سورن و تارا جزو خودروهای باکیفیت داخلی محسوب میشوند که توسط ایران خودرو تولید شدهاند. این خودروها به دلیل نزدیکی قیمت، خریداران را دچار تردید کردهاند. در ادامه مطلب به مقایسه دو خودروی سورن و تارا پرداختهایم تا با آگاهی بیشتر اقدام به انتخاب و خرید نمایید.
مقایسه فنی سورن و تارا
سورن با موتور EF7 دارای قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر است که گیربکس پنج دنده دستی نیز دارد. در سوی دیگر، تارا با موتور TU5 پلاس داراری قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر است که گیربکس ۵ دنده دستی دارد. بنابراین وضعیت فنی و توان حرکتی هر دو خودرو بسیار نزدیک به یکدیگر است و تفاوت چندانی میان آنها احساس نمیشود.
البته در نگاه اول وجود گشتاور بیشتر، شتاب اولیه سورن را بالاتر از تارا دندهای نشان میدهد، اما این گشتاور بیشتر با حدود ۷۰ کیلوگرم وزن بالاتر سورن نسبت به تارا تا حد زیادی خنثی میشود. بنابراین در بخش شتاب و چابکی میتوان گفت هر دو خودرو تقریبا در یک مساوی هستند و عملکردی نزدیک به هم را ارائه می دهند. از لحاظ نرمی سواری نیز وضعیت سورن دلپذیرتر از تارا حس میشود در حالی که در بحث هندلینگ و پایداری وضعیت تارا اطمینانبخشتر به نظر میرسد.
در این جدول خلاصهای از مقایسه سورن و تارا را مشاهده میکنید:
خودرو | سورن | تارا |
حجم موتور | 1.7 لیتر | 1.6 لیتر |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار | 113 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 1533 نیوتون متر | 144 نیوتون متر |
مصرف سوخت | 7.36 لیتر | 7.06 لیتر |
گنجایش مصرف سوخت | 63 لیتر | 50 لیتر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
حداکثر سرعت | 189 | 190 |
شتاب صفر تا صد | 12 ثانیه | 12.5 ثانیه |
وزن | 1240 | 1170 |
مقایسه تجهیزات و امکانات سورن و تارا
با توجه به این موضوع که قیمت سورن پایینتر از تارا است، اما در جدول زیر شاهد این هستیم که امکانات آن نسبت به تارا رضایتبخشتر است. در ادامه بیشتر به تجهیزات و امکانات این دو خودرو پرداختهایم.
تارا | سورن پلاس | |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز HBA، سیستم کمک در سربالایی HSA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) | هیدرولیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | برقی، نشاندهنده دمای محیط | تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی | مالتی مدیا، میرورلینک | رادیوپخش، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۳ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: مالتی مدیا |
چراغها | مه شکنهای جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو Follow Me Home، کد کلاس ۳۲۳۰۹: مجموعه چراغ عقب جدید، چراغ خوشآمد گویی درهای جلو | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ عقب جدید با لنزهای شفاف، چراغ نقشهخوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۲۹: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنما دار، مجهز به گرمکن، جمع کردن برقی آینههای جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ |
شیشهها | شیشهبالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب، مجهز به آنتیترپ و پاور ویندوز، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: بدون آنتی ترپ و پاور ویندوز |
تزئینات | تریم مشکی، روکش پارچهای صندلی | تریم مشکی، قطعات دکوراتیو داخلی جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، دستگیره درها طرح جدید، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشههای جانبی، تغییر رنگ جلوپنجره به رنگ مشکی براق، افکتهای جدید بر روی درها و داشبورد، اسپویلر عقب، روکش پارچهای صندلی طرح جدید |
تجهیزات ایمنی | قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دندهعقب، سیستم قطع خودکار سوخت، کد کلاس ۳۲۲۰۹: دوربین دید عقب | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دندهعقب، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: دوربین دید عقب |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ فولادی | ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۵۷۵۲۴ و ۵۷۵۲۶: ۱۵ اینچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشتسری صندلیهای جلو و عقب قابل تنظیم، صندلیهای عقب تاشو | تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | اخطار کاهش باد لاستیکها TPMS، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل و روی سوییچ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده GSI، کد کلاس ۳۲۲۰۷ و ۳۲۲۰۹ و ۳۲۲۱۰: سنسور نور و باران، کد کلاس ۳۲۲۰۹: زیر آرنجی صندلی عقب، رودری های جلو و عقب جدید (تغییر کلید شیشهبالابر از کنسول به رودری)، جا موبایلی روی کنسول وسط | کروز کنترل، بازکن در صندوقعقب از داخل اتاق و روی سوییچ، دسترسی به صندوق از داخل، نمایشگر روی داشبورد MFD به همراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی داشبورد |
مقایسه طراحی سورن و تارا
تارا خودرویی جدیدتر از سورن است و به این دلیل، طراحی بهروز و زیباتری را دارد. طراحی داخلی تارا نیز بهتر است ولی از نظر جادار بودن یکسان هستند و تفاوتی ندارند.
سورن یا تارا، خرید کدام بهتر است؟
همانطور که گفته شد، این دو محصول ایران خودرو تفاوت قیمتی چندانی ندارند. چنانچه محدودیت بودجه نداشتید، خرید تارا با قیمتی بیشتر اما زیباتر و بهروزتر به شما پیشنهاد میشود. این خودرو علاوه بر موارد گفته شده، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نیز دارد. چنانچه بودجه محدودی داشتید، میتوانید سورن بخرید. این خودرو به دلیل کابین جادار یکی از گزینههای پرطرفدار خانوادهها است.