لاستیک تیوبلس چیست و نحوه پنجره گیری آن به چه شکل است؟

لاستیک تیوبلس چیست و نحوه پنجره گیری آن به چه شکل است؟

ما در این نوشته راجع به لاستیک تیوبلس و نحوه پنچرگیری آن صحبت خواهیم کرد. لاستیک ( تایر ) از تنوع بالایی برخوردار می باشد که می توان از هر نوع تایر یا لاستیکی که خواستید استفاده کنید . می خواهیم درباره لاستیکی به نام تیوب لس صحبت کنیم چه مزایا و معایبی دارد .

لاستیک تیوبلس

 

لاستیک تیوبلس چه نوع لاستیکی می باشد ؟

این لاستیک یعنی تیوب لس شبیه به تایر های معمولی بوده ولی از آن خیلی بهتر است . این تایر داخل نازکی دارد که جنس آن با تایر فرق می کند که جنس آن بیوتل می باشد . این قسمت عایق بندی شده است و از ورود هوا به داخل لاستیک جلوگیری کرده و لاستیک شما را سالم نگه می دارد . این لاستیک به تیوپ نیاز ندارد و ساختار این لاستیک این گونه می باشد که مخزن هوا را در خود نگه می دارد و نمی گذارد از آن خارج شود .

قابل توجه می باشد که این لاستیک این گونه می باشد که اگر میخ در آن فرو رود ، آن موقع نیز هوا از آن خارج نخواهد شد ولی لاستیک های معمولی این گونه نمی باشد ، زیرا وقتی میخ وارد لاستیک می شود ، به تیوپ ماشین نیز می رود و تیوپ را نیز سوراخ می کند که حتما باید آن را عوض کنید .  بهتر است در زمان نصب این لاستیک ها از افراد حرفه ای کمک بگیرید ، زیرا آن ها وارد تر بوده و اگر درست نصب شود ، سرعت آن 0.25 اتمسفر می باشد .

زمانی که لاستیک شما خیلی زود باد خالی کرد ، احتمال دارد که درپوش سوزن آن آسیب دیده است که باید آن را صفت کنید تا از خارج شدن باد لاستیک جلوگیری شود .

 

قسمت های مختلف و مهم تایر تیوبلس

این تایر قسمت های مختلف و همچنین مهمی دارد که شامل موارد زیر می باشد :

 

1- سطح آج

2- زهوار

3- گوشه آج

4- پر کننده

5- لایه زیر آج

6- بید

7- تسمه محافظ

8- نگه دارنده بید

9- شانه تایر

10- منجید

11- دیوار جانبی

12- استر داخلی

13- پوشش داخلی

 

مزایای تایر تیوبلس

لاستیک تیوبلس حاوی مزایای خوبی می باشد که خیلی بهتر از لاستیک های معمولی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد .

 

1- نداشتن پنجری های کوچک

2- نفوذ اشیای ریز از کناره لاستیک امکان پذیر نمی باشد .

3- داشتن مقاومت بالا در برابر ضربات

4- پایین آمدن ضربات دست انداز

5- بالا بودن ضریب ایمنی

6- عدم انفجار لاستیک در اثر پنجری

7- تایر های تیوبلس نصب راحتی دارد .

8- عمر تسمه داخل تایر تیوبلس از تایر های معمولی بالا تر می باشد .

9- بالا رفتن دیوار جانبی و تاج

10- کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز

11- تعداد قطعات کمتری دارد

12- حفظ تعادل بهتر در هنگام دور زدن دارد

عیب های تایر تیوبلس

همان گونه که این تایر مزایای خوبی دارد ، عیب هایی نیز دارد که به آن اشاره خواهد شد .

1- نیاز به تمیز کردن درزها و طوقه ها و همچنین درزگیر نمی باشد .

2- به مراقب خیلی بالایی نیاز دارد .

3- در اکثر مواقع برای نصب آن باید تلمبه نیز باشد .

آموزش پنچر گیری تایر تیوبلس

نوبت به آموزش و همچنین پنچر گیری آن رسیده که در زیر تمام آن توضیح داده است .

1- ابتدا لاستیک را باد کرده .

2- طرفی را پر از آب و کف می کنیم ، تا محل پنچری آن معلوم شود .

3- به آرامی میخ یا چیزی که باعث سوراخ شدن آن شده را ، در می آوریم .

4- با وسیله ای محل سوراخی را پاره کنید .

5- نخ را به وسیله بسته و آن را داخل آن بی اندازید و آن را بچرخانید و خیلی آرام آن را به بیرون بکشید .

6- و در آخر با این کار نخ داخل لاستیم مانده و گره می خورد و دیگر باد آن خالی نخواهد شد .

لاستیک تیوبلس

تعریف دیگر تایر تیوبلس

این تایر بدون تیوپ بوده و در زمستان و تابستان انعطاف پذیر بوده و حتی در زمستان بودن زنجیر چرخ نیز حرکت خواهد کرد . این تایر داخل خود تیوپ دارد و نیاز به تیوپ ندارد و زمان ترکیدن هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی کند .

