از کجا بفهمیم که شمع خودرو خراب شده است + علائم ظاهری خرابی آن

شمع خودرو شاید ظاهر کوچکی داشته باشد اما همه ما می دانیم که در عملکرد خودرو تاثیر بسزایی دارد.لذا چک کردن و مطمئن شدن از سلامت آن کار بسیار اساسی و مهمی است.

در ادامه این مقاله از مجله خودرو فهرستی از اطلاعات در مورد اینکه چگونه بفهمیم شمع خودرو خراب به همراه علائم ظاهری خرابی شمع را برای شما گردآوری کرده ایم.

امیدواریم مطالعه این متن برای شما کاربردی و مفید باشد.

شمع خودرو با وجود این که قطعه ای کوچک به نظر می رسد اما از جمله مهم ترین قطعات خودرو است و باید توجه ویژه ای به سلامت آن داشت . این قطعه نیاز به رسیدگی و تعویض در زمان تعیین شده به صورت دوره ای دارد .

اگر بخواهیم به صورت کوتاه به وظیفه این قطعه در خودرو بپردازیم باید گفت که شمع درون سیلندر خودرو قرار می‌ گیرید و وظیفه جرقه زنی دارد . ولتاژ از یک سمت به شمع وارد می ‌شود و شمع آن را به جرقه تبدیل می کند تا مخلوط بنزین و هوا را منفجر کند .

از این طریق انرژی مورد نیاز پیشرانه خودرو نیز تامین خواهد شد .

معمولا صاحبان خودرو به مواردی نظیر تعویض روغن و فیلترها توجه زیادی می کنند . اما شمع جزو قطعاتی است که خیلی به سلامت و اهمیت آن توجهی نمی شود . شاید شما نیز از همان افراد باشید و ندانید که چه زمانی لازم است شمع خودرویتان را عوض کنید.

از کجا بفهمیم که شمع خودرو خراب شده است + علائم ظاهری خرابی آن

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

شنیدن صدای ضربه در موتور

شنیدن صدای ضربه در موتور خودرو یا اصطلاحا حالت Knock به معنی این است که شمع برق مناسبی برای جرقه زدن ندارد . اگر به این شمع نگاه کنیم چینی آن شکسته است و پلاتین سر شمع نیز اندازه استاندارد خود را ندارد .

این مشکل می ‌تواند به خاطر استفاده از شمعی با بازه حرارتی نامناسب برای این پیشرانه باشد ( هر شمع باید مناسب با دمای کارکرد پیشرانه انتخاب شود که در کاتالوگ خودرو و شمع ‌ها نوشته می‌ شود ) . از طرفی به خاطر زود جرقه زدن شمع ‌ها یا اصطلاحا آوانس بودن موتور نیز ممکن است این اتفاق بیفتد .

مشاهده رسوبات

اگر شمع خودرو دارای رسوباتی در سر خود شده و چینی رنگ زرد پیدا کرده است ، 2 دلیل می ‌تواند داشته باشد ؛ یا سوخت خودرو کیفیت مناسبی ندارد و دارای ترکیبات سربی است و یا اینکه مدت زیادی را با دور بالا رانندگی کرده اید .

چنین شمعی را باید باز کرده و خوب تمیز کرد ، هر چند که به خوبی قبل کار نخواهد کرد و بهترین راه حل‌ ، تعویض آن است .

دوده زدن و سیاه شدن

3- شمع دوده زده و سیاه شده ، شایع ‌ترین نوع شمع‌ هاست . این حالت به خاطر این به وجود می‌ آید که سوخت و ساز اصلا از نظر میزان نسبت هوا و بنزین ، تنظیم نیست ؛ یعنی ممکن است غلظت آن زیاد شده است که مصرف بالا نشانه آن است .

پس به دنبال مشکل در ساسات خودرو ( چه حالت اتوماتیک در خودرو‌ های انژکتوری و چه ساسات دستی در خودرو ‌های کابراتوری ) بروید . کثیف بودن فیلتر هوا نیز به معنی کم بودن نسبت هوا و سوخت است و می ‌تواند این مشکل را پدید آورد .

گچ زدن سر شمع

اگر با باز کردن شمع دیدیم که اصطلاحا سر آن گچه زده است و خاکستر سفیدی همه اجزای نوک آن را پوشانده ، باید مستقیم به سراغ کیفیت سوخت برویم .

این حالت زمانی پیش می ‌آید که بنزین بدون سرب کیفیت خوبی نداشته و از مکمل نیز استفاده نکرده ایم و یا مکمل مورد استفاده کیفیت خوبی نداشته است .

برای حل این مشکل باید شمع را تمیز کرد و یا در صورت امکان آن را تعویض و از مکمل ‌های شناخته شده موجود در بازار استفاده کرد .

روغن زدن سر شمع‌ها

روغن زدن سر شمع‌ها یا اصطلاحا چرب شدن آنها به معنی وقوع یک خرج بزرگ برای راننده است .

