علت کاهش توان و قدرت موتور خودرو در گذر زمان چیست و چه باید کرد
مهمترین نکات در زمینه اصول نگهداری خودرو اشاره میکنیم:
تعویض فیلتر هوا را به تعویق نیندازید!
یکی از دلایلی که باعث میشود قدرت موتور کاهش پیدا کند، تعویق تعویض فیلتر هوا است که البته هزینه چندان زیادی نیز ندارد. این قطعه نقش بسزایی در تنفس پیشرانه اتومبیل دارد و باعث میشود قدرت موتور کم یا زیاد شود. کاهش هوای ورودی به خودرو در اثر رسوب های ایجاد شده در پرههای فیلتر هوا از جمله اتفاقاتی است که باعث میشود قدرت موتور اتومبیل شما کاسته شود. این اتفاق ممکن است سوپاپ های موتور اتومبیل شما را نیز به خطر بیندازد. پس نکته مهم اول این است که اگر قصد دارید شتاب و قدرت موتور اتومبیلتان تغییر نکند نسبت به تغییر فیلتر هوا در موعد مناسب اقدام کنید و صرفهجوییهای بیمورد و بیجا را کنار بگذارید.
خروج دود به طور کامل انجام نمیشود!
احتراق داخل سلیندرها باعث ایجاد دود میشود و این دودها از طریق اگزوزها به بیرون از خودرو هدایت میشوند و اگر این روند در خودروی شما دچار مشکل شود و از میزان یا سرعت خروج دودها کاسته شود باعث میشود مصرف سوخت اتومبیل شما افزایش پیدا کند و به موتور نیز فشار وارد شود و قدرت آن را کاهش دهد. یکی از اشتباهاتی که علیالخصوص جوانان مرتکب میشوند این است که از سر اگزوزهای غیراستاندارد استفاده میکنند که منجر به جمع شدن رسوبات و کثیف شدن اگزوز شده و خروج دود و آلودگی از خودرو را مختل میکند، پس دقت کنید که در مورد اگزوز باید توجه ویژه داشته باشید تا خودروی پرشتابتری داشته باشید.
بنزین به خوبی به موتور تزریق نمیشود!
یکی از اشکالات بزرگ در خودرو عدم سوخترسانی مناسب توسط پمپ بنزین به پیشرانه خودرو است که باعث میشود خودرو در زمانی که نیاز به سوخت گیری دقیق و یکسان داشته باشد دچار مشکل شود. به طور مثال اگر در دور موتور بالا، خودروی شما دچار مشکل میشود و قدرت قبلی را ندارد این یک نشان بزرگ از فرسودگی احتمالی پمپ بنزین دارد. بهتر است قبل از اینکه پمپ بنزین برای شما مشکل ساز شود آن را به یک کارشناس نشان دهید و اقدامات لازم را اتخاذ کنید.
پیستونهای فرسوده، بلای جان شتاب خودرو!
حجم و نحوه احتراق در سیلندرها به نحوه تراکم سوخت بستگی دارد و این ارتباط مستقیم باعث میشود هر تغییر یا اشکالی از شتاب خودرو و توان خروجی موتور بکاهد.اگر تراکم سوخت به صورت غیرمتعارف و نامنظم کاسته شود حجم احتراق در موتور پایین میآید و راننده به صورت کاملا محسوس کاهش قدرت موتور خودرویش را متوجه میشود. همیشه سعی کنید با مراجعه به کارشناسان خودرو وضعیت رینگ بالای پیستونها را بررسی و در صورت نیاز اقدامات مورد نیاز تشخیص داده شده توسط کارشناس را انجام دهید، در غیر اینصورت باید منتظر کاهش توان خروجی موتور و شتاب خودروی خود باشید.
