استپر موتور خودرو چه کاری انجام میدهد؟+قیمت استپر موتور

استپر موتور خودرو چه کاری انجام میدهد؟+قیمت استپر موتور

استپر موتور 405-بهترین مارک استپر موتور پراید

استپر موتور

قیمت استپر موتور پراید-استپر موتور 206-بهترین استپر موتور 405

استپر موتور تیبا-قیمت استپر موتور زیمنس پراید-استپر پراید کجاست

استپر موتور قطعه ای است که هر از چند گاهی دردسر ساز می شود و برای عیب یابی مشکلات موتور خودرو آشنایی با اساس کار آن ضروری است. من این مقاله را به این دلیل نوشتم که خودم با این مشکل برخورد کرده ام برای یک مشکل ساده مجبور شدم چند تعمیر کار را بیاورم و زمان زیادی از وقتم تلف شد آن شد تصمیم گرفتم درباره این قطعه کمی بیشتر تحقیق کنم و این اطلاعات را با شما در یاد بگیر دات کام به اشتراک بگذارم و هم کنجکاوی خودم را ارضا کنم.

اولین باری که با استپر به مشکل خوردم به این شکل بود که در دور در جا خودرو بد کار می کرد آنرا تمیز کردم و ECU را ریست کردم مشکل موقتا حل شد اما باز هم بعضی مواقع وقتی ماشین سرد بود دور موتور خیلی پایین بود و وقتی موتور گرم می شد دور موتور خیلی زیاد می شد.

اساس کار

استپر که تعمیر کاران به آن استاپ موتور و استپ موتور هم می گویند برای کنترل دور آرام موتور خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. مسیر هوای موتور دارای یک دریچه پروانه ای است که بوسیله یک کابل و فنر باز و بست می شود که با کابل باز می شود و با فنر بسته می شود. این دریچه پروانه ای با محور خود به مقاومتی متغییر و یک سوئیچ متصل است که بوسیله این مقاومت متغییر موقعیت دریچه هوا به ECU ارسال می گردد. وقتی که پدال گاز را رها می کنید این دریچه بسته می شود و سوئیچ هم عمل می کند و به ECU اطلاع می دهد که دریچه بسته است و هوای مورد نیاز باید از طریق مسیری موازی تامین می شود که این مسیر را استپر کنترل می کند. این همان مسیری است که هوای موتور خودرو را در دور در جا یا دور آرام تامین می کند.

image002

معمول ترین استپ موتوری که وجود دارد یک پیستون است که که به سمت داخل و خارج حرکت می کند. با داخل و خارج رفتن پیستون می توان دبی هوای دور آرام موتور را کنترل کرد. در شکل زیر نمایی ساده و قابل درک از یک استپر را می بینید.

استپر موتور خودرو (3)

در این شکل می توانید پیستون را ببینید که روی یک شفت قرار گرفته است این شفت خود بر روی دو بیرینگ قرار گرفته است و با فشار فنر در موقعیت خود ثابت شده است. روی شفت یک هسته فریت قرار دارد و این هسته فریت از داخل دو سیم پیچ می گذرد. این سیم پیچ های مسی که دو سیمه هستند در نهایت به ترمینال ها متصل شده اند که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

ECU استپر موتور را بوسیله چهار ترانزیستور کنترل می کند. دو ترانزیستور برای حرکت به جلو و دو ترانزیستور برای حرکت به عقب استفاده می شود. با سوئیچ کردن این ترانزیستور ها جریانی در سیم پیچ ها جاری می شود که میدانی مغناطیسی تولید می کند. که این میدان نیرویی تولید می کند و پیستون را در جهت جلو یا عقب حرکت می دهد. ECU با توجه به دما و بار موتور خودرو استپ ها یا پله های مختلف را تکرار می کند تا دور را تنظیم کند. و زمانیکه موتور به دمای مورد نظر رسید ECU استپر را در بسته ترین حالت تنظیم می کند تا هوای کمتری به سمت موتور هدایت شود.

علائم یک استپر معیوب

1. سرعت دور درجای ماشین کم است گویی ساسات خودرو خوب کار نمی کند.

