رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو + آموزش تعمیر فن خودرو

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو + آموزش تعمیر فن خودرو

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو

تمام ماشین ها داری فن میباشند که کار خنک کردن آب رادیاتور و کم کردن دمای موتور را به عهده دارد. در واقع نبود فن در خودرو یک چیز غیر ممکن است. اما تکنولوژی فن های رادیاتور هم مانند سایر قطعات خودرو پیشرفت کرده و دارای امکانات بیشتر شده اند. در خودروهای قدیمی مثل پیکان، فن خودرو توسط یک تسمه به موتور وصل بود و با کار کردن موتور، آن پروانه یکسره کار میکرد. بدون هیچ پیچیدگی خاصی و تنها خرابی آن شکستن پروانه فن و یا پاره شدن تسمه پروانه بود. بعد ها که سیستم خودرو ها پیشرفته تر شد فن ها دیگر یکسره کار نمیکردند و هوشمند شدند و با رسیدن به دمای مورد نظر فن کار میکند و در دمای مورد نظر فن قطع میکند. این باعث میشود که با یکسره کار کردن فن، با مشکل کاهش بیش از حد دما مواجه میشویم که برای موتور مضر است.

گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو ، بنا به دلایلی خاموش نمیشود و مدام کار میکند و این میتواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد

حال در این پست میخواهیم ب شما بگوییم که چرا فن یکسره میشود.

۱. ترموستات

ترموستات قطعه ای است که در مسیر آب قرار دارد اگر ترموستات درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم میشود و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و فن مدام کار میکند. برای مطاله در رابطه با ترموستات اینجا کلیک کنید.

۰۲. واتر پمپ

همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است و خراب بودن واتر پمپ نیز باعث عدم گردش آب در سیستم و در نتیجه باعث یکسره شدن فن میشود.

۳. رله فن

رله فن قطعه ای است که بر سر راه سیمکشی فن قرار دارد. این قطعه به طور خلاصه میتوان گفت وظیفه ی دارد در موقعی که ECU دستور کارکردن فن ها را میدهد، برق ۱۲ ولت به فن ها برساند. خراب شدن رله ها در اثر داغ شدن انها نیز باعث چسبیدن پلاتین انها به یکدیگر میشود و فن یکسره میشود. برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.

برای انجام تست های فن و دیاگ تخصصی سیستم خنک کننده انواع خودرو به دیاگ کاران مراجعه کنید.

 

۰۴. فشنگی آب

خراب شدن فشنگی باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن میشود. دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار میدهد. برای مطالعه راجع به فشنگی آب اینجا کلیک کنید.

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو (2)

۰۵. سیمکشی فن

اگر سیمکشی ، اتصالات و یا سوکت های ارتباطی از ECU به فشنگی آب و از فشنگی به قطعات فن مشکل داشته باشدو یا ارتباط درست برقرار نباشد، اتصال داشته باشد و یا قطعی داشته باشد فن به درستی کار نمیکند.

۰۶. کامپیوتر یا همان ای سی یو

تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر میشود. تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام میشود. حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن خراب شده باشد درست عمل نمیکند و فن ممکن است درست کار نکند.

۰۷. یونیت فن

در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه ای بنام یونیت فن دارد. یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد. این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد. برای مطالعه بیشتر به مطلب مشکلات فن رادیاتور پژو مراجعه کنید.

۰۸. اتصال بدنه

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو (3)

فن رادیاتور تیبا

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.

فن رادیاتور یکی از عوامل مهم در ضمینه ی خنک سازی موتور به شمار میرود. کار نکردن و یا خوب کار نکردن فن خنک کننده رادیاتور باعث خوب خنک نشدن موتور میشود که آسیب جدی به موتور میشود. فن تیبا روی ۹۰ درجه ی سانتی گراد شروع به کار کرده و در دمای ۸۲ درجه فن قطع میشود.
علت از کار افتادن فن تیبا

وقتی فن خودروی تیبا از کار می افتد باعث بالا رفتن دمای مایع خنک کننده میشود و باعث سوختن واشر سرسیلندر و جوش آوردن خودرو میشود. برای عیب یابی فن خودرو به ترتیب موارد زیر را چک میکنیم.

