چرا باید آب و روغن را قاطی کنیم و چرا برای موتور خودرو نیاز است ؟

چرا باید آب و روغن را قاطی کنیم و چرا برای موتور خودرو نیاز است ؟

یکی از اتفاقات ترسناکی که ممکن است برای همه صاحبان خودرو رخ دهد به اصلاح آب و روغن قاطی کردن  در موتور خودرو است . با توجه به این که قیمت خودرو این روزها به شدت بالا رفته بنابراین بهتر است در استفاده از خودرویتان نهایت دقت را داشته باشید و به خوبی از آن نگهداری کنید . مهم ترین بخش خودرو همان پیشرانه است که به نوعی قلب تپنده محسوب می ‌شود ؛ بنابراین باید به آن توجه ویژه ای داشت.

پیشرانه برای این که بتواند به فعالیت خود به خوبی ادامه دهد نیاز به دو مایع آب و روغن دارد . این دو مایع به هیچ وجه نباید با یکدیگر ترکیب شوند . اما به صورت جداگانه هر یک وظایف خود را برای عملکرد مناسب پیشرانه انجام می ‌دهند . روغن از ایجاد فرسایش بیش از حد بین قطعات پیشرانه جلوگیری می ‌کند و وظیفه روانکاری دارد و از طرفی دیگر آب نیز گرمای بالای ناشی از احتراق را می‌ گیرد .

زمانی که استارت خودرو زده می‌ شود واترپمپ شروع به فعالیت می ‌کند و باعث گردش آب رادیاتور و ضد یخ می ‌شود . همین کار را نیز اویل پمپ در خصوص روغن انجام می‌ دهد . تا زمانی که پیشرانه سالم باشد این دو مایع مهم با یکدیگر مخلوط نخواهند شد . اما یکی از خطرات اساسی که در کمین خودروها قرار دارد آب و روغن قاطی کردن است . این مشکل می ‌تواند صدمات زیادی به بخش های مختلف خودرو وارد کند .

موتور خودرو

آب و روغن قاطی کردن یعنی چه ؟

اول بهتر است متوجه شویم که آب و روغن قاطی کردن دقیقا به چه معناست ؟ همانطور که از این اصطلاح مشخص است اگر روغن وارد چرخه آب پیشرانه شود به آن آب و روغن قاطی کردن می ‌گویند . به هر دلیل اگر آب یا روغن از مدار اصلی خارج شوند با این مشکل مواجه خواهید شد . اما زمانی که این اتفاق می ‌افتد مایع رادیاتور به رنگ نسکافه ای یا قهوه‌ای خواهد شد .

چرا با وجود آب و روغن برای موتور ضروری است ؟

موتور خودرو از قطعات فلزی و مجموعه‌ های مکانیکی مختلفی تشکیل شده که بسیاری از آن‌ ها در جوار یکدیگر مشغول حرکت و دوران هستند ؛ این تماس و حرکت دائمی میان قطعات فلزی سبب به وجود آمدن نیروی اصطکاک مزاحم و سایش قطعات می‌ شود و اگر به سرعت از بین نرود ، موتور با سایش و خوردگی شدید قطعات خود مواجه خواهد شد .

نتیجه حاصل از این مسئله چیزی جز رسیدن آسیب شدید به بخش‌ های مختلف فنی و از کار افتادن پیشرانه نخواهد بود . مهندسان به منظور رفع مشکل ایجاد اصطکاک مزاحم میان قطعات موتور ، مجموعه ‌ای به نام سیستم روغن‌ رسانی که شامل اویل ‌پمپ ، فیلتر روغن و مجاری متعدد درون پیشرانه است را طراحی کردند .

طریقه کار بدین صورت است که هم ‌زمان با روشن شدن پیشرانه، توربین اویل ‌پمپ نیز به چرخش درآمده و نیروی مکش حاصل از این فرآیند روغن موتور را از کارتر ( ظرف روغن ) به سوی مجاری مخصوص می‌ فرستد تا بدین وسیله روغن موتور راهی قطعات و بخش ‌های مورد نظر شود . روغن پس از عبور از فیلتر در فضای اندک میان قطعاتی همچون یاتاقان‌ ها و میل ‌لنگ قرار گرفته و لایه بسیار نازکی را تشکیل می‌ دهد ؛ بدین سان سطح تماس قطعات با یکدیگر به حداقل رسیده و نیروی اصطکاک میان آن‌ ها تا حد بسیار زیادی از بین خواهد رفت ؛ بنابراین دیگر اثری از سایش و خوردگی سریع بخش ‌های متحرک پیشرانه مشاهده نخواهد شد .

