای مصرف و کم شدن روغن موتور نه تنها منعی وجود ندارد.

کم کردن روغن از آن دسته  مسائلی است که معمولاً کارشناسان  و مصرف کنندگان  نسبت به آن  اختلاف نظر دارند  بدین معنی  که از نظر کارشناسان  برای مصرف  و کم شدن  روغن موتور  نه تنها  منعی  وجود ندارد بلکه با توجه به شرایط طراحی و ساخت اجزاءموتور الزامی می باشد و هرچه  خودروها  از نظر توان و قدرت  پیشرفت می کنند  بدلیل سخت شدن شرایط کاری  و بالا رفتن دمای موتور مصرف روغن  از نظر توان  و قدرت پیشرفت  پیدا می کند  و از طرف دیگر  مصرف کنندگان  کاهش میزان  روغن موتور را نقیصه ای  برای آن می دانند و روغنی را مطلوب  ارزیابی می کنند  که در هنگام کار  از میزان آن کاسته نگردد و در این مورد  به توصیه سازندگان  خودروها  در مورد حدود مجاز  کاهش روغن  برای آن خودرو خاص نیز توجهی ندارند.به عنوان مثال شرکت مرسدس بنز برای  مدل های
۴۵۰ SEL-450SE-350SE-280SEL-280S-
 کاهش روغن به میزان  ۱.۵ تا ۲.۵ لیتر در هر  ۱۰۰۰ کیلومتر را مجاز دانسته  و لی اغلب مصرف  کنندگان این میزان  کاهش را دلیلی  بر عدم مرغوبیت روغن دانسته و اقدام به تعویض کامل روغن می کنند حال آنکه کاهش کاملاً طبیعی است و می توان با اضافه نمودن  روغنی از همان  نوع  وبه همان مقدار  آن را برطرف نمود.

۱-۲ – عوامل معمول کاهش روغن موتور
بطور کلی  برای کم کردن روغن موتور  سه علت را می توان بر شمرد:
۱.معمولاً ده تا بیست  درصد روغن  خروجی از طریق  کارتر  جداره سیلندر  می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود  mm3/round  ۰.۰۶ می باشد. که با در نظر گرفتن  دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت  صد کیلومتر در ساعت، حدود CM3  ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر  خارج می گردد.
۲. در موتور های احتراق داخلی  به دلیل بالا بودن دمای سیستم ، مقداری  از روغن موجود  درون کارتر  تبخیر شده.
به هر  صورت  مجموع کاهش مجاز روغن  در ۱۰۰۰ کیلومتر  حدود ۲/۱ لیتر می باشد که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است به ۵/۲ لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر  نیز برسد .به هر شکل می باید این میزان کاهش  با سرریز نمودن روغنی از  همان نوع توصیه  شده توسط سازنده و  موجود درون  کارتر، جبران گردد.

دلایل کم کردن روغن موتور (2)

کاهش سطح روغن موتور-علت كم كردن روغن موتور پژو پارس-دلايل كم كردن روغن موتور tu5

۲-۲- عوامل غیر معمول کاهش روغن
علاه بر عوامل معمول کاهش روغن در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای  اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت  به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام  کرد.
۱. سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید  روغن را تا زیر  حد مجاز بالایی تخلیه نمود.
۲. روغن با ویسکوزیته نامناسب  و کمتر از توصیه سازنده خودرو  انتخاب شده است ،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.
۳. دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد  توجه قرار داد.
۴. روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.
۵. رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند،  رینگ ها و پیستون ها  باید تعمیر یا تعویض شوند.
۶. گاید و ساق سوپاپ ها  دچار چسبندگی شده اند،  در اینصورت  قطعات باید تعویض شوند.
۷. آب بند ی و سوپاپ ها  در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها  و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.
۸.  ویسکوزیته روغن بایدمطابق  توصیه سازنده  خوردو انتخاب شده است . ولی به دلیل محدوده وسیع  طول  هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای  کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها  کاهش می یابد.

علت کم کردن بیش از حد روغن ماشین چیست؟

دلایل کم کردن روغن موتور (1)

چرا موتور بیش از حد روغن کم می کند؟

کم کردن روغن از آن دسته مسائلی است که معمولاً کارشناسان و مصرف کنندگان نسبت به آن اختلاف نظر دارند به همین منظور در این مطلب به بررسی دلایل اصلی کم کردن روغن موتور می‌پردازیم.

ممکن است نشتی روغن از:

۱ – کاسه نمد عقب میل لنگ

۲ – واشر زیر سینی جلوی میل لنگ

۳ – واشر در پوش سوپاپ‌ها

۴ – واشر فیلتر روغن

۵ – واشر پمپ بنزین

۶ – کاسه نمد گلویی دلکو

۷ – واشر کارتر

۸ – پیچ تخلیه روغن باشد

آن‌ها را شناسایی و در صورت لزوم عوض نمایید.

