همه چیز درباره مشکلات گیربکس لیفان X60

همه چیز درباره مشکلات گیربکس لیفان X60

ما در این نوشته راجع به گیربکس لیفان X60 خواهیم گفت. گیربکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس می شناسند . گیربکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

لیفان X60

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیر بکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .از طرفی گیر بکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد .

همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

مزایا و معایب گیربکس لیفان X60

نکات مثبت

– طراحی ظاهری مناسب

– کابین جا دار

– بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به قبل

– گستردگی خدمات پس از فروش

نکات منفی

– کشش نه چندان خوب قوای محرکه به ویژه در نسخه اتوماتیک

– افت قیمت نسبتا زیاد نمونه کار کرده

– کیفیت نامناسب ادوات کابین

قیمت و شرایط فروش گیربکس

قیمت نمونه اتوماتیک لیفان X50  در بازار ، در حدود 75 میلیون تمان است . همچنین آگهی فروش مدل 96 نسخه دستی لیفان ایکس 60 ، به قیمت حدود 60 میلیون تومان در سایت های معتبر خرید و فروش خودرو به چشم می خورد .

رقبا و محصولات مشابه

از آنجا که خودرو لیفان ایکس 60 در بازه قیمتی پر طرفدار 60 – 70 میلیون تومانی حضور دارد ، بنابراین بایستی به مصاف رقبای متعددی برود .

خودرو هایی نظیر ام وی ام ایکس 33 ، ساندرو استپ وی ، جک اس 3 ، هایما اس 5 ، جک اس 5 ، غیر اتومات و لیفان ایکس 60 اتوماتیک را می توان مهم ترین حریفان X60  دانست .

تجهیزات و امکانات آن

لیفان X60  از تجهیزات و امکانات خوبی برخوردار است که شامل موارد زیر می باشد :

1- پرده شیشه عقب

2- سیستم تنظیم چراغ ها

3- درب باز کن صندوق

4- برف پاک کن عقب

5- سیستم کولر و تهویه مطبوع

6- قفل ایمنی کودک

7- گرم کن شیشه عقب

8- چراغ ترمز گرم

9- کیسه هوای راننده و سر نشین جلو

10- سیستم ضد سرقت

تجربه رانندگی

با توجه به قدرت پیشرانه و کلاس بدنه لیفان X60  نمی توان از این خودرو انتظار یک عمل کرد خارق العاده و هیجان انگیز را در زهن پرورند . لیفان X60  به عنوان یک خودرو کراس اوور خانوادگی شهری ، قطعا مناسب مانور های محیر العقول و اعجاب انگیز نخواهد بود .

حین عبور از پیچ ها اگر سرعت در حد معمول و عادی باشد ، مشکلی وجود نخواهد داشت . متناسب با افزایش سرعت ، از میزان پایداری خودرو کاسته شده و نشانه های ظهور حرکت گهواره ای هر چه بیشتر خود را پدیدار می سازند . البته پایدار ایکس 60 حین عبوار از پیچ های در قیاس با رقبای خارجی ، در حد متناسب ارزیابی شده است . به دلیل استفاده از آینه های بزرگ جانبی میزان دید کناری مناسب بوده و دوربین دید عقب نیز کمک قابل توجهی به هنگام پارک خودرو محسوب می شود .

مشخصات فنی و قوای محرکه

لیفان X60 توان خروجی 131 اسب بخار خود را در یک پیشرانه چهار سلیندری تنفس طبیعی به حجم 1798 سی سی مدیون است که به فناوری زمان بندی متغیر هوشمند سوپاپ های WT – I  مجهز شده و قادر است تا نهایت گشتاور معادل 168 نیوتن متر را در دور موتور 4200 تولید نماید . حداکثر توان خارجی این پیشرانه نیز در دور موتور 6000 می باشد .

شتاب صفر تا صد لیفان ایکس 60 مجهز به گیر بکس دستی در حدود 12 تا 13 ثانیه برآرود می شود . میزان شتاب و چابکی نمونه اتوماتیک لیفان ایکس 60 با توجه به سیستم انتقال سرعت آن است . در مقایسه با مدل دستی ، در سطحی پایین تر و کند تر ارزیابی می شود .

میزان مصرف سوخت نمونه دستی به صورت ترکیبی معادل 8.2 کیلومتر اعلام شده است . این رقم برای مدل اتوماتیک کمی بیشتر برآورد می شود .