2. وقتی موتور گرم می شود دور موتور بالا می رود حتی تا 2000 دور در دقیقه هم می رسد.

3. نوسان دور موتور در حین درجا کار کردن که معمولا با لرزش همراه است.

و بعضی مواقع دو یا هر سه مورد با هم اتفاق می افتد.

البته وجود  مشکلات دیگر در خودرو هم ممکن است همین علائم را نمایان سازد اما با استفاده از راهنمایی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهم می توانید بفهمید که مشکل واقعا از کجاست.

مشکلات مکانیکی استپر

استپر را از روی خودرو باز کنید برای این کار کافیست با پیچ گوشتی دو پیچ آن را باز کنید.

استپر موتور خودرو (1)

1. اولین کاری که باید انجام دهید این است که سر پیستون و قسمت هایی که متحرک هستند را تمیز کنید چون روی پیستون پس از مدتی کربن جمع می شود این لایه کربن باعث می شود که استپر نتواند به خوبی در جای خود قرار بگیرد. برای تمیز کاری می توانید از اسپری DW-40 که یک اسپری چرب محسوب می شود استفاده کنید و سپس آنرا با پارچه ای تمیز و بدون پرز پاک کنید. بسیار مهم است که ذرات اضافی از پارچه روی استپر باقی نماند.

ECU را با باز کردن بست باتری خودرو به مدت 30 تا 45 دقیقه ریست کنید این سبب می شود که ECU موقعیت استپر را دوباره تنظیم کند.

حال استپ موتور را دوباره ببندید. و خودرو را استارت کنید.

 آیا مشکل شما برطرف نشده است؟ در این صورت مرحله بعدی را مطالعه نمایید.

اکنون باید قسمت های الکتریکی استپر موتور را باز کنید. حال می خواهیم استپر را دمونتاژ کنیم. برای این منظور باید کاور بالایی استپر را باز کنید که معمولاً با سه پیچ بسته شده است. و با دقت قطعات را بیرون بیاورید مراقب باشید فنر به بیرون پرتاب و گم نشود. اکنون استپر را در محل خود روی داکت هوا ببندید

استپر موتور خودرو (2)

2. حال چک کنید که پیستون روی بیرینگ ها به راحتی حرکت می کند و گیری ندارد.

3. اتومبیل را روشن کنید و تا گرم شود و دمای متوسطی داشته باشد حال با دست کمی آنرا بچرخانید یکبار به یک سمت و بار دیگر به سمت دیگر بچرخانید و دور موتور را با آن بالا و پایین ببرید.اگر به این شکل توانستید دور مناسب را کنترل کنید و دور موتور نوسانی نداشت می توانید با اطمینان نسبتا زیادی از نبود مشکلات مکانیکی استپر موتور مطمئن شوید. حال باید به دنبال عیب الکترومکانیکی باشید. اگر با دست هم نمی توانستید دور در جای آرام و بدون نوسانی را تنظیم کنید احتمال خوردگی پیستون وجود دارد که باید تعویض گردد.

اتصالات الکتریکی استپر موتور

اگر از مکانیکی نبودن عیب استپر اطمینان حاصل کردید احتمال اینکه عیب الکتریکی باشد زیاد است خوب به این روش ادامه دهید.

قبل از اینکه هر کاری را شروع کنید باید از نحوه اتصالات استپر آگاهی داشته باشید. استپر موتور معمولاً بوسیله یک سوکت 6 پین و کابل آن به ECU متصل است در شکل زیر نحوه اتصالات آن نمایش داده شده است. توجه داشته باشید این نقشه مربوط به یک خودروی خاص است. در دیگر خودرو ها هم معمولاً چنین مداری وجود دارد اما به شما توصیه می شود نقشه های مدل خودروی مورد نظر خود را بیابید و با توجه به آن آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

استپر موتور خودرو چه کاری انجام میدهد؟+قیمت استپر موتور

ابتدا از تمیز و محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل کنید ممکن است نری یا مادگی یک سوکت مشکل داشته باشد سیم ها را چک کنید شاید یکی از آنها لهیده شده یا قطع شده باشد.

