دیفیوزر چیست و در خودرو چه کاری انجام می‌دهد + کاربردهای آن

دیفیوزر چیست و در خودرو چه کاری انجام می‌دهد + کاربردهای آن

ما در این نوشته می خواهیم راجع به دیفیوزر و نقش آن در خودرو صحبت کنیم. در سرعت های بالا فشار زیاد هوا در زیر خودرو وجود دارد که این فشار باعث می شود عقب خودرو را به سمت بالا فشار دهید ، در نتیجه خودرو پایداری خود را از دست داده و قسمت عقب خودرو به دلیل فشار هوا به سمت بالا می رود و باعث نا پایداری در سرعت های بالا و یا سر پیچ ها خواهد شد .

در واقع دیفیوزر یکی از اجزای آیرودینامیکی خودرو می باشد که در قسمت عقب خودرو و زیر سپر عقب قرار دارد . این قطعه به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری می دهد و باعث افزایش انرژی رو به پایین بیشتر می شود .

دیفیوزر

افزایش این انرژی باعث می شود عقب خودرو بیشتر بر روی زمین فشار آورد و در سرعت های بالای 190 الی 200 کیلو متر در ساعت یا در سر پیچ ، خودرو پایداری بیشتری داشته باشد . البته با نصب باله انتهایی عقب خودرو نیز این انرژی بیشتر می شود . همچنین برای محدود و کم کردن از ورود جریان هول به زیر خودرو از همان اول  پایین سپر جلو باله ای نصب می کنند تا میزان هوا ورودی به زیر خودرو کمتر و محدود تر شود .

معمولا جا گذاری اگزوز در بین دیفیوز ها باعث عملکرد بهتر و کارایی بهتر دیفیوز ها خواهد شد که به همین دلیل است که امروز شرکت ها خودرو اگزوز ها را در داخل یا اطراف دیفیوزر ها قرار می دهد و تا لوله های اگزوز برای جریان هوا خارج شده از زیر خودرو خللی یا مشکلی را به وجود نیاورد . همچنین دود خارج شده از اگزوز باعث افزایش شتاب جریان هوای خروجی از زیر خودرو خواهد شد .

تاریخچه سپر خودرو

سپر ها در واقعا قطعاتی هستند که در قسمت جلو و عقب بدنه خودرو قرار دارد و بودن آن بسیار مهم می باشد و این سپر در برابر حوادث به ماشین و بدنه ماشین کمک بسیاری می کنند . و همچنین وظیفه اصلی آن محافظت از خودرو در مقابل ضربه های احتمالی می باشد .

اولین سپر در سال 1897 توسط شرکت خودرو سازی به نام چکسلواکی ساخته شد و بر روی ماشین ها قرار داد شد . این سپر جنبه زیبایی ندارد و آن فقط یک نفش دارد و آن هم محافظت از ماشین و بدنه ماشین می باشد .

در سال 1901 شخصی به نام فردریم سیمز به دلایل شخصی و انجام دادن یک تست خانگی به کاربرد بیشتر سپر پی برد و باعث اختراع بیشتر سپر شد . در سال 1927 بود شرکت های خودرو سازی تصمیم به ساخت بسیار زیاد سپر کردند که بعد از این اختراع انبوه ، بودن سپر مهم شد .

سپر یک خاصیت مهمی که دارد این می باشد که از خسارت فراوان در برابر بدنه اصلی و موتور ماشین جلوگیری می کند و نمی گذارد به ماشین آسیب جدی وارد شود .

 سپر چیست ؟

بخشی از بدنه یک خودرو که در جلو و پشت آن قرار دارد . دلیل طراحی این بخش در خودرو های ایجاد ایمنی در آن و عدم خودرن ضربه به خودرو می باشد . البته در تصادف هایی که در سرعت بالا رخ می دهد ، این بخش قادر به مهار خسارت ها نمی باشد . اما به میزان زیادی این خسارت ها را کاهش می دهد . در بسیاری از کشور ها از لحاظ قانونی وجو سپر در وسایل نقلیه اجباری می باشد . همچنین سپر در دسته ایمنی تزیینی خودرو قرار دارد .

اجزای مهم سپر خودرو

1- اسپویلر سپر :

این قسمت بعد از ضربه گیر ، مهم ترین قسمت در سگر می باشد که بر روی صندوق عقب ماشین قرار دارد و وظیفه آن کنترل هوای اطراف اتومبیل را دارد . این قطعه از ایجاد هوای ناموزون در اطراف ، مخصوصا در عقب اتومبیل جلوگیری خواهد کرد و همچنین باعث می شود که در سرعت بالا ماشین ، آن را کنترل می کند و وضعیت پایداری را برقرار می کند .

