تست و بررسی تویوتا اونسیس 2016 + مشخصات فنی آن
مدت ها پیش از این ، دورانی بود که خودروهای با سایز بزرگ به عنوان گزینه اول خانواده از نظر کارآیی و راحتی محسوب می شدند ؛ ولی این روزها شرایط بازار خودرو تغییرات نسبتاً زیادی را تجربه کرده است . صنعت خودرو سازی مسیر زیادی را در دهه گذشته پیموده و به طبع آن ، ذائقه مشتریان نیز تفاوت پیدا کرده است . مردم این روز ها دریافته اند که نیاز های حمل و نقلی شان می تواند به راحتی با مدل های کوچک تر و جمع و جور تر رفع گردد و بنابراین توجه کمتری به سگمنت D می شود . البته بحران اقتصادی نیز فاکتوری تأثیر گذار بر این کلاس خودرویی بوده است ؛ چرا که رانندگان به دنبال گزینه های مقرون به صرفه تر در بازار خودرو بوده اند .
تویوتا در سال 1997 با آونسیس وارد کلاس خودرو های خانوادگی بزرگ شد ؛ مدلی که هم اکنون در نسل سوم خودش قرار دارد . با توجه به علایق کنونی بازار اتومبیل در اروپا ، این خودرو ساز ژاپنی هنوز میل چندانی به توسعه یک نسل جدید از این مدل پیدا نکرده و همین طور ، هنوز نسبت به ادامه حضور خود در این سگنت در اروپا تصمیم نگرفته است .
در همین حال ، انتظار می رود که این کمپانی به زودی رویکرد خود را تغییر داده و در آینده ای نزدیک ، نوع دیگری از خودروی خانوادگی را به این قاره وارد کند . بر این اساس ، تویوتا به جای آن که پتلفرم قدیمی آونسیس متعلق به سال 2009 را ارتقا دهد ، یک فیس لیفت دیگر از این مدل را ارائه کرده است .
طراحی ، کابین و تریم ها :
محصولات تویوتا همیشه به عنوان خودرو های با ظاهری محافظه کارانه و با وقار مطرح بوده اند . این موضوع به ویژه در مورد آونسیس صدق می کند . با این حال ، این مدل در این زمینه نه تنها یک آپدیت متعادل مکانیکی دریافت کرده ، بلکه با یک ارتقای طراحی گسترده ، خود را به مرزهای دوره مدرن نزدیک تر کرده است . ایده بازطراحی این مدل از دل استودیوی اروپایی تویوتا در فرانسه بیرون آمده و بخش مهندسی آن متعلق به مرکز تحقیقات و توسعه کمپانی در بروکسل است .
تویوتا همواره بیشتر از آن که به مقوله ( احساسی ) در محصولات خود بپردازد ، بر ارزش هایی مانند ( پرستیژ ) ، ( راندمان ) و یا ( دوام ) تأکید دارد و بنابراین ، از یک پایگاه بسیار وفادار در بین مشتریان برخوردار است . امّا طراحی نسخه جدید آونسیس ، بسیار جذاب تر از چیزی است که قبلاً بوده و به ویژه در جلو بندی با چراغ های ظریف تر LED ، چهره ای سطح بالا تر پیدا کرده است .
قبلاً کیفیت ساخت کابین هیچ گاه یک مسئله مهم در مورد آونسیس نبوده و تویوتا دقت زیادی برای انتخاب متریال های مورد استفاده در این بخش نکرده است . ولی در مدل جدید با سطوح نرم تر و دلپذیر تر ، تریم ها و پرداخت های مناسب ، گامی فراتر در این زمینه برداشته شده است . اگر از مدل پایه فاصله بگیرید ، یک صفحه نمایش 2.4 اینچی رنگی TFT چند منظور در کنار کیلو مترشمار و سرعت سنج در دسترس شما قرار می گیرد و در همین حال ، در کنسول وسط ، یک نمایشگر لمسی 8 اینچی که البته واکنش چندان سریعی ندارد ، ارائه می شود .
کابین آونسیس البته حال و هوای بهتری را فراهم کرده ، ولی در عین حال ، هنوز از نظر فرم و حسّ کلی در مقایسه با رقبایی مانند فولکس واگن پاسات ، فورد موندئو یا اوپل اینسیگنیا ، سن و سال خود را نشان می دهد .
در حالی که صندلی های جلو تکیه گاه بهتری پیدا کرده اند ، ولی یک راننده بلند قد می توان با مشکلاتی برای پیدا کردن موقعیت مناسب در پشت فرمان مواجه شود ؛ چرا که آزادی عمل در تنظیمات ستون فرمان چندان زیاد نیست .
یک فضای حمل وسایل بزرگ در زیر تکیه گاه دستها تعبیه شده و البته، به جز این فضا، جای هوشمندانه دیگری برای نگهداری لوازم شخصی وجود دارد . در عقب ، فضای زیادی برای سر و پا ها درنظر گرفته شده و اثری از یک تونل وسط مزاحم نیست . به همین ترتیب ، فضای صندوق عقب 509 لیتری ، بسیار قابل توجه است . البته باید گفت که این بالا ترین میزان فضا در بین خودرو های این کلاس محسوب نمی شود .