از طرف دیگر عملکرد پیشرانه با انفجار‌های متوالی و بسیار پرشمار درون محفظه سیلندر همراه است که می ‌تواند گرمای شدیدی ایجاد کرده و دمای موتور را بیش از حد بالا ببرد . افزایش بیش از اندازه دما موجب انبساط حجمی بی‌ قاعده و دفرمه شدن قطعات حساس نظیر : رینگ ‌پیستون ، یاتاقان ‌ها خواهد شد و در نهایت این مسئله به خراب شدن کامل موتور خواهد انجامید.  به منظور رفع چنین مشکلی از سیستم خنک ‌کننده موتور شامل رادیاتور ، مایع خنک ‌کننده ( آب رادیاتور ) و واترپمپ کمک گرفته شده است .

روال کار بدین ترتیب خواهد بود که همزمان با روشن شدن موتور ، پره ‌های واترپمپ نیز به واسطه تحرک تسمه یا زنجیر تایم شروع به دوران می ‌کنند و موجب گردش مایع خنک ‌کننده یا همان آب رادیاتور درون منافذ ویژه می ‌شوند ؛ بدین ترتیب گرمای موتور توسط آب موجود در منافذ بلوک سیلندر جذب شده و از طریق رادیاتور به بیرون دفع می‌ شود تا دمای موتور همواره در یک محدوده استاندارد ( معمولا 80 تا 90 درجه ) حفظ شود و به سلامت پیشرانه آسیبی وارد نگردد . لازم به ذکر است که روغن موتور نیز در فرایند خنک‌سازی پیشرانه تاثیرگذار خواهد بود .

علت چیست ؟

یکی از شایع ترین عوامل آب و روغن قاطی کردن به سوختن واشر سر سیلندر مربوط می ‌شود.  واشر سر سیلندر یک نوع آب بند است که از جنس پلاستیک و فلز ساخته می ‌شود و بین محفظه و بلوک سیلندر قرار می ‌گیرد . این واشر از ورود آب به محفظه سیلندر جلوگیری می ‌کند و به نوعی نقش بسیار اساسی و مهم دارد . گرمای زیاد در پیشرانه گاهی اوقات باعث می‌ شود واشر دفرمه و از حالت اصلی خود خارج شود در نتیجه همین قضیه به آب و روغن قاطی کردن منجر خواهد شد .

پیشگیری

تا به اینجا متوجه شدیم که اصلی ترین علت آب و روغن قاطی کردن به سوختن واشر سر سیلندر مربوط می ‌شود . اما برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی چه باید کرد ؟ علامت سوختن واشر سر سیلندر چیست ؟ یکی از علائم مهم که نشان دهنده سوختن واشر سر سیلندر است به کم شدن آب رادیاتور مربوط می‌ شود . بهتر است آب رادیاتور را به صورت مداوم چک کنید و اگر با کم شدن این مایع مواجه شدید احتمالا سوختن واشر سر سیلندر وجود دارد . از جمله دیگر علائم می ‌توان به وجود روغن یا حباب در آب رادیاتور ، تغییر رنگ روغن موتور و خروج دود سفید از اگزوز اشاره کرد .

اگر آب و رغن قاطی شد چه کنیم ؟

اگر وضعیت قاطی کردن آب و روغن به شدت باشد باعث جوش آوردن خودرو می‌ شود . حال در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم ؟ مهم ترین کار این است که به سرعت خودرو را متوقف و خاموش کنید . بعد از آن برای این که گرما بهتر از خارج شود درب کاپوت را باز کنید . سپس آب را با دقت روی رادیاتور خودرو بریزید . این موارد بهترین کارهایی است که در این شرایط می‌توانید انجام دهید . در فاصله زمانی که با امداد تماس می‌ گیرید بهتر است هر چند دقیقه یک بار تک استارت بزنید . بدین صورت که استارت را به گونه ای بزنید که خودرو روشن نشود . این کار نیز از ایجاد صدمه به خودرو جلوگیری می‌ کند .

قیمت واشر سر سیلندر در بازار

در صورتی که با مشکل سوختن واشر سر سیلندر مواجه شدید و آب و روغن در خودرویتان قاطی شد ، قاعدتا پس از انجام تعمیرات مختلف نیاز به خرید واشر سر سیلندر جدید دارید . قیمت واشر سر سیلندر به نوع خودرو ، جنس آن و برند سازنده بستگی دارد . واشر سر سیلندر پیشرانه XU7  خودروی پژو 405 و پارس که عموما با مشکل سوختن نیز مواجه می‌ شوند در حال حاضر حدود 280 هزار تومان است . قیمت این قطعه به طور کلی برای بیشتر خودروهای داخلی چیزی حدود 150 الی 300 هزار تومان است البته اجرت تعویض را نیز باید به آن اضافه کنید .

