علت سر و صدای منبع اگزوز بخاطر چه می باشد + عوامل ناهنجار منبع

علت سر و صدای منبع اگزوز بخاطر چه می باشد + عوامل ناهنجار منبع

اکثر مشکلات اگزوز را می توان با توجه به صداهای نا آشنا و یا نگاه کردن به زیر خودرو تشخیص داد . یکی از شایع ترین مشکلات اگزوز ، صدا های گوش خراش است . چنین صدایی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود .

چه عواملی باعث ایجاد صدای ناهنجار در منبع اگزوز می شود ؟

در اغلب ماشین ها ، منبع اگزوز در راستای لوله خروجی اگزوز نصب شده و وظیفه آن کاهش صدای تولید شده توسط موتور است . منابع شامل لوله های سوراخ دار و حجره های تیغه داری هستند که امواج صوتی مخالفی ایجاد می کند . وقتی صدا از موتور به سمت منبع اگزوز می آید ، این امواج مخالف برخی از این صداهای بلند را خنثی می کنند . در بیشتر مناطق ، ایجاد سر و صدای ناهنجار در جاده ها ناشی از فقدان منبع اگزوز و یا منبع اگزوز آسیب دیده ، غیر قانونی است چرا که مطابق قوانین اجزاء سیستم اگزوز می بایست صدای قابل قبولی برای وسیله نقلیه ایجاد کنند .
اگر صدای بلندی شبیه برخورد دو قطعه فلزی به همدیگر می شنوید ، اغلب به این معنی است که چیزی به لوله اگزوز برخورد می کند . یک بست شکسته ، قلاب و یا قطعه پوسیده باعث ایجاد صداهای ناهنجار می شوند . مثل اینکه لوله اگزوز محکم به قطعات دیگر زیر ماشین برخورد می کند . خصوصاً وقتی که در یک جاده ی ناهموار رانندگی می کنید و یا در حال شتاب گیری هستید . البته در برخی موارد حتی زمانیکه استارت می زنید و ساکن هستید نیز این صدا شنیده می شود چرا که آسیب هر یک از بست ها و رابطه هایی که اجزاء اگزوز را متصل به هم نگه می دارند ، باعث می شود که سیستم اگزوز تراز نباشد و در این مواقع این صدا بسیار شایع است . اگر صدا از این قسمت باشد ، معمولاً از نزدیک انتهای ماشین شنیده می شود .
یک منبع اگزوز آسیب دیده می تواند باعث ایجاد حرکات بیش از حد سایر اجزاء شده و فشار روی آن قسمت ها را افزایش دهد . بنابراین این آسیب ها اگر به حال خود رها شوند ، می تواند چیزی بیش از یک صدای گوش خراش ایجاد کند . اگر منبع بیش از اندازه پایین باشد ، احتمال دارد که به دست اندازهای سطح جاده و یا مانع دیگری برخورد کرده و بشکند . نتیجه اینکه بسیار مهم است که هرچه زودتر منبع تعمیر شود .

نشانه های منبع اگزوز آسیب دیده
اگر شما مشکوک هستید که صدای ناهنجار ماشین ناشی از مشکلات منبع اگزوز است ، نگاهی به سیستم اگزوز بیندازید . در عین حال که صدای ناهنجار شایعترین علامت است ، اما چند نکته دیگر نیز برای چک کردن وجود دارد . زیر ماشین را ببینید و لوله اگزوز را بررسی کنید . آیا زنگ زدگی و یا آسیب دیگری مشاهده می کنید ؟ نگاه دقیق تری به منبع و عایق های حرارتی بیندازید . آیا نشانه های قابل رؤیتی از آسیب دیدگی می بینید ؟ همچنین به نحوه کارکردن موتور دقت کنید . اگر متوجه کاهش عملکرد موتور شده اید ، احتمالاً نشتی در اگزوز وجود داشته و یا منبع آسیب دیده است .

