تست و بررسی تویوتا اونسیس 2016 + مشخصات فنی آن

تست و بررسی تویوتا اونسیس 2016 + مشخصات فنی آن

مدت‌ ها پیش از این ، دورانی بود که خودروهای با سایز بزرگ به عنوان گزینه اول خانواده از نظر کارآیی و راحتی محسوب می ‌شدند ؛ ولی این روزها شرایط بازار خودرو تغییرات نسبتاً‌ زیادی را تجربه کرده است . صنعت خودرو سازی مسیر زیادی را در دهه گذشته پیموده و به طبع آن ، ذائقه مشتریان نیز تفاوت پیدا کرده است . مردم این روز ها دریافته ‌اند که نیاز های حمل‌ و نقلی ‌شان می ‌تواند به راحتی با مدل ‌های کوچک تر و جمع ‌و ‌جور تر رفع گردد و بنابراین توجه کمتری به سگمنت D می ‌شود .  البته بحران اقتصادی نیز فاکتوری تأثیر گذار بر این کلاس خودرویی بوده است ؛ چرا که رانندگان به دنبال گزینه‌ های مقرون‌ به‌ صرفه ‌تر در بازار خودرو بوده‌ اند .
تویوتا در سال 1997 با آونسیس وارد کلاس خودرو های خانوادگی بزرگ شد ؛ مدلی که هم ‌اکنون در نسل سوم خودش قرار دارد . با توجه به علایق کنونی بازار اتومبیل در اروپا ، این خودرو ساز ژاپنی هنوز میل چندانی به توسعه یک نسل جدید از این مدل پیدا نکرده و همین طور ، هنوز نسبت به ادامه حضور خود در این سگنت در اروپا تصمیم نگرفته است .

تویوتا

در همین حال ، انتظار می ‌رود که این کمپانی به‌ زودی رویکرد خود را تغییر داده و در آینده ‌ای نزدیک ، نوع دیگری از خودروی خانوادگی را به این قاره وارد کند . بر این اساس ، تویوتا به ‌جای آن که پتلفرم قدیمی آونسیس متعلق به سال 2009 را ارتقا دهد ، یک فیس‌ لیفت دیگر از این مدل را ارائه کرده است .

طراحی ، کابین و تریم ‌ها :

محصولات تویوتا همیشه به عنوان خودرو های با ظاهری محافظه ‌کارانه و با وقار مطرح بوده‌ اند . این موضوع به‌ ویژه در مورد آونسیس صدق می‌ کند . با این حال ، این مدل در این زمینه نه ‌تنها یک آپدیت متعادل مکانیکی دریافت کرده ، بلکه با یک ارتقای طراحی گسترده ، خود را به مرزهای دوره مدرن نزدیک‌ تر کرده است . ایده بازطراحی این مدل از دل استودیوی اروپایی تویوتا در فرانسه بیرون آمده و بخش مهندسی آن متعلق به مرکز تحقیقات و توسعه کمپانی در بروکسل است .

تویوتا همواره بیشتر از آن که به مقوله ( احساسی ) در محصولات خود بپردازد ، بر ارزش ‌هایی مانند ( پرستیژ ) ، ( راندمان ) و یا ( دوام ) تأکید دارد و بنابراین ، از یک پایگاه بسیار وفادار در بین مشتریان برخوردار است . امّا طراحی نسخه جدید آونسیس ، بسیار جذاب ‌تر از چیزی است که قبلاً بوده و به ویژه در جلو بندی با چراغ ‌های ظریف ‌تر LED ، چهره ‌ای سطح بالا تر پیدا کرده است .