شاید شما افت توان و شتاب خودرو خود را در اثر استفاده بلند مدت تجربه کرده باشید. این مساله به دلیل ساختار و اجزای متعدد موتورهای درون سوز علل متفاوتی می تواند داشته باشد.همانطور که می دانید موتورهای درون سوز برای تولید نیرو نیازمند چهار پارامتر هوا، سوخت، تراکم (فشرده سازی) و جرقه زنی هستند. با گذشت زمان بروز ایرادات مرتبط با هر یک از این پارامترها باعث ایجاد اختلال در کارکرد بهینه موتور شده و در نتیجه راندمان آن کاهش می یابد.
مشکلات مربوط به تنفس موتور
ده دلیل برای کاهش قدرت موتور
1. فیلتر هوا
فیلتر هوا یکی از ساده ترین عواملی است که در صورت کثیف شدن، می تواند تاثیری منفی در کارکرد بهینه موتور داشته باشد.
اگر این قطعه پر از ذرات گرد و غبار شود، در فرایند تنفس موتور اختلال ایجاد شده و برای دستیابی به هوای بیشتر موتور به تکاپو می افتد. بنابراین اگر احساس کردید موتور اتومبیلتان چندان سرحال نیست، می توانید در گام اول فیلتر هوا را کنترل کنید.
2. شل شدن سیم گاز
سیم گاز دیگر عاملی است که اگر شل شود، موتور نخواهد توانست تنفس مناسبی داشته باشد. با شل شدن سیم گاز، دریچه ورود هوا به طور کامل باز نمی شود که در این حالت طبیعتا هوای کافی به درون سیلندر راه نیافته و انفجار قدرتمندی حاصل نخواهد شد.
چک کردن سیم گاز و محکم کردن آن در صورت نیاز می تواند در برطرف کردن مشکل افت توان موتور کاملا موثر باشد.
3. کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست
همانگونه که هوای ورودی به درون موتور باید به راحتی جریان داشته باشد، گازهای حاصله بعد از احتراق نیز باید بدون مشکل خاصی مسیر موتور تا دهانه اگزوز را پیموده و به بیرون هدایت شوند.
مبدل کاتالیست یکی از اجزایی است که در مسیر گازهای خروجی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که به مرور به دلیل جمع شدن ذرات و جرم، سدی در مسیر خروجی گازها ایجاد کند.
4. خرابی انباره اگزوز
مشکل خرابی یا انسداد برای انباره اگزوز یا همان صدا خفه کن (Muffler) نیز که در بخش انتهایی سیستم اگزوز قرار دارد، ممکن است بیفتد. این قطعه پس از مدتی دچار فرسودگی شده یا به خاطر تجمع ذرات ریز کارایی بهینه خود را از دست می دهد.
در این صورت خروج گازها از اگزوز با مشکل مواجه شده و در دم و بازدم موتور خلل بوجود خواهد آمد. روشن است که کاهش راندمان یکی از نتایج این مساله خواهد بود.
مشکلات مربوط به سوخت رسانی
عوامل کاهش قدرت موتور-عوامل کاهش قدرت موتور-دلیل کاهش قدرت موتور
5. اختلال در عملکرد انژکتور
انژکتور یکی از قطعاتی است که اگر چه وظیفه ای نسبتا ساده دارد، اما اختلال در کار آن می تواند تا حد زیادی کارایی موتور را پایین بیاورد.
دهانه این قطعه به مرور زمان دچار کثیفی یا گرفتگی می شود، این مساله ممکن است باعث تزریق سوخت کم و در نتیجه شکل گیری مخلوطی نامتوازن از سوخت و هوا در درون سیلندر گردد. چنانچه این اتفاق بیفتد، قدرت انفجار بوجود آمده نسبت به قبل افت خواهد کرد.
6. ناتوانی پمپ بنزین در تامین سوخت کافی
پمپ بنزین دیگر قطعه ای است که نقشی کلیدی در سوخت رسانی ایفا می کند. همانند بیشتر قطعات، پمپ بنزین نیز در بلند مدت دچار فرسودگی شده و در برخی مواقع نمی تواند سوخت مورد نیاز موتور را به خوبی تامین کند.