اتصال سوکت با ECU را باز کنید از یک مولتی متر استفاده کنید و مقاومت پایه وسطی را با یکی از پایه های بقلی اندازه بگیرید بار دیگر پایه وسط را با پایه بقلی سمت دیگر اندازه بگیرید. این مقاومت باید در حدود 30 اهم باشد و مقاومت دو پایه کناری با هم باید در حدود 60 اهم باشد اگر مقاومت بین پایه وسطی و کناری بیش از 45 اهم باشد احتمالا در سیم پیچ مشکلی وجود دارد و این سیم پیچ توانایی حرکت دادن پیستون را نخواهد داشت.

استپر موتور خودرو (3)

اما اگر استپر خودروی شما از این آزمایش هم سربلند بیرون آمد. آخرین مرحله را انجام دهید. استپر را کاملا از جای خود خارج کنید تا بتوانید پیستون آنرا ببینید سوکت هم باید از ECU جدا شده باشد. یک سیم از مثبت باتری بگیرید و به پایه وسطی سوکت استپر متصل کنید و از منفی یا بدنه هم به پایه کناری متصل کنید. مراقب باشید اشتباها ولتاژ را به سوکت ECU متصل نکنید چون خسارت قابل توجهی خواهد داشت. سیم پیچ ها باید پیستون را به بیرون یا داخل حرکت دهند. این آزمایش را برای پین های دیگر هم تکرار کنید. اگر استپر سالم باشد باید با هر بار اتصال شما در جهتی حرکت نماید.

در صورتی که مشکلی وجود نداشت یک احتمال دیگر وجود دارد اینکه 12 ولت ECU به خوبی به سیم پیچ نرسد و یا یک اتصالی بین سیم ها وجود داشته باشد که همه این تست ها را می توانید با یک مولتی متر ساده انجام دهید یهتر است مقاومت سیم پیچ ها را در حالت سرد و گرم مقایسه نمایید نباید فرق زیادی بین آنها باشد.

یکی از مشکلاتی که پیش می آید و به طبع آن استپر هم نمی تواند کار کند درست کار نکردن سنسور درجه حرارت است که به این ترتیب ECU نمی تواند فرمان مناسب را برای استپر صادر کند چون اطلاعات غلط دریافت می کند.

علی یزدی مقدم

استپر موتور خودرو (4)

خرابی استپر موتور

اغلب افراد تصور میکنند تمیز بودن استپر موتور در شتاب و راندمان موتور اتومبیل تاثیر دارد به همین خاطر در فواصل کوتاه مدت اقدام به باز کردن و تمیز کردن آن میکنند این در حالیست که استپر موتور تنها دور آرام موتور را روی مقدار معین نگه میدارد از این رو اتومبیل هایی که دارای دریچه گاز برقی هستند فاقد استپر موتور میباشند .

از آنجایی که استپر موتور دارای چرخ دنده پلاستیکی کوچک و حساس است باز و بست و دستکاری آن باعث خرابی یا کارکرد نادرست میشود . البته تمیز کردن با اسپری مخصوص بدون دست زدن به محور آن هنگامی که استپر موتور خیلی کثیف شده و موتور اتومبیل در دور آرام خوب کار نمیکند امری ضروری است. در اتومبیل هایی با کارکرد نسبتا زیاد لازم است استپر موتور سالی یک بار تمیز شود .

ممکن است یک روز هنگاهی که سوار اتومبیل خود میشوید و استارت میزنید موتور روشن نشود و اشکال از موتور پله ای باشد در این صورت فقط کافی است پدال گاز اتومبیل را کمی فشار دهید و استارت بزنید تا موتور اتومبیل روشن شود . نگران نباشید چون میتوانید به راحتی اتومبیل خود را به تعمیرگاه برسانید و یا خودتان اقدام به تعویض استپر موتور کنید . در بعضی از خودروها حتما باید بعد از تعویض قطعات الکترونیکی موتور کامپیوتر (ECU) به دیاگ متصل شده و ریست شود . خودروهایی که از ECU زیمنس استفاده میکنند مانند بعضی مدل های پراید ، تیبا و پژو از این دسته اند . در این صورت تعویض استپر موتور توسط خودتان به تنهایی مشکل را حل نمی کند .

اگر به تعمیرگاه دسترسی ندارید و اتومبیلتان بعد از هر توقف و رها کردن پدال گاز خاموش میشود باید کمی دور آرام موتور را زیاد کنید ، معمولا خودروهای انژکتوری پیچ تنظیم دور آرام ندارند و باید این کار را از طریق رگلاژ سیم گاز انجام بدهید . ‌‌‌‌درب موتور (کاپوت) را باز کنید و سیم گاز را که معمولا کنار ورودی هوای دریچه گاز است پیدا کنید ، سیم گاز اغلب ماشین ها بوسیله یک خار مهار میشود ، خار را در بیاورید سیم گاز را به آرامی عقب بکشید تا دور آرام به مقدار لازم افزایش پیدا کند ، سپس خار را در جای خود بگذارید . فراموش نکنید بعد از تعویض استپر موتور سیم گاز را به حالت اولیه باز گردانید.

روش تعویض استپر موتور

قبل از هر اقدامی فراموش نکنید دست زدن به محور استپر موتور باعث خرابی یا اشکال در عملکرد آن میشود . سویچ خودرو را تا آخرین مرحله ببندید و یک دقیقه صبر کنید سپس سوکت استپر موتور را با آزاد کردن خار آن در بیاورید، پیچهای نگهدارنده استپر را باز کنید و آن را در بیاورید . بهتر است به کمک اسپری مخصوص یا پنبه و تینر فوری هوزینگ استپر موتور را تمیز کنید . استپر موتور جدید را از نظر داشتن اورینگ برسی کنید ممکن است قطعه جدید فاقد اورینگ باشد که در این صورت باید از اورینگ استپر قبلی استفاده کنید، استپر جدید را در محل خود بگذارید و پیچهای آن را ببندید و سوکت آن را جا بزنید .

برای اقدام به روشن کردن اتومبیل برای اولین بار بعد از تعویض استپر باید دمای آب کمتر از پنجاه درجه باشد ، سویچ خودرو را باز کرده و سی ثانیه صبر کنید سپس سویچ را بسته و مجددا سی ثانیه صبر کنید . این عمل را سه بار تکرار کنید ( مجموع زمان سه دقیقه ) سپس اتومبیل را روشن کنید ، اگر با اولین استارت روشن نشد نگران نباشید و استارت زدن را تا روشن شدن موتور ادامه دهید . صبر کنید موتور گرم شده و دور موتور به حالت عادی ( حدود هشتصد و پنجاه دور ) برگردد .

تست استپر موتور

تست استپر موتور

برای تست موتور پله ای لازم است موتور گرم باشد

در حالی که موتور روشن است پا را روی پدال ترمز بگذارید ، پدال کلاچ را نگه داشته و گیربکس را در دنده پنج بگذارید ، سپس پدال کلاچ را به آرامی بالا بیاورید (آرامتر از حالت عادی برای حرکت ) اگر دور موتور بلافاصله پایین آمد و موتور خاموش شد نشانه خرابی استپر موتور است . اگر استپر موتور دور از دست رفته را جبران و صدای موتور تغییر کرد نشانه سلامت استپر موتور است ، در این حالت اگر یکباره پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید برای لحظه ای دور موتور بالاست و سریعا به حالت عادی باز میگردد .

در اتومبیل های گیربکس اتوماتیک دور موتور بعد از قرار دادن شیفتر در حالت D یا R پایین آمده و یا موتور خاموش میشود .

ویدئو: نحوه باز کردن و تعمیر استپر موتور خودرو

استپر موتور چیست ؟

استپر موتور ( Stepper Motor ) یا استپ موتور ( Step Motor ) یا موتور پله ای یک موتور براشلس (Brushless ) الکتریکی DC است که یک دور کامل ( ۳۶۰ درجه ) را به تعدادی پله یا استپ مساوی تقسیم می نماید. کنترل موقعیت موتور پله ای برای رفتن به یک پله خاص یا ماندن در آن پله بدون استفاده از سیستم فیدبک می باشد و این نشانه دقت بالای این موتور ها است. این موتور ها در هر پله یا استپ به میزان خاصی بر حسب درجه دوران می کنند ، به عنوان مثال محور استپ موتور ۱٫۵ درجه در هر استپ ۱٫۵ درجه دوران می کنند.

