آموزش تعویض رادیاتور بخاری پراید + عکس
آموزش باز کردن داشبرد
ابزار مورد نیاز پیچ گوشتی چهار سو – دوسو – انبر دست – پیچ گوشتی مچی – بکس ۱۰ – رابط کوته – جغجغه- چراغ قوه – بکس ۱۹ –
شروع کار
اول شلنگ های رادیات بخاری را از سمت موتور باز کنید
دوم کنسول وسط دنده را باز کنید – قاب ضبط و ضبط را باز کنید
۳- قربیلک فرمان را باز کنید –
۴- پیچ های دور داشبورد را باز کنید
۵- داشبورد را کامل نیاز نیست باز کنید فقط از جاش در بیارید و اندازه ۱۰ سانت جابه جا کید
۶- حال از زیر داشبورد شروع به باز کردن اطراف بخاری کید
فقط برای راحت تر درآوردنش لازمه که دسته راهنماها هم باز بشه. زیرش یه پیچ داره که پیچ یه بست هستش و وقتی که اون را باز کنید دسته راهنماها کلا جدا میشه و با جداکردن فیش هاش کارتون خیلی راحت تر میشه.
خوب حالا میریم سر باز کردن بخاری.
اول لوله ها را در بیارید
آموزش تعویض رادیاتور بخاری پراید
بخاری با ۳ تا پیچ به فایروال بسته شده. یکی بالا و دو تا بغل پایین.
بعدش نوبت به بستی میرسه که اوپراتور کولر را به فن وصل میکنه. فقط یه پیچ همین جلوش داره و با باز کردن اون پیچ از هم وا میشه.
اینها که باز شدن میتونید برید لوله ها را از داخل موتور آزاد کنید.
حواستون به این واشرهای دورش باشه که گم نشه
بعدش نوبت به جدا کردن فیش ها میرسه
خوب حالا میتونید با خیال راحت مجموعه را خارج کنید.
بعدش بهتره که موتور و فن را از روی مجموعه باز کنید. البته میتونید هم باز نکنید ولی خوب اینطوری کارتون راحت تر میشه.
با سه تا پیچ بسته شده که حواستون باشه واشرهاش گم نشه.
بعدش نوبت به بستهای فنری میرسه که یه ۶-۷ تایی میشن. با یه پیچ گوشتی دو سو بندازید زیرشون تا در بیان.
بعدش نوبت به باز کردن پیچ ها میرسه. این مجموعه ۴ تا پیچ داره که یکیشون خیلی نامرده /تقریبا وسطه قاب هست و با یک پیچ گوشتی بلند باید باز بشه
و این هم اون نامرده که پیدا نبود
بعدش نوبت به باز کردن صفحه ای میرسه که داشبرد روش بسته میشه.
این صفحه را باز کنید و میله زیرش را هم از یک طرف آزاد کنید. بستش مثل بست پایه نگهدارنده کاپوت هستش.
آموزش تعویض رادیاتور بخاری پراید + عکس
بعد از باز کردن مجموعه میتونید مجرم را شناسایی و دستگیر کنید.
و با یه دونه بی آزار تعویضش کنید.
بعدش رادیاتور جدید را توی مجموعه جایگذاری میکنید.
و با یه دونه بی آزار تعویضش کنید.
بعدش رادیاتور جدید را توی مجموعه جایگذاری میکنید.
و اون قسمت دیگه را روش قرار میدید.
و در نهایت به این صورت در میاد.
بعدش موتور را روش ببنید و حواستون باشه که فیشش رو به بالا باشه.
بعدش مراحل بستن را همینطوری ادامه بدید و ….
فقط در مورد بستن سیمهای تنظیم دریچه های هوا.
تنظیم هر کدومشون باید با دقت زیادی انجام بشه. مثلا اول پیچ تنظیم را روی هوای سرد قرار بدید، یعنی منتهی الیه سمت چپ بچرخونید. بعدش اهرم تنظیم روی اپراتور بخاری را هم روی حالت سرد قرار بدید و بعد سیم را سر جاش جا بزنید. ( یه بست کوچیک یه ذره بالاتر از هر کدومشون هست که سیم اونجا ثابت میشه.
برای اهرم تنظیم دریچه ها هم همینطور.
نهایتا کارها که تموم شد ماشین را روشن کردم و هواگیری کردم ولی دیدم که بخاری گرم نمیکنه. رفتم از تو موتور لوله هاش را دست زدم دیدم رفتش (سمت چپیه) گرمه، برگشتش ( سمت راستیه ) سرده.
حدس زدم باید هوا گرفته باشه. ماشین را خاموش کردم و در حالتی که ماشین کاملا گرم بود اون لوله برگشت را درآوردم . مقدار زیادی هوا با آب زد بیرون و فوری شلنگ را گذاشتم سر جاش و محکمش کردم. بعدش دیدم که اون لوله هم گرم شد و بخاری شروع کرد به گرم کردن.
نکته دیگه ای یادم نمیاد.
فقط اینطور جاها بهتره گوشی حتما دم دستتون باشه و از فیشها و اینکه مثلا سیمهای مجموعه تنظیم دریچه ها از کجا رد شدند عکس بگیرید یا با فیلمبرداری مراحلی را که انجام میدید برای خودتون ضبط کنید تا موقع بستن به مشکل نخورید.
آموزش تعویض رادیاتور بخاری پراید + عکس
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
دلیل آب کم کردن خودرو و کم شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟
آموزش تعویض ضدیخ پراید ،پژو 405،سمند ،206 ،پارس+فیلم
аaaaliiі bood
ممنونم از اطلاعاتتون
با سلام
استاد ممنونم خیلی مفید بود کسانی که خودشون باز میکنن میدونن چه اطلاعات کامل و بی نقصی رو به اشتراک گذاشتین خدا خیرت بده
متاسفانه من دیر پیداش کردم وقتی اطلاعات خوندم دیدم خیلی میتونست کمکم کنه اولین اشتباهم این بود کامل بخاری رو پایین اوردم و بعد تعویض رادیاتور متاسفانه این نکته مهمی که شما گفتین که از سیمها عکس بگیریم رو اجرا نکردم و همینطوری سوار کردن دوباره الان به مشگل خوردم که سیمها خوب عمل نمیکنن و اشتباه دومم این بود ابر دریچها رو با یک ابر ضخیمتر تعویض کردم طوری که کامل بسته نمیشن و بخاری خوب عمل نمیکنه و بادش سرده از کولرم باد سرد میاد باید دوباره بازش کنم خیلی خوب میشد عکس جاگذاری سیمها هم بود
ممنونم از اطلاعات عالیتون
دمتون گرم. خیلی توضیحات کامل بود.