مشخصات کامل فرمان تلسکوپی + تصاویر

مشخصات کامل فرمان تلسکوپی + تصاویر

ما در این نوشته راجع به فرمان تلسکوپی صحبت خواهیم کرد. نام دیگر فرمان تلسکوپی ، فرمان بشکن است که اکثر افراد این فرمان را با این نام می شناسند . شاید شما کلمه فرمان بشکن یا فرمان تلسکوپی را چندین بار شنیده باشید ، باید گفت که این عبارت از خود فرمان ساخته شده است . و در اکثر مواقع نیز حتی امکان دارد اشتباه عمل کند .

فرمان بشکن یا فرمان تلسکوپی ، که بر روی ماشین ها وصل شده است ، دارای زاویه می باشد که زیاد پیچیده نمی باشد . این فرمان بشکن در تمامیی ماشین های قدیمی یا جدید نصب شده است . ولی فرمان تلسکوپی در اکثر ماشین ها دیده نشده و در خیلی کم از ماشین ها فرمان تلسکوپی استفاده می شود . دلیل نبودن این فرمان ، علتش این است که این فرمان ایمنی غیر فعال دارد . در این فرمان بشکن ، یک سیستم شبیه به گاردان نصب شده است ، تا از این طریق به فرمان نیرو وارد کند تا فرمان راستای مشخصی داشته باشد .

فرمان تلسکوپی

میله فرمان در این نوع از فرمان شبیه به آنتن رادیو یل میله چتر است که به این نوع میله بندی ، ساختار تلسکوپی می گویند .امروزه در خودرو های لوکس و مدرن از این فرمان استفاده شده ولی قابل ذکر است که این فرمان به صورت برقی بوده و با فاصله تنظیم شده است و همچنین در حافظه صندلی ها نیز از این سیستم برنامه ریزی شده است که با خاموش کردن خودرو ، فرمان برای ورودی و خروج راحت تر راننده ، به سمت داخل جمع شود . این سیستم بسیار مهم بوده و در کنار پدال ها تنظیم شده و همچنین برای ارگونومی راننده در داخل کابین ها نیز تنظیم می شود .

سیستم فرمان تلسکوپی به چه شکل است؟

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد .

همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است . این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

مزیای فرمان الکترونیکی نسبت به فرمان هیدرولیکی :

1- حذف پمپ هیدرولیک و چرخ

2- حذف شیر های کنترل و لوله های رابط

3- حذف تسمه ما بین پمپ هیدرولیک موتور اتومبیل

4- حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک

5- وزن کم نسبت به هیدرولیکی

6- قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی

7- کاهش قابل ملاحظه زمان مونتاژ

8-مستقل بودن از موتور خودرو

9- کاهش حجم و اندازه نسبت به هیدرولیک

10- مقدار انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی

 

فرمان های الکتریکی

این نوع فرمان مشابه هیدرولیکی عمل خواهد کرد . ولی ساختار و مزایای زیادی دارد و با هیدرولیک فرق دارد . این سیستم در اوایل سال 1970 بحث آن شد و طراحی آن نیز انجام شد ولی در سال 1993 شروع به تولید و صادر شد . در این فرمان مشکل دائمی عمل کرد سیستم کمکی فرمان حل شده است ، یعنی سیستم الکترونیکی زمان عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود می آید . به عبارت دیگر گشتاور نیز دارد . فرمان الکترونیکی از 3 بخش اساسی تشکیل شده که همچنین به سیستم فرمان مکانیکی نیز اضافه شده است .

1- سنسور گشتاور

2- موتور با جریان مستقیم

3- واحد کنترل الکترونیکی

مجموعه ستون فرمان یا به اطلاح تلسکوپی فرمان ، یکی از اجزای مهم سیستم فرمان خودرو است که در ساختار خود اجزا و مکانسیم های زیادی را شامل می شود . خرابی هر یک از این اجزا درد سر ساز بوده و امکان یک رانندگی مطلوب و ایمن را سلب می کند .

فرمان لقی اضافه دارد. اگر از سلامت جعبه فرمان و تمامی اجزای جلو بندی اطمینان دارید ، به ستون فرمان مراجعه کنید . لقی اضافی ستون فرمان می تواند نشانه خرابی چهار شاخ ستون فرمان و یا خرابی فیوز ستون فرمان باشد که موجب بازی اضافع فرمان می شود .

فرمان تلسکوپی

عیب های فرمان بشکن

1- احتمال دارد فرمان لقی داشته باشد .

2- قفل فرمان گیر کرده است و عمل نمی کند .