چگونه منبع اگزوز را تعمیر کنید ؟
سیستم های اگزوز جدید معمولاً از جنس فولاد با پوشش آلومینیوم و یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند . اما این بدان معنا نیست که اگزوز و اجزاء آن مادام العمر هستند . گرما ، ذرات ، نمک جاده و یا رطوبت باعث ایجاد خوردگی در اگزوز می شوند .
وقتیکه شما مشکلی در سیستم اگزوز دارید ، مهم است که سریع آن را رفع کنید چرا که این مشکلات در طول زمان بدتر می شوند و هر چه بیشتر معطل کنید ، هزینه های تعمیر بیشتر خواهد شد . صدای گوش خراش تنها مشکل یک اگزوز خراب نیست . شما فقط صدا را میشنوید ولی این می تواند به این معنی باشد که گازهای خروجی و دود به درستی خارج نشده و این نشت باعث شود که بخشی از این گازها به درون ماشین وارد شوند .
این صدای ناهنجار ممکن است به سادگی با محکم کردن یک بست و یا تعویض بست شکسته رفع شود . اما ممکن است خوردگی در منبع و یا قسمت های مجاور رخ داده باشد و به حدی زیاد باشد که مجبور به تعویض قطعات شوید . به هر حال فراموش نکنید که نقش اگزوز بسیار مهم است . اگر شما آشنایی کافی برای تعمیر ندارید بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید .
صدای بلند و ناگهانی از سیستم اگزوز همیشه ناشی از یک مشکل خارجی نیست . امکان دارد که تیغه ها و یا اجزاء دیگر داخل منبع اگزوز آسیب دیده باشند و باعث ایجاد صدای داخل منبع شوند .
علاوه بر این ، همیشه مشکل از منبع نیست. بستها و پیچ های نگهدارنده لوله اگزوز ، عایق های حرارتی بالای مبدل کاتالیزور و یا سایر اجزاء ممکن است آسیب ببینند . همچنین مبدل های کاتالیزور نیز وقتی خراب شوند باعث ایجاد صداهای داخلی در سیستم اگزوز می شوند .

منبع اگزوز خودرو چیست ؟

منبع اگزوز خودرو عملکرد پیچیده ‌ای ندارد . این منبع به طور معمول پیش از خروجی اگزوز ( یعنی همان لوله ‌ای که از انتهای اتومبیل بیرون زده می‌ بینیم ) قرار دارد . این منبع در بدنه خود دارای لوله‌ های سوراخ و تو در تو بوده که طراحی پیچیده‌ شان برای شکست صدا و کاستن از شدت آن شکل گرفته است .

وظیفه منبع اگزوز خودرو چیست ؟

منبع اگزوز خودرو وظیفه کاستن از صدای موتور را دارد . اگر چه برای ما ناخوشایند است ، اما موتور اتومبیل حین کار کردن به هر حال صدایی دارد . منبع اگزوز این صدا را پیش از خروج از لوله اگزوز ، شکست داده و با تغییر جهت و کاستن از قدرت آن ، در نهایت صدایی کمتر و محدودتر از اتومبیل خارج می‌ کند . این قطعه نیز مانند دیگر قطعات خودرو ، می‌ت واند خراب شده و دیگر قادر به انجام دادن درست وظیفه خود نباشد .

چرا منبع اگزوز خودرو خراب می‌ شود ؟

منبع اگزوز خودرو به دلایل ساده و پیش و پا افتاده‌ای خراب شده و سر و صدای اتومبیل را بالا می ‌برد . دلایل خرابی منبع اگزوز خودرو شامل موارد زیر است :

1- شکسته شدن بست هایی که منبع را متصل نگاه داشته ‌اند .

2- شکسته شدن یا شل شدن قلاب اتصال منبع اگزوز .

3- پوسیده یا سوراخ شدن قطعات اتصال یا منبع اگزوز خودرو .

