مزایا و معایب حذف سنسور اکسیژن دوم + آشنایی با سنسور اکسیژن

مزایا و معایب حذف سنسور اکسیژن دوم + آشنایی با سنسور اکسیژن

شبیه ساز سنسور اکسیژن-تعمیر سنسور اکسیژن

حذف سنسور اکسیژن دوم

علائم خرابی سنسور اکسیژن پراید-قیمت سنسور اکسیژن پژو 405-قیمت سنسور اکسیژن 206

قیمت سنسور اکسیژن تیبا-قیمت سنسور اکسیژن سمند-قیمت سنسور اکسیژن پراید

شاید برای شما همواره این سوال مطرح است که چرا خودروهای قدیمی نسبت به خودروهای مشابه و صفر کیلومتر جدید، دارای شتاب و سرعت بیشتر و حتی مصرف کمتری هستند. برای یافتن جواب این سوال باید پارامترهای مختلف نرم افزاری و سخت افزاری خودروها را مورد مقایسه و بررسی قرار داد.

افت کیفیت قطعات اصلی خودروها نسبت به دهه گذشته و بومی سازی بسیاری از قطعات استراتژیک نظیر ایسیوها بر هیچکس پوشیده نیست اما عامل اصلی این اختلاف در جای دیگری نهفته است و آن هم سخت گیرانه‌تر شدن استانداردهای آلایندگی است. در خودورهای کاربراتوری با یک سیستم حلقه باز در سوخت رسانی و احتراق سروکار داریم که هیچ گونه کنترلی روی آلودگی خودرو نیست و لذا با مصرف سوخت بیشتر، سرعت و شتاب قابل قبولی را تولید مینمودند گرچه مشکلات خام سوزی و مصرف بالای سوخت جزء لاینفک خودروهای کاربراتوری بود.

با نفوذ علم الکترونیک به صنعت خودرو و توسعه سنسورهای دقیق و ارزان قیمت و استفاده از واحد کنترل مرکزی سبب شد که به کمک مانیتورینگ محصولات احتراق در خروجی موتور و کنترل مقدار اکسیژن موجود در آن، احتراق بهینه‌تری (تغییر مقادیر پاشش انژکتورها) را در خودروها ایجاد نماییم و در پی آن آلودگی کمتری را شاهد باشیم.

با سختگیرانه تر شدن استانداردهای آلایندگی (ارتقاء به استاندارد آلایندگی یورو ۴) سبب شد سنسورهای اکسیژن در خودروها به ۲ عدد افزایش یابند تا به خوبی عملکرد کاتالیزور را نیز تحت نظر داشته باشند. این اتفاق باعث شد که توان، شتاب و مصرف خودرو در واقع فدای رعایت استانداردهای آلایندگی شوند و با بالاتر رفتن استاندارد، توان خروجی خودروها و به طور محسوس شتاب آن­ها کاهش یافت.

حذف سنسور اکسیژن دوم

و از این جا بود که موج نارضایتی در بسیاری مشتریان ایرانی از خودروهای یورو ۴ ایجاد شد زیرا در این خودروها کیفیت سنسور اکسیژن دوم و همچین برنامه ایسیو بسیار حساس‌تر بوده و کوچکترین اختلالی سبب عدم عملکرد مناسب خودرو (روشن شدن چراغ چک و کپ کردن خودرو هنگام شتاب گیری) خواهد شد.

راه کارهای متنوعی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه هر کدام توضیح داده شده است:

  1. استفاده از سنسورهای اکسیژن مرغوب

استفاده از سنسورهای اکسیژن متفرقه عامل اصلی بروز مشکل در خودروهای یورو ۴ می‌باشد و معمولاً با تعویض با نمونه اصلی، مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد.

  1. ارتقاء و آپدیت نرم افزاری ایسیو

بسیاری از ایسیوهای یورو ۴ موجود در کشور دارای ایرادات نرم افزاری می‌باشند و مشکلات بسیاری در تدوین جداول کنترل حلقه سوخت دارند که برای مثال می‌توان به خودروی نیسان اشاره نمود که با هیچ یک از سنسورهای اکسیژن عملکرد خوبی ندارند و به عنوان مشکل دائمی این خودرو همچنان وجود دارد.

