همه چیز در مورد ضد یخ خودرو و آموزش تعویض ضد یخ خودرو

همه چیز در مورد ضد یخ خودرو و آموزش تعویض ضد یخ خودرو

ضد یخ از جمله مایعاتی است که در خودرو باید توجه ویژه ‌ای به آن داشته باشید . انتخاب ضد یخ مناسب و زمان تعویض آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ضمن این که چه در فصل تابستان و چه زمستان استفاده از این مایع الزامی است .

ضد یخ خودرو

ضد یخ ، کولانت یا مایع رادیاتور همگی اسامی گوناگونی هستند که برای این مایع خنک‌ کننده به کار برده می‌ شود . استفاده از این مایع در خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فرقی نمی ‌کند که در فصل سرما یا گرما باشیم . علی ‌رغم این که مایع خنک ‌کننده موتور با نام ضد یخ یاد می ‌شود ولی این مایع خاصیت ضد جوش هم دارد که پر اهمیت بودن آن را در فصل تابستان هم نشان می‌ دهد.

ضد یخ چیست ؟

ضد یخ ( ضد جوش همان ضد یخ در تابستان است ) مایعی است که به منظور جلوگیری از یخ‌ زدگی و افزایش نقطه جوش آب مورد استفاده قرار می ‌گیرد . با اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور خودرو ، دمایی که خودرو می ‌تواند بدون جوش آوردن ، در آن دما حرکت کند افزایش پیدا می ‌کند . ضد یخ یک افزودنی بر پایه الکل است که معمولا در رنگ ‌های سبز ، قرمز ، آبی یا نارنجی دیده می‌ شود و از اتیلن گلیکول ساخته شده ‌است .

وظایف ضد یخ خودرو

1- یکی از مهم‌ ترین وظایف ضد یخ ، جلوگیری از یخ‌ زدگی در فصول سرد سال است . با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو ، یخ ‌زدگی آب خودرو می‌ تواند منجر به آسیب ‌های جبران‌ ناپذیری شود که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب ، مانع از این امر می ‌شود . زیرا یخ زدن سیستم خنک کننده باعث انبساط مایع ضد یخ شده و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور می‌ شود .

2- تقریبا تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضد یخ در زمستان واقف هستند ، اما افراد کمتری از عملکرد ضد یخ در فصول گرم آگاهی دارند . استفاده از ضد یخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد . به‌ عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان گاهی به 40 درجه سانتی ‌گراد نیز می ‌رسد ؛ بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است .

3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو می ‌شود ، عدم رسیدن مایع خنک‌ کننده به برخی از قسمت ‌ها و منافذ است که منجر به افزایش دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد . ضد یخ با کم کردن رسوبات در داخل رادیاتور ، تا حدودی زیادی این مشکل را رفع می ‌کند .

4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور ، یکی از مشکلاتی است که می ‌تواند هزینه ‌های بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل کند . جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی ، یکی از مهم ‌ترین وظایف ضد یخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند .

 نسبت ضد یخ ماشین و آب موتور

میزان ضد یخ و آب و نسبت این دو با یکدیگر از موارد مهمی است که هنگام استفاده از ضد یخ باید به آن دقت کرد . اگر میزان ضد یخ ماشین بیش از حد لازم باشد ، علاوه‌ بر مختل شدن عملکرد ضد یخ ، منجر به افزایش استهلاک قطعات خودرو نیز خواهد شد . از سوی دیگر چنانچه میزان ضد یخ کمتر از مقدار لازم باشد ، دیگر خنک ‌کنندگی لازم را نمی ‌توان از آن انتظار داشت و همچنین خوردگی قطعات نیز افزایش پیدا می ‌کند . میزان ضد یخ و آب برای هر خودرویی متفاوت است و این مقادیر توسط سازنده خودرو اعلام می ‌شود که در اکثر خودروها 50:50 یا 40:60 است . اگر به مقادیر اعلام شده توسط سازنده دسترسی نداشتید ، نیمی از مایع داخل رادیاتور آب و نیمی دیگر ضد یخ ماشین بریزید .

نکات مهم در مورد ضد یخ خودرو

1- آب مورد استفاده باید دارای سختی بسیار پایینی باشد و در اصطلاح دی ‌یونیزه باشد .

2- توصیه می‌ شود که از ضد یخ به‌ تنهایی در رادیاتور خودرو استفاده نکنید ؛ زیرا مایع ضد یخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک کننده ندارد . اگرچه بعضی از شرکت ‌ها مانند شرکت پریستون نسبت 50:50 آب و ضد یخ را در محصولات خود رعایت کرده ‌اند و در نتیجه دیگر نیازی به اضافه کردن آب به سیستم رادیاتور نیست .

3- در حالت کلی رنگ ضد یخ هیچ ارتباطی با کیفیت ضد یخ خودرو ندارد و از روی رنگ آن نمی ‌توان هیچ قضاوتی نسبت به‌ کیفیت این مایع داشت .

4- ضد یخ ‌های سازنده‌ های مختلف را باهم مخلوط نکنید ، حتی در صورتی که از رنگ یکسان برخوردار باشند . این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودرو آسیب برساند .

5- ضد یخ خوب باید در برابر حریق مقاوم باشد و به ‌راحتی‌ آتش نگیرد .

6- بوی نامطبوع ضد یخ می ‌تواند نشانه‌ دهنده خرابی آن باشد .

7- رقیق‌ سازی ضد یخ باید بر اساس دستور العمل سازنده صورت گیرد .

8- چنانچه در رادیاتور کف وجود داشته باشد ، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کرده و پس از آن کلیه‌ قطعات و لوله ‌های رابط را چک کنید ؛ چرا که ضد یخ کف تولید نمی ‌کند .