سطح نخست آونسیس که از حدود 20 هزار یورو آغاز می شود ، دارای تجهیزات استانداردی چون سیستم کولر با کنترل دستی ، کروز کنترل با محدود کننده سرعت ، چراغ های روشنایی روزانه LED ، سیستم رادیو و پخش CD با قابلیت ارتباط بلوتوث و USB، و پکیج ایمنی Toyota Safety Sense است .
این پکیج ایمنی شامل سیستم هایی چون هشدار پیش - برخورد ( هشدار به راننده یا حتی توقف خودرو در صورت تشخیص احتمال برخورد با خودروی جلویی ) ، هشدار انحراف از حرکت بین خطوط ، نور بالای اتوماتیک و دستیار علائم راهنمای و رانندگی می شود . مهم تر از همه ، 5 ستاره ای است که مدل سایز متوسط تویوتا از آژانس یورو NCAP دریافت کرده است . در همین حال ، اگر بخواهید که با انتخاب مدل ( پرمیوم ) از مرز 30 هزار یورو عبور کنید ، به امکاناتی چون طراحی چرم سیاه رنگ در داخل کابین ، تریم های چوبی ، سیستم راهبری ، چرخ های آلیاژی 18 اینچی با طراحی جدید ، چراغ های جلوی انطباقی و صندلی های با حافظه الکترونیکی دست خواهید یافت .
رانندگی در جاده
مسلماً وقتی یک آونسیس را برای خرید انتخاب می کنید ، به دنبال هیجان بیشتر در رانندگی نیستید . همان طور که قبل تر نیز اشاره شد ، مشتریان وفادار تویوتا برای انتخاب یکی از مدل های این کمپانی ، دلایل دیگری دارند . به علاوه ، یک پلتفرم 7 ساله محدودیت های خودش را دارد . در عین حال ، خودرو ساز ژاپنی از برخی اصلاحات مهندسی در نسخه فیس لیفت آونسیس سخن گفته است ؛ تغییراتی که مخصوصاً در ساختار بدنه، سیستم تعلیق و فرمان انجام شدهاند.
ولی مهمترین تغییر در محفظه موتور صورت گرفته است . موتور های قدیمی تر 2.0 D-4D و 2.2 D-4D جای خود را به موتور های دیزلی بهینه تر 1.6 و 2.0 لیتری داده اند ؛ موتور هایی که توسط خودرو ساز مستقر در مونیخ ، ب ام و ، با همکاری پژو – سیتروئن توسعه داده شده اند . قدرتمند ترین دیزل ، خروجیای معادل 143 اسب بخار تولید می کند که آن را از طریق یک گیربکس 6 دنده دستی انتقال می دهد .
به گفته تویوتا ، تلاش زیادی برای کاهش سطح نویز در داخل کابین شده و به این منظور ، از متریال های جدید تر و ضخیم تر برای عایق کاری بیشتراستفاده شده است
چیزی که چندان در سرعت های پایین به چشم نمی آید . ولی خوشبختانه کابین خودرو شرایط آرامش بخشی در سرعت های بزرگراهی دارد ؛ جایی که آونسیس با سرعت متوسط 140 کیلو متر بر ساعت ، مصرف سوختی معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلو متر دارد و به لطف نسبت دنده بالا در دنده ششم ، موتور خودرو در 2350 دور بر دقیقه به کار خود ادامه می دهد . امّا این مصرف سوخت ، بیشتر از چیزی است که برای آن تخمین زده شده است . همچنین در هنگام رانندگی در خیابان های شهر ، حتی با کمک سیستم استاپ – استارت ، مصرف سوخت پایین تر از 8 لیتر در هر 100 کیلو متر تقریباً غیرممکن است .
مزیّت موتور دیزل 2 لیتری آونسیس در انعطاف پذیری آن و گشتاور 320 نیوتن متری در دور موتور بین 1750 تا 2500 است که همیشه پیشرانه مناسبی را در اختیار شما قرار می دهد . در همین حال ، تصور اینکه موتور کوچک تر 6.1 لیتری بتواند همین شرایط را با بدنه بزرگ خودرو داشته باشد ، قدری مشکل است . سیستم تعلیق عملکرد خوبی بر روی ناهمواری های سطح جاده دارد و تنها ناهمواری های بزرگ می توانند به درون کابین انتقال داده شوند . البته آونسیس در زمینه دینامیک رانندگی در پیچ ها نمی تواند با مدل هایی مانند مزدا 6 ، فولکس واگن پاسات یا موندئو مقایسه شود . ضمن اینکه سبکی سیستم فرمان نیز کمک زیادی در این شرایط نمی کند .
مشخصات تویوتا اونسیس 2016 :
نوع خودرو : موتور جلو ، دیفرانسیل جلو ، 5 سر نشین ، 4 در سدان .