  1. حذف سنسور اکسیژن دوم (Lambda Off)

آخرین و شاید کارآمدترین روش برای رفع مشکلات فوق آن است که شما به کمک ریمپ نمودن و حذف سنسور اکسیژن دوم از دامپ ایسیو، از شر مشکلات مرتبط با آن خداحافظی نمایید. در این روش خودروی شما به یک خودروی یورو ۲ تبدیل خواهد شد که علاوه بر حل مشکلات قبلی، شتاب، مصرف و توان آن نیز افزایش محسوس داشته است. این روش در حوزه فعالیت‌های مراکز چیپ تیونینگ ایسیو می‌باشد که در کشور ما نیز خوشبختانه در حال توسعه هستند.

به عنوان یک مرکز تخصصی چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو این توانایی را دارد که تمام خودروهای یورو ۴ (ایسیوهای بوش، زیمنس و مشابه‌های آن‌ها) موجود در بازار ایران را به یورو ۲ تبدیل نماید و با حذف نرم افزاری سنسور اکسیژن دوم به طور کامل مشکلات مرتبط با آن را برطرف نماید. حذف سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودورهای داخلی انجام و تست شده و توانسته علاوه بر حل مشکلات تعمیراتی (روشن شدن چراغ چک و محدودیت دور موتور و …)، کپ اولیه خودرو را بین ببرد و علاوه بر کاهش نسبی مصرف سوخت توانسته باعث افزایش شتاب خودرو شود.

آشنایی با سنسور اکسیژن

حذف سنسور اکسیژن دوم (1)

سنسور های اکسیژن قطعاتی هستند که تقریباٌ بیش از بیست سال از پیدایش آن ها می گذرد . هنوز بسیاری از رانندگان نمی دانند که چند سنسور اکسیژن بر روی خودرو آن ها نصب شده است. حتی گاهی اوقات اکثر مردم در هنگام روشن شدن چراغ اخطار موتور و ایجاد یک کد خطا که نشان دهندهء خرابی سنسور اکسیژن است و یا مردود شدن خودرو در تست آلاینده ها  به دلیل ضعیف شدن یا خرابی سنسور اکسیژن ، متوجه وجود سنسور اکسیژن در خودروشان می شوند. اگر موتور خودرو شان منظم کار نکند و یا سوخت مصرفی اش غنی باشد ، ممکن است کسی به آن ها بگویید که موتور خودروشان به یک سنسور اکسیژن جدید نیاز دارد. اما در اکثر شرایط قادر به عیب یابی این قطعهء کوچک نیستند ؛ قطعه ای که نسبت به وجود انواع آلاینده ها هشدار می دهد .

حذف سنسور اکسیژن دوم (2)

سنسور اکسیژن در واقع وضعیت مخلوط سوخت را نشان می دهد. بنابراین واحد کنترل الکترونیکی موتور می تواند نسبت سوخت و هوا را به منظور مصرف سوخت اقتصادی و به حداقل رساندن میزان آلاینده ها ، تنظیم نماید. سنسور اکسیژن در واکنش به اکسیژن محترق نشده ای که در درون اگزوز وجود دارد ، واکنش نشان می دهد. این سنسور در ابتدا سیگنال ولتاژ کمی تولید می کند ( معمولاٌ کمتر از ۱ ولت ) که مقدار آن با غنی شدن مخلوط سوخت و هوا افزایش می یابد. در واقع سنسور اکسیژن شبیه یک کلید عمل می کند که رقیق و غنی شدن مخلوط سوخت را با ارسال سیگنال به ECU گزارش می دهد ؛ تا نسبت سوخت و هوا ثابت بماند.

ECU از طریق خواندن اطلاعات سنسور اکسیژن ، مخلوط سوخت را در شرایط بالانس نگه می دارد. اگر ECU اطلاعاتی مبنی بر غنی بودن بیش از حد مخلوط سوخت دریافت کند ، پالس پاشش هر انژکتور را کوتاه تر خواهد کرد ؛ تا میزان سوخت تزریق شده در موتور کاهش یابد.این کار مخلوط سوخت را به سمت رقیق شدن سوق می دهد. اندکی بعد سنسور اکسیژن اطلاعاتی مبنی بر رقیق شدن مخلوط سوخت ( عدم سوخت کافی ) به ECU می فرستد . ECU نیز با افزایش پالس پاشش هر انژکتور نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده که نتیجهء این امر تزریق سوخت بیشتر در درون موتور است . ایجاد این تغییرات در بالانس سوخت سبب ایجاد یک مخلوط سوخت متعادل شده که تا حدی به شرایط ایده ال نزدیک است. کل این فرآیند ، حلقهء کنترل فیدبک سوخت است و این امکان را به خودروهای امروزی می دهد که حداقل آلاینده ها را ایجاد نمایند. سنسور اکسیزن یک سنسور کلیدی در این حلقه است.