این قطعه در زیر سپر خودرو قرار و نصب می شود و باعث کنترل هوا وارد شده به زیر خودرو می شود .

2- تقویتی و ضربه گیر خودرو :

مهم ترین اجزای سپر خودرو تقویتی و ضربه گیر خودرو می باشد . این قسمت در واقع ستون سپر می باشد ، که ضربه گیر می باشد که با توجه به نوع ساخت و قدت در طراحی انجام شده در آن ، باعث دفع ضربه و صدمات وارده در موقع تصادف می شود و همچنین از انتقال ضربه به بدنه ی خودرو جلوگیر خواهد کرد و کار اصلی سپر را این قسمت بر عهده دارد .

این قسمت از فلز ، پلاستیک و فوم می باشد و در شکل های مختلف می باشد . همچنین بدون ترک یا شکستگی در این قسمت ، باعث انتقال و وارد شدن ضربه به بدنه ی خودرو در تصادفات می شود و به موتور شما آسیب جدی وارد می کند .

همچنین باید اضافه کرد که این قسمت اصلا قابل تعمیر نمی شود و اگر دچار مشکلی شود ، باید آن را تعویض کنید . اگر تعویض نکنید ، آسیب بسیار و خرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

انواع سپر ها

سپر ها انواع مختلفی دارند و در هر زمانی می توان از هر سپری که خواستیم استفاده کنیم . در ابتدا که سپر ها فلزی بود و بر روی تمام ماشین ها از سپر فلزی استفاده می کردند ، همچنین امروز بر روی اکثر ماشین ها ، از سپر فلزی استفاده می کنند . سپر فلزی مشکل بسیار زیادی را داشت و خیلی سنگین بود . سپر های فلزی پس از برخورد انتقال نیرو به طور کامل به بدنه و سرنشینان اتومبیل وارد می شد و در نهایت سپر فلزی به سرعت از رده خارج می شود .

پس از اینکه سپر فلزی تولید شد و خیلی سنگین بود و مردم تمایلی به خرید آن نداشتند ، سپر های پلاستیکی تولید شد که این سپر ها بسیار ارزان و نسبت به سپر فلزی ، وزن کمتری را داشت . اما این سپر نیز مانند سپر فلزی مشکلاتی را داشت که این سپر ها از استحکام بسیار پایینی برخوردار بودند و زمانی که تصادفی پیش می آمد خیلی سریع این سپر ها شکسته می شد . و همچنین این سپر مانند سپر فلزی از رده خارج شد .

پس از تولید سپر فلزی و پلاستیکی ، تولید سپر های کربنی و فایبرگلس شروع شد . این نوع سپر ها ترکیبی از آلیاژ و فلزات سبک می باشد که استحکام بسیار بالایی را دارد . همچنین این سپر ویژگی های دیگر نیز دارد که این نوع سپر ها سیستم انتقال نیروی آن ها است که نسبت به سپر های فلزی نیروی را کمتر به بدنه منتقل می کند و مدت زمان برخورد و انتقال نیرو را افزایش می دهد و در نهایت باعث ایمنی بیشتر خواهد شد

دیفیوزر چه کار می کند ؟

دقیقا کار دیفیوزر این است که با کمک به سهولت و منظم کردن هوا به جریان هوای زیر خودرو سرعت بیشتری می دهد و باعث افزایش قدرت رو به پایین در خودرو می شود و این افزایش انرژی باعث می شود که عقب خودرو بیشتر بر روی زمین فشار آورد و در سرعت های زیاد نزدیک به 200 الی 250 کیلو متر در ساعت جاه های پر پیچ و خم راحت تر حرکت کرده و در اصل انگار چسبندگی خودرو رو با زمین بیشتر کند .

اسپلیتر چیست ؟

اسپلیتر نیز در جلوی خودرو قرار دارد و وظیفه کاهش جریان هوا ورودی از روبه ر به زیر خودرو را دارد و به دیفیوزر کمک بسیاری می کند .

اسپویلر چه می باشد ؟

اسپویلر قطعه ای است که وظیفه کاهش برآ را بر عهده دارد . اسپویلر ها با کاهش برآ مقدار نیروی عمودی روی محور های خودرو را افزایش داده و البته این کار مقاومت هوا را نیز بیشتر خواهد کرد . اسپویلر های کنترل شونده با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور سرعت ، ارتفاع مناسب را انتخاب می کنند .

دیفیوزر و اسپویلر در افزایش پایداری خودرو بسیار موثر می باشد و میزان تاثیر آن ها بیشتر در سرعت های بالا می باشد .

سنسور کیلو متر

یکی از قطعات کوچک اما بسیار مهم خودرو یعنی سنسور سرعت یا سنسور شمار می باشد که بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد .

یکی از عناصر بسیار مهم در سیستم های موتور امروزی سرعت خودرو است و وظیفه سنجش آن را در خودرو های امروز سنسور سرعت را بر عهده دارد و همچنین آن را کنترل می کند . اساس کار این سنسور که بر روی دنده کیلو متر قرار گرفته است از فیزیک و یک اصل به نام اثر هال تشکیل شده است .

نحوه عملکرد این سنسور به این صورت می باشد که با چرخش دنده پینیون ، سنسور توسط دنده کیلو متر پالس های به نام ECU ارسال می کند و واحد کنترل مرکز خودرو به کمک این پالس های دریافتی سرعت خودرو را محاسبه می کند .

دیفیوزر

نحوه تمیز کردن سنسور کیلو متر

می توان با دیدن فیلم های آموزشی و همچنین پرسیدن از مکانیک می توانید سنسور تمیزکنید و بعد درست و مثل قبل آن را سر جایش قرار دهید . حتما قبل از اینکه آن را از ماشین در بیاورید ، عکس انداخته که بعد از تمیز کردن آن را مانند عکس سر جایش قرار دهید که بعدن ماشین شما دچار نشود . یا می توانید به مکانیکی بروید و از او بخواهید که سنسور شما را تمیز کند .

نشانه های خرابی سنسور کیلو متر

1- عقربه کیلو متر شمار شلاق می زند و از حدی بالاتر نمی رود .

2- حین ترمز های ناگهانی و عبور از روی دست انداز ها خودرو تمایل به خاموش شدن دارد .

3- در سر بالایی و هنگام معکوس دنده ها خودرو ریپ می زند .

4- خودرو در دنده دو به معنای کله می باشد .

وظایف سنسور سرعت

1- تعیین نسبت چرخ دنده در گیر

2- کاهش نوسانات خودرو

3- بهنیه سازی شتاب خودرو

4- بهینه سازی پیشرانه خودرو

5- مشخص کردن سرعت خودرو

6- تثبت دور موتور هنگام حرکت

سنسور سرعت چه می باشد و علائم آن چه می باشد ؟

نوعی از سرعت سنج ها هستند که از یک حلقه دنده دارد و یک سیستم هشدار دهنده درست شده است . سنسور سرعت در گیر بکس قرار دارد ، به طور کلی وظیفه دارد که سرعت چرخشی حلقه های دو سر میله را  حل کند .

عیوب ناشی از خرابی این سنسور

1- موقع ترمز ناگهانی و یا روی دست انداز ها خودرو تمایل به خاموش شدن دارد .

2- در سر بالایی ها و در هنگام دنده معکوس دادن خودرو ریپ می زند .

3- خودرو نباید در دنده 2 باشد .

4- عقربه سنسور سرعت بالا نمی رود و بر روی یک عدد ثابت می ماند .

 

انواع سنسور در سرعت ماشین

1- بدون سیم : اطلاعات روی صفحه نشان داده می شود و به شکل دیجیتال می باشد و بیشتر در خودرو های مدرن و 2014 می باشد و در خودرو های دیگر نمی باشد .

2- با سیم : کیلو متر که در خودرو های انژکتوری قدیمی تر می باشد و مانند اکثر قریب ها به اتفاق خودرو تولید می شود و اطلاعات روی صفحه به نمایش در می آید .

سنسور سرعت در حقیقت با استفاده از یک پایه اطلاعات را به صورت پالس خودرو یا همان مغز متفکر آن انتقال می دهد . در حقیقت با استفاده  از اطلاعات دریافتی از سوی سنسور سرعت مقدار پاشش سوخت را برای حالت های مختلفی حرکت می کند .

ساختمان یاتاقان

پوسته یاتاقان از فولاد و بنز ساخته شده است . این فولاد استحکام و مقاومت بالایی دارد و به یاتاقان ها کمک می کند . روی این قسمت یک یا چند لایه مواد یاتاقانی به ضخامت چند هزار می باشد . علت استفاده از مواد نرم در یاتاقان ها این است که در صورت تاثیر عوامل خارجی فقط مواد یاتاقانی از بین خواهد رفت و میل لنگ سالم می ماند. و همچنین اگر ماشین شما دچار یاتاقان زدن شود ، باعث آسیب رسیدن به دیفیوزر خواهد شد و باید دیفیوزر را تعویض کرده و این تعویض خرج بسیار زیادی را روی دست شما خواهد گذاشت .

دیفیوزر

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تامین انرژی خودروی برقی با گرافن

تامین میدان دید بهتر در رانندگی و محدودیت های راننده

هدرز چیست و بررسی نقش آن در افزایش قدرت موتور!

منبع: اروند پلاک

یک نظر

  1. شما کانال تلگرام هم دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.