بررسی کامل و مشخصات فنی خودروی آریزو 6

بررسی کامل و مشخصات فنی خودروی آریزو 6

ما در این نوشته راجع به خودروی آریزو 6 صحبت خواهیم کرد. امروزه در کشور ما به برندهای خودروسازی چینی بسیار اهمیت داده می شود و همچنین بسیاری از کراس کویر ها و همینطور شاسی بلندهای چینی وارد کشور شده اند. همچنین از طرفی دیگر شرکت های خودروسازی در چین در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشتند به طوریکه تاثیرات خود را بر بازار جهانی گذاشتند که هدف اصلی آنها بوده است.

خودروی آریزو 6

به همین دلیل یک سری برندها مانند چری که یک روزی آرزو داشتند در اروپا و آمریکا حضور داشته باشند سرمایه گذاری های بخش خصوصی را برای توسعه خودروهای سواری مخصوصاً سدان‌های خانوادگی داشتند. در دهه‌های گذشته یک سری از خودروها مانند کمری و تویوتا کرولا در بازار جهانی تقاضای خیلی زیادی داشتند که البته ناگفته نماند امروز هم در بازار به خوبی عرضه می‌شوند با وجود اینکه تقاضا در کلاس اورهال رشد چشمگیری داشته است ولی محصولات سدان مانند هوندا، تویوتا و فولکس واگن مورد توجه همگان قرار گرفته است.

تاریخچه شرکت چری:

شرکت خودروسازی چری در یکی از شهرهای شرقی کشور چین به نام وهو واقع شده است که این شرکت خودروسازی کار خود را از سال ۱۹۹۹ آغاز کرد و همچنین از سال ۲۰۰۳ انواع خودروهای سواری را طراحی و تولید کرد. شرکت خودروسازی چری از آن دست کمپانی های صنعتی چین به حساب می‌آید که هدفش صادرات و حضور در بازار جهانی بوده است و البته در کوتاه ترین زمان به این اهداف هم دست پیدا کرد. جالب است بدانید که این شرکت در حال حاضر در رتبه دهم تولید و مونتاژ خودرو در کشور چین قرار گرفته است که سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه را طراحی و تولید می‌کند.

شرکت چری علاوه بر ساخت محصولات خود با دو شرکت لندرور و جگوار همکاری می‌کند یعنی خودروهای آن را مونتاژ می کند بیا تا بسیاری از خودروهایی که این شرکت تولید کرده است صادر شوند. محصولات شرکت چری در بسیاری از کشورها مانند ترکیه، مراکشک ایران، شیلی، مصر و آفریقای جنوبی وجود دارد. یک سری از محصولات برند MVM هم که در ایران مدل های مختلفی از آن عرضه می‌شود زیرمجموعه کمپانی چری به حساب می‌ آید.

آریزو 6 در ایران:

چری آریزو که در ایران آن را با اسم آویز ۶ می شناسند یکی از جدیدترین محصولاتی است که این شرکت وارد ایران کرده است ولی فروش این خودرو به طور گسترده هنوز در یک جای دنیا شروع نشده است ولی احتمال دارد که در روزهای آینده به بازار ارز شود. ولی به این نکته توجه داشته باشید که سدان میان رده یعنی آریزو ۵ تقاضا کننده بسیار زیادی در ایران داشته است. یکی دیگر از سدان های تولیدی کمپانی چری آریزو ۷ نام داشت از لحاظ ظاهری به تویوتا کمری شبیه بود ولی بدنه بزرگتری داشت که سال ۲۰۱۳ به تولید انبوه رسید و البته به علت قدیمی بودن تکنولوژی اش روزهای پایانی خود را می گذراند.

‏آریزو ۷ از لحاظ مشخصات ظاهری بسیار شبیه آریزو ۶ است و بسیاری از افراد بر این باور بودند که خودروی جدید آریزو جایگزین مدل قبلی خواهد شد و با توجه به یکسری از مشخصات فنی و فروش بهتری هم خواهد داشت. پلتفرم این خودرو طوری طراحی شده است که فقط توسط کمپانی چری تولید می شود که یک سری از کمپانی های دیگر مانند جگوار و لندرور روی این طراحی نظارت کاملی داشته اند.

طراحی ظاهری و بدنه آریزو 6:

آریزو ۶ و آریزو ۵ از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و این نشان دهنده این است که شرکت چری در هنگام طراحی به حرف ایکس اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و آن را در سپر ماشین و چراغ های خود مخصوصاً در محصولات جدیدش استفاده می‌کنند که همین مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است. برخلاف اکثر خودروهای چینی که قبلاً به ایران وارد می‌شد برای آریزو شیشه چراغ های کوچک تری در نظر گرفتند تنوع در طراحی را به رخ همگان بکشند.

شرکت چری برای آریزو ۶ در طراحی سپر، جلو پنجره و مه شکن از سبک مدرن استفاده کرده است که این سبک به سدان‌های بازار جهانی بسیار شبیه است. این خودرو از لحاظ ظاهری به اپتیما بسیار شبیه است و ممکن است در نگاه اول افراد تفاوت آنها را تشخیص ندهند.