ECU از اطلاعات سایر سنسورها نیز استفاده می کند. از جمله : سنسور دمای مایع خنک کنندهء موتور ، سنسور موقعیت دریچه گاز ، سنسور فشار مطلق مانیفولد ، سنسور  جریان هوا و غیره. علاوه براین تصحیح نسبت سوخت هوا مستلزم تغییر مناسب در شرایط عملکرد است. اما اطلاعات اصلی در مورد تغییر نسبت سوخت و هوا توسط سنسور اکسیژن در اختیار قرار می گیرد. بنابراین اگر سنسور اکسیژن بدرستی عمل نکند بالانس کردن نسبت سوخت و هوا سخت خواهد شد.

یک سنسور اکسیژن خراب که مخلوط سوخت را رقیق نشان می دهد ؛ سبب کارکرد موتور با سوخت خیلی غنی می شود. رقیق نشان دادن مخلوط سوخت توسط سنسور اکسیژن به چند دلیل است : تمام شدن عمر کارکرد سنسور ، آلوده شدن آن ، اتصال نامناسب سیم ها و یا بروز مشکل در جرقه زنی یا تراکم موتور.

 فرسوده شدن سنسور :

هنگامی که عمر سنسور در حال اتمام باشد ، عکس العمل آن نسبت به تغییرات مخلوط سوخت همچون گذشته سریع نخواهد بود. تاخیر زمانی سنسور برای ارسال سیگنال به واحد کنترل الکترونیکی  (ECU) افزایش یافته و سنسور کند عمل می کند که این امر از نزدیک شدن مخلوط سوخت و هوای موتور به محدودهء بالانس جلوگیری خواهد کرد. اگر موتور روغن سوزی داشته باشد و یا مایع خنک کننده به درون موتور نشت کند ، امکان آلوده شدن المنت سنسور وسپس خرابی سنسور وجود دارد. در گذشتهء نزدیک که بنزین سرب دار مورد استفاده بود ، سرب موجود در بنزین پس از طی کمتر از ۱۰۰ مایل ، سبب خرابی سنسور می شد ( به همین دلیل سرانجام دولت بنزین سرب دار را حذف کرد ).

زیرا سنسور اکسیژن نسبت به اکسیژن موجود در اگزوز واکنش نشان می دهد و نه نسبت به سوخت موجود در آن. هر نقصی در موتور خودرو که به هوای محترق شده اجازه دهد تا بین سیلندرها جا به جا گردد ، باعث می شود سنسور اکسیژن به اشتباه مخلوط سوخت را رقیق نشان دهد. عدم جرقه زدن شمع ، نشتی سوپاپ دود و یا حتی نشتی در قسمت واشر مانیفولد دود از جمله عواملی هستند که سبب کاهش میزان اکسیژن در سیستم اگزوز می شوند. این امر برای سنسور زیان بار نیست ، اما سبب کارکرد موتور با سوخت غنی شده که پیامد آن افزایش میزان آلاینده ها و فاصله گرفتن از مصرف اقتصادی سوخت است.

 داغ شدن سنسور اکسیژن :

بد نیست بدانید که یک سنسور اکسیژن زمانی سیگنال ولتاژ تولید می کند که با دمایی در حدود ۶۱۷ تا ۶۶۲ درجه فارنهایت ، گرم شود. اگر سنسور با دمای اگزوز گرم شود ، چند دقیقه طول می کشد تا به دمای کارکرد خود برسد. بنابراین اکثر سنسورهای اکسیژن در خودروهای جدید توسط مدار گرم کن الکتریکی که درون سنسور قرار گرفته ، سریعاٌ به درجه حرارت مورد نظر می رسند. این گونه سنسور ها معمولاٌ سه یا چهار سیمه هستند. لازم به ذکر است که سنسور های اکسیژن فاقد گرم کن یک یا دو سیمه می باشند.

اگر مدار گرم کن خراب شود ، در عملکرد سنسور اکسیژن خللی ایجاد نمی شود ، بلکه سنسور همچون گذشته توسط حرارت اگزوز گرم می شود ؛ اما شکل گیری سیستم حلقه بسته با تاخیر همراه است که این امر ممکن است موجب عدم تایید خودرو در تست آلاینده ها شود.