قابل ذکر است که سیستم تعلیق لیفان ایکس 60 در جلو از نوع فنر حلقوی با ستون مکفرسون بوده و در محور عقب ، به نوع تیرچه یک تکه و فنر حلقوی تجهیز شده است . سیستم فرمان این خودرو نیز از نوع چرخ دنده شانه ای هیدرولیکی است .

وزن نسخه مجهز به گیر بکس اتوماتیک معادل 1350 کیلوگرم است و مدل تجهیز شده به گیر بکس دستی در حدود 20 کیلو گرم سبک تر است .

لیفان X60

طراحی داخلی لیفان

با ورود به کابین لیفان ایکس 60 می شود که تقریبا هیچ چیز هیجان انگیز به استقبال شما نخواهد آمد . متریال به کار رفته در کابین این خودرو مشابه اکثر خودرو هایی چینی حاضر در رنج قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان ، در سطح کیفی پایینی قرار داشته و در بسیاری از بخش ها حضور قطعات ساخته شده از پلاستیک خشک قابل ردیابی و مشاهده است .

با توجه به ابعاد لیفان ایکس 60 ، فضای داخلی این خودرو از گنجایش کافی به جهت نشیمن آسوده سر نشینان ردیف جلو و عقب برخوردار گشته است .

طراحی صندلی ها نیز به گونه ای است که در مسافرت های طولانی کمتر موجب خستگی سرنشینان خواهد شد . منتهی فقدان امکان تنظیم مناسب صندلی های به ویژه صندلی راننده ، می تواند کمی آزار دهنده باشد و گلایه ها را از این بخش افزایش دهد . همچنین ردیف عقب این خودرو از فضای پای کافی برخوردار است که این امر قطعا بر راحتی سر نشینان ردیف غقب تاثیر خواهد داشت .

به طور کلی باید گفت که اگر چه کابین ایکس 60 فاقد نکات هیجان انگیز و ویژه است اما وجود فضای کافی به خصوص برای سر نشینان عقب می تواند نیاز های متعارف یک خانواده ایرانی را به حد کافی پوشش دهد .

حجم فضای محدود شده به پشت صندلی های ردیف دوم در وضعیت ایستاده ، برابر با 405 لیتر است که چندان کافی به نظز نمی رسد . بنابراین شما می توانید با خواباندن صندلی های ردیف دوم حجم محفظه بار را تا حدود 1170 لیتر گسترش دهید .

ابعاد کلی بدنه لیفان X60  به صورت زیر است :

– طول خودرو 4325 میلی متر و عرض خودرو 1790 میلی لتر است .

– ارتفاع خودرو 1690 میلی متر و فاصله دو محور 2600 میلی لیتر است .

طراحی بیرونی لیفان

با نگاهی به ظاهر ماشین لیفان ایکس 60 یاد و خاطره خودرو هایی از برند های معتبر مانند هیوندا و سانتافه نسل قبل را به خاطر می آورد . جلو پنجره دارای سایز نسبتا بزرگ بوده و میله های کروم رنگ افقی در داخل سطح آن از سویی به سوی دیگر امتداد یافته اند .

بر آمدگی حجمی کاپوت که به وسیله خطوط امتداد یافته از ستون های A  به وجود آمده ، تا کنار های جلو پنجره نیز تداوم داشته و موجب شده تا این بخش از چهره لیفان ایکس 60 نسبت به چراغ های جلو اندکی به پیش آمده و جلوتر قرار داشته باشد .

در نمای جانبی لیفان ایکس 60 سعی شده تا به کمک خطوط حجمی و ایجاد بر آمدگی هایی به سبک خودرو های عضلانی ، بر جنبه های اسپرت و تا حدی جسورانه تاکید شود ؛ هر چند که این حربه خیلی تاثیر گذار نبوده است . در طراحی نمای عقب لیفان ایکس 60 آن گونه که در سایر بخش ها از خطوط حجمی آن چنانی استفاده شده ، خبری نیست و ما شاهد ظاهری نسبتا ساده تر در این بخش هستیم .

لیفان X60  برای اولیم بار در سال 2010 میلادی بود که در نمایشگاه های خودرو شانگ های به نمایش گذاشته شد . این خودرو در ابتدای ورود به بازار ایران ، با یک گیر بکس دستی 5 سرعته مشایعت می شد و سپس یک جعبه دنده CVT به یاری ایکس 60 آمد تا گلایه های هواداران جعبه نده های اتوماتیک را نیز پوشش داده باشد .

