آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی + مزایا و معایب موتور دیزل

0

آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی + مزایا و معایب موتور دیزل

آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی

مزایای موتور دیزل

با توجه به نحوه ی عملکرد موتورهای دیزل، این گونه از موتورها در مقایسه با موتورهای بنزینی دارای مزایایی می باشند که عبارتند از:
1- حساسیت آن ها نسبت به نوع سوخت کم بوده و می توان از سوخت های ارزان قیمت تر همچون گازوئیل، نفت و مازوت استفاده نمود.
2- با توجه به نوع سوخت موتورهای دیزل، حساسیت آتش سوزی نیز در آن ها کمتر می باشد.
3- در موتورهای دیزل می توان از نسبت تراکم های بالا استفاده نمود و محدودیتی برای افزایش نسبت تراکم وجود ندارد.
4- فرآیند احتراق به صورت خود به خود بوده و نیازی به سیستم جرقه زنی ندارد.
5- به علت استفاده از نسبت تراکم های بالاتر، بازده حرارتی موتورهای دیزل در مقایسه با موتورهای بنزینی بیشتر می باشد. به طوری که معمولاً بازده حرارتی موتورهای دیزل در حدود 35% و در موتورهای بنزینی به مقدار 25% می باشد.
6- به نسبت قدرت تولید شده، میزان مصرف سوخت در موتورهای دیزل کمتر می باشد.
7- گشتاور موتور تولید شده در موتورهای دیزل، مقدار ثابت تری بوده و تغییرات کمتری دارد.
8- میزان تولید منواکسیدکربن (CO) در موتورهای دیزل بسیار کم و ناچیز می باشد.
9- در موتورهای دیزل مواد آلاینده NOx و HC کمتری تولید می شود.

معایب موتور دیزل

هر چند که موتورهای دیزل دارای برتری هایی می باشند، ولی دارای معایب زیر نیز می باشند:
1- موتورهای دیزل معمولاً بزرگ و سنگین می باشند.
2- با توجه به استفاده از نسبت تراکم های بالاتر، ضرورت دارد که پیستون و سیلندر آن ها بهتر آب بندی شود.
3- میزان ذرات معلق تولید شده ناشی از احتراق، در موتورهای دیزل بیشتر از موتورهای بنزینی است.

تفاوت های سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی با دیزل

هر چقدر که اساس کار سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی بسیار شبیه سیستم سوخت رسانی دیزل می باشد، ولی تفاوت های زیر نیز بین این دو سیستم وجود دارد:

آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلیمزایا و معایب موتور دیزل

1. یکی از مهم ترین تفاوت های این دو سیستم زمان پاشش سوخت است. به طوری که در موتورهای دیزل، عمل پاشش سوخت بعد از عمل تراکم انجام می شد، ولی در موتورهای انژکتوری بنزینی، پاشش سوخت در همان مرحله مکش و قبل از تراکم انجام می پذیرد.

2. در مورتوهای دیزل، سیستم جرقه زنی وجود ندارد و فرآیند احتراق بصورت خود به خود ودر اثر پدیده خودسوزی رخ می دهد، ولی در مورتوهای بنزینی دارای سیستم انژکتور، شروع فرآیند احتراق با استفاده از عمل جرقه زنی توسط شمع می باشد. به همین دلیل در موتورهای دیزل، از سوختی استفاده می شود که میل به اشتعال (عدد ستان) بالایی داشته باشد و برعکس در موتورهای بنزینی از سوختی استفاده می شود که دارای مقاومت در برابر خودسوزی (عدد اکتان) زیادی است.

3. از آنجایی که در موتورهای دیزل، پاشش سوخت بر روی هوای فشرده شده انجام می پذیرد، نیاز به فشارهای خیلی بالا داریم که برای این منظور لازم است از یک پمپ اولیه و یک پمپ انژکتور استفاده شود. ولی با توجه به این که در موتورهای بنزینی، پاشش سوخت قبل از عمل تراکم انجام می شود، صرفاً از یک پمپ استفاده می شود و فشار سوخت فقط تا حدود 2 الی 3 اتمسفر بالا می رود.