بررسی سنسور اکسیژن :

سنسور اکسیژن را می توان با روش های مختلف عیب یابی نمود که این خود مستلزم داشتن تجهیزات مخصوص است. برای پیدا کردن کدهای خطا در خودروهای جدید یک دستگاه اسکن یا کد خوان مورد نیاز است ؛ ولی در خودروهای قدیمی تر ( قبل از سال ۱۹۹۵ ) از یک نمایشگر کد  دستی استفاده می شد. اگر فکر می کنید سنسور اکسیژن دچار مشکل شده است ، می توان با استفاده از دستگاه اسکن ، ولت متر یا اسیلوسکوپ دیجیتال ولتاژ خروجی و واکنش سنسور را مشخص نمود. اگر بررسی ها خرابی یا کند شدن سنسور اکسیژن را تایید نمایید ، تعویض سنسور ، تنها راه ممکن است. هیچ راهی برای تمیز یا تعمیر کردن سنسور اکسیژن وجود ندارد.

نکته : سنسور اکسیژن جدیدی که جایگزین سنسور فرسوده می شود ، باید کاملاٌ با آن مطابقت داشته باشد ( دارای گرم کن یا فاقد گرم کن ) . همچنین ویژگی های عملکرد و برق تغذیهء یکسان داشته باشند. نصب یک سنسور اکسیژن متفاوت نسبت به سنسور اصلی در کارکرد موتور تاثیر گذاشته و ممکن است مدار کنترل گرم کن که در درون ECU موتور قرار دارد ، دچار آسیب شود.

زمان تعویض سنسور اکسیژن :

برای حفظ حداکثر توان موتور بهتر است که سنسور اکسیژن کمی قبل از خرابی ، تعویض شود. برخی کارشناسان توصیه می کنند ، برای جلوگیری از کاهش توان حداکثر موتور  باید پس از طی مسافت های مشخص نسبت به تعویض سنسور اقدام نمود. مقدار مسافت توصیه شده برای سنسور های اکسیژن یک یا دو سیمه ی فاقد گرم کن که از سال ۱۹۷۶ تا دهه نود مورد استفده بودند ، ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل است. سنسورهای اکسیژن سه یا چهار سیمه ی دارای گرم کن که از اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه نود به کار می رفتند ، پس از طی ۶۰۰۰۰ مایل تعویض می شدند. سرانجام از سال ۱۹۹۶ تا کنون در خودروهای دارای OBD II توصیه شده که پس از طی ۱۰۰۰۰۰ مایل سنسور اکسیژن تعویض گردد.

شناخت نوع سنسور به کار رفته :

رایج ترین نوع سنسور اکسیژن از جنس زیرکونیوم است ؛ اگرچه نوع تیتانیومی و باند گسترده ی آن نیز وجود دارد. سنسورهای اکسیژن زیرکونیومی قدیمی ، فاقد گرم کن هستند. آن ها یک یا دو سیمه اند و پس از روشن شدن موتور در شرایط سرد ، چند دقیقه طول می کشد تا سیگنال تولید کنند. زیرا تنها گرمای اگزوز آن ها را به درجه حرارت عملکردشان می رساند. بنابراین ، ممکن است سنسور فاقد گرم کن در دور آرام سرد شود و یک سیگنال به منظور توقف سیستم کنترل موتور تولید نماید که نتیجه ی آن بازگشت عملکرد سیستم به وضعیت حلقه باز خواهد بود ( یعنی : تنظیم نسبت سوخت و هوای ثابت ) .

در سال ۱۹۸۲ ، سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن پدیدار شدند که یک مدار گرم کن مخصوص در درونشان تعبیه شده بود. در نتیجه این این سنسورها بسیار سریع ( طی ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ) به درجه حرارت عملکرد خود می رسیدند. در نتیجه موتور می توانست زودتر در وضعیت حلقه بسته قرار گیرد که پیامد این امر ، کاهش میزان آلاینده ها هنگام روشن شدن موتور در هوای سرد بود.  همچنین از سرد شدن ( عدم تولید سیگنال ) سنسور در دور آرام ، جلوگیری می شد. برای تامین ولتاژ تغذیه گرم کن به مدار الکتریکی مجزا نیاز است ؛ بنابراین ، سنسورهای اکسیژن دارای گرم کن معمولاٌ سه یا چهار سیمه هستند.

