همه چیز درباره نحوه اندازه گیری فشار کمپرس سیلندر موتور خودرو

همه چیز درباره نحوه اندازه گیری فشار کمپرس سیلندر موتور خودرو

با استفاده از تست کمپرس متوجه خواهید شد که موتور خودروتان در چه وضعیتی قرار دارد . در واقع موتور ، از برخی جهات مشابه پمپ باد کار می کند . بنابراین برای این که به طور موثر و کار آمد عمل کند و به راحتی استارت بخورد ، نیاز به کمپرس و آب بندی خوب دارد . کمپرس پا بین در یک سیلندر معمولا بیان گر وجود نوعی ایراد در سوپاپ دود است . کمپرس پایین در دو سیلندر کنار هم معمولا به این معنی است که واشر سر سیلندر خوب عمل نمی کند . کمپرس پا بین در همه سیلندر ها نشان گر روند فرسودگی رینگ ها و سیلندر ها می باشد و معاینه فنی جدید تری نیاز دارد .

سیلندر

بررسی کمپرسی

می توان کمپرس را به دو روش اندازه گیری تقسیم کنیم ، به روش دستی با اندازه گیری کمپرس ، یا الکتریکی با تحلیل گر موتور . روش اندازه گیری دستی تنها روش قابل دسترسی است که بیش تر افراد نیز خودشان به تنهایی می تواند آن را انجام دهد . برای بررسی کمپرس ابتدا موتور را خاموش کنید تا عمل احتراق توقف شود . دریچه گاز و هوا را باز کنید . در حالی که فشار سنج را در محل قرار گیری یکی از شمع ها می بندید ، موتور را با استفاده از سوییچ استارت کنترل از راه دور به مدت چند ثانیه روش کنید تا به توانید بیش ترین مقدار فشار را بخوانید .

اگر کمپرس در یک یا بیش از یک سیلندر کم است ، این مشکل در مواردی خاص به سوپاپ ها و رینگ ها مربوط می شود . از طریق سوراخ شمع پاشیدن مقدار کمی روغن موتور به سیلندر می توان تست کمپرس را انجام داد و این کار را تکرار کرد . روغن هم به طور موقت ، رینگ ها را آب بندی می کند .

نکردن رسوبات موتور

موتور های درون سوز مانند اسب های کاری می باشند . این موتور ها به ما اجازه می دهند که دور کشور را دور بزنیم . وقتی برق قطع می شود نیروی برق خانه های مان را تامین می کنیم و حتی کار های دیگر نیز انجام خواهیم داد . اما متاسفانه همان چیزی که آن ها را به کار می انداز ، یعنی احتراق رسوباتی تولید می کند که در نهایت می تواند به موتور آسیب می رسد . رسوب ها ممکن است در اثر واکنش های متفاوتی که درون موتور صورت می گیرد و ایجاد می شود .

هم در موتور های کاربراتوری و هم در موتور های انژکتوری ، هنگامی که بنزین از میان لوله ها عبور خواهد کرد . مقادیر کمی از آن تبخیر شده و روی لبه سوراخ های باریکی که باید از میان شان عبور خواهد کرد و رسوب خواهد کرد .

در موتور های انژکتوری ، بنزین در کنار سوپاپ های هوا پاشیده می شود و حرارت سیلندر می تواند باعث شود که مقداری از بنزین در این مرحله خشک می شود و روی سر سوپاپ ها ریخته می شود و باعث ایجاد رسوبات می شود . البته باید گفت که بنزینی که تازه وارد سیلندر می شود می تواند رسوباتی که روی سوپاپ ها جمع شده است را شسته و باعث تمیز شدن موتور شود .

از آن جایی که رسوب آهسته آهسته در درون موتور تشکیل می شود ، ممکن است تا مدت ها متوجه آن نشوید ولی در نهایت نیروی موتور را خواهد گرفت و اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد ممکن است باعث بروز مشکلات جدی ای شود و خرج های زیادی را روی دست شما بگذارد .

بر طرف کردن رسوب های موتور می تواند یک مکمل جرم گیر داخل باک می باشد یا به صورت دستی بخش عایی از موتور را را تمیز خواهد کرد . ابزار هایی که به آن احتیاج دارید بستگی به قسمتی از موتور دارد که قصد تمیز کردن رسوبات آن محل را دارید . در بسیاری از اوقات می توان برای تمیز کردن انژکتوری ، سوپاپ هوا و اتاقک احتراق از مکمل های جرم گیر استفاده کنید .

انژکتور دارای سوراخی به ضخامت و اندازه موی انسان می باشد ، به این ترتیب حتی رسوبی به اندازه ده درصد قطر تار یک مو می تواند نیرو و واکنش موتور را کاهش دهد . رسوب هایی که در اتاقک احتراق تشکیل می شود باعث می شود که موتور به بنزین با اکتان بالاتر احتیاج داشته باشد و یا حتی احتراق نارس صورت خواهد گرفت که هر دو موجب می شود که برای سوخت هزینه زیادی را باید پرداخت کنید . رسوب بر روی سوپاپ هوا نیز می تواند باعث واکنش کم موتور خودرو شما شود .

