بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشین چیست؟

بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشین چیست؟

بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشینبرای خنك كاري موتور اتومبيل ها در ابتدا از مخلوط الكل و آب استفاده مي شد ولي با در نظر گرفتن اين مطلب كه اين مخلوط از يخ زدگي موتور و تركيدگي ان تا دماي منفي ۱۵ درجه سانتيگراد مناسب ميباشد و از طرفي نا خالصي و املاح موجود در اب باعث ايجاد خوردگي در مسيرهاي گردش اب مي شد پژوهشگران با تلاش فراوان به محلولهاي دست يافتند كه ما امروزه انها را به عنوان ضد يخ و ضد جوش مي شناسيم آب رادیاتور باید حتماً از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای انکه موتور خودرو در زمستانها یخ نزند و نترکد ! و در تابستانها داغ نکند و جوش نیاورد ! حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمی کند که این خودرو در کانادا با زمستانهای 30 درجه زیر صفر باشد یا در کویت با 50 درجه بالای صفر ! و در ایران هم خودروهایی که در کوهرنگ و شهرکرد با 30 درجه سرمای زیر صفر کار می کنند و یا آنهائیکه در ماهشهر 50 درجه بالای صفر هستند همگی باید ضد یخ داشته باشند فقط درصد ترکیب آن فرق می کند یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است .

ضمن اینکه استفاده از یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک می کند . سازندگان ضد يخ ها در صد مخلوط شوندگي انها با اب مقطر را روي محصولات خود درج نموده اند ولي به نظر ما بهترين تركيب تركيب ۵۰/۵۰ مي باشد يعني اگر حجم كلي مايع خنك كنند يعني ضد يخ و ضد جوش در ماشين شما ۶ ليتر مي باشد سه ليتر ضد يخ و سه ليتر اب مقطر بهترين توصيه مي باشد نكته اي مهمی كه دوستان بهتر است رعايت نمايند تعويض سالانه ضد يخ به صورت كامل مي باشد اگر به هر دليل امكان دست رسي به ضد يخ براي شما فراهم نبود مي توانيد از الكل به صورت موقتي همراه با آب استفاده نماييد.

بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشینچه نوع آبی داخل رادیاتور ماشین بریزم؟

آب جوشیده شده
برفک یخچال
اما اکثرا از آبهای مقطر که به اسم آب رادیاتور فروخته میشه استفاده می کنند.
اما اینا واقعا چقدر تاثیر داره؟! اصلا تاثیر داره؟
بیایید با هم ببینیم چه مایعی بریزیم تو رادیاتور تا از رسوب جلوگیری کنیم و عمر مفید قطعاتی که با آب خنک میشن یا بهتره بگیم با آب داخل ماشین ارتباط دارند بیشتر بشه.
اول بیاییم ببینیم چی باعث میشه آب رسوب (آهک) از خودش به جای بزاره؟!
همونطوری که میدونید آب هرچقدر سختی بیشتری داشته باشه (کلسیم و منیزیم بیشتر) آهک بیشتری به جا میزاره و به درد کار ما نمیخوره. هرچقدر آب به اصطلاح نرمتر (کلسیم و منیزیم کمتر) داشته باشه مناسبترین آب برای استفاده داخل رادیاتور ماشینه.
با این مقدمه میریم سراغ آزمایش سختی آب

مواد لازم:
1- قطره اندازه گیری سختی آب
تصویر
2- لوله آزمایش
3- رزین
توضیح: با ریختن قطره اندازه گیری، اگه مایع به رنگ آبی در بیاد یعنی (آب نرم بدون آهک) و اگر به رنگ قرمز در بیاد یعنی (آب سخت با آهک)

1- از آب جوشیده شده شروع میکنیم. تفاوت چندانی با آب نجوشیده نداره و شدیدا رسوب زاست

2- برفک یخچال. نسبتا رسوب کمی داره اما بازهم رسوب زاست

3- مخلوط آب و ضد یخ (به نسبت یک چهارم)، تاثیری در سختی آب نداره و به شدت رسوب زاست (رنگ تیره به خاطر ضد یخ میباشد)

4- آب مقطرهایی که به اسم آب رادیاتور فروخته میشن، متاسفانه به دلیل رنگ صنعتی که داخلش ریخته میشه نشد امتحان دقیق انجام بدم. احتمالا سازنده این نوع آبها از ما زرنگتره شخصا بعید میدونم تفاوت چندانی با موارد بالا داشته باشه. چون استفاده از رزین و احیاء کردن مجددش براشون به صرفه نیست.