موتور های DC جاروبک دار معملا مادامی که به ترمینال های آنها ولتاژ اعمال شود به حرکت پیوسته ادامه می دهند. اما بر خلاف دسته یاد شده ، استپ موتور ها فاقد جاروبک یا براشلس هستند و مشخصه اصلی آنها که آنها را از سایر انواع موتور ها متمایز می کند اینست که با اعمال پالس به ترمینال های آن ( عموما پالس های موج مربعی ) موقعیت شفت یا محور موتور به میزان مشخص و از پیش تعیین شده ای ( در هنگام تولید موتور ) دوران می کند. هر پالس به میزان مشخصی زاویه محور را تغییر می دهد. در استپر موتور ها در اطراف هسته مرکزی چندین الکترومگنت ( آهنربای های الکتریکی ) دندانه داری قرار دارند و در مرکز نیز یک سیلندر آهنی دندانه دار ( به شکل چرخ دنده ) وجود دارد. این الکترو مگنت ها بوسیله ی یک کنترلر خارجی ( به عنوان مثال میکرو کنترلر ) فعال و غیر فعال می شوند. با برانگیخته شدن اولین الکترومگنت ، سیلندر مرکزی دندانه دار شروع به چرخش می کند تا دندانه های روی سیلندر دقیقا مقابل دندانه های اولین الکترو مگنت قرار بگیرند. ( به خاطر داشته باشید در این حالت دندانه های سیلندر مرکزی فقط با دندانه های اولین الکترومگنت مطابقت می نماید و  با دندانه های سایر الکترومگنت ها انطباق ندارد. ) با فعال شدن الکترو مگنت بعدی و غیر فعال شدن اولین الکترومگنت ، دندانه های روی روتر ( Rotor ) با دندانه های الکترومگنت بعدی منطبق می شود به هر یک از این چرخش ها یک پله یا یک استپ می گویند و بدین شکل یک استپ به جلو یا عقب حرکت می کند.با ادامه این فرآیند موتور به چرخش ادامه می دهد. استپ موتور ها می توانند به این شکل زوایای دقیقی حرکت کنند.

استپر موتور چیست ؟

کاربرد های استپ موتور :

هرچند کاربرد استپر موتور ها امروزه بسیار گسترده است اما استپ موتور ها را می توان در وسایلی مانند CNC ها ، پرینتر های ۳ بعدی ( ۳D Printer ) ، پرینتر های جوهر افشان ، اسکنر ها ، پلاتر ها ، فلاپی درایو ها ، دی وی دی درایو ها ( DVD Drive ) ، لنز بعضی از دوربین های دیجیتال یافت که البته این موارد گوشه ای از کاربرد استپ موتور هاست . به طور کلی برای سیستم هایی که نیاز است موقعیت دقیق ( افقی ، عمودی ) یا زاویه دقیق را تعیین کنیم می توانیم از استپ موتور ها استفاده نماییم.

استپ موتور ها در ساخت ماشین های عددی مانند CNC در صنعت استفاده های فراوانی دارند . همچنین استپ موتور ها در صنایع رباتیک نیز کاربرد وسیعی برای ساخت  بازو ها و سایر اجزای دقیق ربات را به خود اختصاص داده اند.

استپر موتور در صنایع خودروسازی نیز کاربرد دارد و یکی از موارد کاربرد استپ موتور در خودروها کنترل میزان دور موتور ( گاز ) ، افزایش دور موتور هنگام استفاده از کولر ، جلوگیری از کاهش ناگهانی دور موتور و در کل ایجاد تعادل و کنترل دور موتور می باشد.

قیمت استپر پراید

استپر موتور پراید اصلی

75,000تومان

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.