در سنسور اکسیژن تیتانیومی از سرامیک خاصی استفاده شده و سیگنال متفاوتی نسبت به سنسور اکسیژن زیرکونیومی تولید می کند. سیگنال ولتاژ تولید شده با تغییرات نسبت سوخت و هوا دچار تغییر می شود. هنگامی که نسبت سوخت و هوا غنی باشد ، مقاومت سنسور  دچار افت شده و به کمتر از ۱۰۰۰ اهم می رسد و در زمان رقیق شدن نسبت سوخت و هوا رو به افزایش می نهد و به بیش از ۲۰۰۰۰ اهم خواهد رسید. این کار سبب ایجاد یک نسبت سوخت و هوای استوکیومتریک یا ایده ال می شود. ECU  موتور ، ولتاژ تغذیهء سنسور را تامین می کند (بسته به عملکرد، ۱ یا ۵ ولت ) و سپس تغییرات به وجود آمده در ولتاژ برگشتی از سنسور را که به سبب تغییرات مقاومت سنسور ایجاد شده ، می خواند. سنسور اکسیژن تیتانیومی تنها در برخی خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله : برخی نیسان های قدیمی طی ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ ، جیپ ها و . . .

در سال ۱۹۹۷ برخی خودروسازان ، استفاده از نوعی سنسور اکسیژن جدید را آغاز کردند. گرم کن این سنسور سطحی هموار و یک المنت زیرکونیومی _ سرامیکی ، شبیه به یک لوله فلزی دارد. یک لایه ی سرامیکی بر روی الکترودهای رسانا قرار گرفته است. در نتیجه علاوه بر عایق کاری سبب گرم شدن آنی تمامی لایه ها بر روی لوله باریک می شود. این طرح جدید درست مثل سنسورهای زیرکونیومی که از نوع لوله ای هستند ، کار می کند. اما با به کار گیری یک فیلم ضخیم ، طول سنسور کاهش یافته ، سبک تر شده و مقاومت آن در برابر آلودگی ها افزایش یافته است. همچنین المنت گرم کن جدید ، به نیروی الکتریکی کمتری نیاز داشته و تنها پس از ۱۰ ثانیه به درجه حرارت عملکرد خود می رسد.

حذف سنسور اکسیژن دوم (3)

 همچنین در برخی خودروهای جدید از سنسور اکسیژن با باند گسترده استفاده شده که شبیه به سنسور مسطح است ؛ اما سیگنال ولتاژ بالاتری تولید می کند که نسبت مستقیمی با نسبت سوخت و هوا دارد ( درست برعکس سایر سنسورهای اکسیژن ). این به ECU موتور اجازه می دهد تا از تدبیری کاملاٌ متفاوت برای کنترل تغییرات نسبت سوخت و هوا استفاده کند. در نتیجه با بالا و پایین کردن نسبت سوخت و هوا از وضعیت غنی به رقیق ، یک مخلوط بالانس شدهء متعادل را تولید می کند. همچنین می تواند در صورت لزوم مقدار سوخت موجود در مخلوط سوخت و هوا را کم یا زیاد کند ، تا نسبت سوخت و هوا در شرایط ایده ال خود ( ۱ : ۱۴.۷ ) قرار گیرد.

ویدئو:حذف سنسور اکسیژن در پراید یورو 2 با ایسیو زیمنس

در این کلیپ سنسور اکسیژن پراید یورو 2 با ایسیو زیمنس به کمک ریمپ توسط سام تیونینگ حذف شده است. همان طور که مشاهده می کنید در ایسیو پارامتر سنسور اکسیژن روی 423 میلی ولت ثابت شده و خودرو بدون هیچ گونه خطایی کار می کند. برای مشاهده سایر خدمات ما، از سایت بازدید نمایید.

 گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مشابه:

21 نظر

  1. سلام خسته نباشید یه آردی دارم تبدیل کردم انژکتور جون نداره شمعو وایر رو عوض کردم .سوزن هارو شستم ولی بازم جون نداره سنسور اکسیژن نداره احتمال هست مالاون باشه؟؟؟

  2. سیدجواد مقیمی

    سلام دوستان اگه از ماشین زیاد استفاده میکنید خوب وقتی میایم سسنسورها رو حذف میکنیم مثل سنسور اکسیژن و سنسور میل سوپاپ اشکالاتی برطرف میشه اشکالاتی هم به وجود میاد ما اکثرا ماشین تو شهرها استفاده میکونیم و سرعت هفتاد تا هشتاد میریم ولی با حذف سنسورها اکسیژن و میل سوپاپ سی الی چهل درصد مصرف مون میره بالا و از معایب دیگه اش اینه که وقتی سسنسور میل سوپاپ حذف میکونیم اگه تو‌جاده وهر کجایی دیگه باشیم باخراب شدن سنسور. دور موتور ماشین به کلی خاموش میشه وروشن نمیشه پلی اگه سنسور میل سوپاپ داشته باشید ماشین شما رو تا یه مقصدی میرسونه همه این سنسورها وظیفه خواصی دارند که کارشناسی شده نصب شدند تصمیم با خودتون مصرف بالا و غیره یا شتاب