هنگامی که موتور به روغن ‌سوزی می‌ افتد ، روغن وارد اتاق محفظه احتراق می ‌شود و از آنجایی که دمای سوختن بالا تری دارد ، به همراه بنزین به خوبی نمی‌ سوزد و مقداری از آن سر الکترود‌ های شمع می ‌نشیند . شمع در این حالت کاملا روغنی و سیاه است و جرقه به خوبی زده نمی‌ شود .

روغن سوزی موتور می ‌تواند از دو عامل باشد ؛ یکی اینکه آب ‌بند‌ های گیت سوپاپ فرسوده شده و روغن از آن عبور می ‌کند و وارد سیلندر می‌ شود و یا اینکه رینگ ‌های روغنی پیستون معیوب شده ‌اند که نمی ‌توانند روغن را از جداره سیلندر به خوبی پاک کنند . در این حالت باید پیشرانه را سریع ‌تر تعمیر اساسی کرد .

خورده شدن الکترود میانی سو سوختگی لبه های چینی

اگر دیدیم الکترود میانی شمع خورده شده است و لبه‌ های چینی دور آن سوختگی کمی دارد ، یعنی اینکه عمر این شمع به پایان رسیده و باید زودتر تعویض شود . در این حالت به خاطر زیاد شدن فاصله الکترود و پلاتین شمع ، جرقه ضعیف است و موتور قدرت مناسبی ندارد .

بنزینی بودن سر شمع

گاهی اوقات با باز کردن شمع می ‌بینیم که سر آن بنزینی است و ظاهرا عمل سوخت و ساز درون پیشرانه به خوبی صورت نمی ‌گیرد . در این حالت موتور خودرو ریپ می‌ زند و به خاطر خیس بودن سر شمع و جرقه نامناسب ، پیشرانه به سختی روشن می ‌شود .

پس باید مشکل را در سیستم جرقه زنی پیدا کرد که لازم است به کنترل وایر‌ها و تنظیم بودن برق خودرو بپردازید .

در صورتی که مشکلی پیدا نشد به سراغ سیستم تزریق سوخت خودرو بروید .

ممکن است کاربراتور شما مصرف سوخت بالایی پیدا کرده و ساسات آن نامیزان شده و یا انژکتور خودرو دارای نشتی است و اصطلاحا سوزن ‌ها گشاد شده اند که بنزین بیش از حد وارد موتور می ‌شود .

ذوب شدن سر شمع و پلاتین و الکترود میانی

ممکن است دیده شود که سر شمع و پلاتین و الکترود میانی ذوب شده ‌اند . این یعنی وجود گرمای بیش از حد قابل تحمل برای شمع خودرو .

این گرمای زیاد می ‌تواند علل زیادی داشته باشد مثل بد کار کردن سیستم خنک کاری خودرو که پیشرانه را به دمای مطلوب نمی ‌رساند ، برق دزدی وایر ‌ها از هم که باعث می ‌شود جرقه یک شمع بیش از حد زیاد شود ، آوانس بودن بیش از حد پیشرانه و یا مصرف زیاد سوخت که باعث می‌ شود تا مقداری از سوخت قبلی درون پیشرانه باقی بماند و انفجار هایی با شدت بیش از حد تحمل شمع درون سیلندر اتفاق بیفتد .

برای حل این مشکل باید از شمع‌ های مناسب استفاده کرد ، وایر‌ها را از نظر برق دزدی چک کنید و به نشانه‌ های مشکل درون سیستم خنک کاری مثل خرابی واشر سر سیلندر و ایراد در رادیاتور بپردازید .

حالت نافرم الکترود و پلاتین سر شمع

ممکن است بعد از معاینه شمع ببینیم که الکترود و پلاتین سر شمع دارای حالتی نافرم شده ‌اند . در نتیجه این اتفاق جرقه نیز از بین می ‌رود و یا بیش از حد ضعیف است . پس اگر مشکل قبل از بستن دیده نشده بود (‌ ممکن است شمع قبل از بستن به خاطر ضربه خوردن دارای تغییر حالت شده باشد ‌) هر چه سریع ‌تر اقدام به تعویض شمع و استفاده از شمع ‌های کوتاه‌ تر کنید .

شمع خودرو با پیستون برخورد کرده و احتمالا پیستون را نیز دچار شکستگی کرده است که با توجه به میزان آن ، لرزش و صدای موتور نیز عوض می‌ شود .

خام سوزی

در صورتی که شمع خودرو خراب باشد و نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد عملکرد پیشرانه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد . اصطلاحا در این حالت گفته می شود که موتور خام سوزی دارد . همین مورد خام سوزی نیز منجر به کاهش عمر کاتالیست خودرو خواهد شد و قطعا شما نیز از وضعیت قیمت بالای کاتالیست آگاه هستید .

از جمله دیگر مواردی که می توان جزو نشانه های خرابی شمع خودرو آن را در نظر گرفت مشکل در استارت خودرو است . این اتفاق ممکن است به خصوص در روزهای سرد و هنگام استارت زدن صبحگاهی رخ دهد . هر چند که این قضیه می تواند علت و عوامل مختلفی داشته باشد اما یکی از اصلی ترین آن ها همین خرابی شمع است .

