ماجرای عرضه دنا، سورن و رانا در بورس کالا + جزئیات و قیمت

ممکن است در اخبار شنیده باشید که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت ایران خودرو بازدید کرده است.

در حاشیه این بازدید اخباری به گوش می رسید که قرار است دنا، سورن و رانا در بورس کالا به زودی عرضه شود.

به همین دلیل در ادامه این خبر از مجله خودرو به بررسی جزئیات این خبر پرداخته ایم

عرضه دنا، سورن و رانا در بورس کالا

مدیرعامل ایران خودرو از عرضه دنا، سورن و رانا در بورس کالا خبر داد و توضیحاتی را درباره واردات خودرو ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی خطیبی در حاشیه بازدید رئیس سازمان بورس از کارخانه ایران خودرو با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: در این راستا باید چند سیاست تکمیلی را اعمال کنیم هم تیراژ عرضه باید افزایش یابد و هم تنوع محصولات. بر این اساس در مرحله بعد دنا، سورن و رانا در بورس کالا عرضه می‌شود و به دنبال کسب مجوز‌های لازم هستیم.

وی با تاکید بر این‌که مدت زمان تحویل خودرو‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شود باید کاهش یابد، توضیح داد: در حال حاضر مدت تحویل سه ماه بعد از معامله است، اما این مدت باید به دو یا یک ماه کاهش یابد.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ایران خودرو در بازار به دنبال حاشیه سود نیست تصریح کرد: هدف ما این است که ضرر نکنیم. به عنوان خودروساز عاملی که برای ما مهم است قیمتی است که خودرو به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد. زمانی که هایما در بورس کالا عرضه شد شاهد کاهش ۶۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار بودیم.

تصمیم‌گیری حذف قیمت گذاری دستوری بر عهده کیست؟

خطیبی در پاسخ در مورد خبری مبنی بر این‌که قیمت گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال حذف می‌شود، عنوان کرد: ما از هر سیاستی که باعث کاهش ضرر برای خودروساز شود استقبال می‌کنیم، اما تصمیم‌گیری در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری بر عهده خودروساز نیست.

وی در مورد واگذاری سهام ایران خودرو نیز گفت: ایران خودرو ۲۴ درصد سهام تودلی که ۱.۵ درصد آن سهام وثیقه است.

هدف ایران خودرو از واردات CQD است

مدیرعامل ایران خودرو در مورد واردات خودرو گفت: ما کاملا موافق واردات هستیم، زیرا واردات برای اقتصاد کشور یک مزیت است. البته سیاست واردات ایران خودرو CBU نیست بلکه هدف CQD است.

خطیبی ادامه داد: خودروساز در واردات CBU تجربه موفقی نداشته است، بنابراین تیراژ کمی CBU وارد می‌شود و بعد به دنبال CQD و مونتاژ خواهیم بود.

وی در مورد مذاکراتی که ایران خودرو برای واردات خودرو داشته توضیح داد: در مورد چند خودرو مذاکره کرده‌ایم، اما مشخص نیست در سال جاری واردات داشته باشیم یا نه.

مدیرعامل ایران خودرو در مورد کشور‌هایی که واردات خودرو از آن‌ها صورت خواهد گرفت اظهار کرد: ایران خودرو تابع سیاست‌های کلی نظام است، اما ما دوستان دوران تحریم را فراموش نخواهیم کرد.

بازدید مجید عشقی از شرکت ایران خودرو

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بازدید از شرکت ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که می‌خواهند در مورد قیمت‌ها تصمیم‌گیری کنند، یک بار چالش فرآیندهای تولید را از نزدیک ببینند و پس از آن تصمیم‌گیری کنند.

عشقی با اشاره به بحث اصلاحات ساختاری خودروسازان، بیان کرد: به واسطه مکانیزم بورس کالا، گام‌های خوبی برای اصلاح ساختاری خودروسازان برداشته شده است و امیدواریم با فرآیند شکل گرفته بخش زیادی از محصولات از سازوکار معیوب قیمت‌گذاری دستوری خارج بشوند تا ضمن رفع دغدغه‌های پیشین آن‌ها، بورس کالا می‌تواند بازار منصفانه‌ای را برای محصولات خودرویی به ارمغان بیاورد.

وی افزود: در حال‌حاضر بحث زیان انباشته خودروسازان مشکلات زیادی را برای اصلاح ساختاری آن‌ها به وجود آورده است اما در تلاشیم تا هر چه سریع‌تر این معضلات برطرف شود.

عشقی با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا عرضه خودرو در بورس کالا افزایش یابد، گفت: خودروهایی همچون ۲۰۷ و تارا قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند و متناسب با بازار آن‌ها این الزام انجام می‌شود. در تلاشیم تا تمامی خودروهای پرتیراژ در بورس کالا عرضه بشوند و تمامی مشتریان بتوانند از بستر شفاف بورس کالا نیاز خود را برطرف کنند.

وی افزود: حل مشکلات خودروسازان همچون تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تولید نیز در راس کار قرار گرفته‌ و فرآیند حل دغدغه‌های آن‌ها در حال تسهیل است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: همچنین بحث واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا از جانب سازمان خصوصی‌سازی دنبال می‌شود و در مورد حل مشکل سهام وثیقه این دو خودروساز نیز سازمان بورس متولی این امر نیست؛ اما سازمان خصوصی‌سازی به دنبال جایگیزینی سهام وثیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.