قبلاً کیفیت ساخت کابین هیچ‌ گاه یک مسئله مهم در مورد آونسیس نبوده و تویوتا دقت زیادی برای انتخاب متریال ‌های مورد استفاده در این بخش نکرده است . ولی در مدل جدید با سطوح نرم ‌تر و دلپذیر تر ، تریم‌ ها و پرداخت‌ های مناسب ، گامی فراتر در این زمینه برداشته شده است . اگر از مدل پایه فاصله بگیرید ، یک صفحه ‌نمایش 2.4 اینچی رنگی TFT چند منظور در کنار کیلو متر‌شمار و سرعت ‌سنج در دسترس شما قرار می‌ گیرد و در همین حال ، در کنسول وسط ، یک نمایشگر لمسی 8 اینچی که البته واکنش چندان سریعی ندارد ، ارائه می ‌شود .

کابین آونسیس البته حال و هوای بهتری را فراهم کرده ، ولی در عین حال ، هنوز از نظر فرم و حسّ کلی در مقایسه با رقبایی مانند فولکس ‌واگن پاسات ، فورد موندئو یا اوپل اینسیگنیا ، سن و سال خود را نشان می ‌دهد .

در حالی که صندلی‌ های جلو تکیه ‌گاه بهتری پیدا کرده‌ اند ، ولی یک راننده بلند قد می‌ توان با مشکلاتی برای پیدا کردن موقعیت مناسب در پشت ‌فرمان مواجه شود ؛ چرا که آزادی عمل در تنظیمات ستون فرمان چندان زیاد نیست .

یک فضای حمل وسایل بزرگ در زیر تکیه ‌گاه دست‌ها تعبیه شده و البته، به جز این فضا، جای هوشمندانه دیگری برای نگهداری لوازم شخصی وجود دارد . در عقب ، فضای زیادی برای سر و پا ها درنظر گرفته شده و اثری از یک تونل وسط مزاحم نیست . به همین ‌ترتیب ، فضای صندوق عقب 509 لیتری ، بسیار قابل ‌توجه است . البته باید گفت که این بالا ترین میزان فضا در بین خودرو های این کلاس محسوب نمی‌ شود .

سطح نخست آونسیس که از حدود 20 هزار یورو آغاز می‌ شود ، دارای تجهیزات استانداردی چون سیستم کولر با کنترل دستی ، کروز کنترل با محدود ‌کننده سرعت ، چراغ‌ های روشنایی روزانه LED ، سیستم رادیو و پخش CD با قابلیت ارتباط بلوتوث و  USB، و پکیج ایمنی Toyota Safety Sense است .

این پکیج ایمنی شامل سیستم‌ هایی چون هشدار پیش -‌ برخورد ( هشدار به راننده یا حتی توقف خودرو در صورت تشخیص احتمال برخورد با خودروی جلویی ) ، هشدار انحراف از حرکت بین خطوط ، نور بالای اتوماتیک و دستیار علائم راهنمای و رانندگی می ‌شود . مهم تر از همه ، 5 ستاره‌ ای است که مدل سایز متوسط تویوتا از آژانس یورو NCAP دریافت کرده است . در همین حال ، اگر بخواهید که با انتخاب مدل ( پرمیوم ) از مرز 30 هزار یورو عبور کنید ، به امکاناتی چون طراحی چرم سیاه ‌رنگ در داخل کابین ، تریم‌‌ های چوبی ، سیستم راهبری ، چرخ‌ های آلیاژی 18 اینچی با طراحی جدید ، چراغ ‌های جلوی انطباقی و صندلی‌ های با حافظه الکترونیکی دست خواهید یافت .

رانندگی در جاده

مسلماً وقتی یک آونسیس را برای خرید انتخاب می‌ کنید ، به دنبال هیجان بیشتر در رانندگی نیستید . همان‌ طور که قبل ‌تر نیز اشاره شد ، مشتریان وفادار تویوتا برای انتخاب یکی از مدل‌ های این کمپانی ، دلایل دیگری دارند . به ‌علاوه ، یک پلتفرم 7 ساله محدودیت ‌های خودش را دارد . در عین حال ، خودرو ساز ژاپنی از برخی اصلاحات مهندسی در نسخه فیس ‌لیفت آونسیس سخن گفته است ؛ تغییراتی که مخصوصاً در ساختار بدنه، سیستم تعلیق و فرمان انجام شده‌اند.

