علت سفت شدن فرمان چیست + سفت شدن فرمان هیدرولیک

علت سفت شدن فرمان چیست + سفت شدن فرمان هیدرولیک

هیدرولیک فرمان در واقع یک سیستم کمکی است که چرخاندن فرمان را برای راننده آسن تر می کند و در اغلب خودرو های سواری طرز کار یکسانی دارد .

فرمان هیدرولیک

سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار می ‌کند ؟

برای تأمین نیروی لازم جهت چرخش چرخ‌ ها توسط فرمان یک پمپ هیدرولیک در خودروها وجود دارد . این پمپ هیدرولیک خودرو از پره ‌هایی برگشت پذیر تشکیل شده اند که در یک محفظه بیضی شکل دوران می‌ کنند . به قسمت داخلی پمپ هیدرولیک روتور گفته می‌ شود که پره‌ های چرخنده را در داخل خود جای داده است .

نیروی لازم برای چرخش این پره‌ ها داخل پمپ هیدرولیک خودرو از طریق چرخش موتور خودرو تأمین می ‌شود و به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک خودرو منتقل می‌ گردد . این تسمه به طور معمول در خودروهای متفاوت چندین پمپ و قطعه مختلف را به چرخش در می ‌آورند که معمولاً این قطعات شامل پمپ هیدرولیک ، واترپمپ و دینام خودرو می ‌باشد .

زمانی که پمپ هیدرولیک خودرو در حالت چرخیدن است روغن هیدرولیک از لوله‌ های ورودی به پمپ به کمک فشار سمت خروجی پمپ هدایت شده و عملاً نیرویی که به فرمان وارد می ‌شود مجراهای عبور روغن را باز و بسته می‌ کند . این مجراها روغن را وارد سیلندر کرده و روغن تحت فشار پیستون‌ های داخل سیلندر به حرکت در می‌ آید . فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک بخش عمده نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخ‌ها در خودرو را تأمین می ‌نماید و باعث می ‌شود تا وجود سیستم هیدرولیک فرمان باعث روان ‌تر شدن فرمان پذیری چرخ‌ ها توسط راننده شود .

علاوه بر این برخی از دستگاه‌ های فرمان هیدرولیک بنا به مشخصات فنی شامل قطعات مختلفی هستند . معمولاً یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی در تمامی پمپ‌ های هیدرولیک وجود دارد . شیلنگ ‌های روغن تحت فشار و مخزن‌های کمکی نیز به طور معمول در تمامی پمپ ‌های هیدرولیک جزء جدا نشدنی این سیستم هستند . برخی از دستگاه‌ های هیدرولیک علاوه بر این قسمت‌ ها دارای یک سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک هم می ‌باشد که باعث خنک شدن روغن هیدرولیک و در نتیجه جلوگیری از آسیب پذیری کاسه‌ نمدها ، پره ‌های پمپ و سایر قطعات مدار روغن هیدرولیک خواهد شد .

اصلی ترین دلایل سفت شدن فرمان خودرو

1- تاثیر باد لاستیک ها در سفت شدن فرما

اگر احساس میکنید فرمان خودروی شما سفت شده یا به سختی می چرخد ، اولین اقدام بررسی باد لاستیک ها است . فشار باد تمام لاستیک های خودرو باید طبق  توصیه کارخانه سازنده که در دفترچه راهنما دکر شده است تنظیم گردد .

2- سایز رینگ و لاستیک

استفاده از رینگ و لاستیک پهن و نیز تا حدی باعث سفت شدن فرمان خودرو می شود . استفاده از آج درشت به دلیل ایجاد اصطکاک بیشتر ، موجب سفت شدن فرمان می گردد .

3- تسمه هیدرولیک

تسمه هیدرولیک وظیفه انتقال نیرو از موتور به پمپ هیدرولیک را بر عهده دارد در صورتی که تسمه هیدرولیک شل باشد ، دچار فرسودگی گردد و پاره شود فرمان خودرو شما به سختی خواهد چرخید .

در صورت مشاهده هرگونه ترک ، پارگی و ساییدگی حتما اقدام به تعویض نمایید .

4- کیفیت روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک از طریق شلنگ ها و لوله های رفت و برگشت وظیفه روان کاری فرمان هیدرولیک و انتقال قدرت به سایر بخش های هیدرولیکی خودرو را به عهده دارد . متناسب بودن استاندارد روغن هیدرولیک با خودروی شما بسیار مهم است .

روغن هیدرولیک نیز مانند سایر روغن های خودرو با گذشت زمان نیاز به تعویض دارد و پیشنهاد می شود هر دو سال اقدام به تعویض آن نمایید .