مزایای لاستیک تیوبلس نسبت به لاستیک معمولی

1- مقاومت بیشتر به پنجری

2- تعمیرات و نصب آسان

3- وزن کمتر

4- پنجرگیری ساده

5- ایمنی بسیار بالا

ساختمان لاستیک تیوبلس چگونه می باشد ؟

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمانی شبیه به لاستیک معمولی بوده و تفاوت آن این است که جدار داخلی آن به وسیله لایه نازکی به نام بوتیل ، عایق بندی شده است . ترکیبات این لاستیک پلیمریزاسین و ایزوبوتیل می باشد که همان لایه نازک می باشد .

عملکرد لاستیک تیوبلس چگونه است ؟

در مواقعی که میخی یا شئی در لاستیک معمولی و تیوب گیر کرد و باعث سوراخی آن شد ، و همچنین باعث خارج شدن باد لاستیک خواهد شد . ولی در لاستیک تیوبلس این گونه نمی باشد که با روشی که در بالا گفته شد می توان آن را خارج و لاستیک را ترمیم کنید .

 

انواع لاستیک ها برای خودرو

لاستیک ها انواع زیادی دارد که بهترین آن تیوبلس و 4 فصل می باشد . تایر تیوبلس در بدترین شرایط ممکن دچار آسیب نخواهد شد و در رانندگی به شما کمک خواهد کرد . توصیه می شود که از لاستیک تیوبلس و 4 فصل استفاده کنید . در ادامه درباره انواع لاستیک ها توضیح مختصری داده شده است .

1- تایر ران فلت

به تایری گفته می شود که وقتی لاستیک ترکید و یا باد آن خالی شد نیز حرکت کند . این گونه می شود گفت که تایر داخلی قوی و در مواقع خالی شدن باد و ترکیدن بالایی سر ماشین و سر نشین نیاید . این تایر ها تسمه قوی دارد و داخل لاستیک قرار داده می شود .

2- انواع آج تایر

شامل 4 نوع تایر و آج می باشد که درباره هر کدام از آن توضیحی داده شده است و باعث بالا رفتن اطلاعات شما در هنگام خرید خواهد شد .

1- جهت دار

این تایر ها از سرعت بالایی برخوردار می باشد و با آب و هواو در هنگام خیس شدن سازگاری دارد . این نوع آج به شکل 7 می باشد و آب را به بیرون هدایت می کند .

قابل توجه باشد که این تایر در جهت مشخص علامت گذاری شده است .

2- متقارن

ساده ترین لاستیک بوده و می توان در هر جهتی استفاده کرد و همچنین این نوع لاستیک بهترین لاستیک بوده و توصیه می شود از این لاستیک استفاده کنید .

3- نا متقارن

این نوع لاستیک در بدترین شرایط بلایی سرش نمی آید و به ماشین نیز لطمه نمی زند . این نوع لاستیک با لاستیک متقارن فرق دارد ولی هر دوی آن یکسان و خوب می شود و توصیه می شود از هر دو می توان استفاده کرد .

4- جهت دار نا متقارن

این لاستیک در هر دو فصل خوب می باشد و در جاده و زمانی که باران می بارد خوب می باشد و بعد از متقارن و نا متقارن این لاستیک خوب می باشد .

3- تایر ها در 4 فصل

این تایر نیز همانند تایر بالایی 3 نوع تایر می باشد که هر کدام مخصوص هر فصل می باشد که بهتر است از تایر 4 فصل استفاده کنید .

1- تایر زمستانی :

باید آج آن درشت و بلند باشد که در هنگام برف بتوان رد شد و وقتی که زنجیر چرخ به این لاستیک ها بسته شود خیلی خوب حرکت خواهند کرد . زمستان چون برف ها به لاستیک می چسند ، سوخت در جاده بالا و باعث خشک شدن آن می شود . نکته جالب این است که فقد در فصل زمستان در کشور های خارجی از این لاستیک استفاده می شوند و در فصل تابستان از لاستیک دیگر .

2- تایر تابستانی :

این تایر در تابستان سرعت بالایی و عملکرد خوبی به همراه دارد . این تایر در تابستان و در گرما تحمل گرما را دارد و بهتر است در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .

3- تایر چهار فصل :

این تایر نسبت به دو تایر گفته شده ، آنچنان خوب نمی باشد و در هنگام بارندگی و برف آنچنان حرکت نخواهد کرد بلکه با زنجیر چرخ شاید بتواند راه برود . توصیه می شود در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .

5- تایر تیوبلس

این تایر بدون تیوپ بوده و در زمستان و تابستان انعطاف پذیر بوده و حتی در زمستان بودن زنجیر چرخ نیز حرکت خواهد کرد . این تایر داخل خود تیوپ دارد و نیاز به تیوپ ندارد و زمان ترکیدن هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی کند .