4. در سیستم دیزل گاهی اوقات از پمپ های ردیفی و گاهی دیگر از پمپ های آسیابی (دوار) استفاده می شود، ولی در سیستم انژکتوری بنزینی، معمولاً از پمپ های دوار استفاده می شود.

استفاده از این موتورها که بیشتر در خودروهای دیزل مرسوم است، مزایا و درعین حال معایب و خرابی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل در این … برای رفع ایراد کوبیدن موتور می‌توان از راه‌های زیر استفاده کرد: تایپت‌های … پمپ آب را کنترل و رفع عیب کنید تا از داغ‌شدن موتور جلوگیری کند

در دنیای بزرگ خودرو انواع تکنولوژی‌ها به کار گرفته می‌شود و معمولا در برخی قسمت‌ها، تکنولوژی به کار رفته مختص آن سازنده است.

آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی

رفع عیب خودروهای دیزل

در این مطلب برخی ایرادات رایج این نوع خودروها را به رشته تحریر در می‌آوریم.

موتور در هنگام کار ضربه می‌زند (موارد مرتبط با سیستم سوخت‌رسانی)
دلایل متعددی وجود دارند که موتورهای دیزل در زمان فعالیت با ضربه و کوبش به کار خود ادامه می‌دهند.
این مشکلات علاوه بر آنکه در صورت عدم توجه و به دنبال آن آسیب رساندن به دیگر بخش‌ها در دراز‌مدت خرج زیادی روی دست مالک می‌گذارند، همچون تمامی ایرادات فنی، در کوتاه مدت نیز روی کیفیت رانندگی، تاثیرات منفی می‌گذارند.
دلایل ضربه زدن موتور به شرح زیر است:

موتور روغن‌سوزی دارد:
روغن موجود در محفظه روغن زیاد است.
روغن موجود در موتور ویسکوزیته کمی دارد.
رینگ پیستون‌ها چسبندگی پیدا کرده‌اند.

زمان بندی تزریق سوخت صحیح نیست:
دود سفید از اگزوز خارج می‌شود: اگر در هنگام کارکرد موتور ضربه خفیف بود و دود سفید نیز از اگزوز خارج می‌شد، نشانه تنظیم نبودن زمان پاشش سوخت است.
دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود: اگر در هنگام کارکرد موتور ضربه شدید بود و دود سیاه نیز از اگزوز خارج می‌شد، نشانه تنظیم نبودن زمان پاشش سوخت است.

انژکتورها خراب هستند و در پاشش سوخت صحیح عمل نمی‌کنند:
اگر انژکتورها خراب باشند، سوخت ارسالی سریع‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده پاشیده می‌شود.
در این حالت به دلیل آنکه زمان‌بندی به مشکل خورده است، سوخت ارسالی بدون آنکه بازده و راندمان خوبی بر اثر احتراق داشته باشد، سریعا شعله‌ور شده، از بین می‌رود و به پیستون ضربه وارد می‌کند.

سوخت ارسالی به تمامی سیلندرها به یک اندازه و یا در یک زمان ارسال نمی‌شود:
در این حالت اگر سوخت تزریق شده در یک سیلندر، زودتر از بقیه سیلندرها تزریق شود، احتراق همراه با ضربه خواهد بود.
اگر سوخت ارسالی به یک سیلندر، از سوخت ارسالی به دیگر سیلندرها بیشتر باشد، علاوه بر آنکه احتراق حاصله به پیستون ضربه می‌زند، از درون سیلندر نیز صدا بلند می‌شود.
دلایل زیادی برای کاهش افت قدرت موتور وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را ذکر می‌کنیم. برای تشخیص سریع‌تر هر کدام از عیوب زیر می‌توان به رنگ و اندازه دود خروجی از اگزوز خودرو توجه کرد.