نشانه های تشکیل شدن رسوبات در دور رادیاتور و موتور

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

سیلندر

تمیز کردن رسوبات موتور

تمیز کردن قسمت های کثیف موتور به وسیله مکمل های جرم گیر ، آسان ترین روش ممکن می باشد . بهتر است جرم گیر را از فروشگاه مطمعن خریداری کنید و همچنین از جنس خوبی استفاده کنید . روشن کردن موتور در این مرحله ممکن است تنظیم موتور را به هم بزند و لازم باشد که وضعیت آن به دقت مورد بررسی و رفع عیب قرار بگیرد . برای دیدن قسمت داخلی دریچه گاز از چراغ قوه استفاده کنید تا رسوبات تشکیل شده در جداره داخلی آن ببینید .

با این که مواد جرم گیر قوی می تواند رسوب را بر طرف و روند تشکیل آن را نیز کند کند . از طرفی می توانند به سنسور های و کاسه نمد ها آسیب های جدی را وارد کند . اگر از ابزار مخصوص استفاده کنید ، دارای نوکی است که از قبل به میزان مناسبی مایع جرم گیر آغشته شده است و به قسمت داخلی دریچه گاز آسیب نخواهد رسید . ابزار را روی کل قسمت داخلی کشیده و تا زمانی که رسوب ها بر طرف نشده آن را پاک نکنید .

 بر طرف کردن رسوب ها

گاهی اوقات شیوه رانندگی ما ، مانع از این می شود که روغن موتور بتواند کارش را خوب و کامل انجام دهد . سفر های کوتاه و چند کیلو متری و حرکت و توقف های مکرر باعث می شود ذرات موجود در روغن ، داخل موتور ته نشین شود . به مرور زمان حجم رسوبات بیشتر و بیشتر خواهد شد و می تواند جریان روغن را کم کند . بر طرف کردن رسوبات و کمک کردن به جریان آزاد روغن ، مانع فرسودگی موتور خواهد شد و اجازه می دهد قطعات به نرمی در کنار هم بماند.

آزمون نشتی چیست؟

آزمون نشتی سیلندر مشابه تست کمپرس بوده و نشان گر آب بندی سیلندر ها می باشد . با این تفاوت که به جای فشار ، عدم فشار را اندازه گیری می کند . در تست نشتی ، همه شمع ها باید باز شوند . سپس میل لنگ را بچرخاند تا هر پیستون درست در وسط قرار بگیرد . هنگام آزمایش هر کدام از سیلندر ها ، سوپاپ های دود و هوا بسته هستند .

موتور در بهترین وضعیت باید تنها 5 تا 10 درصد نشتی داشته باشد . موتوری که هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد ممکن است تا 20 درصد نشتی هم نشان دهد ، اما نشتی تر از 30 درصد نشان دهنده مشکل است .

سیلندری که کمپرس ضعیف ولی نشتی جزئی دارد ، معمولا به دلیل مشکل در مجموعخ سوپاپ می باشد ، برای مثال خرابی دلکو ، فنر شکسته سوپاپ ، فیلتر هوای معیوب ، میل بادامک ساییده می شود .

سر سیلندر چیست ؟

در یک موتور درون سوز سر سیلندر یا بستار به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندر ها قرار دارد . چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید . متوجه می شوید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستون ها در درون سیلندر ها قابل دیدن هستند . در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد که به آن ها بلوک سیلندر می گویند که انتها آن ها باز هستند . برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سر سیلندر نیاز است . جنس اکثر سر سیلندر ها از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص ساخته می شود .

اتاقک درون سوز چیست ؟

عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سر سیلندر قرار دارد که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی می باشد . همچنین سر سیلندر ها در زیر یک درپوش محفوظ است .

طرز کار سر سیلندر ها چگونه است ؟

قطعات عمده سر سیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سر سیلندر است که باید به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند . عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن به وسیله میل بادامک انجام می شود . قسمت های دیگر سر سیلندر که فاقد تحرک هستند کافی است که در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند و البته باز بودن مجاری عبور آب و صابون نیز بسیار ضروری و مهم می باشد .

کاربرد سر سیلندر ها چیست ؟

سر سیلندر ها تنها در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندر ها و یا پیستون ها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سر سلیندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود .

موتور چهار زمانه و یا شش زمانه چیست ؟

موتور شش زمانه از انواع موتور های درون سوز که براساس ساختار موتور چهار زمانه است اما با این تفاوت که دارای چند ویژگی افزوده است که باعث افزایش کارایی موتور و کاهش گاز های گل خانه ای می باشد . دو نوع از موتور های شش زمانه از سال 1890 رو به توسعه می باشد . حرارات به محفظه ای که با محفظه احتراقی در تماس است منتقل می شود .

انواع موتور ها

1- موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

2- موتور های الکتریکی

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

سیلندر

بیشتر بخوانید:

راهنمای تعمیرات لیفان X60 در سیستم های الکتریکی، بدنه، تزئینات

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.