آموزش تعمیر و عیب یابی جلوبندی خودرو پراید + قطعات جلوبندی پراید
جلوبندی پراید چیست-قیمت تعمیر جلوبندی پراید-قطعات جلوبندی پراید
خودرو پراید که این روزها خودرو شماره یک بازار فروش ایران است، علاوه بر آنکه به نسبت دیگر خودروها هزینه نگهداری و تعمیر پایینتری دارد، ظرافت بیشتری نیز در قطعات آن دیده میشود که همین امر سبب شده عمر برخی قطعات آن طولانی نبوده و هرازگاهی نیاز به تعمیر و تعویض پیدا کنند.
فرمان خودرو بیش از حد سفت است، حتی در زمانی که خودرو جهت تعمیر روی خرک (چرخها روی زمین نیستند) قرار دارد:
بوشهای جعبه فرمان ساییدگی دارند. آنها را تعویض کنید.
زوایه چرخها (کمبر، کستر، تواین، تواوت) تنظیم نیستند.
لاستیکها به دلیل تنظیم نبودن زوایای چرخها و تنظیم نبودن باد، دچار ساییدگی شدهاند.
فشار باد لاستیکها کم است. اگر لاستیکها بیش از حد باد شده باشند، معایب زیر را به دنبال دارند:
– ضربه زدن بیش از حد ناهمواریهای مسیر – ساییدگی زیاد قسمت میانی لاستیک – به دلیل جمع شدن نیرو و فشار سایش در مرکز لاستیک، این قسمت بیش از حد گرم شده و آجها تمایل به جدا شدن پیدا میکنند – سطح تماس لاستیک و زمین کاهش پیدا کرده و سبب کاهش چسبندگی و در نتیجه ایمنی خودرو میشود. همچنین اگر باد لاستیکها کمتر از اندازه استاندارد باشد، معایب زیر را به همراه دارد:
– افزایش مصرف سوخت به دلیل تماس زیاد لاستیک به جاده – به هم خوردن تعادل خودرو– موجدار شدن لاستیک به دنبال افزایش زیاد دما – ساییده شدن بیش از حد و سریعتر از موعد قسمت بیرونی آجها و...
گیریس موجود در جعبه فرمان کم شده یا به طور کل از بین رفته است. گیریسکاری مجدد را در دستور کار قرار دهید.
چهار شاخ فرمان خراب است.
سیبکها معیوب شده اند (گیرپاژ کردهاند)
اتومبیل در زمان حرکت اصلا تعادل مناسبی ندارد و با حرکت فرمان، عکسالعملهای غیر قابل پیشبینی و بسیار نا ایمن از خود نشان میدهد:
بازوهای میل تعادل معیوب هستند. آنها را از نظر سلامت ظاهری و محکم بودن اتصالات و همچنین زویای استاندارد، مورد بررسی قرار دهید.
سیبکها ممکن است دچار لقی زیاد شده باشند.
سیستم فنربندی خودرو ضعیف شده است. برای تست سیستم فنر بندی پای خود را در گوشهای از سپر خودرو قرار داده و با وارد آوردن فشار، خودرو را به سمت پایین هدایت کنید. حال پا یا دست (فشار روی گلگیر) را برداشته و به بازگشت خودرو به حالت اولیه توجه کنید.
اگر خودرو بدون مکث و روان (در یک مرحله) به حالت اولیه برگشت، سیستم تعلیق سالم است و مشکلی ندارد، اما اگر با نوسان بالا آمد، کمک فنر آن قسمت فرسوده و معیوب است. این کار را در هر چهار گوشه خودرو انجام داده و به برگشت خودرو به مرحله اول توجه فرمایید.
چهار شاخ فرمان فرسوده شده و محکم در سر جای خود قرار ندارد.
باد لاستیکها فشار مناسبی ندارد. همیشه با تغییر محسوس شرایط آب و هوا، به تنظیم مجدد باد لاستیکها خودرو بپردازید تا از مشکلاتی که بیان شد، جلوگیری شود.
چرخها بالانس نیستند. بالانس کردن برای آن انجام میشود که چسبندگی و سایش چرخها در تمام قسمتها پخش و فرمانپذیری خودرو آسان شود و در نتیجه ایمنی سرنشینان و عمر مفید لاستیک افزایش یابد. همچنین در کاهش مصرف سوخت نیز موثر است.