5 دلیل نخریدن ماشین لیفان X60 

1- کیفیت ساخت

خودرو سازان چینی ، به کیفیت پایین محصولان تولیدی خود شهرت دارند و لیفان نیز از این قاعده نیست . اما موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم مونتاژ آن به یک کمپانی داخل ، یعنی کرمان موتور ، سپرده شده است . هر چند که این شرکت گذشته درخشانی داشته و سابقه مونتاژ خودرو هایی با کیفیت بسیاری دارد ، ولی متاسفانه چندی است که عمل کرد خوب را ندارد . خودرو های تولید خود را با یکی از نازل ترین کیفیت های مونتاژ عرضه می کند . طبیعی است که همین کیفیت ساخت پایین قطعات در کنار موناژ نامناسب می تواند دلایلی محکمی برای نخریدن یک خودرو باشد .

2- استفاده از مواد نا مرغوب در داخل کابین

این خودرو کپی شده از خودرو های دیگر مثل رافور می باشد . و همچنی باید گفت که طراحی کابین آن نیز مثل همان خودرو می باشد . طراحان این خودرو می خواستن که طراحی داخلی و خارجی این خودرو را شبیه به آن ماشین تولید کنند و تفاوت چندانی با آن ماشین نداشته باشد . ولی این قرابت و نزدیکی تنها در مورد چیدمان رخ داده است و مواد به کار رفته در آن کیفیتی مناسبی ندارد . پلاستیک خشک و چرم مصنوعی نامرغوب به کار رفته است ولی در ماشین رافورد این گونه نمی باشد و از چرم اصل و مواد مرغوب تهیه شده است .

روکش فرمان آن نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نمی باشد و پس از مدتی دچار خرابی و پوسته پوسته شدن آن می شود ، ولی در ماشین رافورد روکش فرمان آن بسیار نرم و مرغوب بوده و راننده دوست دارد ساعت ها به رانندگی ادامه بدهد .

3- ارگونومی

این موضوع مهم ترین مورد است که سر نشینان راحتی را در هنگام نشستن داشته باشند . وجود کانال هوا برای سرنشینان عقب و نیز امکان تنظیم ارتفاع صندلی و گودی کمر از مواردی است که خودرو در این بازه قیمتی انتظار می رود ولی در لیفان ایکس 60 بی بهره می باشد .

4- سیستم مولد قدرت

این خودرو اساسا یک کراس اور شهری می باشد و نمی توان انتظار یک خودرو آفرود را از این ماشین داشته باشید . این مسئله زمانی پر رنگ می شود که از شاسی نسبتا ضعیفی و پیشرانه  4 سیلندر 131 اسب بخار می باشد . این موضوع باعث شده است که این ماشین با مقایسه از ماشین های اروپایی و چینی ضعیف بوده و همچنین در مسیر های ناهموار این ماشین عمل کرد خوبی را ندارد .

موتور این خودرو با همکار کمپانی ریکارد و انگستان ساخته شده است و تاکنون در بسیاری از محصولات این کمپانی به کار نرفته است . همین موضوع یعنی نداشتن طراحی خوب و جا افتاده ای ، این ماشین از قدرت مناسبی در مقایسه با وزنش ندارد و همچنین شتاب بسیار کمی دارد مه این موضوع باعث شده که خریدار از خریدن این ماشین صرفه نظر کرده است .

5- سیستم انتقال قدرت

گیر بکس ایکس 60 از ضرایب نسبتا استاندارد برخوردار است ولی فاصله کم ضرایب مابین دنده 4 و 5 سبب افزایش دور موتور در مسیر های مستقیم و شنیده شدنش در داخل کابین می شود و تا حدودی باعث اذیت شده سر نشین و راننده می شود . سواری این نوع ماشین ، نیاز به تعویض دارد و هر 20 هزار کیلومتر باید عوض شود . این ماشین با داشتن نقاط ضعف خود ، باعث شده است که در اکثر مواقع خریدار صرفه نظر کند و به ماشین دیگری روی بیاورد .

لیفان X60

 

بیشتر بخوانید: 

معرفی کراس‌اوور هیدروژنی هیوندای Nexo در CES

کامپیوتر ماشین یا ecu چیست و چه کاربردی دارد

آموزش تعمیر و عیب یابی جلوبندی خودرو پراید + قطعات جلوبندی پراید

 

منبع: آل گیربکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.