9- استاندارد GS1 یکی از معتبر ترین استاندارد های جهانی در حوزه تولید ضد یخ به ‌حساب می ‌آید و سازندگانی که دارای این استاندارد و گواهی باشند تا حدود زیادی می ‌توان به کیفیت محصولات آن ‌ها اطمینان داشت .

چرا باید ضد یخ را تعویض کرد ؟

همان ‌طور که گفته شد یکی از مهم ‌ترین ویژگی‌ های ضد یخ ، خاصیت ضد خورندگی آن است . این خاصیت ارتباط مستقیم با زمان استفاده از ضد یخ دارد . یعنی اگر ضد یخ به‌ صورت منظم تعویض نشود ، خاصیت ضد خورندگی آن از بین می‌ رود و تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک کننده می ‌گذارد که ممکن است مالک خودرو را با هزینه‌ های زیادی روبرو کند .

علاوه‌ بر از بین رفتن خاصیت ضد خورندگی ضد یخ ، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما ضد یخ هم به مرور زمان از بین می ‌رود . در صورت از بین رفتن این خاصیت و در صورت تغییرات جوی ، احتمال وارد شدن آسیب ‌های جدی به موتور و سیستم خنک کننده خودرو افزایش می ‌یابد .

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو

در حالت کلی ضد یخ ‌ها از نظر کیفی به دو دسته تقسیم ‌بندی می ‌شوند :

1- ضد یخ‌ های با پایه معدنی

2- ضد یخ ‌های با پایه آلی

ضد یخ‌ های پایه معدنی ، عمده ‌ترین نوع ضد یخ در بازار هستند و مناسب ‌ترین زمان تعویض آن ‌ها دوره‌های سالیانه است . ضد یخ‌ های پایه آلی ، دارای طول عمر بیشتری هستند و در نتیجه عمر مفید آن‌ ها در حدود سه سال است . از آنجا که تشخیص این دو مورد نسبت به هم به‌ سادگی امکا‌ن‌ پذیر نیست ، توصیه می ‌شود که تعویض ضد یخ به صورت سالانه انجام گیرد .

نحوه تعویض ضد یخ خودرو

توصیه می ‌کنیم که این کار را به رادیاتور سازان یا تعمیرکاران خودرو بسپارید ، اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که شخصا نسبت به تعویض ضد یخ خودرو اقدام کنید کافی است مراحل زیر را گام به گام انجام دهید . پیش از انجام کار به این نکته مهم توجه کنید که ضد یخ سمی است و نباید با بدن تماس داشته باشد .

گام اول : تخلیه رادیاتور

گام اول برای تعویض ضد یخ ، تخلیه رادیاتور است . قبل از باز کردن در رادیاتور اجازه دهید موتور خودرو کاملا سرد شود . در قسمت پایین رادیاتور دقیقا زیر موتور ، یک شیر T  شکل یا درپوش قرار دارد که درواقع شیر تخلیه رادیاتور است . ظرفی که حدودا 20 لیتر ظرفیت دارد را زیر رادیاتور قرار دهید و پس از بازکردن در آن ، اجازه دهید کل مایع موجود در رادیاتور تخلیه شود ؛ در انتها شیر تخلیه را هم ببندید .

گام دوم : تخلیه ضد یخ موجود در پوسته موتور

غیر از حجم ضد یخی که از رادیاتور خارج کردید ، حدود 3.5 الی 4 لیتر ضد یخ هم در پوسته موتور وجود دارد که آن را هم باید تخلیه کنید .

برای این منظور شیر تخلیه رادیاتور را مجدد باز کنید ، درب رادیاتور را هم باز بگذارید . موتور خودرو را روشن کنید و از در بالای رادیاتور به ‌صورت مداوم آب بریزید تا زمانی که آب خروجی از شیر تخلیه رادیاتور زلال شود . البته به این نکته توجه کنید که این روش در عین سادگی یک ایراد اساسی دارد و آن هم آسیب زدن به محیط زیست به‌ واسطه جمع آوری نکردن ضد یخ قدیمی است .

بنابراین اگر شما هم مثل ما دوست دار طبیعت هستید از روش دوم برای تخلیه ضد یخ ماشین که در پوسته موتور وجود دارد استفاده کنید ؛ البته این راه اندکی پیچیده‌ تر و زمان‌ گیرتر است . برای این منظور باید شیر های روی پوسته موتور را باز کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شیر ها می‌ توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . معمولا این شیر ها با آچار آلن یا آچار تخت باز می‌ شوند .

گام سوم : پر کردن رادیاتور با ضد یخ جدید

در این مرحله موتور خودرو را خاموش کنید و شیر هایی که برای تخلیه ضد یخ قدیمی باز کرده بودید را ببندید . درون رادیاتور و مخزن آب خودرو را از مخلوط ضد یخ و آب ، با نسبتی که قبلا توضیح دادیم پر کنید ( نسبت 50:50 یا 40:60 بنا به نوع خودرو ) . بهتر است از آب جوشیده شده استفاده کنید . دقت کنید که از حد مجاز بیشتر مایع نریزید .

گام چهارم : چک کردن نهایی

در آخرین مرحله موتور را روشن کنید و بگذارید مایع درون موتور به جریان بیفتد . در صورتی‌ که لازم است مقداری مایع به رادیاتور اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید . اگر پس از مدتی که موتور کار کرد متوجه داغی موتور خودرو شدید مقداری ضد یخ ماشین به رادیاتور اضافه کنید .

ضد یخ خودرو

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور و ضد یخ خودرو

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

بیشتر بخوانید:

نکات جالب درباره چند مورد از عوامل کاهش‌ دهنده قدرت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.