اگر شما به این خودرو از نمای روبه رو هم نگاه کنید یک خودروی کاملاً اسپرت ای خواهید دید ولی از قدرت این خودرو نمی توان گذشت. برای طراحی چراغ های این خودرو از گوشه های تیز استفاده نشده است و همین موضوع سبب شده است که در بین جوانان این خودرو متخصص زیادی داشته باشد. در مرکز چراغ یک لامپ هالوژن قرار دارد که در درون آن LED هایی قرار گرفته است که حرف L را نشان می دهند. طراحان آریزو ۶ به قدری خبره هستند که توانسته اند از تمام فضاهای موجود به بهترین شکل استفاده کنند.

ویژگی های خودروی آریزو 6

یکی از نکات مثبتی که در طراحی ریزشش وجود دارد این است که حجم بدنه آن بسیار مناسب است یعنی روی کاپوت جلو یکسری خطوط هماهنگ قراردارد که به زیبایی آن افزوده است. چری از استفاده پلاستیک های سیاه و بی کیفیت در جلو پنجره خودداری کرده است ولی در عوض از جنس تمام فلزی که بسیار مدرن هم هست استفاده کرده که در پایین چراغها ۱ قسمت سیاه و براق ای وجود دارد که به این زیبایی افزوده است. آریزو ۶ در مقایسه با سدان های چینی از بهترین مه شکن استفاده کرده است البته پلاستیکی که رویین مه شکن ها قرار دارد و به راحتی قابل بازیافت هستند.

همانطور که گفته شد گریز شیشه یک خودروی کاملاً اسپرتی است و در آن از رینگ های آلومینیومی که اندازه ۱۷ اینچی دارند استفاده شده است که البته این رینگ ها شبیه به سدان های اپتیما هستند. برروی بدن آریزو ۶ دوخت را خواهید دید که از انتهای صندوق تا لبه دستگیره‌های در کشیده شده است که این خط تا امتداد گلگیرها آمده است‌. خط دیگری را در پایین در ها مشاهده خواهید کرد که وقتی به چرخ جلو نزدیک می شود که حالت انحنا به خودش می‌گیرد که زیبای این خودرو را دو چندان کرده است. در خودروی آریزو ۶ فرم زیر پنجره ها از فلز ساخته شده است و همچنین چراغ هایی که قسمت پشت آریزو ۶ به تویوتا کمری بسیار شبیه است.

خودروی آریزو 6

 

نمای پشت آریزو ۶:

نمای پشت آریزو ۶ خطوط بسیار جذابی دارد که این خودرو را از سدان های دیگر متمایز کرده است. در گوشه های سپر این ماشین هم از فلزات نقره ای رنگ استفاده شده است که زیبایی خاصی به این خودرو داده است. به این نکته توجه کنید که آریزو ۶ اگزوزهای لوکسی ندارد و فقط یک خروجی اگزوز در قسمت چپ تعبیه شده است که این موضوع مقداری از زیبای مقداری از زیبایی نمای پشت کاسته است.

به طور کلی می توان اینطور گفت که خودروی چری آریزو ۶ از لحاظ طراحی بدنه نمره خوبی به خود اختصاص داده درد و همچنین در طراحی از یک سری مدل های تویوتا و کیا استفاده کرده است. طول این خودرو وجود ۴۷۱۰ میلی متر و عرض آن حدود ۱۰ هزار و ۸۲۵ میلیمتر است و هم چنین ارتفاعش هم ۱۴۹۰ میلی متر می باشد. این سدان در مقایسه با سدان های هم نسل خودش کمی کوچکتر است.

طراحی داخلی خودروی آریزو 6:

علاوه بر اینکه آریزو ۶ در طراحی فضای بیرونی حرفی برای گفتن دارد در کابین داخلی آن هم از تکنولوژی‌های مدرن و اخلاقی استفاده شده است. هدف آریزو ۶ در طراحی داخلی این بود که از سبک مینیمال استفاده کند تا بتواند تعداد کلیدها را به حداقل برساند و از شلوغی گیج کننده پرهیز کند. این موضوع سبب شد که کسانی که علاقه زیادی به ماشین های مختلف دارند به آریزو ۶ روی آورند. کابین این خودرو یک نورپردازی آبی کمرنگی دارد که در زیر داشبورد هم آن را خواهید دید.

خودروهای چینی معمولاً بر روی داشبورد لوگو و نام سازنده آن دیده می‌شود ولی شرکت چری در طراحی خودروی آریزو ۶ از لوگو استفاده نکرده است‌. در قسمت میانی نمایشگر لمسی بزرگی دیده می شود که توجه همگان را به سمت خود جلب کرده است روی این نمایشگر از خطوط مورب استفاده شده است و این خطوط سبب شده که رانندگان حس داشتن یک محصول لوکس را تجربه کنند ضمن اینکه همه اینها از مواد باکیفیت ساخته شده اند.