یکی دیگر از نشانه های شمع خودرو ظاهر آن است . برای بررسی این مورد قاعدتا باید دست به آچار باشید و شمع خودرو را باز کرده و چک کنید . اگر شمع خودرو سیاه شده باشد این نشان از خرابی آن قطعه دارد .

به طور کلی علائم خرابی شمع شامل مشکل در استارت خودرو ، مشکل در شتاب گیری ، لرزش خودرو ، روشن شدن چراغ چک و سیاه شدن آن است . در صورتی که هر یک از این موارد برای خودروی شما اتفاق بیفتد احتما شمعتان خراب شده و نیاز به تعویض دارد .

اگر شمع را عوض نکنیم چه می شود ؟

شمع با توجه به نوع آن ها میزان کارکرد متفاوتی دارند و نمی توان زمان دقیقی برای آن ها اعلام کرد. اما به طور کلی توصیه می شود شمع ها را بین 40 الی 50 هزار کیلومتر کارکرد تعویض کنید .

هر چند برخی از سازنده ها اعلام می کنند که عمر مفید شمع آن ها تا 140 هزار کیلومتر نیز هست .

در صورتی که به تعویض شمع ها در موعد مقرر بی توجهی شود و تا خرابی شمع ها به صورت کامل صبر کنید نه تنها با کثر مشکلاتی که در بالا اشاره شد مواجه می شوید بلکه حتی باز کردن شمع ها نیز بسیار سخت می شود .

جلوگیری از خرابی شمع

برای این که با خراب شدن شمع مواجه نشوید و دیرتر نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید بهتر است حتما از شمع اعلام شده توسط کمپانی استفاده کنید . ضمن این که یکی از قطعاتی که برق را به شمع می رساند کویل است و سلامت این قطعه نیز تاثیر به سزایی در سلامت شمع ها خواهد داشت .

اگر در نهایت با یکی از علائم خرابی شمع مواجه شدید به سرعت نسبت به تعویض آن اقدام کنید چرا که خرابی شمع به تدریج باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود و در نهایت هزینه های بیشتری نیز روی دست شما باقی می ماند .

 انواع شمع خودرو

1- شمع گرم :

این شمع برای موتورهایی با دمای پایین مناسب است . چراکه گرمای خود را به سختی از دست می دهد .

2- شمع سرد :

این شمع برخلاف شمع گرم ، برای موتورهایی با دمای بالا مناسب است و پایه ی کوتاهی دارد .

3-  شمع نیکلی :

الکترود هایی که در این شمع بکار می رود از جنس الیاژ نیکل بوده و طول عمر زیادی ندارد .

4- شمع ایریدیومی :

دارای الکترودهاییی از جنس ایریدیوم و پلاتینیوم است .

5- شمع پلاتینیومی :

دارای الکترود هایی از جنس ایریدیوم و پلاتینیوم است .

6- شمع چند الکترودی :

این شمع از چند الکترود منفی برخوردار است که طول عمر بالایی دارد .

نحوه عیب یابی شمع خودرو

1- اولین نکته که باید به آن توجه کنید کیلومتر خودرو است . التبه میزان سوختن و مصرف شمع خودرو بستگی به نوع رانندگی نیز دارد . رانندگی با دور موتور بالا علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث مصرف بیشتر الکترود شمع می‌ شود .

2- نشانه دوم کاهش قدرت موتور است . البته به دلیل اینکه شمع‌ ها به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌ دهند شما متوجه خرابی آن‌ ها نمی‌ شوید ولی در برخی موارد این کاهش قدرت کاملا محسوس است .

3- روشن شدن چراق چک . یکی دیگر از علائم خرابی شمع خودو روشن شدن چراغ چک موتور است . همچنین اگر خودرو شما از کامپیوتر و یا همان ECU هوشمندی برخوردار باشد به صورت خودکار و یا با تست دیاگ نیز وجود مشکلی در شمع را به شما اطلاع می ‌دهد .

4- لرزش موتور. از دیگر موارد پیش آمده د زمان خرابی شمع لرزش موتور است که به دلیل اختلا در سوخت صحیح خودرو است .

وضعیت قیمت ها در بازار

قیمت شمع به عوامل مختلفی از جمله برند سازنده و نوع آن بستگی دارد . برای خودرویی مانند پژو 206 شمع از قیمت عددی 18 هزار تومان الی 200 هزار تومان وجود دارد .

از جمله معروف ترین شمع هایی نیز که در بازار موجود هست می توان به برند های بوش و ان جی کی اشاره کرد که جزو بهترین ها هستند اما باید در خرید آن ها توجه کرد چرا که نمونه های تقلبی نیز وجود دارد .

در خصوص خودرویی مانند پراید نیز شمع ها در بازه قیمتی 18 الی 265 هزار تومان است . به طور کلی بهتر است شمع با قیمت متوسط و از برند معروف خریداری اما در مدت زمان کوتاه تر نسبت به تعویض آن اقدام کنید .

بیشتر بدانید

بک فایر خودرو چیست و چه وظیفه ایی در خودرو دارد

یک نظر

  1. مطلب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.