رنگ دود خروجی سیاه و مقدار آن زیاد است:
انژکتور خراب است و سوزن آن در زمان صحیحی نمی‌بندد.
کمربندهای دنده‌دار را چک کنید. ممکن است پیچ آن شل شده باشد.
مقدار سوخت ارسالی به سیلندرها تنظیم نیست.
سوخت ارسالی به یک سیلندر بیشتر است.
کوپلینگ موتور دچار لقی غیر مجاز شده است.
فشار تراکم موتور از اندازه لازم کمتر است و در نتیجه قدرت سوزاندن سوخت را ندارد.
زمان‌‌بندی تزریق سوخت به هم خورده و سوخت ارسالی بعد از زمان تعیین شده ارسال می‌شود.
فنر سوزن یک یا چند انژکتور شکسته شده است.
انژکتورها در زمان پاشش، نیروی لازم را ندارند و همین فشار کم سوخت پاشیده شده، باعث دود کردن خودرو می‌شود.
فنر بعضی از پلانجر‌ها بر اثر فشار زیاد و یا پایان عمر مفید شکسته‌اند و نیاز به تعویض دارند.
رنگ دود خروجی سفید و مقدار آن زیاد است:
کوپلینگ موتور لقی غیر مجاز دارد.
ساییدگی غلتک‌ها خیلی زیاد است.
زمان‌بندی تزریق سوخت به هم خورده و سوخت قبل از زمان تعیین شده پاشیده می‌شود.
بادامک‌ها ساییدگی دارند.

نحوه عملکرد موتورهای دیزلی

چگونگی عملکرد موتور خودرو و توصیف عملکرد اصلی آن در خصوص احتراق داخلی، چرخه چهار زمانه و در مجموع کلیه اجزا و قطعات لازم برای افزایش کارایی و عملکرد بهتر پیشرانه خودرو یکی از محبوب ترین موضوعاتی است که توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. تفاوت میان یک موتور دیزلی و بنزینی نیز، بخشی از همین ماجرا است. داستان موتور دیزلی درست با اختراع موتور بنزینی آغاز می‌شود. موتور بنزینی توسط نیکلاس آگوست اتو (Nikolaus August Otto) اختراع شد و در سال 1876 به ثبت رسید. این موتور از اصول احتراق چهار زمانه معروف به “چرخه اتو” استفاده می‌کرد و اکنون به یکی از موتورهای پرکاربرد در خودروهای امروزی تبدیل شده است. در ابتدای ورود، این موتورها به دلیل ناکارآمدی و وجود سایر متدهای حمل و نقل همانند موتور بخار با اقبال خوبی مواجه نشدند. این موتورها تنها از 10 درصد سوخت برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می‌کردند و باقی آن صرف تولید گرمای بیهوده می‌شد.

در سال 1878، رادولف دیزل (Rudolf Diesel) بعد از شرکت در کلاس های دبیرستان پلی تکنیک آلمان، متوجه شد که موتورهای بخار و دیزلی از کارایی کمی برخوردار هستند. همین مسئله، جرقه ای در ذهن رادولف برای ساخت موتوری با کارایی بالاتر زد؛ وی زمان زیادی را برای اختراع یک “موتور احتراق برقی (Combustion Power Engine)” صرف کرد. ثمره ثبت این اختراع در سال 1892، پیشرانه ای است که اکنون موتور دیزلی نامیده می‌شود. با این توصیفات، این سوال مطرح می‌شود که چرا از این موتورها علی رغم کارآمدی زیادشان، در صنعت خودروسازی چندان استفاده نمی‌شود؟ شاید بتوان علت آن را در دید نادرست افراد به معنای لغوی آن دانست؛ وقتی به معنای لغت “موتور دیزلی” فکر می‌کنید، خودرویی سنگین با بار زیاد که در حال ریختن است، دود سیاه و سر و صدایی وحشتناک در ذهنتان تداعی می‌شود؛ مسلم است که این تصویر منفی از یک خودروی سنگین دارای این موتور، کشش و جذابیت به سوی این پیشرانه را کاهش و افراد را نسبت به آن دل چرکین می‌کند. جالب است بدانید که این موتورها برای حمل کالاهایی در مسافت های طولانی بسیار کاربردی و مهم هستند، اما برای همه افراد بهترین گزینه انتخابی نیست. اکنون زمان تغییر کرده و بهبود دید مردم نسبت به موتورهای دیزلی با سوختی بهتر و تولید کمترین صدا فرا رسیده است. در این مقاله قصد داریم که در ابتدا به چگونگی عملکرد موتورها برای ایجاد حس بهتر نسبت به احتراق درونی بپردازیم و سپس پرده از رموز موتورهای دیزلی برداریم. همچنین در این مقاله می‌توانید چیزهایی در خصوص پیشرفت های صورت گرفته نیز، بدانید.