نکته ۱: فرسودگی زیاد در رینگ‌ها با سیلندر باعث سوختن روغن به وسیله موتور شده که علامت ان خارج شدن دود سیاه و غلیظ از اگزوز است. در صورتی که رینگ‌های جدیدی روی پیستون می‌خواهید نصب کنید مستلزم ان است که مقدار تراش سیلندر باید مشخص باشد.

نکته ۲: در صورت خراب شدن راهنمای سوپاپ ان‌ها را تعمیر و پس از ان باید حلقه‌ی لاستیکی که روی ساق سوپاپ است تعویض شود.

نکته ۳: در صورت کثیف شدن جدار پیستون و شیارهای رینگ‌ها که در نتیجه رینگ‌ها عمل خود را به خوبی انجام ندهند آن‌ها را باید تعویض کرد.

نکته ۴: روغن خیلی رقیق به کار برده شود.

روغن ریزی خودرو

 دلایل کم کردن روغن موتور

در انواع پژو 206 (تیپ 2،3،5،6 و SD)، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 (ال90):
هر گونه روغن ریزی از خودرو غیر عادی است و باید پیش از بروز مشکلات جدی تر رفع شود.
به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
1. روغن موتور.   2. روغن ترمز.   3. روغن هیدرولیک (فرمان).      4. روغن گیربکس.
از بین این روغن ها، روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری داشته و در صورت تماس با گرمای خروجی اگزوز، یا دینام احتمال آتشسوزی موتور را در بر خواهد داشت.
اولین اقدام برای رفع ایراد روغن ریزی، شناسایی محل روغن ریزی است که در زیر ماشین وجود دارد،
دومین اقدام شناسایی نوع روغن می باشد.
روغن ریزی می تواند از هر یک از لوله های انتقال، مخازن و اورینگها (واشرها) اتفاق بیافتد. پس از تشخیص نوع روغن (با توجه به محل، رنگ و بو) و محل دقیق روغن ریزی، قطعه یا اورینگ معیوب تعویض می شود.
روغن موتور معمولا تیره تر است و بوی محفظه احتراق (شبیه به بنزین سوخته) دارد.
روغن هیدرولیک در اغلب خودروها روشن تر است و بوی بنزین یا محفظه احتراق را ندارد.
روغن ترمز خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با رنگ بدنه، آن را از بین می برد.
شایع ترین روغن ریزی ها معمولاً به شرح زیر هستند:

روغن ریزی از موتور

1. روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ.
2. سویچ فشار روغن فیلتر روغن.
3. واشر درب سوپاپ و کارتل.
4. پایه فیلتر روغن (در خودروهای 206).
5. پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می افتد (در 206 شایع تر است).
6. در موتورهای XU7 (پژو 405، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیکهای معروف به چکمه ای یا عصایی شایع تر هستند.
7. در پراید کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیکهای هلالی کارتل شایع تر است.

روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان

8. فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد.
9. روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین.
10. روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک.
11. در انواع 206، مخصوصا مدل های قبل از 86، شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.

روغن ریزی از ترمز

12. روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز.
13. روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، 405 و پارس شایع تر است).

علت کم کردن روغن موتور

کم کردن روغن موتور می تواند به یکی از سه دلیل زیر باشد:
1. روغن ریزی.
2. روغن سوزی.
3. کیفیت نامطلوب روغن مصرفی.
 جدول روغن موتور مناسب خودروهای داخلی: 
 
 نام خودرو و نوع موتور سمند، پژو 405، پارس (موتورXU7) پژو 206 تیپ 2 و 3 (موتور TU3) پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا (موتور TU5) تندر 90 – لوگان  پراید
مشخصات روغن موتور مناسب 20W50 API-SJ 20W50 API SL 10W40 API SL 10W40 API-SL 20W50 API-SG
نام کارخانه تولید کننده  Total-elf Total-elf Total-elf elf بهران-پارس-elf-Total-سوپر رانا-کاسترول
 در صورت استفاده از روغن توتال 7000، هر 10000 کیلومتر باید آن را تعویض کرد. کسانیکه بیشتر در ترافیک رانندگی می کنند باید زودتر روغن خودرو را تعویض کنند.
 در صورت استفاده از روغن توتال 5000، هر 7000 کیلومتر باید آن را تعویض کرد. کسانیکه بیشتر در ترافیک رانندگی می کنند باید زودتر روغن خودرو را تعویض کنند.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش تصویری تعویض روغن خودرو+فیلم

دستمزد و هزینه تعویض روغن خودرو چقدر است؟

دلایل اصلی روغن‌ سوزی موتور خودرو+نحوه تشخیص روغن سوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.