بررسی جزئیات 5 مدل مفهومی برتر پورشه از ابتدا تا کنون
پورشه كاين-پورشه شاسی بلند
پورشه در تهران-قیمت ماشین پورشه-انواع پورشه
پورشه در ایران-نمایندگی پورشه-قیمت پورشه شاسی بلند
پورشه (به آلمانی: Porsche) شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف میباشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در شهر اشتوتگارت، بادن-وورتمبرگ قرار دارند.
در ماه ژوئیهٔ ۲۰۱۲ گروه فولکسواگن، اقدام به خریداری. ۱۰۰٪ درصد از سهام شرکت پورشه هولدینگ نمود، که از شرکتهای زیرمجموعه کمپانی پورشه است و مدیریت بخش فروش خودروهای پورشه را برعهده دارد. پیشتر در دسامبر ۲۰۰۹ گروه فولکسواگن ۴۹٫۹ درصد از سهام کمپانی اصلی پورشه را نیز خریداری کرده بود.
از سوی دیگر شرکت پورشه اسای با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۷٪ درصد از سهام گروه فولکسواگن، بهعنوان بزرگترین سهامدار این گروه شناخته میشود. خانواده پورشه و خانواده پیک بطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱ درصد از سهام شرکت خودروسازی پورشه، مالک اصلی آن بهشمار میآیند. بخشی از سهام شرکت پورشه نیز، در بازار بورس فرانکفورت معامله میشود.
کمپانی پورشه بهتازگی در ویدئویی اقدام به معرفی ۵ مدل مفهومی برتر خود در تمام ادوار تاریخ کرده است. برخی از این مدلها راه را برای ساخت خودروهای افسانهای این شرکت هموار ساختهاند.
خودروهای مفهومی ظاهری جسور و بیپروا دارند. به این معنی که چشمنواز هستند و احساسات ما را برمیانگیزند. آن با ما حرف میزنند و ما را با آیندهای شگفتانگیز هیجانزده میکنند. بااینحال، پورشه در این راه کمی متفاوت عمل میکند. پورشه بهجای نمایش مدلهای فوقالعاده مفهومی و عجیب، کانسپتهایی عقلانیتر میسازد و با اندکی تغییر، آنها روانهی بازار میکند. بااینحال، این طراحیها همچنان جذاب هستند و توجه ما را به خود جلب میکنند. بیایید باهم نگاهی به آنها بیندازیم.
۵. پورشه Type ۷۵۴ T۷ – سال ۱۹۵۹
این مدل مفهومی که پس از مدل T۶ معرفی شد، مسیری انقلابی برای معرفی مدل افسانهای پورشه ۹۱۱ بود. Type ۷۵۴ T۷ که تنها ۴ سال قبل از معرفی مشهورترین خودروی اسپرت دنیا رونمایی شد، با زبان طراحی خود بر ظاهر ۹۱۱ نیز تأثیرگذار بود.
۴. پورشه ۹۸۹ – سال ۱۹۸۸
به نظر میرسید پورشه قبل از تولید پانامرا به دنبال ساخت یک سدان چهاردر الهام گرفته از ۹۱۱ بود. بااینحال مدل مفهومی ۹۸۹ بهمراتب از زمان خود جلوتر بود. درحالیکه ۹۱۱ آن دوران همچنان از استایل بدنهی ۹۶۴ استفاده میکرد، کانسپت ۹۸۹ به سراغ گزینهای رفت که بعدها به طراحی ۹۹۶ مشهور شد. پورشه سعی در خارج کردن این پروژه از مرحلهی مفهومی داشت؛ اما هرگز نتوانست آن را عملی کند. بااینحال، ایدهی پشت این طراحی راه را برای تولید پانامرای کنونی هموار ساخت.
۳. پورشه کاین روباز – سال ۲۰۰۲
این یکی از کانسپتهایی است که ما از تولید نشدن آن خوشحالیم. طراحی کاین روباز شبیه به خودروی شکستخوردهی نیسان مورانو کوپه روباز و البته رنجروور ایوک بدون سقف است؛ یک شاسیبلند بزرگ بدون سقف. امیدواریم که پورشه هرگز به سراغ عملی کردن این ایده نرود.
۲. پورشه اسپایدر ۹۱۸ | سال ۲۰۱۰
این خودرو کمتر به مدلهای کانسپت نزدیک است. طرح مفهومی اسپایدر ۹۱۸ شباهت زیادی به خودروی تولیدی اسپایدر ۹۱۸ پورشه دارد. تنها چیزی که تغییر کرده، اگزوزهای خودرو است که از دو طرف بدنه، به بالای درب موتور در عقب خودرو منتقل شده است.
۱. پورشه Mission E | سال ۲۰۱۵
Mission E اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه خواهد بود که جهانیان را به تحسین خود واداشته است. طراحی آیندهنگر پورشه بدون شک خیرهکننده است و فناوریهای بهکاررفته در این مدل، پورشه را بیش از این بهسوی آینده سوق میدهند. پورشه قبلاً مدل مفهومی اسپایدر ۹۱۸ را با کمترین تغییر به واقعیت تبدیل کرده است؛ ازاینرو، این انتظار وجود دارد که Mission E با حفظ بخش اعظمی از طراحی خود، پا به دنیای واقعی بگذارد.
گردآوری: توسط مجله خودرو