  • فیوز مربوت به فن را چک میکنیم.
  • دستگاه دیاگ را وصل میکنیم و خطای موجود را برطرف میکنیم.
  • رله فن خودرو را چک میکنیم.
  • مقاومت فن را چک میکنیم.
  • موتور فن خنک کننده را چک میکنیم.
  • فشنگی آب را چک میکنیم.

یکسره کار کردن فن خنک کننده باعث بیش از حد خنک شدن آب رادیاتور شده که باعث افزایش مصرف سوخت, کاهش عمر فن خودرو, گرم نکردن بخاری خودرو و آسیب دیدن قطعات موتوری میشود.

برای برطرف کردن این مشکل باید قطعات زیر چک شود.

  • فشنگی آب
  • اتصالی سیم های فن
  • رله فن
  • اتصال بدنه خودرو

اگر دور کند فن خنک کننده خودرو در دمای ۹۰ درجه کار نکند و در دمای پایین دور تند فن بزند باید موارد زیر را چک کرد.

  • رله فن
  • اتصال بدنه
  • مقاومت فن
  • فن خنک کننده
  • مقدار آب داخل رادیاتور
  • ترموستات
  • فشنگی آب

توجه: در حالت کولر روشن فن خودرو در حالت دور کند در هر دمایی یکسره کار میکند و اگر دما بالاتر برود فن دور کند کار میکند و بعد از کمی خنک شدن فن دور کند ثابت کار میکند.

رفع مشکل یکسره شدن فن خودرو (1)

کار نکردن فن خودرو ۲۰۶ و پراید

فن سیستم خنک کننده خودرو محسوب میشود و یکی از اجزای حیاتی خودرو میباشد ک برای کار کردن به اجزای مختلفی وابسته است مانند : رله، فشنگی فن ، ECU در بعضی مدل های پایین تر به جای یونیت فن

کار نکردن فن باعث سوختن واشر سر سیلندرو داغ شدن موتور تا حد حالت پذیری بدنه ان میباشد

فن ها ب دوسته تقسیم میشوند فن های تک دور و فن های دو دور

فن تک دور دارای یک رله میباشد ک از طریق فشنگی فن ک ب ECU فرمان میدهد عمل میکند

فن دو دور داری دو رله میباشد که یکی برای دور تند و دیگری برای دور کند میباشد که از طریق فشنگی ک ب ECU فرمان میدهد عمل میکند

حال اگر در شرایطی قرار گرفتید که فن کار نکرد باید چه کنید ؟

۱-کشیدن سوکت فشنگی فن که راحت ترین کار میباشد

۲-دادن برق مستقیم به سوکت فن(این کار در پراید اسان تر است)

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

12 نظر

  1. سلام ببخشید من پراید ۷۲ کاربرات دارم بردم صافکاری سرشاسی جوش بدم بودکه تحویل گرفتم متوجه شدم فن کارنمیکنه فیش روجابجاکردم الان اف نمیکنه باسویچ خاموش وروشن میشه رله فن هم تعویض کردم نشد میشه راهنمایی کنید ممنونم…

  2. حسن قاسمی

    مگان دارم کامپیوتر را در آوردم ماشین هم خاموشه ولی فن یکسره داره کار میکنه اشکال از چی میتونه باشه……؟

  3. من ۲۰۷ مدل ۹۷ دارم اول صبح که روشن میکنم به مدت ۳دقیقه فن ماشینم رو دورتند کارمیکنه و بعد طبیعی میشه میشه بگید علتش چیه

  4. سلام.من‌پرایددارم.فنش‌‌یکسره‌کارمیکنه‌بعدازخاموش‌کردن‌ماشین‌هم‌فن‌یکسره‌کارمیکنه