از نظر تئوری، این دو موتور شباهت زیادی به یکدیگر دارند. هر دو آنها دارای احتراق درونی هستند و برای تبدیل انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی طراحی شده‌اند. بعد از تولید انرژی مکانیکی، پیستون های موجود در داخل سیلندر با حرکت بالا و پایین خود، موجب چرخش میل لنگ برای به حرکت در آوردن تایرهای خودرو و حرکت رو به جلوی وسیله نقلیه می‌شود؛ شایان ذکر است که پیستون ها به میل لنگ متصل هستند و نوع حرکت ایجاد شده بین پیستون ها و میل لنگ به حرکت خطی شهرت دارد. هر دو موتور دیزلی و بنزینی، سوخت را با ایجاد انفجارهای کوچک یا احتراق، به انرژی تبدیل می‌کنند. تنها تفاوت موجود بین این دو موتور، به شیوه بروز این انفجارها بازمی‌گردد. در موتور بنزینی، بعد از ترکیب شدن سوخت با هوا و فشرده شدن آن توسط پیستون، موتور به مرحله احتراق از طریق شمع ها می‌رسد. در موتورهای دیزلی، در ابتدا هوا فشرده و سپس سوخت تزریق می‌شود. در زمان فشرده شدن هوا، افزایش دما رخ می‌دهد و سوخت به مرحله احتراق می‌رسد. در تصویر زیر، کل این چرخه در عمل به شما نشان داده شده است.

آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی

دود خروجی از اگزوز کم است:
به دلیل ضعیف‌شدن فنر رگلاتور، مرحله ارسال سوخت به موتور، زودتر از حالت طبیعی تمام می‌شود و جلوی ارسال سوخت گرفته می‌شود. در نتیجه سوخت ارسالی کمتر از مقدار لازم برای یک احتراق صحیح است و باعث دود کردن کم موتور و افت قدرت می‌شود.
به دلیل وجود مشکل در مدارات سوخت‌رسانی ‌یا خرابی انژکتورها، سوخت کافی به موتور نمی‌رسد.
کیفیت سوخت استفاده شده پایین است.
فیلتر اصلی و فیلتر‌های پمپ اولیه گرفتگی دارند.
زمان‌بندی ارسال سوخت به دلیل شل‌شدن پیچ کمربند دندانه‌دار بوش راهنما، به هم خورده است.
لوله‌های ارسال سوخت محکم و صحیح بسته نشده‌اند.
فشار لازم توسط پمپ انژکتور تامین نمی‌شود.
تایپت‌ها خراب هستند و حرکت رفت و برگشتی صحیحی ندارند.
فنر پلانجر شکسته است.
غلتک و بادامک به دلیل فعالیت در فشار کاری غیر‌مجاز، تغییر شکل داده‌اند.

عیب یابی موتور دیزل

ردیف

 معایب و محل احتمالی 

راهنمای رفع عیب

۱

 

موتور روشن نمی شود یا به سختی روشن میشود

قبلا موارد زیر را بررسی کنید

الف- لوله های سوخت گرفتگی دارد

ب- سوخت در باک موجود نیست

ج- در لوله های فشار ضعیف هوا وجود دارد

ه- فیلتر سوخت بسته شده است

و- پمپ اولیه کار نمی کند

 

 

– لوله ها را بررسی کرده و در صورت لزوم ان ها را

با فشار هوا با سیم نازک پاک کنید

– سوخت باک را بازدید کنید

– مدار را هوا گیری کنید

– در باک را باز کرده عمل سوخت رسانی را امتحان کنید

-فیلتر را سرویس کنید. المت معیوب را تعویض کنید

–  سوپاپ های پمپ یا فنر ان را کنترل کنید

 

۲

 