در بسیاری از خودروها به دلیل هم جنس بودن روغن گیربکس اتوماتیک با روغن هیدرولیک می توان از روغن های اتوماتیک برای سیستم هیدرولیک استفاده نمود .

5- کاهش سطح روغن هیدرولیک باعث سفت شدن فرمان می شود

کاهش سطح روغن هیدرولیک موجب کاهش فشار در سیستم ، سخت چرخیدن فرمان و نیز صدمه به قطعات سیستم هیدرولیک می گردد  . عمده ترین نشانه کاهش سطح روغن شنیدن صدایی شبیه به صدای جیغ هنگام چرخش فرمان است .

کاهش سطح روغن هیدرولیک می تواند به علت نشتی روغن از شلنگ های فشار قوی، شلنگ های فشار ضعیف و جعبه دنده باشد .

6- خرابی پمپ هیدرولیک

در کنار روغن هیدرولیک ، پمپ نیز در ایجاد فشار مناسب در سیستم فرمان نقش مهمی  دارد . یکی از علت هایی که سبب سفتی فرمان و سخت چرخیدن آن می شود کاهش توان پمپ هیدرولیک می باشد که یکی از دلایل عمده آن فرسایش فیزیکی این قطعه می باشد که معمولا در خودروهای با کارکرد بالا رخ می دهد .

از نشانه های خرابی پمپ هیدرولیک می توان به شنیدن صدای زوزه و جیغ در زمان چرخش فرمان و یا زمانی که فرمان به سختی می چرخد ولی با گاز دادن ، چرخاندن فرمان راحت تر می شود ، اشاره کرد .

7- وجود هوا در سیستم فرمان هیدرولیک

یکی از نشانه های وجود هوا در سیستم هیدرولیک، به سختی چرخیده شدن فرمان هنگام چرخش سریع به یک سمت می باشد .

جهت برطرف کردن این مشکل و هوا گیری کردن ، به مکانیک مجرب مراجعه کرده و در صورت لزوم اقدام به تعویض روغن هیدرولیک نمایید .

8- جعبه فرمان

جعبه فرمان وظیفه کنترل و هدایت خودرو را بر عهده دارد. یکی از دلایلی که سبب سفت شدن فرمان هیدرولیک می گردد آسیب دیدن قطعه مارپیج داخل جعبه فرمان می باشد.

از نشانه های وجود اختلال در جعبه فرمان ، سفت بودن فرمان در زمانی است که خودرو سرد است ولی پس از گرم شدن موتور ، فرمان راحت تر چرخیده می شود . معمولا در جعبه دنده های تعمیر شده امکان سفت شدن فرمان وجود دارد .

9- شیر هیدرولیک

وجود خرابی در این قطعات نیز سبب سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو در هنگام گردش می گردد .

زمانی که فرمان هیدرولیک سفت می شود ، باید چه نکاتی را رعایت کنیم :

1- ابتدا از سالم بودن تسمه هیدرولیم اطمینان حاصل شود .

2- از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هدرولیک به پمپ هیدورلیک اطمینان حاصل شود .

3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود .

علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو ، شامل موارد زیر می باشد :

1- پمپ هیدرولیک

2- شیر هیدرولیک فرمان

3- جک دو طرفه هیدرولیک

4- در برخی از موارد خرابی جعبه فرمان یکی از قطعات سیستم تعلیق می باشد .

حالت هایی که فرمان سفت میشه چند عامل بیشتر مربوط نمی شود ؟

1- سیستم هیدرولیک شما هوا گرفته است و باید هوا گیری شود .

2- در صبح ها و مواقعی که ماشین سرد است این اتفاق می افتد که به مرور که روغن گرم می شد از بین می رود و همه چیز درست خواهد شد .

3- میزان باد چرخ ها تنظیم نمی باشد . اگر باد چرخ ها کم باشد باعث سفت شدن فرمان می شود ، پس بهتر است به طور مداوم و منظم باد چرخ ها یا لاستیک ماشین ها خود را چک کنید .

4- احتمالا پمپ هیدرولیک شما ایراد پیدا کرده است .

5- روغن هیدرولیک شما سطحش پایین می آید که باید سطح اون را تا مقداری مجاز پر کنید .

قطعات تشکیل دهنده هیدرولیک فرمان شامل موارد زیر می باشد ؟

1- روغن هیدرولیک

2- شلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

3- پمپ هیدرولیک

4- مخزن هیدرولیک

5- شیر هیدرولیک

6- تسمه هیدرولیک فرمان

7- جک هیدرولیک

حالت هایی که فرمان سفت میشه چند عامل بیشتر مربوط نمی شود ؟

1- سیستم هیدرولیک شما هوا گرفته است و باید هوا گیری شود .