این موضوع بخصوص در دورهای بالاتر بیشتر نمود پیدا کرده و زمانی که موتور مثلا در مسیرهای سربالا تحت فشار قرار می گیرد، افت توان محسوس تر می شود.
مشکلات ایجاد شده در مرحله تراکم
در موتورهای امروزی که تقریبا همگی چهارزمانه هستند، اگر در مرحله تراکم مشکلاتی ایجاد شود، باز هم قدرت انفجار کمتر شده و در نتیجه قدرت موتور افت می کند.
7. فرسودگی و خرابی رینگ پیستون
یکی از مشکلات مرحله تراکم می تواند به فرسودگی رینگ های پیستون و عملکرد نامناسب آنها مربوط باشد. این رینگ ها وظایف مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها حفظ تراکم در بالای پیستون است.
در صورتی که رینگ های مذکور دچار خوردگی یا فرسایش شوند، مخلوط سوخت و هوا در مرحله تراکم از طریق منافذ موجود به پایین سیلندر راه یافته و از میزان آن کاسته خواهد شد. روشن است که در این حالت انفجار بهینه ای ایجاد نمی شود.
ناگفته نماند خرابی رینگ پیستون نیازمند باز شدن کامل موتور بوده و باید هزینه و زمان نسبتا زیادی برای تعویض آن صرف شود. برای جلوگیری از خرابی رینگ پیستون، استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن در زمان های مقرر یکی از نکاتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
8. فرسودگی و خرابی سوپاپ ها
وجود خوردگی و ذرات اضافی بر روی سوپاپ ها – مخصوصا سوپاپ ورودی – عامل دیگری است که در مرحله تراکم مشکل ساز می شود. در این حالت سوپاپ ها به خوبی بر روی مجاری ورودی و خروجی ننشسته و نمی توانند درزبندی مناسبی بین این مجراها و فضای داخل سیلندر داشته باشند.
در شرایط این چنینی، بالا آمدن پیستون بخشی از مخلوط سوخت و هوا را به مجاری مکش یا تخلیه رانده و جرقه شمع انفجار ضعیف تری را ایجاد می کند که افت توان موتور یکی از مهم ترین نتایج آن است.
مشکلات مربوط به جرقه زنی
9. خرابی شمع ها
شمع ها به دلیل قرار گرفتن در معرض ترکیبات وارد شده به داخل سیلندر و همچنین کار در حرارت بالا، نیازمند مراقبت و بازبینی مداوم هستند. این قطعه عمر محدودی داشته و بعد از مسافت های معین که در دفترچه خودرو ذکر شده، باید تعویض شود.
شمع معیوب بخاطر جرقه زنی ضعیف، انفجارهای خفیف تری تولید می کند که این امر هم به نوبه خود کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد.
10. ناک زدن موتور
ناک زدن موتور دیگر عاملی است که تا حدودی با نقص در جرقه زنی ارتباط دارد. وقتی مخلوط سوخت و هوای وارد شده به داخل سیلندر زودتر از جرقه شمع مشتعل گردد، از این اصطلاح استفاده می شود.
این امر زمانی رخ می دهد که دمای پیستون یا دیواره سیلندر بیش از حد بالا رفته و حرارت ناشی از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر می کند. گفتنی است گاه ذرات ته نشین شده بر روی پیستون یا دیواره سیلندر عامل اصلی ناک زدن موتور هستند. در این حالت به نوعی زمانبندی موتور به هم ریخته و برای رفع آن موتور باید توسط یک مکانیک زبده بازبینی شود.
در کل عمدهترین دلایل کاهش توان موتور در اثر گذشت زمان را بازگو کنیم و نشان دهیم که توان خروجی پیشرانه اتومبیل شما میتواند مانند روز اولش باشد، به شرطی که
اصول مراقبتی کهباید در خصوص نگهداری از خودروتان رعایت کنید.