بلبرینگ چرخها فرسوده شدهاند. نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.
غربیلک فرمان لرزش دارد:
لاستیکها ساییدگی زیادی دارند. لاستیکهای نو را جایگزین کنید.
چرخها بالانس نیستند.
لاستیکهای مورد استفاده شما از نظر اندازه آج لاستیک با هم متفاوت هستند و همین امر سبب حرکت غیر یکنواخت خودرو میشود.
بوشهای میل تعادل در اثر کارکرد زیاد و یا نبودن شرایط استاندارد کاری، دچار ساییدگی شده اند.
بلبرینگ چرخها خراب هستند. نیاز به تعویض دارند.
زوایای فرمام تنظیم نیست. نسبت به تنظیم هر چه سریعتر آنها اقدام کنید.
سیبکها دچار آسیبدیدگی شدهاند. تعویض کنید.
کمک فنرها در اثر کارکرد زیاد و یا ساختار نامناسب دچار نرمی بیش از حد شدهاند.
اتصالات مرتبط خراب شده و یا محکم بسته نشدهاند.
تعمیرات جلوبندی پراید –فیلم تعمیر جلوبندی پراید-هزینه تعمیر جلوبندی پراید
از سمت سیستم تعلیق صداهای غیر عادی شنیده میشود:
کمک فنرها خراب شده اند.
سیبک ساییدگی غیر استاندارد دارد.
سیبکها روغن کاری مجدد را میطلبند.
میل تعادل معیوب است.
فرمان به یک سمت کشیده میشود:
سیستم ترمز معیوب است.
فنربندی خودرو ضعیف شده است.
بازوهای سگدست آسیب دیدهاند.
بلبرینگ چرخها نیاز به تعویض دارند.
چرخها دچار ساییدگی نابرابر شدهاند.
فشار باد تمامی لاستیکها به یک اندازه نیست.
شاسی خودرو در اثر تصادف، پیچیده شده است.
زاویه چرخها تنطیم نیست و...
هنگام عبور از پیچها خودرو تعادل ندارد:
کمک فنرها و فنرها خراب هستند.
میل تعادل ضعیف شده است.
باد و ساییدگی لاستیکها برابر نیست.
ترمزهای یک سمت گیر میکنند.
زوایای فرمان تنظیم نیست.
مجموعه میل فرمان و جعبه فرمان معیوب است.
فرمان خلاصی غیر مجاز دارد:
بوشهای بازوی پایینی ساییدگی دارند.
سیبکها معیوب هستند.
دنده شانههای فرمان ساییدگی دارند.
چهار شاخه فرمان شل شده است.
در هنگام عبور از پیجها چرخها صدای غیرعادی تولید میکنند:
اتصالات فرمان شل شدهاند.
سیبکها نیاز به تعویض دارند.
سه شاخه پلوس معیوب است.
بلبرینگ چرخها خراب هستند.
میل تعادل آسیب دیده است.
بوشها ساییدگی غیر مجاز دارند.
پلوس صدای غیر عادی تولید میکند:
هزارخار پلوس لقی بیش از حد دارد.
سیبکها نیاز به گیریسکاری دارند.
بلبرینگ چرخها خراب هستند.
فرمان بیش از حد نرم است:
باد لاستیکها زیاد است.
سیبکها ساییدگی دارند.
لاستیکها غیر یکنواخت ساییده شده اند.
در زمان شتابگیری، فرمان میکشد (به چپ و راست کشیده میشود):
کمک فنرها خراب هستند.
لاستیکها معیوبند (ساییدگی نا برابر، اندازه نابرابر آجها و...)
بازوی فرمان در اثر ضربه یا جنس مواد ضعیف، خم شده است.
سیبکها خراب هستند یا لقی دارند.
بررسی برخی عیوب رایج جلوبندی خودرو
وقتی سیبک خراب است :
یکی از مهم ترین دلایل ایجاد لرزش و ضربه در فرمان ، خرابی سیبک است . سیبک ها قطعاتی هستند که با توجه به شکل کروی شکلشان ، در مقابل نیروهای کششی و فشاری مقاومت کرده و حرکت راحت دو قطعه متصل به هم را بدون ایجاد اصطکاک ، فراهم می کند .