موتور می کوبد

الف – لقی یاتاقانهای اصلی زیاد است

ب-گژن پین سائیده شده است

ج- رینگ ها شکسته اند

د- کف پیستون را دوده گرفته است

ه- تایپیت ها خوب کار نمی کند

و- موتور خیلی گرم است

ز- روغن کاری خوب انجام نمی شود

ح- سوپاپ ها سفت هستند

 

 

– اگر با بستن پیچ ها لقی گرفته نشود انها را تعویض نمایید

– تعویض کنید

– تعویض کنید

– تمیز کنید

– در صورت معیوب بودن انها را تعویض نماید

– واتر پمپ را کنترل یا تسمه پروانه را سفت کنید

– فشار روغن را کنترل و مدار روغن را سرویس کنید

– با ریختن نفت چسبندگی را برطرف نمایید

۳

 

دود خروجی سیاه رنگ است

الف – سوخت زیاد است

ب- فیلتر هوا کثیف است

ج- زمان تزریق سوخت ریتارد است

د- لقی سوپاپ ها کم است

ه- سوپاپ های دود کاملا بسته نمی شود

و- انژکتورها گرفتگی داشته یا فرسوده اند

ز- محفظه ی احتراق یا شمع ها خیلی کثیف هستند

 

 

– پمپ را تنظیم کنید

– ان را سرویس کنید

– پمپ را روی موتور با لوله ی سر کج تنظیم کنید

– سوپاپ ها را در حالت گرم تنظیم کنید

–  اب بندی کرده و لقی انها را میزان کنید

– انژکتورها را سرویس کنید

– کربن گیری شود

۴

 

دود خروجی ابی رنگ است

الف- موتور روغن سوزی دارد

ب- از راه راهنمای سوپاپ ها روغن می سوزاند

 

– رینگ های پیستون فرسوده بوده و موتور نیاز

به تعمیر اساسی دارد

– لاستیک های ابندی راهنمای سوپاپ ها را بررسی کنید

 

۵

 

دود خروجی سفید رنگ است

الف – انژکتورها معیوب اند

ب- فشار تراکم موتور کم است

 

 

– انها را سرویس و تنظیم کنید

– محل عیب را از رینگ ها با سوپاپ ها پیدا کنید و

ان را مرمت کنید

۶

 

موتور زیاد گرم می کند

الف-مقدار اب موتور کم است

ب- پمپ اب خوب عمل نمی کند

ج- مقدار سوخت تزریق شده در سیلندرها برابر

نیست

د- ترموستات خوب عمل نمی کند

ه- واشر سرسیلندر اب بندی نمی کند

و- رادیاتور گرفتگی دارد

 

 

– اندازه ی اب را کامل تنظیم کنید

– محور پمپ را تنظیم نموده و تسمه پروانه را سفت

نماید و ان را در صورت  فرسودگی تعویض کنید

– پمپ را تنظیم کنید

– ان را تعویض نماید

– ان را تعویض نماید

– ان را سرویس کنید

۷

موتور نامنظم کار می کند

الف- اسبک ها خوب کار نمی کند

ب- پمپ اولیه خوب کار نمی کند

ج- شانه گاز گیر می کند

د- محور رگلاتور گیر می کند

ه- محور رگلاتور لقی زیادی دارد

و- فنرهای رگلاتور شکسته است

ز- لحظه ی تزریق صحیح نیست

ح- دور ارام منظم نیست

 

روغن کاری اسبک ها را کنترل کنید

– سوپاپ های ان خراب است و یا هوا در مدار وجود

دارد

– ان را با روغن روان کنید

– ان را ابتدا با نفت و سپس با روغن روان کنید

– ان را تعویض کنید

– ان را تعویض کنید

– بازی بیش از اندازه کوپلینگ کنترل و برطرف شود

 – دورارام را با پیچ تنظیم میزان کنید

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

موتورهای ترکیبی بنزینی و دیزلی چگونه کار می‌کنند + تصاویر

رونمایی از اولین خودروی دیزلی کشور توسط ایران خودرو

علت کاهش توان و قدرت موتور خودرو در گذر زمان چیست و چه باید کرد

نشتی روغن موتور ال 90 از کجاست + رفع نشتی روغن موتور ال 90

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید