مهمترین نکات و ترفند ها در مورد گرم کردن خودرو در هوای سرد
با شروع زمستان و هوای سرد بسیاری از مالکین خودرو برای گرم کردن خودرو روش های مختلفی را اتخاذ می کنند که بعضا طبق شنیده ها بوده و بعضا نیز بر طبق توصیه هایی است که از سوی کارشناسان شنیده شده است ولی چیزی که مهم بوده و باید به آن توجه شود این است که گرم کردن خودرو یک کار بسیار دقیق و درست بوده و بایستی به بهترین نحو انجام شود تا خودرو کمترین آسیب را در ابتدای شروع به کارش متحمل شود .
وقتی در هوای سرد زمستانی از زیر پتوی گرم و نرمتان خارج می شوید و برای مراجعه به محل کارتان آماده می شوید به سراغ خودروی خود می روید و احتمالا اگر در استارت خودرو به مشکل نخورید قطعا در عملکرد اولیه خودرو شاهد مشکل خواهید بود و به اصطلاح ریپ زدن های آن را شاهد خواهید بود که این مشکل اگر ریشه هایی از قبیل انژکتور و سوزن نباشد و قطعا به گرم نبودن موتور خودرو باز می گردد که هنوز عملکرد آن روی روال نیفتاده است و
این موضوع در خودرو های قدیمی بسیار معمولی بوده و خودروهای کاربراتوری به شدت نیازمند گرم کردن خودرو هستند تا عملکرد بهتری داشته باشند . شما به عنوان مالک خودرو باید توجه کنید که یک خودروی سرد حتی اگر صفر کیلومتر باشد آماده حرکت نبوده و در بلند مدت از عمر مفید آن کاسته می شود و به مرور دچار مشکل می شود .
مشکلات اتومبیل می تواند باعث دردسر و ناراحتی زیادی برای راننده و سر نشینان خود شود . اگر بخاری اتومبیل شما به جای گرما در وسط یک زمستان سرد به صورت ناگهانی باد سر بدهد ، امکان دارد مشکلی پیش آمده باشد . هر گونه مشکل و عدم کارکرد صحیح بخاری خودرو می تواند ماه های سر زمستان را عملا غیر قابل تحمل کند .
چندین قطعه برای اینکه بخاری بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد با یک دیگر در حال همکاری هستند . درست هماندد سیستم گرمایشی منازل . مشکل در هر کدام از قطعات و در نتیجه به روز ایراد در عملکرد بخاری خودرو ، باعث خوب کار نکردن بخاری خواهد شد .
اگر ماشین در فصل زمستان ضد یخ نداشته باشد ، باعث خراب شدن رادیاتور ماشین می شود و این موضوع برای رادیاتور یک تهدید به حساب می آید . زمانی که رادیاتور ضد یخ نداشته باشد ، باعث خراب شدن موتور ماشین شما خواهد شد .
ساز و کار موتور های درون سوز به وسیله ی نیروی بدست آمده از انفجار صورت می گیرد ، تعداد ایم انفجار ها یکی دو تا نمی باشد بلکه 4 سیلندر می باشد ، حتی در دور های پایین ظرف یک دقیقه هزاران انفجار انجام می شود و این موضوع باعث بالا رفتن دما می شود .
نکات مهم جهت گرم کردن خودرو در زمستان
در حالی که سیستمهای استارت از راه دور و صندلیهای گرم شونده ممکن است باعث شوند تا زیاد احساس سرما نکنیم و فضای داخل کابین گرم به نظر بیاید ، تصور غلط مبنی بر اینکه وسیله نقلیه برای گرم شدن به مدت زمان طولانی نیازدارد تا عملکرد صحیح داشته باشد ، کاملاغلط است . در این جا هشت روش وجود دارد که می توانید مدت زمان گرم کردن خودرو در زمستان را کاهش دهید . این مسئله نشان می دهد هنوزهم به وسیله نقلیه خود توجه لازم دارید و با این وجود صدمه ای به محیط نیز وارد نمی کنید .
1- رانندگی کنید ، درجا نزنید .
این ایده از دید گاه متخصصین تعمیر و نگهداری خودرو توصیه نمی شود ، اما در واقع رانندگی با اتومبیل ، باعث گرم شدن موتور و در نتیجه کابین می شود و به میزان قابل توجهی سریع تر از آن گرم می شود که بخواهید درجا بزنید . باب آلدریش ازکمیسیون انرژی کالیفرنیا گفت : ( درجازدن در واقع راهی موثر برای گرم کردن خودرو در زمستان نیست ، اگر فقط کمی آن را هدایت کنید و حرکت دهید ، سریع تر گرم می شود . ) از این رو موتور در حالت درجا ، هیچ کاری انجام نمی دهد .
قرار دادن بار روی آن به تولید گرمای بیشتر با سرعت سریع تر کمک می کند. به این ایده فکر کنید : ( در دوچرخه سواری پدال زدن با دنده کم به هر حال شما را گرم می کند ، اما پدال زدن با دنده بالا تر شما را خیلی سریع تر گرم می کند . )
2- تا 10 بشمارید و استارت بزنید .
به گفته دوست دار محیط زیست ، اگر می خواهید بیشاز 10 ثانیه متوقف باشید و درجا بزنید ، درواقع با ارزش تر این است که موتور خود را به طور کامل خاموش کنید . اندی دار، معاون برنامه انرژی EDF ، به Esquire می گوید : ( پس از گذشت 10 ثانیه ، شما بیشتر از این كه موتور را راه اندازی کنید ، پول تان را هدر می دهید . ) اگر اتومبیل خود را خاموش کنید ، مثل این می ماند که در کیف پول خود پسانداز و از هوای محیط نیز محافظت کرده اید . ) بسیاری از ماشین ها اکنون به فناوری stop-start مجهز هستند .
3- درجا زدن خودرو، افسوس خوردن موتور
برخلاف ژنراتورها ، ماشین ها برای رانندگی هستند . بنابراین درجا زدن طولانی مدت می تواند برای آن ها مضر باشد . درجا زدن خودرو باعث می شود موتور در( حالت بسیار نا کارآمد و غنی از بنزین ) کار کند که با گذشت زمان می تواند عملکرد موتور را کم کند و مسافت پیموده شده را کاهش دهد . خوشبختانه ، بسیاری از اتومبیل های مدرن احتمالا تا حدی به این مسئله پرداخته اند . اما هنوزهم گفته می شود ، گرم کردن روغن موتور قبل از استارت خودرو، ایده خوبی است .
4- درجا زدن خودرو یعنی هدر دادن پول و بنزین
وقتی ماشین درجا می زند و حرکت نمی کند ، در واقع این بنزین است که هدرمی رود . بهمدت 5 دقیقه درجا زدن ماشین برای یک وسیله نقلیه مجهز به V8 سبب می شود 20 گالن بنزین بسوزانید . اگرچه ، امروزه ، موتورهای V8 به لطف سرمایه گذاری فناوری توربوشارژ ، کمتر متداول هستند ، اما این بدان معنا نیست که شما در حالی که درجا می زنید ، سوختی مصرف نمی کنید .
5- درجا زدن خودرو در پارکینگ بسته مساوی است با خطر مرگ
این یک واقعیت کاملا شناخته شده است و بسیار مهم است که هر زمان که ممکن باشد ، یادآوری شود . سوختن بنزین ، باعث تولید گاز مونوکسید کربن که یک گاز بی رنگ و بی بو است ، می شود و می تواند میزان اکسیژن را کاهش دهد و اگر حجم این گاز به مقادیر کافی بالا رود ، می تواند باعث از دست رفتن هوشیاری ، آسیب مغزی و حتی مرگ شود . قراردادن ماشین در فضای بسته و بدون تهویه کافی ( مانند گاراژ ) ، می تواند به تولید مونوکسید کربن کمک کند و در صورت پرشدن گاراژ از دود ، محل زندگی به خطر می افتد .
6- هیچ کس ریه سیاه دوست ندارد
به طورکلی ، درجا زدن خودرو برای سلامتی شما و دیگران بد است . اگزوز برای سلامتی انسان به ویژه کودکان خطرناک است . براساس آمار مطالعاتی ، آلودگی هوا با افزایش میزان سرطان ، بیماری های قلبی و ریوی ، آسم و آلرژی مرتبط است . درجا زدن اتومبیل نیز در ایجاد مشکلات ماندگار مانند تولید دود کمک می کند .
نشانه های خرابی رادیاتور که باعث خوب کار نکردن بخاری ماشین می شود :
1- تغییر دما نامنظم
تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .
2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه
نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .
3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .
اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .
7 اشتباه رایج در مورد ضد یخ خودرو که باعث خوب کار نکردن بخاری ماشین و رادیاتور می شود :
1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .
2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .
3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .
4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .
5- می گویند اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .
6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .
7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .
اگر از ضد یخ استفاده نکنیم ، چه بلایی سر ماشین می آید ؟
ضد یخ با کیفیت یکی از مهم ترین و ضروری ترین مواردی می باشد که باید همیشه در سیستم رادیاتور یا خنک کننده باشد . نداشتم ضد یخ در دمای زیر صفر باعث یخ زدن مایع خنک کننده می شود .
آب در زمان یخ زدن افزایش حجم بسیار زیادی را می کنند . همچنین بلوک موتور از جنس آلومینیوم ساخته شده است و علاقه زیادی به کشسانی ندارد . همچنین باید گفت که ترکاندن بلوک موتور ، پاره کردن شلنگ ها و نابود کردن شبکه ها رادیاتور ، تنها دلیلش نبودن ضد یخ در فصل زمستان می باشد .
ضد یخ باعث می شود آب در دمای یخبندان همجنان باقی بماند و در موتور گردش داشته باشد . علاوه بر این ایتلن گلیکول موجود در ضد یخ ، باعث شستشوی مجاری خنک کننده می شود و زنگ زدگی و رسوب بر جا نمی گذارد . همچنین با خاصیت روان کنندگی که دارد باعث طول عمر مجموعه ی پمپ آب می شود .
بیشتر بخوانید:
چگونه کیلومتر کارکرد واقعی اتومبیل را چگونه تشخیص دهیم؟
منبع: همراه مکانیک