4- پوسیده شدن یا خرابی تیغه‌ های داخل منبع اگزوز

در کل می‌ توان گفت که هر گونه مشکلی در اتصالات منبع اگزوز خودرو می ‌تواند به شل شدن این قطعه منجر شده و سر و صدای اضافی تولید کند .

به طور مثال سوراخ شدن منبع اگزوز خودرو ، موجب ایجاد صدایی شبیه به انفجار حین حرکت می ‌شود . به ویژه این صدا زمانی که در دنده‌ های سنگین هستیم ، با وضوح بیشتری به گوش می‌ رسد . البته این صداها در صورت بروز مشکل در خود لوله اگزوز نیز به نحوی به گوش می‌ رسند .

نکته : به یاد داشته باشید که خرابی منبع اگزوز خودرو ، فقط به سر و صدای ناهنجار و ناخوشایند آن محدود نمی ‌شود . بلکه اگر بخواهید به حرکت دادن اتومبیل خود با همین منبع معیوب ادامه دهید ، احتمالا تکان ‌های آن ، به دیگر قطعات متصل نیز صدمه وارد خواهد کرد .

به علاوه عمل نکردن درست منبع اگزوز خودرو ، موجب عدم تخلیه کامل گازهای تولید شده از سیستم احتراق می ‌گردد و باید دقت داشته باشید که حتما مقداری از این گازهای سمی به داخل خودرو باز می ‌گردد .

همین دلیل کافی ست که خیلی به سرعت نسبت به تعمیر منبع اگزوز خودروی خود ( چه به لحاظ قطعات بیرونی و چه داخلی منبع ) اقدام کنید .

روش تشخیص عیب در منبع اگزوز خودرو

اگر چه سر و صدای ایجاد شده از بخش انتهایی اتومبیل ، یک شاهد محکم بر عیب در منبع اگزوز خودرو محسوب می‌ شود ، اما برای اطمینان یافتن از این موضوع لازم است که به زیر خودرو رفته و بخش قرار گیری منبع را بررسی نمایید .

در صورتی که شما اطلاع درستی از وضعیت منبع اگزوز نداشته و به اصطلاح خودمانی سر از آن در نمی ‌آورید ؛ بهتر است وقت خود را هدر نداده و درخواست سرویس تعمیرکار در محل نمایید . در صورت دیگر اگر فرصت کافی دارید ، خودروی خود را به نمایندگی یا نزد مکانیک ماهر برده و بخواهید تا وضعیت منبع اگزوز خودرویتان مورد بررسی قرار بگیرد .

تعمیر منبع اگزوز خودرو

ممکن است رفع مشکل سر و صدا با تعویض یک بست یا محکم کردن قلاب انجام پذیرد ، یا این که ناچار به تعویض کل منبع اگزوز شوید . به هر صورت این چیزی ست که بعد از معاینه و بررسی منبع اگزوز به وسیله مکانیک ، متوجه خواهید شد .

اگزوز

اهمیت بررسی و بازبینی دوره ‌ای

درست همین جاست که متوجه اهمیت بررسی و بازبینی دوره ‌ای اتومبیل خود می ‌شوید . در صورتی که به موقع نسبت به بررسی چک لیست خودرو اقدام کنید ، مشکلات کوچک تبدیل به معضلات بزرگ نمی‌ شوند . به طور مثال یک بست شل شده ، در طول زمان ممکن است کل منبع را دچار اختلال عملکرد نماید . با این حساب پیش از آن که خرج‌ های سنگین‌ تری متحمل شوید ، با یک هزینه سرویس دوره ‌ای ، جان اتومبیل عزیز خود را نجات بخشید .

چگونه علت نشتی اگزوز را پیدا کنیم

1- خودروی خود را در یک مکان صاف و مسطح پارک کنید .