چه زمانی موتور آب و روغن قاطی می ‌کند ؟ چگونه از این مشکل پیشگیری کنیم ؟

هر دلیلی که منجر به خارج شدن آب یا روغن از مجاری مخصوص خود و نفوذ به کانال دیگری شود ، باعث بروز پدیده آب و روغن قاطی کردن خواهد شد . در این حالت روغن موتور به رنگ شیری ( نسکافه ‌ای ) رنگ درآمده و یا لکه‌ های روغن درون محفظه رادیاتور قابل مشاهده خواهند بود . شایع‌ ترین علت این مسئله به سوختن واشر سرسیلندر باز می ‌گردد ؛ واشر سرسیلندر یک نوع آب ‌بند پلاستیکی فلزی است که بین سرسیلندر و بلوک سیلندر قرار می ‌گیرد تا از نفوذ آب و روغن به درون محفظه سیلندر یا مجاری دیگر پیشگیری به عمل آورد .

هرگاه این واشر در اثر حرارت زیاد و یا سایر عوامل مخرب دچار سوختگی ، فرسودگی و یا خرابی شود ، آب و روغن موتور می‌ توانند به درون کانال ‌های ویژه همدیگر نفوذ کرده و پدیده آب و روغن قاطی کردن موتور را به وجود بیاورند . همچنین در پیشرانه ‌هایی که کانال ‌های روغن و آب خارج از سرسیلندر در جوار یکدیگر قرار دارند نیز احتمال آب و روغن قاطی کردن موتور خودرو بدون آسیب دیدگی یا سوختن واشر سرسیلندر وجود خواهد داشت .
از جمله این موارد می ‌توان به پیشرانه 1800 سی سی پژو 405 ، پارس و سمند اشاره کرد ؛ در این موتور هوزینگ ترموستات شامل دو محفظه آب و روغن در کنار یکدیگر است که روغن می ‌تواند در اثر عدم آب‌ بندی صحیح به درون مجرای آب و یا بالعکس نفوذ کند .

واضح است که اگر آب و روغن قاطی کردن ماشین ناشی از سوختن واشر سرسیلندر باشد ، نیاز به انجام فرایند دمونتاژ سرسیلندر و تعویض واشر سرسیلندر خواهد بود که فرآیندی نسبتا پرهزینه و زمان ‌بر است . از سوی دیگر با انجام برخی امور نظیر : چک کردن دائمی سطح آب رادیاتور ، استفاده همیشگی از ضدیخ در مایع خنک ‌کننده ، تعویض به موقع روغن موتور ، انجام تست ‌های دوره ‌ای به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد رادیاتور و عدم گرفتگی شلنگ ‌های آن و نیز مطمئن شدن از عملکرد صحیح فن خنک‌ کننده رادیاتور ، می ‌توان از بروز پدیده آب و روغن قاطی کردن موتور خودرو تا حد امکان پیشگیری کرد .

نشانه‌ های آب روغن قاطی کردن

1- اصلی ‌ترین نشانه ی آب روغن قاطی کردن ماشین ، این است که شما داخل مخزن رادیاتور خود ، روغن مشاهده خواهید کرد .

2- دومین نشانه این است که علی رغم این که ماشین در حال کار کردن است، در رادیاتور سرد است ( انتظار داریم که حین کار کردن خودرو ، در رادیاتور داغ باشد . )

3- نشانه دیگر نیز مشاهده ی بخار آب در درب موتور می باشد . به علاوه ممکن است شیلنگ های متصل به رادیاتور را باد کرده ببینید . در برخی مواقع هر چه صبح ها به خصوص در سرما استارت می زنید ، خودروی شما روشن نشده و یا دیر روشن می شود .

4- خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو نیز از نشانه‌ های خرابی واشر سر سیلندر است و این به معنی قاطی شدن آب با روغن موتور است .

نکاتی که برای تعویض روغن باید به آن توجه کرد

1- با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی ، نحوه رانندگی ، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر ، در هنگام تعویض روغن نمی ‌توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می ‌شود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود .

2- به‌ هیچ ‌وجه نباید از روغن ‌های با سطح کارایی پایین ‌تر در خودرو‌های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.

3-  در مورد استفاده از روغن ‌موتور با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد .

4- هرگز دو روغن‌ موتور متفاوت را با هم مخلوط  نکنید ، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن ‌ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن‌ ها اثرات غیر قابل پیش‌ بینی دارد و می ‌تواند به موتور آسیب بزند .

5- تخلیه روغن بوسیله دستگاه‌های مکش از بالا به اندازه تخلیه از طریق کارتر کارایی لازم را ندارد . به‌ همین ‌دلیل بهتر است هر چند ‌وقت یک ‌بار روغن را از کارتر خارج کنید .

6-  هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض شود .

7- در انتخاب روغن ‌موتور همواره باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن دقت کنید .

8- همیشه غلظت و کیفیت روغن‌ موتور را از طریق گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت نیاز دارد .

9- اگر صدای موتور خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است یکی از دلایل آن می ‌تواند فرسوده شدن روغن و یا نامناسب بودن آن باشد . در مواجهه با چنین حالتی روغن‌موتور را تعویض کنید .

10- روشن شدن چراغ روغن نشان ‌دهنده کم شدن روغن در موتور خودرو است . در چنین وضعیتی ابتدا روغن را تا اندازه مناسب سرریز کنید و در اولین فرصت برای پیدا کردن نشتی احتمالی اقدام کنید .

11- در صورتی که حتی از خودرو استفاده نمی ‌کنید حداقل سالی یک ‌بار روغن آن را تعویض کنید .

بیشتر بدانید

تست و بررسی خودرو مینی کلابمن مدل 2016 + مشخصات فنی آن

2 نظر

  1. سهزاب اسدخانی

    یعنی چی؟؟؟
    چرا باید اب و روغن را قاطی کنیم !!!؟
    مخصوصا این کپشن غلط رو نوشتید برا این مطلب ؟؟
    احتمالا برا جلب توجه مخاطبین،،
    که دلیل انجام یه چنین کار اشتباهی،چی میتونه باشه!؟
    ..
    متاسفانه ،، یه همچین نوشتهها اشتباهی، مورد استناد خیلی از توام قرار میگیره …..
    که ؛ اره…خودم دیدم تو اینترنت نوشته بود یه همچین چیری..
    فلان سایت نوشته بود ؛ باید اب و روغن رو باهم قاطی کرد و چنین کاری لازمه …..
    ( اون ادم ، فقط تیتر مطلب رو میخونه و اصلا وقت نمیزاره که توضبحات بعد رو بخونه..
    و حتی اگه بخونه هم،چیز خاصی متوجه نمیشه..!!
    ..
    برا جلوگیری از چنین اشتباهاتی، وظیفه شماست که در نشر مطالب،ذقت لارم رو بکنید …

  2. مرتضی حاجیان

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما عزیزان.تنها علت ومایه وپایه اینکه واشر سرسیلندرمیسوزد وامپراب خودرو کمکم ازحالت اولیه کارخانه خارج شده وبمرورمسیرسعودی راطی میکند سوختهای غیراستانداردی است که تزریق ان به خودروهای مردم خیانتی بیش نیست.علت به خاطرحذف الاینده ها خصوصآسرب بنزینها فاقدچرب کنندگی کامل سوپاپها میباشد درنتیجه سولفات وکربن درنلبکیهای سوپاپ وسیتها نشسته انهاراازاب بندی خارج کرده که منجربه تراکم حداقلی وخارج شدن تقریبا نودوپنج درصدی سیلندر ازچرخه تولیدقدرت میشود وبه جای تولید قدرت وبال بقیه سیلندرها شده وطریقه انگلیسم راطی میکند که موجب اصطکاک واستهلاک ودرپایان محصولی به نام دما وحرارت رابه دنبال دارد که بمرورزمان واشرراخشک ولاغر وبه اصطلاح بی اب کرده تاجایی که اجازه نفوذوعبور حرارت رامیدهد وقسمت پلاستیکی واشرسوخته وکانالهای جریانی اب وروغن وکمپرس سرپیستون رابنابه نوع وطراحی خودرو به هم مرتبت میکند.همانطورکه مستحضرهستید درموتورهای چهارزمانه ازچهار مرحله تولیدانرژی که شامل مکش تراکم‌ انفجار وتخلیه میباشد به نظربنده مرحله تراکم اهمیت نودوهشت درصدی وسه مرحله باقی تنها دودرصد درصحت و سلامت خودرو دخیل میباشند.چراوبه چه علت؟ راهی بدون عوارض جانبی بدون باز کردن سر سیلندر برای اب بندی سوپاپها وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.