3- فرمان چرخ ها را نمی چرخاند

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند . همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

طرز کار :

سیستم EPS  به این صورت عمل می کند که ابتدا سنسور گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده ، آن را به صورت سیگنال یا سیگنال های به قسمت میکرو کنترل ارسال خواهد کرد . میکرو کنترل ها علاوه بر سیگنالی ، سیگنالی نیز ار سرعت خودرو دریافت می کند . بیشترین عمل کرد در سرعت های پایین و کمترین عملکرد آن در سرعت های بالا خودرو است .

 

محل نصب EPS  :

فرمان الکترونیکی در سه حالت مختلف می تواند بر روی قسمت مکانیکی نصب شود .

1- نصب بر روی ستون ( Column  ) فرمان

این محفوظه مستقل بر روی فرمات ستون ( column  ) نصب می شود . این روش در خودرو های کوچک مخصوصا خودروهای درون شهری که راحتی فرمان فاکتور مهمی به ویژه در ترافیک های سنگین و پارک نمودن خودرو محسبوب می شود ، به کار می رود . ستون فرمان با موتور الکترونیکی DC توسط دنده حلزونی درگیر هستند . در جهان چند شرکت معتبر و معروف وجود دارد که از این فرمان ها برای ماشین استفاده می کنند که این فرمان ها در بین فرمان های دیگر بهترین فرمان می باشد .

2- نصب بر روی پینیون

در این روش نیز مجموعه سنشور ها ، موتور  DC  و قسمت ECU  به طور مجتمع  در یک محفظه قرار گرفته ولی بر روی پینیون نصب می شوند . این حالت برای خودرو های نیمه سنگین بوده و برای آن نیز نصب می شد ، دلیل این کار نیز این می باشد که وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند . و بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود .

3- نصب بر روی دنده شانه ای

در این روش هر سه قسمت EPS  یعنی سنسور ، موتور DC , ECU  از هم جدا شده و به جعبه دنده وصل می شود . دنده شانه ای گشتاور ندارند و باید از این سنسور ها استفاده کنند ، که فرمان نرم شود و راننده راحت تر رانندگی کند و موقع رانندگی از آن خسته نشود . و همچنی این سنسور مانند سنسور قبلی برای ماشین های سنگین ااستفاده می شود ولی مورد 1 برای ماشین های سوار .

دلیل اینکه از این سنسور استفاده می شود ، وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند . و بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود . بودن این سنسور ها در ماشین های سنگین بسیار مهم می باشد و باعث بهتر شدن ماشین در سرعت و راحت بودن فرد و خسته نشدن راننده می شود .

فرمان SBW ) STEER BY WIRE )

این نوع فرمان ها جدید و بر روی ماشین های مدرن و تازه تولید شده استفاده می کنند . در این سیستم ستون فرمان و فرمان بشکن حذف شده و رابطه ای بین غربیلک و قسمت دنده شانخ ای وجود نخواهد داشت . و این فرمان دو ویژگی بسسار مهمی داد که شامل موارد زیر می شود :

1- آیتم انتقال مقدار چرخش غربیلک به قسمت پینیون

2- آیتم انتقال فیدبک جاده و چرخ ها به راننده

فرمان تلسکوپی

شرکت های فعال که در زمینه سیتسم فرمان الکترونیکی هستند :

این فرمان در سال 1995 طراحی و تولید شد و در همان سال به صورت تدریجی به روی ماشین ها مخصوصا سوار ها نصب می شد . شرکت هایی که صاحب فن آوری این نوع فرمان یعنی فرمان اکترونیکی ، سرمایه گذاری کرده اند که در جهان این شرکت ها همچنان وجود دارد و از این فرمان ها در ماشین های سواری و شخصی استفاده می شود . شرکت های که در زمینه فرمان الکترونیکی فعال هستند :

1- شرکت DELPHI

این شرکت در سال 1999 تا آخر سال 2003 بیش از 2.5 میلیون فرمان الکترونکی تولید و روی ماشین های سواری و سنگین نصب کردند. از این فرمان بر روی ماشین های فولکس لوپو ، فیات پاندا ، پونتو و اپل مریوا نصب شده و این ماشین ها به دست مردم رسید .

2- شرکت KOYO SEIKE

این شرکت در سال 2001 حدود 2.4 میلیون فرمان الکترونیکی تولید نمود . در سال 2003 بیش از 350000 از این فرمان ها به شرکت دایملر کرایسلر فروخت . و این شرکت این فرمان را روی ماشین اسمارت نصب کرد . همچنین در سال 2006 بود که بیش از 10 میلیون از این دستگاه به فروش رسید .

 

بیشتر بخوانید:

معرفی خودرو بوگاتی + قیمت و مشخصات فنی

راهنمای کامل نقشه مترو تهران

معرفی کامل شرکت ایران خودرو + تصاویر

 

منبع: کارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.