قیمت مدل تست : 3118 یورو ( قیمت مدل پایه : 19989 دلار ) .
نوع موتور : DOHCبا 16 سوپاپ چهار سیلندر ، توربو دیزل با سیستم استاپ – استارت .
گنجایش : 1995 سی سی .
قدرت : 143 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه .
گشتاور : 320 نیوتن متر در 1750 تا 2250 دور در دقیقه .
گیربکس : 6 سرعته دستی .
ابعاد :
فاصله محوری : 2700 میلی متر .
طول ماشین : 4750 میلی متر .
عرض : 1810 میلی متر .
ارتفاع : 1480 میلی متر .
وزن کلی : 1470 کیلو گرم .
تست های سرعت :
صفر تا 100 کیلو متر بر ساعت : 5.9 ثانیه .
سرعت نهایی حداکثر : 200 کیلو متر بر ساعت .
مصرف سوخت :
7.5 لیتر در شهر ، 8.3 لیتر در بزرگراه و 5.4 لیتر به صورت ترکیبی در هر 100 کیلو متر .
مقایسه ماشین تویوتا اونسیس و تویوتا کمری
تویوتا کمری
تاریخ معرفی : نمایشگاه دیترویت 2017
نسل کنونی : دوازدهم
پلتفرم : TNGAتویوتا
امتیاز از کارانددرایور : 4 از 5
فروش سال 2017 در آمریکا : 387.081 دستگاه
فروش شش ماههٔ نخست 2018 در آمریکا : 178.795 دستگاهتویوتا اونسیس
تاریخ معرفی : نمایشگاه پاریس 2008
نسل کنونی : سوم
پلتفرم MC: تویوتا
امتیاز از کاربایر : 3.8 از 5
فروش سال 2017 در اروپا : 25.319 دستگاه
فروش شش ماههٔ نخست 2018 در اروپا : 11.706 دستگاه
مقایسهٔ مشخصات فنی
– | تویوتا کمری | تویوتا اونسیس |
پیشرانه | 2.5 لیتری I4 | ۲ لیتری I4 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 203 اسب بخار | 152 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر | 195 نیوتن متر |
گیر بکس | 8 سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفر تا صد | 8.1 ثانیه | 10.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 215 کیلو متر/ ساعت | 205 کیلو متر/ ساعت |
مصرف سوخت | 6.9 لیتر ( ترکیبی ) | 6.2 لیتر ( ترکیبی ) |
تولید آلایندگی | – | 144 گرم / کیلو متر |
ظرفیت باک | 55 لیتر | 60 لیتر |
وزن | 1740 کیلو متر | 1415 کیلو متر |
طول | 4.88 متر | 4.71 لیتر |
فاصلهٔ محوری | 2.82 لیتر | 2.70 لیتر |
حجم صندوق بار | 400 لیتر | 510 لیتر |
ظرفیت سر نشین | 5 نفر | 5 نفر |
قیمت پایه بریتانیا | – | 18905 پوند |
قیمت پایه آمریکا | 23055 دلار | – |
تویوتا دو عکس از فیس لیفت سدان آونسیس ( Avensis ) و استیشن این مدل به عنوان مقدمه ای برای معرفی رسمی این محصول در هشتاد و پنجمین دوره نمایشگاه خودرویی ژنو منتشر کرد .
طراحی و توسعه چهره مدل جدید آونسیس در استودیو طراحی ED2 تویوتا واقع در جنوب فرانسه توسط کمپانی R&D بروکسل انجام شده که باعث کشیده تر شدن چهره خودرو با جزئی کاری های بیشتر شده است . در تصاویر ارائه شده توسط تویوتا تنها چهره جلویی دو مدل آونسیس به نمایش گذاشته شده که به طور کلی چراغ های آن کمی ساده تر و بزرگ تر و مجهز به لامپ های LED با ابرو های کشیده نواری LED و چراغ های مخصوص روز شده و جلو پنجره خودرو هم به نسبت قبل قدری کوچک تر طراحی شده تا فضا را برای اجرای طرح جدید ورودی های بزرگ تر و زیبا تر بر روی ورودی بزرگ ذوزنقه ای شکل مدل قبل ، بیشتر کنند و همچنین در طرفین سپر هم مه شکن های گردی شکل توسط قابی مشکی رنگ احاطه شده اند .
در حال حاضر تویوتا به انتشار همین دو تصویر بسنده کرده کرده و سخنی از مشخصات فنی و پیشرانه این خودرو به میان نیاورده است ، اما با توجه به استفاده نسل قبل از یک پیشرانه 3.5 لیتری V6 با توان خروجی 268 اسب بخاری و گشتاور 336 نیوتن متری ، می توان انتظار همین پیشرانه به علاوه چند پیشرانه بروز دیگر را بر روی فیس لیفت آونسیس داشت .
بیشتر بخوانید:
مشخصات فنی و بررسی خودرو سایپا ساینا اس + قیمت آن
منبع: کار