  3. مهدی رعنایی

    سلام من رفتم برام فقط حذف سنسور دوم اکسیژن انجام داد و ریمپ‌نزد الان هر زور به مصرف ماشین که کامپیوتر سفریس نشون میده اضافه میشه و مصرف قبلش میزد ۱۰‌بعد انجام‌ روز اول زد ۱۲ الآنم امروز میزنه ۱۴ چکار کنم بنده خدا میگه ربطی هم این کار ندارن میشه بفرمایید چکار کنم درست بشه مصرفش .مدل ساندرو اتومات ۹۵ است

  4. سنسور اکسیژن اصلا برا ماشین ضررم دارع بعضی وقتا نیم سوز میشه ولی ضما نمی دونی عیب از چیه تا وقتی که کلا از کار بیفته می فهمی که چرا ماشین ریپ میرنه راه نمیره خفه کار می‌کنه

  5. ازاگزوزمیزنه بیرون

  6. سلام دوستان من مدتی هست ماشین سمندم بوی بدی آزاد وزمینه بیرون طوری که اگه شیشه پایین باشه بوش خفه میکنه وقتی ماشین گرم میشه بومیده خوشحال میشم راهنمایی کنید.ا

  7. حمید فتاحی

    سلام
    بنده سمند ef7 دوگانه دارم چند وقت پیش ماشینم ریپ میزد بردم پیش برقکار سوکت سنسور دریچه گازش رو عوض کرد و سوکت پژویی انداخت الان ماشینم احساس میکنم گاز خورش کم شده میشه مشکل از اون باشه ؟

  8. سلام ماشین من پراید یورو ۴ هستش سنسور اکسیژن اصلی من از کار افتاده ومصرف سوختش خیلی بالا رفته وشتاب ماشین پایین اومده طوری که یه پراید مصرف سوختش از نیسان بالاتررفته. میخواستم بپرسم میشه سنسور اکسیژن دوم رو جایگزین سنسور اصلی کرد؟

  9. Mohamad sadeghyan

    مگه فرانسه وقت وقطعه اضافی داسشت که این قطعه رو گذتاشته براحتی میگی بردار خب بردار ولی میدونبی چقدر مصرفت میره بالا من چهارسنسور عوض کردم تایکی بهش مچ بود الانم ماشینم پژو۲۰۶ تیپ دومدل ۸۴ تک برگ دست خودمه از صعفر عالی کار مبیکنه وقتبی داخل ماشین میشنی فکر نمیکنی روشنه بقدری ساکتو آرامه حال میکنم از یک صفر حالایی ببیشتر خواهانشم بدرود

  10. حذف سنسور اکسیزن مصرف ماشین رو بالا میبره دوستان

  11. کاک فرهاد

    سلام از زمانی‌که سنسور اکسیژن دوم خراب شده ماشین نه شتاب .جون نداره …خودم اومدم فیش شو جدا کردم .الان ماشین صاف کار میکنه نه درجا‌میزنه …سنسور با نصبش شده یک میلیون دویست …اینه دق شده …

    • سلام جناب من پارس دارم سنسور اکسیژن دوم خراب هست میتونم خودم برش دارم ؟

  12. سلام یاالله. نه یه تنظیم موتور ماشین مطمءن برو. چون برنامه تقلبیش هم تو بازار هست. با این کار ماشین نفسش باز میشه

  13. کرامت اله

    بهترین کار حذف سنسور اکسیژن دومه.با این کار خیال خودتونو راحت می کنید.

  14. حذف سنسور اکسیژن دوم خیلی خوبه.تاثیر زیادی هم روی شتاب و قدرت ماشین داره

    • آرتیمان

      سلام دوست عزیز حذف سنسور دوم را کجا حذف می‌کنند، برقکار یا مکانیک؟

    • سلام عزیزجان.مثل غده آپاندیس که میگن حذف بشه خوبه!اشتباه نکنید در واقع بامصرف بالای سوخت در این شرایط بحرانی بنزین کار عاقلانه ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.