به تعویق انداختن زمان تعویض فیلتر هوا
از عمدهترین دلایل کاهش توان و قدرت خروجی موتور در طول گذشت زمان، به تعویق انداختن زمان تعویض فیلتر هوا است. در نظر بگیرید که فیلتر هوا نقش موثری بر روی تنفس پیشرانه خودرو شما دارد و ایجاد رسوب در پرههای فیلتر میتواند باعث کاهش حجم هوای وارد شده به سیلندرها شود و این موضوع باعث کاهش میزان احتراق و کم شدن قدرت و توانایی موتور اتومبیل شما میشود. همچنین به تعویق انداختن زمان تعویض فیلتر هوا میتواند باعث ایجاد رسوب و آلودگیها در اطراف سوپاپهای موتور شود، که این موضوع ارتباط مستقیم با حجم ورود و خروج اکسیژن به داخل سیلندرها دارد. پس به شما پیشنهاد میکنیم که اگر نمیخواهید توان خروجی موتور خودروتان در طول زمان کاهش یابد، همیشه فیلتر هوای خودروتان را به موقع تعویض کنید و اجازه ندهید رسوبات و آلودگیها بر روی اجزای سیستمهای داخلی اتومبیل جمع شود.
مسدود شدن مسیر خروج دود
اگزوزها یکی از مهمترین بخشهای اتومبیلها هستند که وظیفه انتقال دود حاصل از احتراق داخل سیلندرها، به خارج از خودرو را دارند. هر چیزی که باعث کاهش حجم و سرعت خروج دود از اگزوزها شود، باعث افزایش میزان مصرف سوخت اتومبیل و کاهش قدرت و توان خروجی موتور میشود. مسدود شدن مبدل کاتالیست در سیستم اگزوزها، از جمله دلایلی است که باعث میشود حجم و سرعت خروج دود از اگزوزها کاهش یابد و در طول زمان باعث افت قدرت موتور خودرو شود. همچنین استفاده از سر اگزوزهای نامناسب و غیر استاندارد، باعث کثیف و مسدود شدن مسیر خروج اگزوز میشود که همین موضوع تاثیر بسزایی بر قدرت و توان خروجی موتور اتومبیل شما دارد.
خرابی پمپ بنزین
پمپ بنزین از مهمترین بخشهای سیستم سوخت رسانی در اتومبیلها است. در صورت اینکه پمپ بنزین اتومبیل شما دچار فرسودگی شده باشد، نمیتواند سوخت مورد نظر پیشرانه خودروتان را تزریق کند و همین موضوع باعث کاهش توانایی و قدرت پیشرانه اتومبیل شما، مخصوصا در دور موتور بالا میشود. اگر احساس میکنیم خودروتان بر خلاف گذشته در دور موتور بالا توانایی شتابگیری خوبی ندارد، بهتر است وضعیت پمپ بنزین اتومبیلتان توسط یک کارشناس بررسی شود.
فرسودگی پیستونها
نحوه تراکم سوخت بر روی حجم و نحوه احتراق در سیلندرها تاثیر مستقیم دارد و اگر تراکم به صورت نامنظم و غیر متعارف انجام بپذیرد، حجم احتراق کاهش یافته و توانایی و قدرت پیشرانه اتومبیل شما کم خواهد شد. همیشه وضعیت رینگ بالای پیستونها را بررسی کنید؛ زیرا در صورتی که این رینگها دچار فرسودگی و یا رسوب شده باشند، فشار به صورت منظم وارد نمیشود و احتراق به درستی در سیلندرها انجام نمیپذیرند.
منابع: دیجیاتو/اریاموتور
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
بالا بردن قدرت موتور ماشین با کف تراشی سر سیلندر
تشکر استفاده نمودم