گرم کردن درجا ماشین در فصل زمستان کار خوبی است؟

گرم کردن درجا ماشین در فصل زمستان کار خوبی است؟

درجا كار كردن ماشينچگونه ماشین را گرم کنیم

گرم کردن درجا ماشین در فصل زمستان (1)

گرم كردن موتور 206-روش استارت زدن ماشین-علت داغ شدن موتور پراید

یکی از معروف ترین باورها درباره خودرو، گرم کردن درجا خودرو در فصل زمستان است. اما آیا تابه حال از خود پرسیده اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟به صورت یک سنت قدیمی خیلی ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟
اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می تواند به موتور صدمه برساند.

در گذشته های نه چندان دور، قبل از ورود کامپیوترها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت رسانی از کاربراتور استفاده می کردند. کاربراتورها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم مناسب با این شرایط نبودند. در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر برای راه اندازی خودرو در فصل سرد، به صورت خودکار توسط سیستم سوخت رسانی احساس نمی شد. برای غلبه بر این مشکل، خودروها مجهز به مدار ساسات شدند. راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای زیاد به پیشرانه می شد و از این طریق با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه اندازی پیشرانه آسان تر انجام می گرفت. حال اینکه مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی می شد؛ در نتیجه پدران ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان خیره به نشانگر دمای آب سپری کنند! با گرم شدن پیشرانه، آن ها مدار ساسات را غیرفعال کرده و حالا می توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و به جاده بزنند.

در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.

گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می شود که روغن از روی سیلندر و پیستون ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد.

گرم کردن درجا ماشین در فصل زمستان (2)

بخاری برقی داخل کابین خودرو-جوش آوردن ماشین-روشن نشدن خودرو در هوای سرد

معایب گرم کردن درجا خودرو

در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی شود. همین مسئله باعث می شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می کند.
در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.

گرم کردن درجا خودرو که دست کم ۴ ساعت خاموش بوده، فرسودگی مکانیکی را به بار می آورد. وقتی موتور خودرو، درجا کار می کند، باعث تولید نوعی کربن می شود و کربن حاصله نیز، قطعات موتور را به سرعت فرسوده می کند. همچنین به دلیل جریان نیافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم; شروع به سایش می کنند.
موتور خودرویی که درجا کار می کند، %۵۰ بیشتر وقت می برد تا گرم شود و چون دیرتر گرم می گردد بالطبع صدمه نیز می بیند.
موتوری که به جای ۵ دقیقه، در مدت زمانی برابر ۱۰ دقیقه گرم شود; دو برابر مقدار معمول، گازهای سمی تولید می کند و موتوری که به جای گرم شدن از طریق حرکت آرام، یعنی به جای ۵ دقیقه۱۰ ; دقیقه کار کند، عمرش تا %۳۰ کوتاه تر می شود.

جذب سوخت در روغن و شستن آن از سطوح تماس: برای جلوگیری از تماس فلز با فلز و ایجاد سایش، لایهٔ نازکی از روغن، سطوح تماس را می پوشاند. در شرایط سرد بخشی از سوخت، جذب لایهٔ روغن شده و با توجه به خاصیت شویندگی سوخت، باعث از بین رفتن لایه و سایش فلزات می شود.

گرم کردن درجا ماشین در فصل زمستان (3)

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه اندازی سرد خودرو چگونه عمل می کند؟

واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک کاری دریافت می کند، شرایط راه اندازی سرد پیشرانه را تشخیص داده و به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، ۵ تا ۱۰ برابر بیش از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم می کند و این رویکرد تا زمان گرم شدن کامل پیشرانه ادامه می یابد. البته موارد دیگری مانند ریتارد کردن جرقه به منظور افزایش دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری نیز در دستور کار قرار دارد.

راه اندازی صحیح خودرو در فصل سرما

سریع ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آرام است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز کنید.

روشی مناسب برای گرم کردن موتور ماشین در روزهای سرد

نحوه گرم کردن موتور ماشین در روزهای زمستانی

برخی از توصیه ها و نکاتی که راجع به نحوه نگهداری از خودرو دهان به دهان منتقل می شوند، مفید هستند اما بسیاری از آنها کاملا منسوخ بوده یا از درجه اعتبار ساقط هستند و بیشتر به درد زمانی می خورند که پیکان خودروی روز بوده است!موتور ماشین

موتور ماشین کار و زندگی

یکی از معروف ترین باورها درباره خودرو، گرم کردن موتور آن در فصل زمستان است. اما آیا تابه حال از خود پرسیده اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟به صورت یک سنت قدیمی خیلی ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟

گرم-كردن-موتور-ماشين

در این تفکر قدیمی تصور می شود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث می شود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمین شود. به گزارش ساینس آلرت اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می تواند به موتور صدمه برساند.

