چگونه بفهمیم دینام سالم است + تست دینام خودرو

دینام خودرو به عنوان شارژ کننده باتری ماشین، به عنوان یکی از اجزای مهم خودرو محسوب می‌شود. به بیانی ساده‌تر، باتری خودرو پس از استارت و روشن‌کردن خودرو، دچار تخلیه یا اصطلاحاً دشارژشدن می‌گردد. لذا برای تأمین برق سایر بخش‌های ماشین نظیر کولر و چراغ نیاز به تأمین انرژی دارد. اینجاست که دینام وارد عمل می‌شود! دینام یا ژنراتور به وسیله تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، شارژ مجدد باتری را انجام می‌دهد. در نتیجه انرژی لازم برای تأمین برق قطعات و تجهیزات دیگر برای باتری فراهم می‌گردد.

چگونه بفهمیم دینام سالم است

حال ممکن است این سؤال پیش بیاد که چگونه بفهمیم دینام سالم است؟! برای پاسخ به این سؤال بهترین روش، اندازه‌گیری میزان ولتاژ جریان باتری هنگام افزایش دور ماشین است. در این حالت باید میزان ولتاژ اندازه‌گیری شده با موتور روشن خصوصاً در دورهای بالا، از میزان ولتاژ موتور خاموش بیشتر باشد. بدین منظور روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. پس بی درنگ با ما همراه باشید!

چگونه بفهمیم دینام ، باتری را شارژ می‌کند؟

اساساً به منظور اطمینان از عملکرد دینام یعنی شارژ کردن باتری خودرو راه‌های مختلفی وجود دارد. بهترین و اصولی‌ترین شیوه، آن است که میزان ولتاژ باتری خودرو را در وضعیت‌های مختلف اندازه‌گیری کنیم. مانند میزان ولتاژ پس از روشن‌کردن خودرو و همچنین حین استفاده از تجهیزات برقی نظیر رادیو، کولر و… . برای اینکه بفهمیم دینام باتری را شارژ می‌کند یا خیر، بایستی میزان ولتاژ هنگام فعالیت ماشین حدود 1 تا 2 واحد بیشتر از حالت خاموش باشد. در این صورت است که می‌توان فهمید عملکرد دینام به خوبی انجام می‌شود.

تست دینام خودرو

همان‌گونه که بیان شد، بهترین شیوه برای اطمینان از عملکرد صحیح دینام و شارژ باتری اندازه‌گیری ولتاژ است. برای این کار بایستی یک ولت‌سنج یا مولتی‌متر که ولتاژ دو سر جریان را اندازه‌گیری می‌کند، تهیه نمایید.ابتدا خودرو را روشن کنید. دقت داشته باشید، ولتاژ باتری سالم برای روشن کردن خودرو باید بیشتر از 12.5 ولت باشد. حال با روشن شدن خودرو، دور ماشین را به 1500 تا 2000 دور در دقیقه برسانید.

با افزایش دور موتور، میزان ولتاژ اندازه‌گیری شده توسط مولتی‌متر یا ولت‌سنج باید در محدوده بین 13.5 تا 14.8 باشد. در این صورت می‌توان اطمینان داشت که دینام باتری را شارژ می‌کند. این کار را می‌توانید با روشن کردن تجهیزات برقی نظیر رادیو، چراغ‌های خودرو و کولر نیز تکرار کنید. در این حالت نیز ولت‌سنج باید، عددی در آن محدوده را نشان دهد.

تست دینام خودرو

تست دینام با لامپ

یکی دیگر از شیوه‌های تست عملکرد دینام، استفاده از چراغ‌های خودرو و مقایسه نوردهی آن‌هاست. بدین منظور ابتدا پیش از استارت زدن خودرو، چراغ‌های جلو را روشن کنید و به میزان شدت روشنایی توجه کنید. سپس استارت زده و خودرو را روشن نمایید. چنانچه در این حالت میزان روشنایی چراغ‌ها تغییر نکرده باشد، یعنی دینام سالم است. اما در صورتی که نور چراغ‌ها کاهش و یا افزایش یافت، باید دینام مورد بازبینی قرار گیرد.

ماشین بدون دینام چقدر کار می‌کند؟

دینام وظیفه تأمین برق خودرو در زمان روشن بودن ماشین را برعهده دارد. در نتیجه اگر دینام عملکردی از خود نشان ندهد، طولی نخواهد کشید که برق باتری خالی خواهدشد. لذا ماشین بدون دینام برای مدت زمان محدودی کار می‌کند و پس از آن متوقف می‌گردد و مجبور به خرید از لوازم یدکی هایما خواهید شد.