اولین مرحله برای پیدا کردن نشتی اگزوز ، بالا آوردن ماشین تا جایی است که بتوانید به راحتی با آن کار کنید . برای این کار باید از جک استفاده کنید . تا حد امکان سعی کنید برای شروع کار ، خودرو خود را در یک مکان مسطح پارک کرده و جک بزنید تا جک بتواند وزن ماشین را تحمل کند .

– کف آسفالتی یا بتنی و سیمانی ، بهترین مکان برای جک زدن اتومبیل است.

–  هرگز روی سطوحی مانند چمن و سنگریزه ، جک نزنید . زیرا احتمال واژگونی اتومبیل در این سطوح وجود دارد .

2- اجازه دهید اگزوز سرد شود .

پس از رانندگی و روشن بودن اتومبیل ، لوله اگزوز بسیار داغ می شود . به همین دلیل باید منتظر بمانید تا اگزوز سرد شود . ممکن است سرد شدن اگزوز چندین ساعت طول بکشد ، اما باز هم لازم است تا زمان سرد شدن کامل آن صبر کنید .

– هر چه مدت زمان بیشتری موتور خودرو روشن بوده باشد ، مدت زمان طولانی تری نیز لازم است تا اگزوز کاملاً سرد گردد .

– برای چک کردن سردی یا گرمی اگزوز ، روی کاپوت دست بگذارید . اگر کاپوت گرم بود ، نشان دهنده این است که اگزوز و موتور خودرو هنوز داغ هستند .

3- ماشین را جک بزنید .

پس از خنک شدن کامل اگزوز ، ماشین را به گونه ای جک بزنید که بتوانید زیر خودرو قرار گرفته و با اگزوز کار کنید . زمانی که فقط خودرو را جک زدید هرگز به زیر ماشین نروید . خودرو حتماً باید جک استند ( خرک ) نیز داشته باشد .

–  اگر از نقاط جک زدن خودرو آگاه نبوده یا مطمئن نیستید ، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و نقاط مورد نظر را بیابید .

4-  لوله های اگزوز را بازبینی کنید .

اگر احتمال می دهید که ممکن است بدانید در چه نقاطی اگزوز سوراخ شده و نشتی داشته باشد ، در ابتدا همان نقاط را بررسی کنید . در غیر این صورت چک کردن را از قسمت جلوی خودرو ، شروع کرده و به سمت عقب خودرو حرکت کنید . به دنبال نشانه هایی نظیر خراش ، ترک خوردن یا شکستگی ، فرسودگی و یا سوراخ شدگی باشید . در کنار تمام این نشانه ها ، حتماً زنگ زدگی ها را نیز در نظر بگیرید . زنگ زدگی نیز یکی از دلایل عمده نشتی و سوراخ شدن اگزوز است . پیامد نفوذ زنگ زدگی به لوله و داخل آن می تواند سوراخ شدن اگزوز باشد .

– در خودروهایی مانند خودروهای اسپرت که ارتفاع کفشان از سطح زمین خیلی زیاد نیست ، نشتی و سوراخ شدن اگزوز می تواند به دلیل برخورد اگزوز با سرعت گیرها و سنگ های بزرگ و موارد این چنینی باشد .

5-  اگر نتوانستید منبع نشتی را به صورت چشمی پیدا کنید ، از دوست خود بخواهید ماشین را روشن کند .

از زیر ماشین بیرون بیاید و به دنبال علائم نشتی دود از لوله اگزوز باشید .

–  اگر در زیر خودرو هستید و خودرو روشن است ، حتماً مراقب باشید و سعی کنید دست های خود را خیلی تکان ندهید تا از برخورد احتمالی آن ها با خودرو جلوگیری شود .

بیشتر بدانید

روغن سوزی خودرو چیست و همه چیز درباره رفع علائم آن

یاتاقان زدن خودرو چیست + بررسی دلایل یاتاقان خودرو و وظیفه آن

همه چیز درباره رادیاتور خودرو و وظیفه و اهمیت آن در خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.