2- در صبح ها و مواقعی که ماشین سرد است این اتفاق می افتد که به مرور که روغن گرم می شد از بین می رود و همه چیز درست خواهد شد .

3- میزان باد چرخ ها تنظیم نمی باشد . اگر باد چرخ ها کم باشد باعث سفت شدن فرمان می شود ، پس بهتر است به طور مداوم و منظم باد چرخ ها یا لاستیک ماشین ها خود را چک کنید .

4- احتمالا پمپ هیدرولیک شما ایراد پیدا کرده است .

5- روغن هیدرولیک شما سطحش پایین می آید که باید سطح اون را تا مقداری مجاز پر کنید .

قطعات تشکیل دهنده هیدرولیک فرمان شامل موارد زیر می باشد ؟

1- روغن هیدرولیک

2- شلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

3- پمپ هیدرولیک

4- مخزن هیدرولیک

5- شیر هیدرولیک

6- تسمه هیدرولیک فرمان

7- جک هیدرولیک

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد .

معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

طرز استفاده از سیستم هیدرولیک فرمان

1- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می کند .

2- پمپ هیدرولیک ، روغن هیدرولیک را با فشار معادل 70 بار ، از طرق لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند .

3- شیر هیدرولیک دارای سوراخ های می باشد و به گونه ای طراحی شده که با چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک .

4- برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن به وجود نیاید .

فرمان هیدرولیک

قطعات فرمان هیدرولیک :

1- روغن هیدرولیک

2- شیلنک ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

3- پمپ هیدرولیک

4-  مخزن هیدرولیک

5- شیر هیدرولیک

6- تسمه هیدرولیک فرمان

7- جک هیدرولیک ( دو طرفه فرمان )

دیگر علائم خرابی سیستم هیدرولیک

1- روغن ریزی از هر یک از قسمت ها

2- ایجاد صدا در هنگام کار کردن درجا ، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست

3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو

منظور از پمپ هیدرولیک در فرمان هیدرولیک خودرو چیست؟

پمپ هیدرولیک خودرو در سیستم فرمان هیدرولیکی خودرو همان چیزی است که به شما در هنگام رانندگی و پیچیدن و دور زدن در سر پیچ و میدان ها کمک می کند .

در واقع فرمان هیدرولیک خودرو دنده خودرو را با چرخیدن و با کمک دنده پینیون به حرکت در می آورد . همچنین پمپ هیدرولیک سبب می شود که روغن هیدرولیک تحت فشار قرار گرفته است . و پیستون متصل به میل دنده را تحت فشار قرار داده و سبب حرکت میل دنده می شود . فرمان های خودرو که از چنین قابلیتی برخوردار هستند فرمان هیدرولیک نامیده می شوند . بدون وجود فرمان هیدرولیکی در ماشین های سنگین باید انرژی زیادی را برای چرخاندن ماشین در حالت ایستاده و یا سرعت کم صرف کنید .

بیشتر بخوانید:

5 راهکار طلایی ارزان قیمت برای افزایش قدرت و توان خودرو

4 نظر

  1. درود برشما
    من چند روز پیش ۲۰۶ اس دی مدل ۸۸ با ۲۰۴ هزارتا کارکرد خریدم، که فرمون خیلی خشکی داشت، بعداز چند روز و مراجعه به دو سه تا مکانیک و تعویض و چک کردن قطعات مختلف مثل، پمپ هیدرولیک، تلسکوپی، جعبه فرمان، لوله های هیدرولیک، متوجه شدن که شیر هیدرولیک فرمان خراب شده. الان یک شیرفرمان اروپایی برای ماشینم نصب کردن که فقط وقتی ماشین سرد هست فرمون فوق العاده نرم شده و وقتی حدود ۲۰-۳۰ دقیقه با ماشین حرکت میکنن فرمون دوباره خشک و سفت میشه. پمپ هیدرولیک بنظر خارجی و فابریک میاد و فقط شیرفرمان با روغن هیدرولیک ایران اویل عوض شده.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • داداش آخرش فهمیدی ایراد از کجاست؟؟ مشکلت رو حل کردی؟؟؟

    • غلامرضا

      دقیقا منم همین مشکل را دارم زمانی که موتور گرم می‌شود فرمان سفت میشه کسی هست که راهنمایی بکند. ممنون میشم

      • علی رضا

        منم همین مشکل رو دارم . زمانی که ماشین سرده خوبه . بعد از یک ساعت سفت میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.