در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.

استفان سیاتی،مهندس مکانیک که 26 سال است درباره موتورهای احتراقی کار می کند می گوید گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می شود که روغن از روی سیلندر و پیستون ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد.
به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخت رسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می آید.

در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی شود. همین مسئله باعث می شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می کند.
در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.

یک راه حل ساده:حرکت آرام به جای گرم کردن در جا

راه حل مقابله با این مسئله ساده است:حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می آید و باعث می شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.

گرم کردن خودرو (1)

 نکته مهم در گرم کردن خودرو

گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو به صورت درجا، یکی از باورهای نادرست اکثر رانندگان و حتی مکانیک های با تجربه در کشور است چرا که استفاده از چنین روشی برای گرم کردن، متاسفانه سبب فرسایش شدید موتور و خرابی زودرس آن می شود…

درجا کار کردن موتور برای خودرویی که دست کم 4 ساعت خاموش بوده، فرسودگی مکانیکی را به بار می آورد. وقتی موتور خودرو، درجا کار می کند، باعث تولید نوعی کربن می شود و کربن حاصله نیز، قطعات موتور را به سرعت فرسوده می کند. همچنین به دلیل جریان نیافتن روغن، قطعات داخل موتور بر اثر تماس با هم; شروع به سایش می کنند.
موتور خودرویی که درجا کار می کند، %50 بیشتر وقت می برد تا گرم شود و چون دیرتر گرم می گردد بالطبع صدمه نیز می بیند.
موتوری که به جای 5 دقیقه، در مدت زمانی برابر 10 دقیقه گرم شود; دو برابر مقدار معمول، گازهای سمی تولید می کند و موتوری که به جای گرم شدن از طریق حرکت آرام، یعنی به جای 5 دقیقه10 ; دقیقه کار کند، عمرش تا %30 کوتاه تر می شود.
در دفترچه راهنمای روشهای استفاده صحیح از خودروهای شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا، جدا تذکر داده شده است که خودرو را فورا پس از روشن کردن موتور، به حرکت درآورید.
روش گرم کردن موتور خودرویی که در سرمای زمستان به سختی گرم می شود.
چنانچه خودرو پس از طی مسافتی قابل توجه، هنوز سرد است و دستگاه بخاری، به اندازه کافی، داخل خودرو را گرم نمی کند، باید نگاهی به درجه برودت هوا انداخت و در صورتی که گرم نشدن موتور به علت سردی هوا باشد; باید با انجام یک کار ابتکاری، مشکل را حل نمود. در زمستان وقتی درجه حرارت، پایین تر است، موتور خودرو خیلی سرد می شود. درجه حرارت دلخواه موتور برای کار منظم آن، در حدود 80 درجه سانتیگراد می باشد; در این موقع باید سعی کنید تا از سرد شدن بیش از پیش رادیاتور جلوگیری نمایید.
برای این کار لازم است که یک پرده روی جلوی پنجره رادیاتور بکشید. وقتی درجه هوا به زیر 10 درجه می رسد، برای خودروهایی که با هوا خنک می شوند، چنین پرده هایی لازم است. برای این کار می توانید از روزنامه یا یک تکه مقوا نیز استفاده کنید، مواظب باشید آنچه را که باید بپوشانید قسمت پایین رادیاتور است. برای جلوی پنجره های پیشرفته که معمولا از جنس پلاستیک هستند، شما می توانید از یک نوار چسب عریض، استفاده نمایید.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

آموزش روشن و گرم کردن خودرو در هوای سرد زمستانی

علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید و پژو 405

 

یک نظر

  1. اشرفیان

    باسلام.من هنوز ماشین کاربرات دارم ممکن بفرمایید خاموش کردن ماشین در فصل سرما با کشیدن ساسات روش خوبی هست یاغلط.و اینکه وقتی با کشیدن ساسات ماشین خاموش شد ساسات رو بر گردنم به حالت اولیه یا روی ساسات تا روشن کردن بعدی بمونه.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.