حال اگر این حرکت مفصلی به درستی انجام نگیرد ، روی سیستم فرمان خودروهای آفرود تاثیر گذاشته و عملکرد صحیح آن را مختل می کند . سیبک ها در راستای عمود لقی بسیار کم و ناملموسی دارند و به طور کل نباید حرکت عمودی محسوسی داشته باشند . اگر سیبک ها روغن کاری مناسبی نداشته باشند ، به سرو صدا می افتند .
وقتی چرخ ها بالانس نیستند :
چرخ های خودرو باید بالانس یا هم راستا باشند تا در زمان حرکت ، تمام قسمت ها به یک اندازه با سطح مسیر برخورد کرده و چسبندگی و سایش برابر داشته باشند . به عبارتی دیگر چرخ ها را بالانس می کنند تا تعادل داشته باشند .
اگر چرخ های خودرو آفرود بالانس نباشند ، فرمان می لرزد ، خودرو به کناره ها منحرف می شود و به دیگر اجزای جلوبندی نیز آسیب وارد می کنند .
وقتی بلبرینگ چرخ خراب است :
یکی از مهم ترین بخش های جلوبندی خودرو ، بلبرینگ چرخ هاست . خرابی بلبرینگ معمولا از دو طریق مشخص می شود ؛اول لرزش فرمان و دومین نشانه که قابل اطمینان تر است ، صداست . وقتی بلبرینگ معیوب باشد ، به بیان عامیانه ، خودرو صدای تانک می دهد ! سالم بودن بلبرینگ چرخ های خودروی آفرود امری واجب است . در برخی شرایط پیش آمده که خرابی این قطعه باعث قفل شدن چرخ ها شده و حوادثی جبران ناپذیر را رقم زده است .
وقتی بوش های میل تعادل خراب است :
این قطعه همانگونه که از اسمش مشخص است ، وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد . میل تعادل با توجه به شکل و شمایل و نحوه اتصالش به دیگر بخش ها ، در زمان پیچیدن خودرو ، نیروی پیچشی را بین چرخ ها تقسیم کرده تا از متمایل شدن خودرو به یکی از سمت ها جلوگیری به عمل آید . میل تعادل توسط دو بوش در جای خود بسته شده است . اگر این بوش ها معیوب باشند ، خرابی خود را با ایجاد سرو صدا در جلوبندی و سیتم تعلیق نشان می دهند . لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش های میل تعادل است . این نکته را مورد توجه قرار دهید که گاهی مواقع عامل بروز سرو صدا ، شل بودن میل تعادل و برخورد آن با دیگر قطعات است .
وقتی شاسی ضربه خورده است :
گاه پیش می آید که در اثر تصادف شدید ، شاسی تغییر حالت داده یا به قول معروف می پیچد . در این حالت اگر نسبت به رفع این مشکل اقدام نکنید ، در کار جلوبندی خودرو اختلال ایجاد شده و ایمنی به خطر می افتد . خودرویی که در اثر تصادف ، دچار تغییر حالت شاسی شده باشد ، فرمان پذیری ضعیفی دارد ( خودرو به کناره ها کشیده می شود ) ، عمر مفید پلوس هایش کم است و به سرعت فرسوده می شوند ، گردگیرهای پلوس قبل از تمام شدن عمر مفیدشان پاره می شوند و به طور کل خودرو اصلا تعادل مناسبی ندارد.
وقتی خودرو در سر پیچ ها تعادل ندارد :
عواملی که سبب بر هم خوردن تعادل خودرو در سر پیچ ها می شوند ، عبارتنداز : تنظیم نبودن زوایای فرمان ، تنظیم نبودن باد لاستیک ها ، ساییدگی نا برابر آج لاستیک ها ،تغییر شکل شاسی در اثر ضربه ، گیر کردن ترمز ها در یک سمت ، معیوب بودن میل تعادل ، خرابی میل فرمان و جعبه فرمان ، بالانس نبودن چرخ ها و …
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط:
دستمزد و هزینه های تعمیرات مکانیکی وجلوبندی مگان 1800و 2000