نمایشگر آریزو 6:

در زیر این نمایشگر یک سری کلیدهای کاربردی وجود دارد که این کلید ها شامل ناو های ماهواره ای و ارتباط تلفنی می باشد. در تمام قسمت‌های این خودرو از کلیدهای دیجیتال لمسی استفاده شده است که یکی از وظایف این کلید ها امکانات گرمایشی و سرمایشی است‌. بنده این خودرو خوش فرم و کوتاه می باشد.

طراحی صندلی ها علاوه بر زیبایی از کیفیت بسیار خوبی ساخته شده است و شباهت زیادی هم به سالن های اروپایی دارد. در مجموع فضای داخلی آریزو ۶ نکات مثبت بسیار زیادی دارد. البته به این نکته توجه کنید که این خودرو برای افراد قد بلند چندان خوشایند نیست به دلیل اینکه در صندلی‌های عقب فاصله کمی تا سر هست البته ناگفته نماند که کابین چری آریزو ۶ برای سرنشینان این خودرو یک فضای راحتی را ایجاد کرده است و برای خانواده‌های بسیار مناسب است. هنوز حجم دقیق صندوق عقب این مدل مشخص نشده است ولی صندوق عقب این خودرو از پژو ۴۰۵ کمی کوچکتر است. صندلی‌های عقب این خودرو به راحتی قابل خواندن است است و از این طریق می توان فضای صندوق عقب را بیشتر کرد.

مشخصات فنی خودروی آریزو 6:

آموزش از لحاظ فنی مشابه آریزو ۷ و آریزو ۵ است‌ همچنین این خودرو از پیشرانه توربو شارژر یک و نیم لیتری در همه نسخه های خود استفاده کرده است. قدرت این خودرو ۱۴۷ اسب بخار است و گشتاور ۲۱۰ نیوتنی دارد. میانگین مصرف سوخت ساخت خودروی آریزو ۶ با توجه به آمارهای موجود چیزی حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که البته این مصرف به کیفیت بنزین هم بستگی دارد. همچنین نهایت سرعت این خودرو عظیم‌الجثه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

وقتی که این خودرو بخواهد سرعت خودش را از ۰ به ۱۰۰ برساند نه ثانیه زمان لازم دارد. جعبه دنده دستی این خودرو ۵ سرعت است و همچنین در نسخه های آپشن آن از جعبه دنده های اتوماتیک نه سرعت استفاده شده است است که معمولاً مدل های اتوماتیک ان به ایران وارد می شود.

امکانات رفاهی خودروی آریزو 6:

هنوز هم فروش این خودرو در کشور سازنده شروع نشده است به همین خاطر نمی‌توان اطلاعات دقیقی از یک سری امکانات آن داشت. رنگ بدنه نقره ای و آبی سیاه و سفید همراه با رینگ های ۱۷ اینچی در نسخه های مختلف دیده شده است. این خودرو سقف پانورامیک ندارد و در ماسه های آپشن آنان از سانروف استفاده شده است.

معمولاً برای اینکه صندلی ها را درون خود را پوشش دهند از رنگ های نارنجی مشکی و سفید بهره گرفتند. نمایشگر لمسی این خودرو ۹ اینچی است که این نمایشگر پوشش چرمی دارد. در این خودرو دوربین زیر آینه بغل و دوربین پارک تعبیه شده است.

خودروی آریزو 6

قیمت خودروی آریزو 6:

قیمت نهایی این مدل هنوز مشخص نیست ولی این طور تخمین زده شده است که قیمت آریزو ۶ در چین ۱۱ هزار دلار است و در نسخه فول آپشن به ۱۶ هزار دلار هم می‌رسد. قیمت این خودرو در ایران حدود ۲۰۰ الی ۲۲۰ میلیون تومان تخمین زده شده است. در بحث طراحی آریزو ۶ هیچ ایرادی ندارد به دلیل این که از از امکانات مدرن استفاده کرده است و همچنین ماشین باز ها استقبال ویژه‌ای از این خودرو کرده‌اند. از نظر برنده هم، چری یکی از کمپانی هایی است که علاقه‌مندان خاص خودش را دارد و همچنین در ایران خدمات پس از فروش و گارانتی مدیران خودرو توسط مدیران خودرو ارائه می‌شود.

این خودرو در برابر سدان های کره ای کارکرده مانند سوناتا و اپتیما حرف خاصی برای گفتن ندارد. در هنگام خرید به این نکته توجه کنید که پیشرانه های توربو شارژر صداهای بیشتری از خودشان تولید می کنند البته این موضوع را افرادی که صاحب آریزو ۶ بوده‌اند، تایید کردند. استهلاک این خودرو از سطح قابل قبولی برخوردار است و همچنین در بین خودروهای چینی موجود در بازار ایران امتیاز قابل توجهی را می گیرد.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی و معرفی تویوتا هایلوکس 2014

مشخصات کامل فرمان تلسکوپی + تصاویر

یاتاقان زدن و علت خرابی آن چیست؟

 

منبع: خودرو تک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.