ولی مهمترین تغییر در محفظه موتور صورت گرفته است . موتور های قدیمی ‌تر 2.0 D-4D و 2.2 D-4D جای خود را به موتور های دیزلی بهینه ‌تر 1.6 و 2.0 لیتری داده ‌اند ؛ موتور هایی که توسط خودرو ساز مستقر در مونیخ ، ب ‌ام ‌و ، با همکاری پژو – سیتروئن توسعه داده شده ‌اند . قدرتمند ترین دیزل ، خروجی‌ای معادل 143 اسب ‌بخار تولید می ‌کند که آن را از طریق یک گیربکس 6 دنده دستی انتقال می‌ دهد .
به گفته تویوتا ، تلاش زیادی برای کاهش سطح نویز در داخل کابین شده و به این منظور ، از متریال ‌های جدید تر و ضخیم‌ تر برای عایق‌ کاری بیشتراستفاده شده است

چیزی که چندان در سرعت‌ های پایین به چشم نمی ‌آید . ولی خوشبختانه کابین خودرو شرایط آرامش ‌بخشی در سرعت‌ های بزرگراهی دارد ؛ جایی که آونسیس با سرعت متوسط 140 کیلو متر بر ساعت ، مصرف سوختی معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلو متر دارد و به لطف نسبت دنده بالا در دنده ششم ، موتور خودرو در 2350 دور بر دقیقه به کار خود ادامه می ‌دهد . امّا این مصرف سوخت ، بیشتر از چیزی است که برای آن تخمین زده شده است . همچنین در هنگام رانندگی در خیابان‌ های شهر ، حتی با کمک سیستم استاپ – استارت ، مصرف سوخت پایین‌ تر از 8 لیتر در هر 100 کیلو متر تقریباً غیرممکن است .

مزیّت موتور دیزل 2 لیتری آونسیس در انعطاف ‌پذیری آن و گشتاور 320 نیوتن ‌متری در دور موتور بین 1750 تا 2500 است که همیشه پیشرانه مناسبی را در اختیار شما قرار می‌ دهد . در همین حال ، تصور اینکه موتور کوچک تر 6.1 لیتری بتواند همین شرایط را با بدنه بزرگ خودرو داشته باشد ، قدری مشکل است . سیستم تعلیق عملکرد خوبی بر روی ناهمواری ‌های سطح جاده دارد و تنها ناهمواری ‌های بزرگ می‌ توانند به درون کابین انتقال داده شوند . البته آونسیس در زمینه دینامیک رانندگی در پیچ‌ ها نمی ‌تواند با مدل ‌هایی مانند مزدا 6 ، فولکس ‌واگن پاسات یا موندئو مقایسه شود . ضمن اینکه سبکی سیستم فرمان نیز کمک زیادی در این شرایط نمی‌ کند .

تویوتا

مشخصات تویوتا اونسیس 2016 :

نوع خودرو : موتور جلو ، دیفرانسیل جلو ، 5 سر نشین ، 4 در سدان .

قیمت مدل تست : 3118 یورو ( قیمت مدل پایه : 19989 دلار ) .

نوع موتور :  DOHCبا 16 سوپاپ چهار سیلندر ، توربو دیزل با سیستم استاپ – استارت .

گنجایش : 1995 سی‌ سی .

قدرت : 143 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه .

گشتاور : 320 نیوتن ‌متر در 1750 تا 2250 دور در دقیقه .

گیربکس : 6 سرعته دستی .

ابعاد :

فاصله محوری : 2700 میلی‌ متر .

طول ماشین : 4750 میلی ‌متر .

عرض : 1810 میلی‌ متر .

ارتفاع : 1480 میلی‌ متر .

وزن کلی : 1470 کیلو گرم .

تست‌ های سرعت :

صفر تا 100 کیلو متر بر ساعت : 5.9 ثانیه .

سرعت نهایی حداکثر : 200 کیلو متر بر ساعت .

مصرف سوخت :

7.5 لیتر در شهر ، 8.3 لیتر در بزرگراه و 5.4  لیتر به صورت ترکیبی در هر 100 کیلو متر .