  5. سلام
    یه پژو 2000 کاربراتی دارم که با باز کردن سوئیچ فن دور تند شروع به کار میکنه و اصلا خاموش نمیشه. یونیت فن رو با یه یونیت فن دیگه عوض کردم مشکل حل نشد. از فشنگی آب نیست چون سیم های سر فشنگی رو در آوردم و در دو حالت باز و اتصال کوتاه قرار دادم که بازم تفاوتی نداشت. سه عدد رله های فن روی سینی فن رو هم تست کردم که اونها هم سالم بودند. ترموستات هم که سالمه هم دمای آب درسته و هم بخاری بصورت مناسب با دما کار می کنه.
    اشکال از چی می تونه باشه؟
    مشکل از چی می تونه باشه؟

  6. مهدی موسوی

    با عرض سلام خودروی پراید مدل ۸۷ دارم یه چند وقتی بود که دمای اب بالا میرفت و بعد از تعویض واسر سر سیلندر این مشکل برطرف شد اما در حال حرکت امپر از وسط پایین نمیاد ولی در حالت سلو فن به درستی کار کرده و امپر پایین میاید فشنگی ترموستات رادیاتور اب و حتی موتور فن و واتر پمپ هم عوض کردم ولی این مشکل هنوز پا بر جاست ممنون میشم راهنماییم کنید

    • عبدالواحد

      سلام.وقتی سوئیچ ۲۰۶ روبازمیکنم فن روشن میشود.لطفا راهنمایی کنید.ممنون.یابه ایمیل بفرستید

      • عارف منش

        سلام وقت بخیر دوست عزيز تجربه من میگه یا مهره دمای آب خراب شده یا ممره فن خراب شده و یااینکه هردو مهره سالمه ولی فقط سوکت یکی از مهره ها خراب شده و ecuفرمان روشن وخاموش شدن فن رو میده اما اتصال مهره ها برقرار نیست تا دمای آب رو تشخیص بده تا فن روشن یا خاموش بشه
        و هزینه هر کدام ازین دو مورد تقریبا زیر ۱۰۰تومن هستش…!پاینده باشید انشالله
        امیدوارم با متخصصان بهتری در ارتباط باشید تا تا به راحتی عیب خودروی بر طرف شود
        ارادتمند شما عارف منش

      • عارف منش

        سلام وقت بخیر دوست عزيز تجربه من میگه یا مهره دمای آب خراب شده یا ممره فن خراب شده و یااینکه هردو مهره سالمه ولی فقط سوکت یکی از مهره ها خراب شده و ecuفرمان روشن وخاموش شدن فن رو میده اما اتصال مهره ها برقرار نیست تا دمای آب رو تشخیص بده تا فن روشن یا خاموش بشه
        و هزینه هر کدام ازین دو مورد تقریبا زیر ۱۰۰تومن هستش…!پاینده باشید انشالله
        امیدوارم با متخصصان بهتری در ارتباط باشید تا به راحتی عیب خودروی شما بر طرف شود
        ارادتمند شما عارف منش

    • احتمال اینکه کف سرسیلندر ضعیف باشه هست

    • عارف منش

      سلام دوست عزیز تجربه من میگه گردش آب درخودروی شما بدرستی انجام نميشه واحتمالا این مشکل از ترموستات خودرو هستش یا خراب شده و یا نیمه خرابه و گاهی اوقات قفل میشه و گردش آب بدرستی انجام نميشه وقتی درحال حرکت هستید دمای آب موتر بالا میره و چون ترموستات قفل شده آب گردش نداره تا به سمت رادیات بیاد و خنک بشه و مهره آب دما رو به ecuمیفرسته و در نتیجه فرمان هشدار دمای بالا از طریق ecuبه سنسور آمپر انتقال پیدا میکنه و آمپر میره بالا و در حالت درجا چون دور موتور پایین میاد دمای موتور کمتر میشه و آمپر میاد پایین پس ترموستات رو عوض کن و خلاص. البته ممکنه ترموستات سالم باشه ولی با دمای موتور خودروی شما سازگار نباشه پس باید ترموستات چهارفصل نصب کنی و یا ترموستات با درجه حساسیت در دمای پایین تر روی خودرو نصب کنید. امیدوارم با متخصصان بهتری مشورت کنید تا مشکل خودروی شما حل شود. بدرود دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.