ماشین بدون دینام چقدر کار می‌کند؟

رانندگی با دینام خراب

رانندگی با دینام خراب امکان‌پذیر است؛ البته نه برای مدتی طولانی. انجام این امر و ادامه دادن آن، مسلماً آسیب‌های به مراتب جدی‌تری به باتری و سایر تجهیزات خودرو می‌رساند. علاوه بر گسترش خرابی، یقیناً هزینه تعمیر و برطرف کردن مشکل نیز افزایش خواهد یافت. لذا در صورت مشاهده علائم و نشانه‌هایی از خرابی دینام، توصیه می‌‌کنیم حتماً از خدمات مراکز تخصصی نظیر مرکز ارائه پخش قطعات برلیانس استفاده نموده و یا به کارشناس خودرو باتجربه و کاربلد مراجعه نمایید.

تست دینام خودرو بدون دستگاه

علاوه بر تست دینام با استفاده از مولتی‌متر، بدون نیاز به دستگاه نیز می‌توان عملکرد دینام را تاحدی تست کرد. بررسی دینام و اتصالات آن از منظر فیزیکی و ظاهری یکی از اقدامات مناسب است. بدین منظور می‌توان از حواس مختلف نظیر بینایی، شنوایی و بویایی کمک گرفت. بررسی شل یا قطع‌بودن اتصالات و یا وجود هرگونه نقص‌ومشکل در تسمه، می‌تواند حاکی از وجود آسیب در دینام باشد. دررفتگی تسمه، پوسیدگی، خوردگی، سفت یا شل بودن بیش از حد، از علائم قابل توجه است. عدم مشاهده این علائم در کنار نشنیدن صدای غرغر مانند، عدم احساس بوی سوختگی و نظایر آن می‌تواند تاحدی خیال شما را آسوده نماید.

جالب است بدانید، چراغ‌های خودرو از نخستین بخش‌هایی است که می‌تواند وجود نقص دینام را آشکار سازد. لذا توجه به نوردهی چراغ و علائمی نظیر کم‌نورشدن آن از دیگر روش‌های تست دینام خودرو بدون دستگاه است. بدین منظور می‌توانید تست دینام با لامپ که پیش‌تر به آن اشاره شد را نیز مدنظر قرادهید.

علت داغ شدن دینام ماشین

داغ شدن دینام ماشین از جمله موارد شایعی است که در مواردی متعددی شاهد آن هستیم. اساساً علت داغ شدن بسیاری از قطعات خودرو که دارای حرکت چرخشی هستند، اصطکاک بیش ‌از حد است. در واقع چنانچه فولی دینام تراز نباشد و یا اینکه نتواند به درستی حرکت کند و بچرخد، تسمه اصطکاک مضاعفی را متحمل می‌شود. نتیجه آن، استشمام بوی سوختگی، داغ شدن دینام و در نهایت آسیب به عملکرد باتری و خودرو می‌باشد.

علایم خرابی دینام

خرابی دینام خودرو اغلب با موارد مختلفی خود را نشان می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها روشن شدن چراغ دینام است. به جز این مورد، کم نور شدن یا خاموش شدن چراغ‌های خودرو یکی دیگر از برجسته‌ترین علائم خرابی دینام است.

کاهش عملکرد سایر تجهیزات برقی نظیر رادیو، کولر و همچنین گرمکن‌های صندلی از دیگر علائم خرابی دینام است. از جمله موارد دیگر که شاید به این وضوح قابل رؤیت نباشد، می‌توان به خوابیدن باتری اشاره کرد. آسیب در تسمه دینام نظیر پوسیدگی یا بیش از حد سفت و یا شل بودن آن از دیگر علائم است. شنیدن صدای نامتعارف نظیر جیرجیر یا غرغر کردن دینام که معمولاً حاکی از تراز نبودن یا فرسودگی قطعات است نیز از دیگر فاکتورهای مهم در این زمینه محسوب می شود.

کلام آخر

دینام به عنوان تأمین کننده انرژی الکتریکی موردنیاز پس از روشن شدن خودرو، از جمله اجزای مهم و تعیین‌کننده است. به منظور اطمینان از عملکرد آن نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب که از سایت فروشگاه کارمیس بهره گرفته شده است ها اشاره گردید. روش‌هایی از قبیل اندازه‌گیری ولتاژ با مولتی‌متر و یا تست‌های بدون نیاز به دستگاه. خرابی دینام اغلب با علائم گوناگونی نظیر کم‌نورشدن چراغ‌ها، آسیب و نقص تسمه دینام، بوی سوختگی و صداهای نامتعارف خود را نشان می‌دهد. عدم توجه و اطمینان از صحت عملکرد دینام نیز به‌سرعت سبب تضعیف باتری و آسیب به سایر بخش‌ها و در نتیجه توقف خودرو خواهدشد.

یک نظر

  1. مفید و خوب
    استفاده کردم
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.