مقایسه ماشین تویوتا اونسیس و تویوتا کمری

تویوتا کمری

تاریخ معرفی : نمایشگاه دیترویت 2017

نسل کنونی : دوازدهم

پلت‌فرم :  TNGAتویوتا

امتیاز از کارانددرایور : 4 از 5

فروش سال 2017 در آمریکا : 387.081 دستگاه

فروش شش‌ ماههٔ نخست 2018 در آمریکا : 178.795 دستگاهتویوتا اونسیس

تاریخ معرفی : نمایشگاه پاریس 2008

نسل کنونی : سوم

پلت‌فرم  MC:  تویوتا

امتیاز از کاربایر : 3.8 از 5

فروش سال 2017 در اروپا : 25.319 دستگاه

فروش شش ‌ماههٔ نخست 2018 در اروپا : 11.706 دستگاه

مقایسهٔ مشخصات فنی

تویوتا کمری تویوتا اونسیس
پیشرانه 2.5 لیتری I4 ۲ لیتری I4
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 203 اسب بخار 152  اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 195 نیوتن متر
گیر بکس 8 سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک جلو جلو
شتاب صفر تا صد 8.1 ثانیه 10.0 ثانیه
حداکثر سرعت 215 کیلو متر/ ساعت 205 کیلو متر/ ساعت
مصرف سوخت 6.9 لیتر ( ترکیبی ) 6.2 لیتر ( ترکیبی )
تولید آلایندگی 144 گرم / کیلو متر
ظرفیت باک 55 لیتر 60 لیتر
وزن 1740 کیلو متر 1415 کیلو متر
طول 4.88 متر 4.71 لیتر
فاصلهٔ محوری 2.82 لیتر 2.70 لیتر
حجم صندوق بار 400 لیتر 510 لیتر
ظرفیت سر نشین 5 نفر 5 نفر
قیمت پایه بریتانیا  – 18905 پوند
قیمت پایه آمریکا 23055 دلار

تویوتا دو عکس از فیس لیفت سدان آونسیس ( Avensis ) و استیشن این مدل به عنوان مقدمه ‌ای برای معرفی رسمی این محصول در هشتاد و پنجمین دوره نمایشگاه خودرویی ژنو منتشر کرد .

طراحی و توسعه چهره مدل جدید آونسیس در استودیو طراحی ED2 تویوتا واقع در جنوب فرانسه توسط کمپانی R&D بروکسل انجام شده که باعث کشیده ‌تر شدن چهره خودرو با جزئی‌ کاری‌ های بیشتر شده است . در تصاویر ارائه شده توسط تویوتا تنها چهره جلویی دو مدل آونسیس به نمایش گذاشته شده که به طور کلی چراغ ‌های آن کمی ساده ‌تر و بزرگ ‌تر و مجهز به لامپ‌ های LED با ابرو های کشیده نواری LED و چراغ‌ های مخصوص روز شده و جلو پنجره خودرو هم به نسبت قبل قدری کوچک ‌تر طراحی شده تا فضا را برای اجرای طرح جدید ورودی‌ های بزرگ ‌تر و زیبا تر بر روی ورودی بزرگ ذوزنقه ‌ای شکل مدل قبل ، بیشتر کنند و همچنین در طرفین سپر هم مه شکن‌ های گردی شکل توسط قابی مشکی رنگ احاطه شده‌ اند .

در حال حاضر تویوتا به انتشار همین دو تصویر بسنده کرده کرده و سخنی از مشخصات فنی و پیشرانه این خودرو به میان نیاورده است ، اما با توجه به استفاده نسل قبل از یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 با توان خروجی 268 اسب بخاری و گشتاور 336 نیوتن متری ، می‌ توان انتظار همین پیشرانه به علاوه چند پیشرانه بروز دیگر را بر روی فیس لیفت آونسیس داشت .

تویوتا

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی و بررسی خودرو سایپا ساینا اس + قیمت آن

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.