4- لاستیک اسلیک و نیم اسلیک

این لاستیک نیز دو نوع بوده که برای ماشین های آفرود استفاده می شود و مناسب کوه ها و جاده های پر پیچ و خم می باشد که درباره آن نیز توضیحی داده شده است .

1- لاستیک اسلیک :

این لاستیک اولیل دهه 50 تولید شده است . یعنی سال 1950 و بهترین تایر می باشد . این لاستیک نکته منفی که دارد این است که عمر آن پایین بوده و خیلی زود خراب می شود . این لاستیک ها برای موتور و برای   مسابقات فرمولا وان استفاده می شود .

2- لاستیک نیم اسلیک :

تایر داری آج خوبی بوده و برای ماشین های معمولی و اسپرت استفاده می شود و در هر شهری می توان از آن استفاده کرد . این تایر برای زمین های خیس عالی می باشد .

لاستیکی که شما می خواهید بخرید ، باید شامل ویژگی های زیر باشد . که در هنگام خرید ، باید به آن توجه کرد تا لاستیک خوبی را بخریم که حتما باید در هنگام خرید به آن توجه کنید .

1- شاخص تادویر

2- شاخص بار

3- شاخص حداکثر فشار باد

4- شاخص نوع لاستیک

5- شاخص پنهای لاستیک

6- شاخص ارتفاع لاستیک

7- شاخص ابعاد رینگ

8- شاخص بار و سرعت

9- استاندارد ( دی ، او ، ان )

10- شاخص ترکیب ها و موارد استفاده در تایر

11- شاخص تاریخ ساخت

لاستیک تیوبلس

تفاوت های عمده در استفاده از لاستیک تیوبلس چیست ؟

در استفاده از لاستیک های تیوبلس نیازی به استفاده از تیوپ وجود ندارد ، ولی بایستی از ریشه های یک تیکه ای که برای استفاده از این نوع لاستیک طراحی شده که لبه آن روی رینگ قرار گرفته و از بیرون آمدن هوا جلوگیری می کند . همچنین در استفاده از لاستیک های تیوبلس باید نوعی والف مخصوص برای رینگ استفاده شود و از نگذارد هوا به بیرون بیاید .

توصیه های در مورد لاستیک های تیوبلس

1- فشار باد لاستیک های تیوبلس را همیشه حداقل ماهی 1 بار چک کنید . اگر تیوپ شما باد نداشته باشد ، باعث پارگی و ترک خوردن آن خواهد شد ، پس حواستان باشد .

2- والف لاستیک را کنترل کرده ، یکی از قسمت های مهمی که دچار نشتی خواهد شد همین والف می باشد که باید خیلی حواستان باشد .

3- لاستیک ها را جا به جا کنید . برای جلوگیری از زود خراب شدن لاستیک ها بهتر است از 6 ماه آن ها را جا به جا کنید یعنی لاستیک جلو را در عقب و عقب را در جلو .

4- حتما از اسپری تمیز کننده برای لاستیک ها خود استفاده کنید ، تا آن مثل زمانی که خریده بودید باشد ، از اسپری ماشینی استفاده کنید که به لاستیک شما آسیب نرساند ، زیرا اکثر اسپری ها به لاستیک آسیب خواهد رساند .

5- به هیچ عنوان لاستیک تیوبلس را تیوب دار نکنید ، زیرا اکثر لاستیک فروشی ها برای کاهش هزینه از این کار استفاده می کنند .

نکاتی برای افزایش عمر لاستیک تیوبلس

1- هنگام سفر فشار باد لاستیک تیوبلس را در حالت 2 یا 3 قرار دهید .

2- هنگامی که عمق آج لاستیک ها به 6 میلی متر برسد ، یعنی عمر آن تمام شده و باید آن را تعویض کنید .

3- خودروهای سواری که از لاستیک تیوبلس استفاده می کنند ، باید 3000 کیلو متر و باری 5000 کیلو متر رفتند ، باید آن را عوض یعنی جابه جا کنند .

4- باد لاستیک ها را چک کنید و آن ها را تنظیم کنید تا دیر تر خراب شود .

قابل توجه است که این لاستیک یعنی تیوبلس ، بالانس آن یک پارچه بوده و زمان زیادی را می برد تا از یک پارچگی  خارج شود . قابل توجه است که اکثر افراد از این لاستیک استفاده می کند و از این لاستیک راضی هستند.

 

بیشتر بخوانید:

استعلام و پیگیری وضعیت صدور گواهینامه رانندگی با کد ملی

اسامی سرنشینان هواپیمای سقوط‌ کرده پرواز تهران به یاسوج

جزئیات توقف تولید رنو در ایران خودرو از شایعه تا واقعیت

اسنپ هفتمین شرکت‌ حمل و نقل آنلاین در دنیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.