خب حالا چطور آب نرم فاقد کلسیم و منیزیم داشته باشیم که داخل رادیات رسوب نگیره؟!
کافیه آب رو از رزین عبور بدید. همین.
اونایی که خونشون تصفیه آب دارند، دقیقا آب از رزین عبور کرده دریافت میکنن.
اینم نتیجه آزمایش:
آب کاملا نرم و بدون املاح، یه حالت لیز و نرم داره. راه شناخت آب نرم هم اینه که با برخورد با صابون سریع کف میکنه. اگه از رزین صنعتی برای نرم کردن آب استفاده کنید، آب بیش از حد نرم میشه و حتی قابل آشامیدن نیست. مناسب ترین آب برای رادیاتور و قطعاتی که با آب ارتباط دارن
حتی اگه آب مقطر خالص هم خودتون زحمتشو بکشید و تهیه کنید بازهم به اندازه آب از رزین عبور کرده نرم و بدون املاح نیست.

بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشین

برترین آب رادیاتور چیست؟

آب «رادیاتور» باید حتماً از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای آنکه موتور خودرو در زمستان‌ها یخ نزند و نترکد! و در تابستان‌ها داغ نکند و جوش نیاورد! حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمی‌کند این خودرو در کوهرنگ و شهرکرد با 30 درجه سرمای زیر صفر کار می‌کند و یا در ماهشهر 50 درجه بالای صفر است و باید ضد یخ داشته باشد؛ فقط درصد ترکیب آن فرق می‌کند، یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است. ضمن اینکه استفاده از ضد یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک می‌کند.

سازندگان ضد يخ‌ها درصد مخلوط شوندگي آنها با آب مقطر را روي محصولات خود درج نموده‌اند ولي به نظر ما بهترين تركيب، تركيب ۵۰/۵۰ مي‌باشد يعني اگر حجم كلي مايع خنك كننده يعني ضد يخ و ضد جوش در ماشين شما ۶ ليتر مي‌باشد سه ليتر ضد يخ و سه ليتر آب مقطر بهترين توصيه مي‌باشد. اگر به هر دليل امكان دسترسي به ضد يخ براي شما فراهم نبود مي‌توانيد از الكل به صورت موقتي همراه با آب استفاده نماييد.

موارد لازم برای بررسی سیستم خنک‌کننده:

غلظت ضد يخ – ضد جوش را کنترل کنيد که از حداقل ضروري (متناسب با تغييرات دماي هوا) کمتر نباشد.
اندازه و شرايط ضديخ را بررسي نمائيد. در صورت کثيف بودن يا داشتن مواد ناشي از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنيد.
دستگاه را براي اطمينان از عدم وجود نشتي ، تحت فشار (ترجيحاً وقتي ضد يخ سرد است) آزمايش کنيد.
درپوش و لوله متصل به در پوش رادياتور را بازرسي کنيد.
لوله‌ها را بازبيني نمائيد و محل اتصال لوله‌ها را محکم کنيد.
تسمه پروانه‌ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحيح کنترل کنيد.
در صورتي که دماي آب رادياتور بيش از حد گرم يا سرد مي‌شود، ترموستات را کنترل کنيد.
در تمام فصول سال محلول ضد يخ در رادياتور باشد.
آب رادیاتور هر دو سال يکبار تعويض گردد و زمان تعويض، ابتداي سرماي هر سال مي‌باشد.

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

چرا داخل رادیاتور رسوب می گیرد + علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

آموزش روش های هواگیری رادیاتور خودرو برلیانس

بررسی نکات فنی و تخصصی رادیاتور خودرو

علت کم کردن آب رادیاتور ماشین پژو پارس ،پراید ،سمند ،۲۰۶ ،ال ۹۰

دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟

یک نظر

  1. آبی ک از بخار خشکشویی ها بدست میاد چطوره واس رادیاتور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.